Nekromanti Varför jag inte kommer att köpa Phobia

sluper

Swordsman
Re: *suck* det jag försökte säga var...

"Jo, jag har läst inläggen. De går alla i stilen "Ohh. Neogames har med färdigheten magi, den har vi inte sätt förut."

Och kontentan av det är att phobia inte verkar ha något nytt att tillföra.

"Jämför Vampires magisystem med Eons, DoDv6s eller D&Ds och se om du tycker alla är lika eller om något av spelen hade någon ny ide."

Spelar inget av ovanstående. Har spelat Vampire för längesedan (lixom gamla DoD när jag tänker efter), men mig veteligt finns det inget magisystem där. Skulle vara Tremeres thaumathurgy (det där blev inte rättstavat va?) då. Men den är ju direkt kopplat till diciplinvärdet. Så jag tycker inte att det är direkt lika DoD.

"Vidare så gnälls det på att Phobias värld ska vara öppen samtidigt som det har gnällts på att WoD är alltför låst."

Jepp! Lagom är bäst.

"Men det kaske inte bara är den inbitne WoDaren som har problem med andra spelsystem?"

Säkerligen inte! Men för mig personligen så är regelsystemet totalt likgiltigt eftersom jag sällan tillämpar regler överhuvudtaget när jag spelleder.
GO FRIFORM!

sluper

Swordsman
Re: Motfråga

jorå, nog begriper jag det. Men frågan gällde i vilka grudregelböcker det fanns en välbeskriven kampanjvärld. Och då tyckte jag att det var dumt räkna bort exempelvis KULT bara för att det inte släpps grejor rill det längre (förresten så har jag hört ryktas att KULT är återupplivat)

Weatherman

Hero
Jag tror att det finns ett stort mörkertal med glada prepubertala gossar som tagit över storebrors rollspelsprylar. Blev också väldigt glad när jag på bussen hörde tre sjundeklassare som satt och diskuterade hur de skulle få in ett levelsystem i sitt rollspel och om man skulle börja med kampanjrollspel.

Men det verkar dock som många väljer Warhammer och Magic istället. Hoppas dock att NGs stasining på generella rollspel (de har ju snart täckt in de största rollspelsgenrerna) kommer få många nybörjare att intresera sig för rollspel. Rollspelssverige behöver en vitamininjektion.

/weatherman

Weatherman

Hero
Re: Kolla igen

okidoki.

Vägen? vet inte så mycket om det men ska man räkna det? Handlingen utspelar ju sig i vanlig världslig medeltid, så nen världsbeskrivning är väl ganska överflödig...

då har vi alltså EON, N2, Phobia, DoD6 och Vägen (vi räknar det i alla fall), 5st mot Gondica, Western, Gemini (grundreglerna samt en modul ges fortfarande ut på svenska) och Västmark.

Fem mot fyra. Det visar ganska bra att det finns rollspel på svenska som har världsbeskrivning i grundreglerna.

Allvarligt talat behövs väl detta inte diskuteras mer nu? Du frågade hur många svenska rollspel som har världsbeskrivning i grundreglerna, och av sveriges få kommersiellla spel är det i alla fall ett par som har det...

klart slut? /weatherman

Carl Johan Ström

Swordsman
Re: Motfråga

Jag vill bara påpeka att Offensiv bara är försenat 5-6 år beroende på hur man räknar, inte 7 år... :)

Men faktum kvarstår att vi gett ut över 30 böcker och moduler på 7 år. Jag tycker det är ganska bra med tanke på vad övriga rollspels-sverige lyckas med.

Nu är det just precis så som alla säger att det viktigaste med en skrävkrollspel är settingen och bakgrundsmaterialet. Det är detta område vi arbetar hårdast med. Vi tycker dock det är MYCKET viktigt att rollpersonsgenereringen skapar rollpersoner som faktiskt har någon koppling till den sorts äventyr man skall spela. Jag anser att detta är ett fundamentalt problem med många rollspel och skräckrollspel i synnerhet.

Dessutom säger jag det igen: Phobia kommer stödja olika typer av kampanjer och skräckgenrér. Med detta menar vi inte som somliga tycks tro att man skall spela ALLA genrér samtidigt -- något som låter tämligen absurt för mig i alla fall.

Räkna kall med att Phobia har mer drag av CoC än av Kult. Däremot kommer vi av naturliga skäl ha en helt egen "mythos" (om jag får kalla det så). Min personliga åsikt efter att spelat CoC i när nog 19 år är att det är vesäntligt att erbjuda olika typer av skräck (det finns många COC-scenarion som inte har något met Cthulhu-mytosen att göra).

