Jag tror nog mer på att det är med "indie" som med nordic larp -> De coola statusmänniskorna avgör vad som är "indie" och vad som inte är det. Jag ser ingen logik i spelstruktur eller design när det kommer till att skilja "indie" från "trad", till och med PbtA-spelen var väl en lång tid "indie" trots att de är bland det mest traddiga som kommit ut på senare år.
Men om vi stryker "indie", som är en helt värdelös etikett för rollspel, från ekvationen så håller jag med om att "tradspel" är någon form av organiskt utvecklad path of least resistance. Det undviker i möjligaste mån diskontinuiteter och bygger vidare på det som "är etablerat" i stunden för spelens författande. Om vi har en massa S-kurvor för diskontinuiteterna så ligger tradspelen som en sakta stigande (nästan flatline) linje på S:ens botten: de blir bättre över tid genom att lära sig av cutting edge-spelen men kommer aldrig att göra revolution mot sin flacka utvecklingskurva. MSPaint illustrerar nedan:
Men om vi stryker "indie", som är en helt värdelös etikett för rollspel, från ekvationen så håller jag med om att "tradspel" är någon form av organiskt utvecklad path of least resistance. Det undviker i möjligaste mån diskontinuiteter och bygger vidare på det som "är etablerat" i stunden för spelens författande. Om vi har en massa S-kurvor för diskontinuiteterna så ligger tradspelen som en sakta stigande (nästan flatline) linje på S:ens botten: de blir bättre över tid genom att lära sig av cutting edge-spelen men kommer aldrig att göra revolution mot sin flacka utvecklingskurva. MSPaint illustrerar nedan: