Men problemet är inte först och främst att berätta vad som händer regelmässigt. Det har man ju en hel regelbok som gör. Problemet är att veta hur det brukar låta kring spelbordet. Min poäng är att de kompakta texter som brukar finnas är för kompakta och korta för att vara bra exempel. Samtidigt så är de generellt för långa för att vara intressanta. Så med kostnad så menar jag att de tar upp för mycket sidor i produkten (om det ska vara någon poäng med dem) men är sällan intressanta att läsa flera gånger. Om spelexemplet är 32 sidor så vill jag inte bära med mig dem tillsammans med reglerna t.ex.Sapient;n228465 said:Inte nödvändigtvis. Det en text kan göra, är att friktionslöst förflytta sig mellan olika "verkligheter". I ena sekunden är texten det SL tex berättar, i nästa de inre tankarna hos spelare A som funderar över vilka resurser hens karaktär har för att möta det SL nyss beskrev, i nästa är det en objektiv berättare som förklarar proceduren när de olika spelarna deklarerar sina handlingar osv.
Det går att göra i tex en video också, med pålagd inre monolog osv. Men risken är stor att det blir rätt tacky ändå.
Det är inte nödvändigtvis mindre "dyrbart och svårtillgängligt" att göra det på ett bra sätt - plus att det blir ändå i ett annat medium. Text är det som förmedlar spelet, det finns där - tillhanda. Att hänvisa till "gå till YouTube och sök på 'spelexempel Johandas Barbarer' för att få en demonstration av rollspel från grunden" typ, har alltid risker som utbyggd text inte har.
I en podcast - som saknar bildelementet - blir det ju ungefär samma procedur som texten, men mer "absolut seriell". Vilka perspektiv som beskrivs måste förklaras (och risken finns att någon pga kortvarig ouppmärksamhet missar ett perspektivbyte och blir förvirrad, måste backa...)
Idag är text inte alls lika "dyrbar" - alla framställningskostnader har sjunkit. Det är klart att det alltid går att hamna i dilemmat att behöva gå upp fyra sidor pga just de där extra styckena i spelbeskrivningen och liknande, men det är en överkomlig risk.
Med bra exempel så menar jag att de borde omfatta starten (direkt efter att rollpersonerna har skapats) och kanske åtminstone 20-30 minuter beroende på hur mycket man klipper.
Men det finns absolut problem med att det är ett annat medium (men mycket närmare själva spelet som det ju är ett exempel på). Sedan bör speltillverkaren själv göra exempel tillgängligt och hänvisa till just det, inte löst referera till att det finns exempel på youtube. Man måste också poängtera att det bara är ett exempel, och att inga spelgrupper ser likadana ut.
Sedan tror jag att det är lättare med podcasts än videoklipp. De är enklare och billigare att producera och klippa med bra kvalitet och kan vara tillgängligare ifall exemplet är långt (typ över en timme). Men har man råd/tid och kan göra ett bra videoklipp på 20 minuter så är det ännu tydligare (och man kanske kan förtydliga saker i skrift i videon, utan att störa ljudet t.ex.).
Edit: Däremot så missar jag ju poängen med tråden, som 2097 påpekar. Det jag menar är att exempel som i Västmark visar en sak (hur man tänker som deltagare) men kanske missar beskrivning av helheten. Min åsikt om att podcasts/videos bättre visar nya deltagare hur man spelar är däremot OT...