Det tror jag ingen ifrågasätter (inte kag iaf). Frågan är bara om de skall vara baserade på systemet för rollpersoner eller designade för att vara så praktiska som möjligt för SL.
Nu ska jag ärligt säga att jag inte minns exakt hur det formuleras i första Dungeon Masters Guide, men sättet som jag själv väljer att tolka/läsa systemet i första utgåvan av AD&D är att de olika klasserna är att de är just
äventyrarklasser. De flesta kreti och pleti man stöter på i världen har inte klass och/eller rang, och kan inte levla (vilket också är det som skiljer hantlangare/henchmen, som kan levla (om än långsammare än spelfigurer) från tjänare och soldenärer/hirelings, som inte kan det). Det som framförallt skiljer en knekt/tjuv/etc-spelfigur från en normie i byn (förutom att den sistnämnde sannolikt har en fast bostad och tjänar sitt uppehälle på ett hederligt sätt) är just potentialen att kunna nå oanade höjder.
Däremot finns det massa filurer i kampanjvärlden som har kapacitet och förmåga
motsvarandes en eller flera äventyrarklasser, vilket motiverar användandet av knektrang 9 för att ta fram stats för den lokala rövarbaronen och rang 2 för att ta fram stats för fältväblarna i vederbörandes här (som sannolikt består av spjutbeväpnade bondpojkar av rang 0), och så vidare. Jag ser denna approach lite som att Zeus i Deities & Demigods-boken har - och nu drar jag bara siffror ur röven - tjugo levlar i besvärjare, tolv i knekt, åtta i utbygdsjägare et cetera.
Det innebär inte att Zeus gradvis har levlat upp från rang ett i någon klass (och sedan lagt sig till med nya klasser), utan det är bara ett sätt att modellera domarfigurers förmågor och färdigheter efter det existerande ramverket för äventyrarklasser.