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB

Carl Johan Ström

Swordsman
Neogames skapar nyrkerytering

Neogames har lyckats öka försäljningen med 93% från 1999 till 2000. En högst remarkabel ökning...

En stor del av dessa nya kunder är "kids" -- det vill säga nyrekryterade rollspelare. Neogames åsikt sedan länge är att det är mycket viktigt att göra hobbyn bredar. det viktigaste sättet att göra detta är att få nya spelare in i hobbyn (och då helst yngre).

En annan trend som vi dock också sätt är att Neogames rollspel ersätter engelska rollspel bland en mer erfaren publik. Detta är något som Äventyrsspel/Target hade mycket stora problem med: mer erfarna rollspelare gick över till engelska rollspel och "såg ner" på de som fortfarande höll på med de "barnsliga" svenska rollspelen. Neogames har alltså inga direkta problem med denna trend.

Phobia är ett led i vår utalade strategi att vidga hoobyn. därför kommer Phobia stödja gore- och splatteräventyr likaväl som ockulta och esoteriska kampanjer. Notera dock att vi inte behöver lägga speciellt mycket kraft på bakgrundsmateriall till de förstnämnda, varför vi kommer koncentrera oss på de sista. Poängen är dock att en stackars nybörjare inte vara TVUNGEN att att sätta sig in i en komplett uppslagsverk som beskriver den "alternativa" världen, de ockulta företelser och esoteriska sällskapen.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB

hatten

Swashbuckler
Re: Ytterst få ting är orginal.

Nästan alla spel alla filmer alla böcker har lånat ider och insperation från sånt som har kommit före dom..

Neogams brukar i alla fall hålla hög kvalite till skillnad från Targetgames som gång på gång sviker sina kunder och månglar ut undermåliga moduler till sina spel

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

hatten

Swashbuckler
Re: Principfast snare obstinat

OM du hade försökt göra MER än bara blädra igenom NeoGames produkter kanske du hade kunnat läsa och då kanske du hade sett att deras produkter håller en extremt hög kvalite både vad gäller regler som man lätt kan göra hyper realistisk eller enkla som DoD bara genom att variera mängden av regler som SL använder.

alla Eon & Neotech moduler som kommit ut till dagens datum följer huvudbokens regler ingen ökande koboltisering av samhället sker som i DoD katastrofia där varje ny modul var mer koboltiskt än den föregånde..

Fast jag vet att smaken är ibland som baken delad men ibland kan den även lukta skit.. Jag tänker försöka Entomophobiac utgå från att din smak är delad och att du när du läste din första Neogames modul fick ett första dåligt intryck och att du sen bara av grunlagda fördomar förkastat resterande...
( Jag hoppas att du "läste" inte bara blädrade på bilder och "läste" enstacka sidor för gör man så får man inte ett komplet intryck av HUR spelet fungerar )

Bra moduler
[color:green]EON</font color=green> Bra bästa fantasy spel som finns regler som känns realistika mäktig magi som inte är kobolitsk och underbar känsla..
[color:green]SPELARENS HANDBOK </font color=green> Tja Boken innehåller matrial som gör att SL kan behålla regelboken utan att behöva dela med sig.. MEN har man fler än EN regel bok så behövs den inte. ( Eon1 slitet och VÄL använt, Eon-Delux är en samlare, Eon2 + min kompis har Sitt exemplar av Eon hemma hos mig *suck* )
[color:green]EON SPELLEDARSKÄRM </font color=green> Jag har aldrig gillat spelledar skärmar så tja jag har hört andra som tyckt att den är bra och tja JAG har till och med använt mig av den vilket är extremt ovanligt.
[color:green]MUNDANA</font color=green> Underbar fantastiks skattkammare av ideer och förslag med en levade dynamisk värd som får fantasin att svämma över bräddarna.
[color:green]MONSTER & VARELSER </font color=green> Okej varelserna är så där lite fattigt beskrivna men.. FAST den som har gjort bilderna av Hyggelmonster och Faragus,,, SPYR jag på,,
[color:green]ALVER: FÖRBANNELSENS FOLK </font color=green> Bra fast den kunde ha varit bättre...
[color:green]SORGERNAS BRUNN</font color=green> Under bart härligt äventyr..
[color:green]JARLA: ÄVENTYR & STADSKAMPANJ </font color=green> :gremsmile: Jarla är högkvalite levande och man kan tillbringa hela äventyr bara genom att utforska Jarla området..
[color:green]MYSTIK & MAGI </font color=green> Ett måste klart ett måste.
[color:green]DVÄRGAR: STENENS SÖNER</font color=green> Nu Dvärgar är omtvistad själv tycker jag att modulen är bra mycket bättre än vad jag förväntade mig. Tyvär kan vissa personer inte läsa och där av kommer ryktet att rasen är extremt kobolt artad men det stämmer inte modulen ÄR skriven UR dvärgarnas sätt att se på ting och Dvärgarna tycker att de är BÄST vackrast och översmänskliga,,, De har till och med redigerat historien så att även de historiska bevisen hävdar sånt.. *ler*
[color:green]ASHARIEN & SOLDARN</font color=green> *hmm* Asharien delen av boken är bra den sjunger om men när man börjar komma till slutet så käns Soldarn delen lite fattig vilket är synd..
[color:green]RELIGIONER: GUDARNAS KAMP </font color=green> *hmm* lite besviken är jag på den.. MEN det är för att jag alltid har gillat att läsa om religion och boken i MITT tycke borde ha varit ungefär 500 sidor tjock..
[color:green]KRIGARENS VÄG </font color=green> Bra beskrivningar men man kan klara sig utan den faktist..
[color:green]TIRAKER: MÖRKRETS DÖTTRAR </font color=green> Otroligt bra denna bok är ett av de bästa vad gäller att göra en art som annars hade bara varit spelar fiender till annat än bara elaka monster som slåss hela tiden till en varelse som mina spelare ofta har använt som spelfigurer..
[color:green]CONSABER </font color=green> Jag har ingen aning om vad den har för kvalite jag har JUST beställt den...
[color:red]NEOTECH 2 </font color=red> Otroligt bra spel..
[color:red]NEOTECH HARDWARE</font color=red> Bra de har varit smarta nog att inte bara fylla den med vapen utan även andra nödvändiga prylar som passar i spelarnas hem..
[color:red]NEOTECH NIPPON</font color=red> *hmm* jag har delade meningar här.. Fast den är till N1 och reglerna i N2 är bättre..

