Re: *morrningar* [Lite OT]
Öh... hänsyftar du på att folk i _Glorantha_ inte vet när deras värld skapades? (Varning: jag är en Glorantha-fan av stora mått) Tja, jag kan inte säga att det "räknas"; det fanns ingen tid i vår bemärkelse "från" det att Glorantha skapades "till" det att solen efter en längre tids frånvaro steg upp på himlen. Det är alltså inte tekniskt möjligt att sätta ett datum för Gloranthas skapelse, men alla kulturer jag känner till har en skapelseberättelse och en mytisk historia som sträcker sig tillbaka till skapelsen.
Så jag vet inte riktigt om man kan hävda att CJS (undermedvetet eller ej) kan ha plockat en sådana analogi från RQ för att sedan hävda att den är unik... för jag anser inte att den finns i RQ, om man inte tolkar hans ord VÄLDIGT bokstavligt.
Sedan är det naturligtvis nonses; det finns gott om äldre fantasyvärldar utan en detaljerad förhistoria. Newhon (Fritz Leiber) comes to mind. Fast de är klart i Tolkien-Gygax-traditionen ("riktig fantasy" enligt Medel-Svensson-rollspelaren i Sverige) äro världar med långa historier legio. Fast vet folk när Greyhawk skapades, t.ex.?
Det är klart, nu är jag ganska kass på Mundana; det kan förstås vara så att han åsyftar att ingen VET exakt när stället skapades, fastän de har idéer, att myter inte innehåller så mycket sanning i Mundana. Jag vet inte om jag håller med om att det är så nytt heller, men _det_ kan bara vara en känsla som inte håller inför vare sig domstol eller vetenskaplig granskning, så det säger jag inte mer om.
Nightowl
"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl