Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Tyvärr...
---jag har bara den i huvudet och det vill jag inte skicka (och inte posten heller misstänker jag)...
Kort sammanfattning ur mitt grumliga minne:
Mixa och blanda med organisationerna från B5 och Gap. Inte så kinkigt, det är väldigt lika världar. Jag körde med Gaps hyperspace framför B5, och likaså använde jag mestadels teknoligi från Gap, men det är en smaksak.
När kampanjen börjar har B5 blivit förstörd i en Shadowattack (egentligen då amnioni). Som jag tidigare nämnde så utspelar sig kampanjen strax efter andra säsongen B5 (som slutade med att Kosh räddade Sheridan och avslöjade sin verkliga natur). Shadows reagerade direkt och inom en dag är B5 förstörd. Mycket rykten cirkulerar. Maktkamp mellan Earthforce och PsiCorps (eller vad man nu vill använda). Konspirationer och manipulerande. Vem arbetar för vem och varför. Är det den han egentligen jobbar för?
Kriget trappas upp. De olika raserna koncentrerar sig på att rädda sig själv. En ny station (B6) börjar byggas (spelarna är den framtida besättningen på den, men är för närvarande placerade på annan plats). Värld efter värld faller, man vet fortfarande lite om fienden, spelarna deltar i informationsinsamlingen.
Kriget närmar sig jorden, man inser att man inte kan vinna. I hemlighet modifieras planerna för B6 till att bli en ark, och man väljer i hemlighet ut de som ska räddas. Panik håller på att utbryta på jorden efter hand som nyheterna blir sämre och man får reda på mer om vad som hänt med de planeter som fallit. Ryktet om B6's ändrade syfte läcker ut. Upplopp. Problem att evakuera folk till B6, spelarna deltar.
B6 inte klar, man pressar projektet för att få den någotsånär funktionsduglig i tid. Svårare att dölja sanningen.
Kriget når jorden, vilken faller. Man samlar så mycket folk man kan på de skepp man har kvar och tillsammans med B6, numera omdöpt till Terra Nova sätter man kurs mot koordinater man fått i den sista sändningen från B5 som ligger långt in i vorlons område.
Den nedgångna och dåligt utrustade konvojen är i behov av reparationer, förråd och skepp när man sätter kurs in i det okända. Några skepp från de andra världarna (Minbar, Narn, Centauri osv) som lyckats fly ansluter. Man har få krigsskepp (de flesta gick åt i försvaret av jorden), de flesta är civila transportskepp och liknande.
Man har många problem: stölder av förråd, infiltratörer, sabotörer, tillgång till bränsle och andra resureser, shadowattacker som måste stoppas innan de hinner rapportera position, nya civilisationer och världar, sjunkande moral med mera. Spelarna är tänkta att spela relativt högrankad personal, dock inte kapten.
Krydda med enstaka rapporter om världar som faller, flyktingskepp, drivande vrak av vorlonskepp och så vidare för att mörka stämningen lite till. Kör klaustrofobiskt, tättbefolkat, ont om mat, dåligt vatten, dålig luft, folk som är på gränsen att bryta samman. Låt inte behovet av framgång vara personligt för spelarna, de måste lyckas för att ge folk hopp!
I slutänden finns dessutom problemet att man inte vet vad som väntar vid målet. Det enda man vet är att bakåt så finns inget kvar.
Jag gillade kampanjen för att den växlar mellan olika sorters spel. Jag körde fram tills kriget, spaningsuppdragen och konspirationerna började kännas tråkiga innan jag gick vidare till evakueringen och jordens fall tills det kändes tråkigt, sedan var planen att köra "planet caravan" och "explore strange new worlds" tills det var tråkigt. Vad som sedan väntade vid målet tänkte jag bestämma under kampanjens gång.
OK, lösryckta bitar, men det kanske fångar känslan. Fråga gärna.
---jag har bara den i huvudet och det vill jag inte skicka (och inte posten heller misstänker jag)...
Kort sammanfattning ur mitt grumliga minne:
Mixa och blanda med organisationerna från B5 och Gap. Inte så kinkigt, det är väldigt lika världar. Jag körde med Gaps hyperspace framför B5, och likaså använde jag mestadels teknoligi från Gap, men det är en smaksak.
När kampanjen börjar har B5 blivit förstörd i en Shadowattack (egentligen då amnioni). Som jag tidigare nämnde så utspelar sig kampanjen strax efter andra säsongen B5 (som slutade med att Kosh räddade Sheridan och avslöjade sin verkliga natur). Shadows reagerade direkt och inom en dag är B5 förstörd. Mycket rykten cirkulerar. Maktkamp mellan Earthforce och PsiCorps (eller vad man nu vill använda). Konspirationer och manipulerande. Vem arbetar för vem och varför. Är det den han egentligen jobbar för?
Kriget trappas upp. De olika raserna koncentrerar sig på att rädda sig själv. En ny station (B6) börjar byggas (spelarna är den framtida besättningen på den, men är för närvarande placerade på annan plats). Värld efter värld faller, man vet fortfarande lite om fienden, spelarna deltar i informationsinsamlingen.
Kriget närmar sig jorden, man inser att man inte kan vinna. I hemlighet modifieras planerna för B6 till att bli en ark, och man väljer i hemlighet ut de som ska räddas. Panik håller på att utbryta på jorden efter hand som nyheterna blir sämre och man får reda på mer om vad som hänt med de planeter som fallit. Ryktet om B6's ändrade syfte läcker ut. Upplopp. Problem att evakuera folk till B6, spelarna deltar.
B6 inte klar, man pressar projektet för att få den någotsånär funktionsduglig i tid. Svårare att dölja sanningen.
Kriget når jorden, vilken faller. Man samlar så mycket folk man kan på de skepp man har kvar och tillsammans med B6, numera omdöpt till Terra Nova sätter man kurs mot koordinater man fått i den sista sändningen från B5 som ligger långt in i vorlons område.
Den nedgångna och dåligt utrustade konvojen är i behov av reparationer, förråd och skepp när man sätter kurs in i det okända. Några skepp från de andra världarna (Minbar, Narn, Centauri osv) som lyckats fly ansluter. Man har få krigsskepp (de flesta gick åt i försvaret av jorden), de flesta är civila transportskepp och liknande.
Man har många problem: stölder av förråd, infiltratörer, sabotörer, tillgång till bränsle och andra resureser, shadowattacker som måste stoppas innan de hinner rapportera position, nya civilisationer och världar, sjunkande moral med mera. Spelarna är tänkta att spela relativt högrankad personal, dock inte kapten.
Krydda med enstaka rapporter om världar som faller, flyktingskepp, drivande vrak av vorlonskepp och så vidare för att mörka stämningen lite till. Kör klaustrofobiskt, tättbefolkat, ont om mat, dåligt vatten, dålig luft, folk som är på gränsen att bryta samman. Låt inte behovet av framgång vara personligt för spelarna, de måste lyckas för att ge folk hopp!
I slutänden finns dessutom problemet att man inte vet vad som väntar vid målet. Det enda man vet är att bakåt så finns inget kvar.
Jag gillade kampanjen för att den växlar mellan olika sorters spel. Jag körde fram tills kriget, spaningsuppdragen och konspirationerna började kännas tråkiga innan jag gick vidare till evakueringen och jordens fall tills det kändes tråkigt, sedan var planen att köra "planet caravan" och "explore strange new worlds" tills det var tråkigt. Vad som sedan väntade vid målet tänkte jag bestämma under kampanjens gång.
OK, lösryckta bitar, men det kanske fångar känslan. Fråga gärna.