Nekromanti Vari från kommer jägarna..

svartiS

Veteran
Jag är baron.. Jag har skogar...

Så jag funderade man kan ju hyra in ett antal jägare för att fixa käk från sina skogar.. Men frågan är.. är det bönder som jagar åt en eller.. Och om man använder jägare kommer det ge några negativa effekter, som att man får in färre dagsverken. Eventuelt att man jagar för mycket i skogarna så att all bytes djur tar slut..

Krille

Super Moderator
"Så jag funderade man kan ju hyra in ett antal jägare för att fixa käk från sina skogar.. Men frågan är.. är det bönder som jagar åt en eller.."

Ja och nej. Adelsman som du är så jagar du själv, tillsammans med dina femtielva gäster. För att kunna jaga så behöver du dock en halv by som drevkarlar som driver hjort och vildsvin mot dig och jaktlaget, så att ni manligt kan ha ihjäl dem.

Däremellan lever du på det som bönderna betalar i skatt, plus eventuellt lite jox som din privata jägmästare hämtar hem, plus lite resultat av ripjakt med jaktfalk, och annat skoj. Observera dock att dagsverken inte enbart ger dig vägar, kvarnar, slottsmurar och liknande, utan framförallt mat på bordet.

En liten kulinarisk språklektion: gris (av den medeltida sorten), oxe och får heter "swine", "ox" och "sheep" på engelska. Dessa ord kommer från anglosaxiskan. Deras kött, å andra sidan, heter "pork", "beef" och "mutton", ord som härstammar från normandisk franska. Innebär det att det var det saxiska ofrälset som födde upp djuren och de normandiska adliga erövrarna som åt upp köttet?

Mouja

Hero
Om man nu inte gillar att jaga eller ha femtioelva gäster så...

Antar jag att du kan hyra in någon riktigt duktig jägare att mönstra några utav dina bönder till jägare, men se det torde ta en mindre tid. Du kan antagligen hyra in jägare, antingen sådana som du hittar på marken eller från närmaste baroni.
Bönder med färdigheten Jaga och med någorlunda färdighet i Båge antar jag går lika bra, för det är väl det som är en jägare...
Om dina byten skulle ta slut så varför inte göra dig av med några jägare, för i så fall tror jag du har för många. Men det tror jag inte skulle bli ett problem, en jägare är det ingen som saknar... sa jag det där högt? :gremgrin:

"Vari från kommer jägarna.."
Svar: Ja, inte föds de sådana i alla fall...

Korpen

Hero
Skulle nog tro att färdigheten "gräva grop" eller olika former av fällor är mkt effektivare än båge. "Smygande" jakt är till stor del ett modernt påfund. Du ska vara grymt sicklig om du vill komma inom 10-20m från viltet, vilket krävs om du vill ha en chans att fälla det med en pil.