Nekromanti vart ska man börja?

Draco

Veteran
[color:\\"purple\\"] [/color] ska börja skriva ett fantasy rollspel men de är bara ett litet problem...vart ska man börja?? please Help me! :gremcrazy:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
ska börja skriva ett fantasy rollspel men de är bara ett litet problem...vart ska man börja?? please Help me!
Börja med att fundera tänka efter. Orkar du verkligen skriva ett helt spel? Är inte de spel du redan läst tillräckligt bra? Är det inte lättare att modifiera ett existerande spel så att det passar dig?

Om du ändå har bestämt dig för att skriva ett eget spel ska du fortfarande tänka efter ordentligt innan du skrivet något. Bestäm dig för hur din värld ska se ut och hur dina regler ska fungera så att du har det någorlunda klart för dig innan du börjar skriva. På så sätt sparar du en massa tid när du väl sitter framför tangentbordet.

När du ändå börjat skriva, fortsätt! Det är delar av ett rollspel som inte är så otroligt inspirerande att skriva, som färdighetsbeskrivningar till exempel. Bit ihop och skriv sådant också och inte bara de häftiga bitarna, som spännande monster och magi.

Men frågan var var man ska börja? Börja från början. Början är inte "vad är ett rollspel?". Början är antingen "hur man gör en rollperson", om du vill börja med reglerna, eller en översiktlig beskrivning av världen om du vill börja i den änden.

Men som sagt. Innan du skriver något alls, se till att du vet vart det är du vill...

Krille har en massa tips här!

/tobias

Troberg

Sinister eater
I liten skala

Börja med en liten testversion.

Du kan titta här för inspiration. Där finns ett trettiotal rollspel gjorda enligt riktlinjer ställda i en utmaning (Trobergs dogmautmaning) där det gällde att göra rollspel på två A4. Där finns också reglerna de gjordes efter.

Genom att göra en minimal version av reglerna kan du provspela och testa att de funkar vettigt innan du bygger in dig alltför hårt i något som kanske visar sig vara dåligt. Två sidor kan man dumpa, men det är lite tyngre att dumpa 200 sidor som inte blev bra (vilket antagligen är anledningen till att en del spel finns...).

Det lilla formatet ger också kreativiteten en ärlig chans i kampen mot latheten, samt gör det lättare att komma igång.

Om du sedan blir nöjd med det så har du inspiration för att göra en stor version, du har erfarenheter som gör den bättre, du har en skiss att bygga efter.

Pale Imp

Swordsman
Re: I liten skala

håller fullkomligt med dej med att det är bäst att börja med en liten skala.

Men personligen sprutar det bara idéer ur huvudet på mej (en strålning som kan vara farlig för allmänheten, dessutom), och jag har svårt att koncentrera mej på liten skala. Däremot rent regelmässigt är det ett guldkantat tips att börja smått och arbeta sig till ett så stort format som behövs.

//Impen - Talar av personlig erfarenhet

Lindenius

Swashbuckler
Håller med föregående talare

En av de sakerna jag i princip alltid gör först är rollformuläret.

Därefter skriver jag ner alla regler mycket kortfattat - oftast bara som variabler och matematiska formler.

När sedan detta regelskelett är klart, bygger jag på bit för bit, där jag klänner mig motiverad att skriva. Det kan bli ett stycke stridsregler eller en sida färdigheter. Jag bygger helt enkelt med det som känns kul för stunden.

Sedan blir jag less och släpper skrivandet en vecka eller en månad eller till och med ännu längre. När jag sedan tittar på systemet igen brukar jag upptäcka massor med fel och brister och skriver om stora stycken, strukturerar om kapitel eller gör om rollformuläret.

//Erik - the sheet maker of dorkpolare

Ghelane

Veteran
När jag skrev mitt "manus" till vårat rollspel, började jag med att tänka ut vad jag ville skulle hända under spelet. Etfer det kom vi på lite saker bara sådär.

Helmgast
Vad har du för idéer?

Att göra ett rollspel bara för att kan vara kul, men det blir nog bara jobbigt till slut om man inte har några egna idéer. Har du kört några fristående äventyr i en miljö som skulle kunna vara en del av den nya världen? Har du regelmoddar som skulle knna bygga egna regler?

Börja annars såhär: Vilken miljö vill du ha? (Tekniknivå, sammhällsutveckling, raser, high- eller lowfantasy osv.) Hur klarar man färdigheter? (Tärningskombo under eller över, bonusar osv.)

Quadrante

Grisbonde
Re: Håller med föregående talare

håller med om att börja smått

det är lättare att spåna fram tio-tjugo ideér om man begränsar sidantalet.

Men Lindenius.
Varför börjar du med formuläret?

Sodivra

Champion
"A new star is born, far bigger and brighter"

Börja alltid alltid med att läsa Krilles guide, som du nu fick länkad till i Gurgehs inlägg. Den är skitbra. :gremwink:

Att börja att skriva en miniversion av rollspelet, som de andra i tråden tipsar om, är en ny idé, och låter rätt smart.. Annars brukar klassikern, också en Krille-idé har jag för mig, vara "Börja med att skriv innehållsförteckningen", så får du en idé om vad du vill ha med.

