Nekromanti Varifrån kommer »magier«? ...

Johan K

Gammal & dryg
Den var som tusan...

Första gången ordet "magier" nämndes på wrnu var 2000-05-24 i inlägget Tillfredställning på Drakar-forum. Skrivet av Johan K, minsan.
Det där ar ju minst sagt oväntat, får jag ju säga. Hade ju i min vildaste fantasi inte kunnat räkna med det där att jag skulle vara fröst med att anvädan magier här..

/ Johan K, som blev lite överaskad här.

solvebring

Superhero
Tror det där började som felaktig översättning i fantasyböcker faktiskt. Tror jag sett en liknande diskussion förut.
Man översatte Wizard till det populära ordet Magiker och sedan blev dennes besvärjelser till följd magier... Han brukade magi - han utförde magier.

Om inte annat så håller jag med Han. Äventyrsspel har nog verkligen hjälpt till att mynta det begreppet.

Jag säger faktiskt själv magier ibland, jag föredrar ord som besvärjelser, men eftersom jag oftast säger magiker så kan det ibland bli magier - detta vet jag har påverkat mig igenom alla min år spelandes DoD.

ro83rt

Swordsman
Min gissning är att de inte riktigt förstår att "magi" är ett samlingsnamn på ett specifikt men ändå löst sammanhållet fenomen. Istället tror de att magi är samma sak som en besvärjelse. Ungefär som att litteratur skulle vara samma sak som en bok. Följdaktligen kan man då ha en bokhylla fylld med litteraturer.

solvebring

Superhero
Nåväl, det kommer inte direkt ifrån Äventyrsspel, det står inte direkt i böckerna. Men de använder sig dock friskt av uttrycket magi på väldigt många ställen, och i användandet av det har folk lagt sig till med >magier<. På det, i flera inskickade brev och somliga amatörskrivna delar i Sinkadus kan man just stöta på detta ord.

Just det där med Minimagi är dock det intressantaste, för på den vägen har nog alla kommit sig för att någon gång säga >Minimagier<.

Så genom detta försvenskande av besvärjelser och trollkonster som samlats under ordet magi, väldigt förekommande hos Äventyrsspel, så har det blivit >magier<, alltså hävdar jag att de verkligen varit bakom myntandet av det begreppet, undermedvetet eller ej...

Huruvida de sagt det rent ut och döpt något kapitel i en bok till detta är icke relevant, utan hur man tack vare deras tjat om magi försvenskat magikerting och ramlat över ordet >magier<.
Nu är det dock så att vem som helst som försvenskat fantasy på det här viset hade nog varit en utav bovarna i dramat, jag skyller ingenting personligen på Äventyrsspel, de råkade dock vara först i Sverige att komma med rollspel av den här typen.

Och som jag sagt innan, jag kan inte komma med exempel på rak arm, men det finns nog många översättningar som gjorts på fantasyböcker då man råkat få till detta ord: >magier<...

Detta är min teori, den står jag fast vid, sen vad alla andra säger det må så vara. Men så är det, enligt mig, och detta just tack vare det oundvikliga försvenskandet av sådana termer som kom i samband med fantasyböcker och rollspel i Sverige.

Så blir det ju ofta när något är nytt, speicellt när man inte är så hemma på området, och söker sig översätta och trixa med orden för att anpassa det efter sina ramar. Jag förstår egentligen inte varför man stör sig?
Visst det är inte ett vackert, eller kanske korrekt ord, men jag har själv sagt det flera gånger - visst heter det besvärjelser eller trollformler... Men det förekommer ändå så pass mycket att man ändå bör erkänna det, för vi förstår ju alla dess innebörd i alla fall.

Pilzefrau

hon/henne
Re: det är väl en fungerande böjningsform...

Jag gissar att det från början var nåt i stil med "han utövar magi" som blev "han gör en magi" till att "han kan flera olika magier". Mycket flummigt om man som ni jämför med focus-foci (eller focii? Har fått för mig att -us blir -i och att -ius därmed blir -ii (grundar detta på Rome: Total War främst där "Julii" är nån sorts pluralform av Julius (Julius' hus?))) då det borde bli magus-magi. Jag har för övrigt en gammal bok på datorn i pdf: "the Magus" om just magi och andra övernaturligheter vilkens namn stöder min teori.

