JohanL
Champion
Utvikning, men jag har en tes här.Och jag föredrar när det är jag eller iaf nån kring spelbordet som avgör fortsättningen. Tärningen är ju helt blind och dum. Och jag hajjar varför det finns de som gillar det, man tänker sig tärningen som "neutral" och vill ha ett neutralt utlåtande. Jag är helt ointresserad av neutrala utlåtanden av den typen.
Alla spåmän överallt har någon sorts randomiserare, oberoende av om det är Tarot-kort, sprickmönster på skulderblad, eller inälvor. Den fyller två funktioner - dels det uppenbara att ge illusionen av något objektivt som man tolkar, men också för att det är väldigt svårt att bara hitta på saker ur ingenting hela tiden. Så tänker jag mig tärningarna - om jag som SL var tvungen att bestämma mer eller mindre godtyckligt vad som hände hela tiden skulle dels spelarna reagera på den godtyckligheten, och dels skulle jag ha lätt att falla in hjulspår. Men när de slår tärning ger det dels en bild (bara delvis illusorisk) av att det inte bara är SL som bestämmer hur det går, och dels ger det SL annat och oförutsägbart att jobba med. Det gör också att starka utfall som perfekt och fummel är extra kraftfulla på det viset.
Exempel: Rollpersonerna var ute på boskapsräd, men de misslyckades och fumlade med allt de försökte, vilket gjorde att den gick åt skogen och de fick dra sig hem missnöjda för att planera en ny och bättre. Hade jag bara sagt att den misslyckas hade det dels varit väldigt tråkigt, och dels hade de undrat varför jag inte tillät dem att lyckas, och antagligen hade jag inte bara bestämt att det gick så dåligt, utan det blev ett oväntat utfall. Orakel är sjukt bra för bägge de här leden.