Krille;n207829 said:
Det är en grej som du kan prova om du har ett varumärke som är förknippat med utseende och yta. Annars slår det mot dig.
Om du inte har ett varumärke alls så är du en basvara. Då kan i stort sett bara konkurrera med pris.
Om du har ett varumärke – och det tar tid att etablera – kan du konkurrera med kvalitet, funktion eller design. Förmodligen har du bara råd att välja ett av dem, men med tiden kan du arbeta upp dig så att du har två. Ytterst få når alla tre: de som gör det brukar ofta skaffa sig lite av en kultstatus.
Fast när det gäller rollspel har jag svårt att se att prissättningen skulle vara en avgörande faktor. Att ett spel kostar fyra hundra jämfört med tre hundra tror jag har mindre betydelse för hur populärt spelet är. Det handlar ju inte om bensin eller lösviktsgodis.
Mot bakgrund av att regelsystemen modifieras i så hög utsträckning upplever jag inte heller att den aspekten är så viktig för försäljningen.
Sedan kan man givetvis inte gå ut öppet med att man nedprioriterat systemet men om man ändå gör det och levererar en snygg produkt tror jag inte har stor inverkan på försäljningen.
Visserligen hade Riotminds draghjälp av varumärket DoD men deras smarta drag var att använda blyertsbilder och sedan digitalt färga dessa bruna i kombination med en passande layout. Det gav ett dyrt och påkostat intryck med minimal insats. Färgförändringen görs på tre sekunder om du sparat kurvorna i PS. Med tanke på hur kantigt och trögt systemet var tror jag inte att det testades i absurdum. De slängde ihop något och snodde modifikationerna från användare på sitt forum i nya upplagor skulle jag gissa.
Alltså: Kvalitativa framsidor, snygg interiör, tjocka pärmar och bra papper men med ett ruttet innehåll var en lyckad kombo, rent försäljningsmässigt.
Det mesta av ovanstående är rena spekulationer från min sida så det är fritt fram att skjuta ner den. Jag har emellertid svårt att se hur lång och gedigen speltestning och systembyggande ger stor effekt på försäljningen.