Nekromanti Varor från skugglandet

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Hej

Skulle behöva lite tips på varor som en köpman med (delvis) skugglandsblod i sina ådrår skulle kunna "smuggla" till Nimto. (Antagligen är det inte formellt olagligt att föra in saker från skugglanden, bara väldigt illa sett.)

Helst bör det vara saker som är portabla (dvs som det inte behövs många ton av utan som någorlunda kan bäras med handkraft) men ändå någorlunda värdefulla. Sedan ska de ju gärna vara mystiska och/eller underliga också men det kanske är uppenbart?

Tacksam för alla tips...

/Bjorn
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Konstiga örter med suspekta effekter (gifter, droger av diverse typer), sällsynta alkemiska reagens (bitar av skuggfolk, fler konstiga växter), ädelstenar el. dyl. som inte existerar på Mundana, eventuellt med skumma effekter på folk, magiska/semimagiska föremål med underliga, tveksamma effekter (förbannelser, madrömmar, förhindrar att personer vaknar så länge de rör dem, osv). Små, behändiga vapen som fryser blodet till is, orsakar blodförgiftning, söver den skadade?
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Svart jade från Den blå drottningens djungler.

Mammutelefenben.

Pseudo-Cernunnos-horn.

Förtrollade obsidianknivar, prismor.

Kvinnors skägg.

Fiskars andedräkt.

Runbitares svansar.

Olja från Cthu....Havsdjupens moders bestar. Pärlemor, viskande snäckor, levande blåstång, skrin av korall.

Dansare i små burar.

En saga på burk.

En gåta utan lösning.

Drömpulver.

Drakfjäll.

Ett rep flätat av morrhår.

En flygande matta.

Osynligt glas.

Alkemiska komponenter av alla de slag, kristaller.

Skumma figuriner i lapis lazuli.

En liten box med glädje.

Oläsliga böcker.

Bitar av siklars rustningar.

Oneirotropiska kongelat.

Spindelvävstyg.

Drömväv.

En kyss.

- Ymir, spånar
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ymir said:
Fiskars andedräkt.
En saga på burk.
En gåta utan lösning.
En liten box med glädje.
De här funkar väldigt bra i sagor, men hur hanterar man som spelledare när pestiga rollpersoner ska försöka interagera med dem?

/Joel - anser att spelare och rollpersoner är ett hinder för god dramaturgi om de inte glatt låter sig ledas och manipuleras :gremtongue:
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, det är väl en fråga om att känna sina spelare och veta lite vilka knappar man ska trycka på. Det tror jag (delvis iaf) att jag gör mer er, tex.

- Ymir, hävdar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ett tyst ljud

Ett lysnande mörker

En genomskinlig dimmbank

Livets frö

Svaret på gåtan

Ett flyttbart hål

En karta till regnbågens slut

Varm is

Kall eld

Tid i en burk



/Poseur spånar vidare lite
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Poseur said:
Ett flyttbart hål
Portable hole? <.<
*börjar skissa på ett kronotropiskt föremål som skulle kunna fungera precis så*

Tänk er ett föremål som konstant lägger en ny portal till ett hål någon annan stans. Hmmmm.

Eller kanske en ring man kan lägga ut, som lägger en fet gräva + rörelse under sig?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Flyttbart hål. Det finns ju till och med i vår värld. Bara att ta en bit kartong och klippa ut ett hål så har man ett flyttbart hål.

[EDIT] Det hade i och för sig varit ganska kul om gruppen lyckades ta sig hela vägen till skugglandet, bara för att komma hem igen med en kartongbit.
 
Top