Mask kör på mindmaps -massor av mindmaps. Gör en mindmap på ditt Rollspel, där du delar upp det i en massa bubblor. (Du vet hur man gör mindmaps, va? Du skriver namnet på ämnet i mitten, sedan binder du ihop det med namnen på det som ingår i ämnet, över hela pappret.)
När ett ämne blir för stort så låter du det få ett eget papper.

Rising och några andra skapar världen genom att rita sig igenom historien, det vill säga man ritar hur folkslagen rör sig och utvecklas genom historien. Rising skrev att han ritade en landmassa, kopierade upp kopior på den, och ritade på varje kopia, som representerade steg i historien.

Men ja.. allra först får du fundera på vad du vill uppnå med spelet. Skriva "ett vanligt fantasyspel" kan ju vara kul, men slutresultatet kommer bli mycket häftigare, och det känns lättare att fortsätta ifall du tänker ut ett koncept, som "Antik och magisk djungelmiljö med olika civilisationer på olika nivåer i trädverken" eller något.. :gremwink:

Lycka till.

Lindenius

Swashbuckler

Varför börjar du med formuläret?

För att det är roligast att göra. :gremtongue:
Dessutom kan man få rollformuläret att återspegla ganska mycket av stämningen.

Fast det klart. Det går inte göra rollformuläret utan några som helst ideér om hur reglerna skall vara. Regelidéerna finns dock oftast bara i huvudet eller som anteckningar på diverse papper av tvivelaktig natur.

//Erik - tycker om att pula med rollformulär

Pale Imp

Swordsman

svårigheten blir dock att sammanföra regler och världen så att de synkar när man bygger reglerna först. får man problem med det så är det enda man kan göra att börja om från noll med reglerna igen... också därför är det viktigt att hålla nere regeltänkandet i starten.

Personligen brukar jag ta hänsyn till hur själva motorn ska se ut men inte mycket mer än så, sedan får reglerna växa med världen, och när det blir testspelande av det hela skriver jag reglerna färdigt.

Eksem

Champion
Med kampanjen!

Vad ska man egentligen med ett rollspel till? Att spela en kampanj eller ett scenario med förstås! Allt börjar alltid med kampanjen egentligen. Okej att ett coolt rollspel kan ge dig en massa uppslag till kampanjer du vill spela, men det funkar ju inte riktigt åt det hållet om man gör ett eget spel, eller hur?

Så, först bestämmer du, vilken sorts kampanj vill du spela? Du kanske vill leka lite med teman, typ: "Kärleken övervinner allt, eller?", eller kanske "Som man bäddar får man ligga". Eller kanske vill du ha en kampanj med lite coolt klyschiga ingredienser? Fantasyröj med flygande öar och drakryttare kanske?*
Eller kanske något helt annat sätt att angripa din kampanj på. Vad vet jag?

Hursomhelst, din kampanjidé är klar. Men vilken spelvärld? Kanske Young Kingdoms? Kanske Trudvang? Kanske planeten jorden? Kanske Imperiet?

En fantasyklyscha av stora mått (vilket är vad jag är sugen på), då vill jag nog ha... tja, varför inte gamla goa Ereb Altor! Eller nån D&D-värld? Dags att ta sig en titt på vad som finns helt enkelt. Men tänk om ingenting passar (eller om din budget inte tillåter tre nya spelböcker den här månaden)? Aha! Dags att börja skissa på en EGEN spelvärld! **

Så du skissar på den, ser till att du beskriver allt du behöver till din kampanj lagom utvecklat, gärna parallellt*** med att du skissar på din kampanj.

Sådärja, du har en idé om din kampanj, och din spelvärld. Dags att ta en titt på regelsystem. Jag vill som sagt spela en fantasyklyscha, tittar lite på vilka system som finns. D&D? Rätt tänkt, men hanterar det mesta lite baklänges... DoD? Okej, men gammalt och lite klumpigt... ELRIC!? Bra, men alldeles för dödligt. Hero Wars? Jaa... varför inte...? Men det måste anpassas lite först. T.ex. passar ju inte alls magisystemet världen jag tänkt mig.

Så man tar en plattform man gillar (i det här fallet duellbaserade Hero Wars), och börjar anpassa det för sin spelvärld och framförallt för sin kampanj. Och plötsligt sitter man där med något som nästan är ett eget spel! Och ens spelare hakade på direkt och tyckte det var mad grymt! Man kanske skulle utveckla det lite?

Kampanjen är spelad, och både världen och reglerna har nog ändrat sig lite under kampanjens gång. Man har speltestat, helt enkelt! Så man skriver om sina anteckningar så någon annan förstår dem, ritar lite bilder (eller låter en polare göra det), layoutar det litegrann, skriver ut i plugget och lägger allt i en pärm som man snott på morsans jobb.

Så! Ett eget rollspel!

*Hade planerat en sån kampanj hur länge som helst. Sen kom jag på att båda ingredienserna finns i Svavelvinter-kampanjen

** Har jag aldrig gjort. Tror ni jag är dum eller?

*** Någon gång borde jag lära mig stava det ordet