hatten

Swashbuckler
Re: Förresten ...

Nej det är för att [color:green] Ockultism</font color=green> är något som finns i nästan alla spel där just Ockulta varelser kryper omkring så vad ska man kalla en färdighet som handlar om sånt ? Kitzunism eller ? läran om Ockulta fenomen eller ockulta varelser tycks vara ett logiskt namn vilket kult inte var det första spelet som använde Den benämningen för och Phobia knappast kommer vara den sista..
[color:green]Parapsykologi =</font color=green> finns forskare som forskar i sådant ämne i VÅR värd normalt kallas sådana för Hippis eller nollor av sina forskar kolegor fast i de flesta Skräck rollspel så har de framgång i sina resultat vilket kan va skoj.. Samma fråga VAD ska man kalla Parapsykologi för något annat än VAD DET ÄR.. man kan lite gärna fråga VAD ska jag kalla Filosofi för något ?
[color:green]Magi =</font color=green> *hmM* tja OM man gör ett kortrick trollar fram en kanin från en hatt så tycker jag att ordet magi eller trolleri är ett ganska LOGISKT namn för det man gör.. Lyckas man kasta eldbollar eller teleportera så tycker jag att ordet MAGI eller TROLLERI är passande namn vad tycker du det ska hetta.. Kitzunska läror eller ?

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Några av färdigheterna som fanns på "teas the players"
sidan hade en del häpnadsväckande inslag.
Sluper skrev ett inlägg om några av dessa men han missade
antagligen att några färdigheter beskrevs som "nya".

Typ Ockultism, Parapsykologi, Magi och Astrologi

Dessa kan väll knappats betecknas som nya eller hur ?
Nu letar jag bara efter fel och vill man göra det dömer
man ut en produkt redan innan släppet. Om man tänker så
här: Hade ni inte förberett publiken innan skulle vi inte
ens ha den här disskusionen så det är bar bra. Men
besser som man är kan man inte låta bli att anmärka ;)

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
<p><hr></blockquote><p>Vad du gör är exakt letar efter fel och du hittar i mina ögon inte några annat än att du visar exakt hur blind hur många fördomar du har mot Neogames produkter hur eller varför du har fått dessa åsikter kan jag inte förstå men jag hoppas att du kommer att tänka vara lite mer öppen i tanke och ord.

Vindhand

Myrmidon
urk.

OM du hade försökt göra MER än bara blädra igenom NeoGames produkter kanske du hade kunnat läsa och då kanske du hade sett att deras produkter håller en extremt hög kvalite

alla delar kanske inte din åsikt... det betyder inte att de har fel eller är korkade. Finns ingen anledning att ifrågasätta Entomophobiacs läskunskaper bara för att han inte gillar samma rollspel som du.
/images/icons/frown.gif

Vindhand

Myrmidon
Re: Förresten ...

hur eller varför du har fått dessa åsikter kan jag inte förstå men jag hoppas att du kommer att tänka vara lite mer öppen i tanke och ord.

