Nekromanti Varför man alltid skall välja tvåhandsvärdet!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
solvebring said:
Kan ha varit i samma veva som jag kontaktade Riotminds för att höra om jag inte kunde få licensiera en bit av Drakar & Demoner för att förnya DoD Samuraj. Det skulle dock ha kostat mig skjortan så den idén dödades snabbt. :gremsmile:
Kort OT-fråga av ren nyfikenhet; hur mycket kostar din skjorta?

solvebring

Superhero
Haha! :gremlaugh: Lite missformulering där av mig. "Kostat skjortan" har indeed en annan betydelse än just "kostat mig skjortan". Nåväl, i det fallet kostade min skjorta väldigt mycket. Vet dock inte om det var ett fint sätt av Riotminds att säga nej. Snackade med Anders och vi landade på så väldans många tusenlappar om året att jag aldrig skulle göra det ens om jag hade ett välbetalt kneg. Det var en sjuk summa i alla fall.

solvebring

Superhero
Nämen se här, här har vi det.

... Fyfan vad jag alltid får skämmas när jag går tillbaka i mina inlägg. Jag är säkerligen inte forumets klokaste i dagens läge heller, men de flesta av min gamla inlägg gör att jag vill dra mössan över skallen och försvinna. x|

kefka

Hero
Och hur dyrt kan modernt stål vara? Sånt man tillverkar de bästa knivarna av till exempel?
De dyraste kocknivarna kostar väl ett par tusenlappar nu? De massproduceras ocksà, jag kan tänka mig att startuppkostnaden för en sàdan produktion är ganska stor. Dessutom de använder sig garanterat inte av de allra mest avancerade materialen eller metoderna. Tänk itsället ett turbinblad till en modern àng eller gas turbin. Där har du den modernaste tekniken, även de massproduceras, men priset ligger inte länger pà ett par tusenlappar. Sà anta att vi kan sälja ett maxat modernt svärd för 50 000 till 100 000 kr, efter att vi har haft en startuppkostnad pà nàgra tiotal miljoner. Tror du fortdfarande att det finns en marknad för detta?

Arfert

Facit
Svärd masstillverkas också redan nu. Målgruppen är miljoner människor worldwide.

Och du överskattar sannolikt skillnaden i skärpa och spänst mellan "bra vanligt högkvalitativt stål" och nåt fiktivt specialstål. Stål är nog exempelvis så vasst och hållbart det kan bli, i stort sett. Och en eventuell ökad skärpa/hållbarhet skulle nog enbart uppfattas av mätinstrument, inte i praktiskt användande.

Men nu börjar den här diskussionen gå över i rena spekulationer. Så den är inte intressant längre.

kefka

Hero
Och du överskattar sannolikt skillnaden i skärpa och spänst mellan "bra vanligt högkvalitativt stål" och nåt fiktivt specialstål.
Kanske det, men fiktivt specialstàl... Underskatta inte hur mycket material har utvecklats, det är en stor skillnad pà det bästa stàlet vi har idag och pà det de hade under säg andra världskriget. För att inte tala om det som användes i autentiska katanor. Dessutom, varför hàlla oss till stàl?

Men nu börjar den här diskussionen gå över i rena spekulationer.
Spekulera behöver vi inte heller göra om vi inte vill det, jag är ganska säker pà att det gàr att hitta relevanta materialegenskaper för katanor "Ductility, Hardness, Bulk Modulus, Tensile strength, Yield strength" etc. Sedan är det bara att börja jämföra med motsvarande egenskaper hos moderna material. Inte för att jag orkar göra detta (jag tror inte heller att nàgot resultat skulle ändra din uppfattning), jag vill bara pàpeka att man kan behandla fràgan pà ett vetenskapligt icke-spekulativt sätt om man känner för det.

Svärd masstillverkas också redan nu. Målgruppen är miljoner människor worldwide.
Och hur mànga av dessa pungar ut 100 000kr?

Marukusu

Hero
Levererar Cold Steel verkligen bra produkter eller är det bara big talk? Jag skulle verkligen behöva en sabel...

solvebring

Superhero
Marukusu said:
Levererar Cold Steel verkligen bra produkter eller är det bara big talk? Jag skulle verkligen behöva en sabel...
Ingen aning om just Cold Steel. Kollat på Gavelins och S. P. Q. R.?
De har blankvapen för praktiskt utövande som verkar vara av bra kvalitet. Har ingen egen erfarenhet dock. Min platta plånbok vill inte vara med på mina prioriteringar än. Har dock planerat framtida vapensamlingar av forntida slag. :gremsmile: ... Nackdelen är väl att t.ex. Gavelins är rätt så dyra. Ska man till exempel handla katanas finns det ju klart billigare japanska webshoppar som bra utbud för både iaido och tameshigiri. Fast eftersom du inte är ute efter det så, tja. Jag tror nog du han hitta andra alternativ vad det gäller t.ex. prisklasserna.

Kolla den här feta länklistan om inte annat.

Ögat

Hero
Det feta är väl mest att kunna ha en sådan line i sin marknadsföring.

Jämför: Mjölk ger starka barn - Det stora tvåhandssvärdet är en stor fördel i alla strider.

Arfert

Facit
Marukusu said:
Vilken sorts sabel? Deras shamshir såg helt ok ut, faktiskt. Skulle jag kunna tänka mig.

Tillägg:

Jag tyckte deras tomahawker var coola.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Herr Nils said:
Du får gärna utsätta mig för ett sånt blind test. För vikten är en bara en av många parametrar. Har svårt att tro att jag skulle låta mig luras.
Det handlar alltså inte om att avgöra vilket som är "äkta", utan om att avgöra vilket som är "bäst".

Om man ska dra liknelsen du anger: Det handlar alltså inte om huruvida någon kan känna igen Ubuntu, utan om vad användare föredrar vid ett "blindtest".

Problemet är just att en del kommer just att "känna" att det inte är "äkta" och därmed är vi fast i problemet med irrationaliteten igen, eftersom alla fördomar man har mot nya material etc kommer att dyka upp.

(Jämför med The Pepsi Challenge; målet där var inte i första hand att se om folk kunde känna igen vilket som var Coca-Cola resp. Pepsi, utan att se vad folk föredrog om de inte fick veta vilket märke som var vilket)

solvebring

Superhero
Herr Nils said:
Det beror på vad man vill använda svärden till.
Jag skulle inte rekommendera C.A.S. Iberia svärd till annat än att hänga på väggen om man är WT.
S.P.Q.R duger till lajvare och fattigmans reenactment.

Men rekommendationen är att istället för att kasta bort 1000 spänn på något som är svärdsliknade, så gå upp till minst prisklassen 5000:- här finns Albion dessa är maskintillverkade men måtten överstämmer med historiska original, vilket inte är så vanligt som man skulle tro!
Okej, vad trevligt. Tack för informationen. Ska minnas detta för framtida köp.

Marukusu

Hero
@ solvebring: "Ingen aning om just Cold Steel. Kollat på Gavelins och S. P. Q. R.?"

Inte riktigt det jag var ute efter, men tack ändå. Skulle gärna vilja ha en skarp sabel av 1800-talssnitt.

@ Arfert: "Vilken sorts sabel? Deras shamshir såg helt ok ut, faktiskt. Skulle jag kunna tänka mig."

Tja, jag satt och dreglade lite över den här faktiskt. Jag reagerade dock på att den heter "1830 Napoleon Saber" när Waterloo var 1815 om inte jag minns fel (de kanske syftar på typ Napoleon II eller III? Orkar inte googla det) och ärligt talat så är preussiska officerssablar mycket snyggare.
Solves feta länklista inkluderade WKC Solingen och där hittade jag den här fina jäveln, och upptäckte dessutom att de erbjöd omfattande custommöjligheter, fast svärden där är väl bara för utsmyckning och ovässade.