Men som sagt, mina källor består av Rome: Total War så tro inte för mycket på mig...

Rising

Vila i frid
Jag gör tummen upp för "magier".

Det är inte direkt någon risk för missförstånd, så jag tycker det är helt okej att böja ordet så, men det hade varit roligare om "magier" hade fått en särskild betydelse skild från "formler".

Vad jag stör mig på är "tekniker"; som både kan vara teknik i pluralis, samt någon som ... öh ... skruvar in spikarna i proppskåpet och byter batterier i lysrören, eller vad det nu är tekniker gör.

Liksom, det är ju verkligen något som är fel och dåligt med språket.

---

Ni blir indignerade över att det sker regelöverträdelser mot de helt godtyckliga budord som dikterats åt oss av ovärdiga auktoriteter; själv vill jag enbart korrigera sånt som man via förnuftet kan bevisa inte fungerar.

Att ha ett vetenskapligt förhållande till språket är bättre än att ha ett religiöst förhållande till det. Därför är jag bättre än er.

/Johan Rising
bäst.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Jag gör tummen upp för "magier".

Vad jag stör mig på är "tekniker"; som både kan vara teknik i pluralis, samt någon som ... öh ... skruvar in spikarna i proppskåpet och byter batterier i lysrören, eller vad det nu är tekniker gör.

Liksom, det är ju verkligen något som är fel och dåligt med språket.
Mnjae, snarare rör det sig om ett inbyggt effektivitetstänkande - lite som ordet "man" som betyder olika saker beroende på vart det befinner sig i meningen. Genom homonymer behöver vi lära oss färre ord.

Sånt som däremot är fel i språket är sånt som att det finns oregelbundna verb eller saknas en tredje form av "få, färre, ..."

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Jag gör tummen upp för "magier".

Tekniker och tekniker är inte samma ord. Det bara stavas på samma vis eftersom vårt skriftspråk är bristfälligt.

Dewil

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Messer

Sånt som däremot är fel i språket är sånt som att det finns oregelbundna verb eller saknas en tredje form av "få, färre, ..."
Det oregelbundna verbet få har visst tre former: få, fick, fått. Det är värre med det oregelbundna adjektivet få, vars superlativform är antingen något helt ohanterligt som "färst" eller ett helt uttryck som "det minsta antalet".

(Det här visste naturligtvis Krank redan, men varför missa en chans att besserwissra (ja, det är ett verb!)) :gremwink:

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Messer

Det oregelbundna verbet få har visst tre former: få, fick, fått. Det är värre med det oregelbundna adjektivet få, vars superlativform är antingen något helt ohanterligt som "färst" eller ett helt uttryck som "det minsta antalet".
Du missade ordet "eller", inte sant?

"Sådant som är fel i språket är A eller B", där A är "oregelbundna verb" och B är "att det saknas en superlativform av "få"".

Självklart har oregelbundna verb tre former. Däremot är det ett fel i språket att det finns oregelbundna verb.

Foggmock

Myrmidon

Färst är ett utmärkt ord som jag försöker använda så mycket som möjligt i hopp om att fler ska använda det så att det till slut kommer att bli en bekväm utfyllnad av ett uppenbart språkhål. Särskilt vanligt blir det ju i spelsammanhang då regler ibland är beroende av den som har flest eller färst av en viss sak (Exempelvis "Den som har färst kort på hand får alltid dra ett extra från talongen under dennes runda").

Troberg

Sinister eater

Färst är ett utmärkt ord som jag försöker använda så mycket som möjligt i hopp om att fler ska använda det så att det till slut kommer att bli en bekväm utfyllnad av ett uppenbart språkhål.
Samma här. Detsamma gör jag för ord som defenestration och hemelektroniker.

Troberg

Sinister eater

Erm, "Defenestrering" är ju redan ett ord.(?)
Det är färst också, det har bara fallit ur allmänt bruk och betraktas som gammaldags.