Nekromanti Varför så många regelböcker?

Krille

Super Moderator
Re: Browsers (OT)

"Väldigt synd att Riotminds fick för sig att göra en sida som enbart verkar funka i Explorer, men vill man verka oprofitionell så..."

Äh. Det är ju hur professionellt som helst att enbart göra sidor för MSIE. Tänker man professionellt så måste man sätta lönsamheten före kvaliteten, så länge som kvaliteten inte blir så dålig att lönsamheten blir lidande. Alla har en MSIE, även de som inte använder den, så andelen kunder som inte kan/vill se sidan i MSIE är så försvinnande få att det helt enkelt är olönsamt att bry sig om dem. Intäkterna man får från detta lilla fåtal är så liten att det inte lönar sig att slänga ner en massa tid på att se till att sidan funkar i deras webbläsare.

Och det, mina herrar, är professionalitetens baksida. Att vara proffsig är inte att vara bra. Det är att vara lönsam.

Troberg

Sinister eater

Äh. Det är ju hur professionellt som helst att enbart göra sidor för MSIE. Tänker man professionellt så måste man sätta lönsamheten före kvaliteten, så länge som kvaliteten inte blir så dålig att lönsamheten blir lidande. Alla har en MSIE, även de som inte använder den, så andelen kunder som inte kan/vill se sidan i MSIE är så försvinnande få att det helt enkelt är olönsamt att bry sig om dem. Intäkterna man får från detta lilla fåtal är så liten att det inte lönar sig att slänga ner en massa tid på att se till att sidan funkar i deras webbläsare.
Japp, men man behöver inte testa i andra browsare, man behöver bara se till att man håller sig till den standardiserade biten av HTML och låter bli browserspecifika tillägg. Då funkar det överallt.

Så gjorde jag på mina siter och de funkar på allt, till och med handdatorer och QNX.

Knepet är att tänka först och göra sen.

Och det, mina herrar, är professionalitetens baksida. Att vara proffsig är inte att vara bra. Det är att vara lönsam.
Tyvärr måste jag hålla med dig där. Man ska inte hålla hög kvalitet. Man ska hålla rätt kvalitet och jämn kvalitet. Säljer man grönsaksskärare på en marknad SKA de bara hålla en vecka, annars är de för bra. Ska man däremot sälja läkemedel så måste varenda tablett funka som den ska och vara säker, det håller inte om en på miljonen råkar vara dödlig.

Det finns en historia om det här som antagligen inte är sann om ett amerikanskt bolag som köpte komponenter från Japan. I avtalet specificerade man 1% defekta komponenter. När komponenterna levererades så kom en stor låda och en liten låda, varpå man konfunderat ringde till leverantören och frågade varför det var så, allt hade ju fått plats i den stora. Man fick då svaret att den lilla lådan var den 1% defekta kompnenter man efterfrågat.

I det här fallet höll japanerna en mycket högre kvalitet (om än något missriktad) än vad beställaren önskade. Antagligen kostade det både beställare och tillverkare mer pengar än vad som behövts.

Detsamma ser man på rollspel. Är man verkligen beredd att betala hundralappar för inbindning med hårda pärmar med fejkad läderrelief och med påkostade färgillustrationer på varje sida? Jag har en viss mängd pengar jag är beredd att spendera på rollspel. Jag köper hellre fyra spel med billig produktion än ett som ser bra ut i bokhyllan och har massor av ringbrynjebikinis. Jag köper hellre ett spel där produktionsbudgeten läggs på att göra bra regler och bra faktainnehåll än på att göda feta (och smala) illustratörer och tillverkare av glansigt papper.

Visst, man kan prata om att de påkostade spelen håller längre. Än sen? Kan jag köpa två billiga softbacks för samma pris som ett påkostat hardback så håller de i längden bättre ändå, plus att man då har två ex.

Krille

Super Moderator

"Japp, men man behöver inte testa i andra browsare, man behöver bara se till att man håller sig till den standardiserade biten av HTML och låter bli browserspecifika tillägg. Då funkar det överallt."

...men... men... men... då kan man ju inte göra FRÄCKA webbplatser, juh... :gremwink:

Troberg

Sinister eater

...men... men... men... då kan man ju inte göra FRÄCKA webbplatser, juh...
Jodå, titta här! Så mycket ballare än så blir det inte! (Om den inte funkar så försök igen senare, min internetsabotör, ursäkta internetleverantör, hade stängt av för sevice i morse.)

Ezping Orm

Hero
Re: Gigant och vargmän (OT)

Jag gillade (gillar) Gigant mycket. Vargmän, Gadirm Drakmästare, Borgbyggning, kurtisaner och religioner. Vad mer kan man begära??

:gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Gigant och vargmän (OT)

Jag gillade (gillar) Gigant mycket. Vargmän, Gadirm Drakmästare, Borgbyggning, kurtisaner och religioner. Vad mer kan man begära??
Hmm... Sammanhang? Slippa regler för hur man hackar sig igenom en tegelvägg med svärd? :gremsmile:

/Dimfrost

Feuflux

omjonasson.se
En sista OT, slå mig inte

Lysande felstavning!

Så har man skämts klart för den här veckan :gremblush: ... här kommer bakgrunden.
Jag kunde inte stava till ordet (för jäkligt, jag som brukar kunna stava till allt :gremwink: ) så jag kopierar det från en annan sida jag surfar på som råkar ha det ordet i ett stycke, och ändå blir det fel.

Troberg

Sinister eater
Re: En sista OT, slå mig inte

Så har man skämts klart för den här veckan ... här kommer bakgrunden.
Jag kunde inte stava till ordet (för jäkligt, jag som brukar kunna stava till allt ) så jag kopierar det från en annan sida jag surfar på som råkar ha det ordet i ett stycke, och ändå blir det fel.
Inget att skämmas för, felstavningen gav ju ordet en dubbelmening som passade perfekt i sammanhanget!

Adsinistratus

Veteran

Alla har en MSIE, även de som inte använder den
Jag har det då inte, och har inga som helst planer på att köpa/piratkopiera windows för att kunna ha det. Således kan jag inte läsa det riotminds har att säga.

Dålig icke-standardiserad html är oprofesionellt! Det är en sak att ha en sida som inte är speciellt vacker i andra browsers än ie, men att ha en som inte öht fungerar är kasst.

Greymourn

Swordsman
Re: enligt Neogames... (OT)

Å det e en förklaring till varför NeoGames emellanåt ´ger ut böcker som faktiskt bara e gammalt skräp... Spelarens handbok Eon2 (stort skämt)...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Snälla, lägg ner det där. Snacka om DoD...

...istället. Det är ju ändå därför det här är DRAKAR OCH DEMONER-forumet.

Magnus

Greymourn

Swordsman
Kan vi inte kora...

... landets mest oproffesionella och oprofitionella spel företag snälla!!! Jag tror det kommer bli samma eftersom proffesionell och girig är samma sak i dessa bistra tider...