Låter vettigt (även om jag tror att du lägger lite för stor vikt vid några föråldrade bifraser om spelledarens makt/roll) :grin:RasmusL;n243323 said:Definitionsfråga skulle jag säga. Jag kan ju ta en näve rollformulär, snöra på mig fotbollsdojorna och "spela fotboll fast med DoD". Men jag upplever inte att DoD är skrivet för att användas som fotbollsregler. Samma sätt med play to find out: de flesta äldre tradspel upplever jag premierar spelledarcentriskt lir. Det "går" men jag tolkar inte spelet som att det skrevs för att spelas så.
Anledningen till att jag frågar är egentligen för att förstå vad ni anser att "Trad" egenligen är. Jag tror inte trad finns, inte mer än Indie finns. Väldigt ofta tycker jag att vi landar i (miss)uppfattninen att Trad bygger på färdiggjorda äventyr som man mer eller mindre lotsas igenom och där få eller inga av de saker som man gör eller de beslut som man fattar har större inverkan på vad som händer och jag tror inte att det är jättevanligt att en spelar så.
Till exempel, om jag använder Drakar och demoners v1.0s regler för att spela en sandbox fokuserad runt spelarnas/rollpersonernas uppstigande i imperiets huvudstads senat, är det Trad då?