"Vad är rollspel"-texter är värdelösa. De är värdelösa för nybörjare då de inte förklarar hur man spelar och de är värdelösa för erfarna spelare då de redan vet hur man spelar. Ni har även fört fram en annan anledning: det finns dessutom så många olika sätt att spela rollspel på.
Se hur brädspel gör. Ett brädspel kan du spela på så många olika sätt, men ändå har folk förståelse för dem. Hur gör spelmakarna? De börjar med en lätt teaser om "världen" och sedan hur någon vinner. All senare text läses då med förståelsen om vart regeltexten är på väg.
Nu är rollspel alltför komplext med a) spelledare, b) värld, c) regler designade av spelmakaren, d) rollpersoner, e) synergi mellan deltagarna, f) fritt hitte-på, g) ingen kommer läsa denna lista, och h) scenarion designade av spelledaren/speldesignen/tredjepart. Det är en företeelse som har flera nivåer: Spelmakaren <-> Spelledare <-> Spelare
samt System <-> Scenario <-> Rollpersoner.
Att ha ett "Vad är rollspel"-kapitel är som att förklara hur någon får ett förhållande genom att förklara vad kärlek är. Här är några tankar jag istället skulle vilja testa.
Fluency Play
Jag hade i åtanke att skapa ett OSR-spel, men göra spelet i formen av fyra scenarion. Fluency play handlar om att använda något tills man kan det och först då gå vidare till nästa steg. Det finns ett pedagogiskt språkinlärningsverktyg som heter Where are Your Keys? som bygger på samma sak. I de fyra scenariona så börjar rollpersonerna som level noll. I första scenariot så
a) får de sätta ut värden i attribut och lära sig att använda dem (via tärningsslag); i det andra så får
b) de feats och använda dem; i det tredje får de
c) utrustning och i det fjärde får de
d) slåss för första gången och
e) lära sig att levla. När de spelat igenom alla scenariona (och överlevt) så blir rollpersonerna med andra ord level 1. Under dessa speltillfällen har spelledaren dessutom fått verktyg för att
f) skapa egna scenarion, men får även en snabbgenomgång av karaktärsgenereringen om folk vill skapa level 1-karaktärer direkt (eller högre levlar än så).
Video tutorial
Enligt min erfarenhet lär sig rollspelare bäst när de får vara med och spela rollspel med andra. Att spela på konvent var rejält utvecklande för min del samt spela med andra spelgrupper, men sitta och prata med andra människor, må så vara här på rollspelsforumet, var också utvecklande. Annars sitter folk med inavlade idéer om vad rollspel är och hur de kan spelas, eftersom de enda åsikterna de har är vad som finns i den egna rollspelsgruppen. Rollspel går inte att förklara för andra; det gör sig bäst i att upplevas. Det är som att förklara VR för någon som aldrig sett teknologi, att inte behöva tro på någon gud för en som vuxit upp i ett religiöst samhälle eller strängteori för någon som bara bott i en grotta hela sitt liv. En bra video tutorial skulle inte bara visa vad rollspel är, utan även aktivera lyssnaren till att skapa sina egna bilder i huvudet och skapa förväntningar om vad som komma skall. Först då kan personen förstå vad charmen är med rollspel.
Förklara spelstrukturen
Måns var inne på detta, med att ha en tydlig spelprocedur. I schack är det "Vit gör ett drag, svart gör ett drag" och sedan finns det undantagsregler - via spelpjäsernas förflyttning - i hur denna interaktion påverkas. Varför ska en person behöva sitta och läsa igenom sidor efter sidor av karaktärsskapande, stridsregler, värld och spelledartips och sedan försöka pussla samman detta i en struktur? Tänk dig själv om ett brädspel skulle ha denna struktur. Hur har brädspel det upplagt istället? En kort presentation av världen, vad deltagarna kan förvänta sig, hur man vinner och sedan en tydlig spelstruktur. Detta tänker jag använda mig av när jag väl skriver
This is Pulp, men jag har redan använt mig av det när jag skrev historiberättarspelet
Imagine.
End Conditions
Att ha ett uttalat slut tänker jag utnyttja i
This is Pulp där
Imagine var ett sätt för mig att testa att skriva på detta sätt. Bra brädspelsmanualer går igenom, först av allt, hur en person vinner. Att presentera målet först gör att läsaren lättare förstår hela processen. Att ha ett rollpersons-kapitel först är bara vettigt om läsaren redan vet vad rollpersonen ska användas till. Jag ställdes inför detta när jag fick min dåvarande att göra rollperson till
Matiné. Hon frågade mig vad färdigheter skulle användas till och jag kunde inte svara på det eftersom jag inte förklarat hur man spelar rollspel.
End condition finns i var och vartannat rollspel redan, men det är spelledaren som designar det via scenarion. Om spelmakaren skulle vara mer öppen med vad tanken med spelet är så skulle detta underlättare för läsaren (spelledaren) redan från start. Saker som "Vad är rollspel?" och "Spelledartips" skulle kunna flyta samman till en enda form - en form som skulle läsaren skulle lättare förstå om den visste slutet i förtid.