Självmål. /images/icons/smile.gif

sluper

Swordsman
nja, det är väl snarare...

nja, det är väl kanske snarare så det i teaser framstår som om dessa färdigheter/fenomen vore något nytt i rollspelssammanhang. Ungefär som när Al Gore påstod att han upfunnit internet.

"du visar exakt hur blind hur många fördomar du har mot Neogames produkter hur eller varför du har fått dessa åsikter kan jag inte förstå"

Tja, det räcker ju med att Eon eller Neotech för att börja hysa agg mot det företaget.

sluper

Swordsman
en grej bara...

"OM du hade försökt göra MER än bara blädra igenom NeoGames produkter kanske du hade kunnat läsa och då kanske du hade sett att deras produkter håller en extremt hög kvalite både vad gäller regler som man lätt kan göra hyper realistisk eller enkla som DoD bara genom att variera mängden av regler som SL använder. alla Eon & Neotech moduler som kommit ut till dagens datum följer huvudbokens regler ingen ökande koboltisering av samhället sker som i DoD katastrofia där varje ny modul var mer koboltiskt än den föregånde..."

Jag fattar att reglerna är jätterealistiska, men det struntar jag fullkomligt i eftersom jag i princip alltid friformar. Då vi fått den pettitessen (reglerna alltså) ur vägen så återstår det viktiga. Kampanjvärlden. Jag har spelat eon & neotech och ingen av dessa spelvärldar anser jag vara särskilt intressant på något sätt. Följdaktligen dissar jag dessa spel fett. Detta nnebär inte att jag har mer rätt än någon annan. Det är bara vad jag tycker. Sedan spelar det ingen roll hur många eller välskrivna modulerna är.

hatten

Swashbuckler
Re: Du har delvis rätt

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>alla delar kanske inte din åsikt... det betyder inte att de har fel eller är korkade. Finns ingen anledning att ifrågasätta
Entomophobiacs läskunskaper bara för att han inte gillar samma rollspel som du. <p><hr></blockquote><p>Jag har ingen orsak att ifråga sätta hans läskunskaper men genom att läsa hans kritik så kan jag se när jag läser att han inte har någon vidare kunskap OM eon eller Neotech som han påstår att han har läst..
SÅ jag utgår genom MIN tolkning av hans bristfälliga kunskaper att han helt enkelt inte har läst utan bara bläddrat igenom böckerna hittat något han ogillar och för alltid stängt dom och sitt sinnet mot tanken att Eon kan vara ett bra spel..

Jag ogillar folk som kritiserar utan orsak eller fakta.. Oooja vet jag gör samma sak jag med MEN jag ogillar mig själv när jag upptäcker att det och jag försöker att INTE göra det...

hatten

Swashbuckler
Re: Nu förstår jag dig inte Vindhand

[citat]Självmål. [citat]
Jag förstår inte exakt vad du menar ?
Om du hade läst igenom hela mitt svar så hade du inte kunnat säga att jag gjorde ett självmål !
Fast om du har läst igenom det och sett de Neogams produkter jag har och tolkat det som att jag dömer Endast ur Erfarehet av Neogams spel så har du ändå fel..
Jag äger många många andra inhemska ochuthemska spel..

DoD expert, 91, katastrofia
Kheltarh
Gondica
Eon
Star Wars Wesendgames
Fading Suns
Chock
Kult
Mutant1-2
Mutant
Mutant Kronikels..
Neotech1-2
Wasland
Jag tänker inte räckna upp ALLA bara några få exempel så att du kan förstå att min erfarenhet vad gäller rollspel och deras olika former
Sen ett okänd antal moduler till alla dom..

hatten

Swashbuckler
Re: en grej bara...

Okej om du föredrar friform DÅ har du orsak att inte vilja spela Eon *ler* själv anser jag att friform är för *hmm* oregelformigt men folk gillar spelen så jag klagar inte på friform...

sluper

Swordsman
some people...

För att citera Dennis Leary: "Some people laugh, the others need an explaination..."

Du skrev: "hur eller varför du har fått dessa åsikter kan jag inte förstå men jag hoppas att du kommer att tänka vara lite mer öppen i tanke och ord."

Det var väl kanske i just den meningsbyggnaden som man kan tycka att viss komik uppstår... inte sant?

Vindhand

Myrmidon
Re: Du har delvis rätt

men genom att läsa hans kritik så kan jag se när jag läser att han inte har någon vidare kunskap OM eon eller Neotech som han påstår att han har läst..

Hur kom du fram till det? Han säger ju inget mer än att han ogillar dem och det kan man göra även efter att ha läst dem...