Han said:
CapnZapp said:
Jag tänkte att jag gärna velat se en manual som förklarar/introducerar diverse nya grepp tagna från olika indiespel, och klär dem i en BRP-skrud för enklast möjliga förståelse.
Så istället för "Här är ett system som du kan använda till alla setting" så vill du ha "Här är ett system som du kan använda till alla spelstilar"? Intressant. Undrar om det är genomförbart.
/
Han som tänkte skriva "genrer" först men tycker att i det tillhör mer settings när det gäller tradtänk än spelstil
Att jag inte vill ha ett GURPS har du helt rätt i. Tycker hela tanken med "ett spel - alla settings" är fundamentalt fel: reglerna är ett viktigt verktyg för att få fram en viss känsla hos ett rollspel, och känslan är ju intimt förknippad med stil och genre, så...
...i mitt fall tror jag att det vore ett bra sätt att få in mina konservativa/traditionella rollspelsvänner på nya ("indiga") tänk.
Jag menar alltså att jag är fullt på det klara med att helt separata nya indie spel säkert gör jobbet bättre. Men de spelen får jag ju inte dem att spela.
Då vore det en kulturgärning om det gick att använda BRP (med hög igenkänningsfaktor) fast med en eller ett par moduler tagna från nyare, fräschare rollspelsteorier...
Som i annan tråd: var är BRP-reglerna för "spelaren får själv avgöra när karaktären kan/får dö"? Eller BRP-regler för "karaktärsstyrkor/svagheter" (typ "tar till flaskan" där om du spelar din gubbe så att han tar till flaskan även där det är obekvämt/farligt så får du bonusar; om du avstår får SL bonusarna) etc etc Eller vad sägs om att lyfta tanken med "encounters" från D&D? Dvs att slippa hålla reda på "min eldvägg varar 7 minuter och det är alltså bara 50 sekunder kvar" och annan superdetaljism när "formler varar resten av striden" är en så enorm lättnad vad gäller administration...
Det är i det perspektivet Chaosiums BRP-bok framstår som otroligt mossig. Inte en regel går att hitta utan att den har 20 år på nacken typ... inte ens regler från spel som MRQ2 då, som ju bara är moderna, inte indie.
Sedan luktar ju BRP-boken dessutom GURPS lång väg, dvs en regeluppsättning för "generisk fantasy". Finns det något tristare än "generisk" fantasy?!
Skulle jag introducera BRP till någon ny, skulle jag m.a.o. ALDRIG valt BRP-boken, utan mycket hellre börjat med typ MRQ2 eller MUA.
Hade däremot BRP-boken haft sådant som "tre bra grejer från Mouseguard" eller ens "försöka igen kostar tid"-regeln från MUA (första försöket tar 1 minut, andra 10 minuter, tredje 1 timme etc) hade den kunnat vara en klockren och *användbar* bok för såväl alla oss gamla BRP-stofiler som yngre rollspelare som vill ha hyfsat fräscha grejer...