@ Herr Nils: "Du kan köpa riktiga sablar för mellan 2 och 4 tusen på aktion. Är du intresserad av en blunt så har jag en 1836 artilleri officers sabel till salu för 3000:-"

Problemet med äldre svärd som jag ser det är att de helt enkelt inte ser nya ut. =/

Rising

Vila i frid
Pepsi Challenge (OT)

(Jämför med The Pepsi Challenge; målet där var inte i första hand att se om folk kunde känna igen vilket som var Coca-Cola resp. Pepsi, utan att se vad folk föredrog om de inte fick veta vilket märke som var vilket)
Inte på vår skola. Killen som fick göra The Pepsi Challenge på vår skola fick nämligen två glas och uppgiften att välja vilken som var Pepsi. Han skrattade cyniskt åt detta när han berättade om detta för mig, eftersom han ju lätt kunde avgöra vad som var Pepsi, och trots att han föredrog Coca Cola så skulle han ändå hamna i statistiken som en av dem som "föredrog" Pepsi i The Pepsi Challenge.

Så... Den reklamen skall man inte lita på.

krank

Re: Pepsi Challenge (OT)

Rising said:
Inte på vår skola. Killen som fick göra The Pepsi Challenge på vår skola fick nämligen två glas och uppgiften att välja vilken som var Pepsi. Han skrattade cyniskt åt detta när han berättade om detta för mig, eftersom han ju lätt kunde avgöra vad som var Pepsi, och trots att han föredrog Coca Cola så skulle han ändå hamna i statistiken som en av dem som "föredrog" Pepsi i The Pepsi Challenge.

Så... Den reklamen skall man inte lita på.
Åkej, men min poäng blir inte mindre av det... Liksom, de fejkade ett ordentligt blindtest, men det jag var ute efter var ju den princip de påstod sig använda.

Regmolar

Swashbuckler

Gällande modernt vs. traditionellt

En viktig faktor som man inte får glömma är utvecklingstid; man slutade liksom utveckla svärdsteknologin i takt med att man började utveckla modern vapen istället, vilket var ungefär samtidigt som den moderna materialteknologin började uvecklas. Medan de traditionella metoderna bygger på århundraden eller årtusenden av hantverkserfarenhet och optimering, är modernt stål gjort för att bli till balkar, armering och korrugerad plåt, inte katanas.

Ge modern materialvetenskap (keramer och nanomaterial, någon?) och fysik (eller vad man nu behöver läsa) femton års intensiv forskning på att göra det ultimata svärdet så kan vi ha den här diskussionen igen; tills dess har "traditionalisterna" all möjlighet att hävda att handgjorda svärd är objektivt bättre, för de kan använda tillverkningstekniker som i alla steg är optimerade för enbart det ändamålet.

krank

Regmolar said:
tills dess har "traditionalisterna" all möjlighet att hävda att handgjorda svärd är objektivt bättre, för de kan använda tillverkningstekniker som i alla steg är optimerade för enbart det ändamålet.
Klart de har den möjligheten. De har bara ganska liten rätt att bli tagna på allvar; jag menar på intet sätt att moderna svärd automatiskt skulle bli bättre - men, jag säger att innan vettiga blindtester utförts, så har traditionalisterna mycket lite att bygga sin argumentation på.

Regmolar

Swashbuckler

Klart de har den möjligheten. De har bara ganska liten rätt att bli tagna på allvar; jag menar på intet sätt att moderna svärd automatiskt skulle bli bättre - men, jag säger att innan vettiga blindtester utförts, så har traditionalisterna mycket lite att bygga sin argumentation på.
Det har du helt rätt i. Som det är nu kan ju båda sidorna i bästa fall presentera anekdotiska bevis för sin sak, och det räcker ju inte särskilt långt.

Arfert

Facit

Herr Nils said:
Förutom att Kranks förutsatts är helt felaktig och att han inte ens kan presentera vad svärdet skall vara bra på.
Mig tycks det vettigast att kolla med en snickare vad för hammare han använder och hur, istället för att lyssnad på en tvivlande internetkverulants ide om någon hypotes i lådssaslandet.
Varför ska jag lyssna på en snickares anekdotiska så kallade "bevis"..? :gremgrin:

..nej du har givetvis en poäng. Ibland ska man lyssna på de som har koll.