Om jag gör det till en fråga istället. Vad gör att grottkräl funkar/inte funkar för dig?
För mig beror det väldigt mycket på vad vi menar med "grottkräl".
Om vi tänker oss att det 1) är när ett gäng fantasyäventyrare går ner i en labyrintisk grotta/tempel av något slag och spenderar sin tid där med att leta skatter, desarmera/undvika fällor och slå monster på näsan så funkar de ju inte för mig för att jag ogillar fantasy, inte motiveras av skatter och tycker att strid är urtråkigt.
Om vi däremot pratar om 2) att ett gäng äventyrare i någon annan skrud går in i en labyrintisk miljö av något slag och spenderar sin tid där med att leta svaret på episka metaplot-gåtor, lösa mordmysterier och desarmera/undvika fällor så skulle det nog funka ganska bra för mig.
Om vi pratar om 3) att
mordmysterier egentligen är dungeons där ledtrådarna är korridorer och rummen är platser/personer, och där speltiden används till att prata med folk, följa upp ledtrådar och försöka lösa centrala och sekundära mysterier, då är ju just sådant "grottkräl" det jag gillar mest av allt i rollspel.
En sak jag upptäckt får min hjärna att gå i baklås, om vi placerar oss nånstans mellan 1 och 2, är just det där "varför gör vi det här?". Jag har svårt med sånt där överlag i rollspel; varje gång jag ska spela och vi inte har något Uppdrag att Klara så blir jag bara handlingsförlamad. Jag är helt ointresserad av att liksom driva min rollpersons agenda eller göra egna planer eller intriger. Ge mig ett tydligt mål, så kommer jag att ha fantastiskt roligt med att försöka uppnå det. Men jag vill helst ha ett mål som är hyfsat tydligt och som man vet när man uppnått. När har man klarat dungeonen? När är man
färdig? Vad är det egentligen som driver oss – eller mer exakt, vad är det vi arbetar för att
försöka uppnå?
Jag säger inte att det här är en rimlig invändning. Det finns trots allt ganska många sammanhang IRL där det inte finns något slutmål eller där man inte kan veta om man "är klar" eller där man kanske inte ens kan bli klar. Men i rollspel är det något jag behöver.
Sedan borde det ju inte vara så svårt att fixa det till en dungeon heller, om nu just den dungeon man skapat eller köpt saknar det. Extern uppdragsgivare: "Ni ska hämta artefakten X från kammare 65". Okej, då vet vi.
Överlag skulle jag alltså säga att det nog inte finns något i själva konceptet "grottkräl" som inte funkar för mig, men att det finns egenskaper som, när grottkräl har dem, gör att just de grottkrälen inte funkar för mig.