Men varför är det inte okej att spelarna överlever om de anstränger sig och spelar smart då? Varför fortsätter hen göra det dödligare och dödligare?
Varför tvingar hen inte RP i strid?
Jag har spelat i ganska dödliga kampanjer i runt 40 års tid.
Det är kampanjer där man kan dö om man gör dumma saker, men där de flesta brukar överleva om de spelar smart.
Det är den sortens kampanjer som flera redan beskrivit i tråden.
Det är
INTE den sortens kampanjer du syftar på.
Det krävs viss skicklighet att spelleda denna formen av kampanjer: att man lägger nivån så det känns dödligt, men alla som spelar smart överlever.
Under dessa 40 år har vi haft flera nya spelare i våra grupper, som efter ett par års spelande sedan själva börjat spelleda och startat egna kampanjer.
Vid ett par tillfällen har några av dessa nya spelledare "missat målet", d.v.s. de har försökt spelleda farligt, men fullt överlevnadsbart - med det har blivit överdödligt.
De har uttryckligen försökt döda rollpersonerna och sett det som ett misslyckande om ingen dör under ett äventyr.
Kan de vara så enkelt att de spelat i dödliga kampanjer och fått intrycket att man ska döda rollpersonerna, fastän det aldrig varit målet for oss mer erfarana spelledare?