God45
#PrayersForBahakan
</div>Jocke Kofot said:Men det är ju tråkigare att lyssna på actual play än att få med, läsa och spela ett inroäventyr.God45 said:Introäventyren är helt onödiga och har varit det ända sedan actual play podcasts blev en grej. Det finns så många actual play podcasts nu till så många olika system att lättaste sättet att lära sig köra ett scenario är att lyssna på en sådan istället.
Jag tycker överlag att actual play är förbannat trist dock.
/start rant
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Alltså det är typ fem gånger tråkigare än att försöka spela själv och marginellt tråkigare än att inte lyssna på en podcast.
Till och med den där youtubeserien med startrekgrabben är så trist att klockarna stannar, och han har ändå relevanta gäster.
Det slår ju att gå till doktorn, att läsa ppm brevet, och att höra en låt med Travis men dessa saker klara jag av att undvika nästan varje dag i alla fall.
Det är så tråkigt att om det var en person så skulle den personen aldrig ha nått intressant att säga utan bara klämma ur sig sånt som är helt menlösa som "nycken till frihet, scarface och fight club - det är mina tre bästa filmer."
kort sagt: jag är inte underhållen av AP.
/end rant </div></div>
Det här kanske bara är jag och hur jag bearbetar info och grejer, men jag har mycket lättare att köra ett scenario som jag lyssnat på någon köra på en actual play än på ett äventyr jag läser i en bok.
Om jag läser det i en bok så måste jag gå igenom det flera gånger och göra minnesanteckningar och sortera upp det och grejer. Om jag har lyssnat på en podcast kn jag bara köra det direkt eftersom narrativet hjälper mig att komma ihåg detaljer som är viktiga att ha när man kör ett äventyr. SÅ mina "introduktionsäventyr" med ett nytt system är nästan alltid att jag kör ett scenario en podcast har kört.
Man sedan har jag alltid föredragit många föreläsningar framför långa litteraturlistor i skolan så...
Jag finner att en dålig actual play är fruktansvärt tråkig och nästan omöjlig att lyssna på. Men en bra actual play är guld! Det är att lyssna på en ljudbok blandat med improvisationsteater. RPPR är nog den allra bästa actual play podcasten att lyssna på om någon som läser det här är intresserad.
Intro äventyr är dessutom ofta skittråkiga och oinspirerade. Det finns undantag så som Delta greens Convergense och Call of Cthulhus The Haunting men de är ganska få.