Med kampanjen!
Vad ska man egentligen med ett rollspel till? Att spela en kampanj eller ett scenario med förstås! Allt börjar alltid med kampanjen egentligen. Okej att ett coolt rollspel kan ge dig en massa uppslag till kampanjer du vill spela, men det funkar ju inte riktigt åt det hållet om man gör ett eget spel, eller hur?
Så, först bestämmer du, vilken sorts kampanj vill du spela? Du kanske vill leka lite med teman, typ: "Kärleken övervinner allt, eller?", eller kanske "Som man bäddar får man ligga". Eller kanske vill du ha en kampanj med lite coolt klyschiga ingredienser? Fantasyröj med flygande öar och drakryttare kanske?*
Eller kanske något helt annat sätt att angripa din kampanj på. Vad vet jag?
Hursomhelst, din kampanjidé är klar. Men vilken spelvärld? Kanske Young Kingdoms? Kanske Trudvang? Kanske planeten jorden? Kanske Imperiet?
En fantasyklyscha av stora mått (vilket är vad jag är sugen på), då vill jag nog ha... tja, varför inte gamla goa Ereb Altor! Eller nån D&D-värld? Dags att ta sig en titt på vad som finns helt enkelt. Men tänk om ingenting passar (eller om din budget inte tillåter tre nya spelböcker den här månaden)? Aha! Dags att börja skissa på en EGEN spelvärld! **
Så du skissar på den, ser till att du beskriver allt du behöver till din kampanj lagom utvecklat, gärna parallellt*** med att du skissar på din kampanj.
Sådärja, du har en idé om din kampanj, och din spelvärld. Dags att ta en titt på regelsystem. Jag vill som sagt spela en fantasyklyscha, tittar lite på vilka system som finns. D&D? Rätt tänkt, men hanterar det mesta lite baklänges... DoD? Okej, men gammalt och lite klumpigt... ELRIC!? Bra, men alldeles för dödligt. Hero Wars? Jaa... varför inte...? Men det måste anpassas lite först. T.ex. passar ju inte alls magisystemet världen jag tänkt mig.
Så man tar en plattform man gillar (i det här fallet duellbaserade Hero Wars), och börjar anpassa det för sin spelvärld och framförallt för sin kampanj. Och plötsligt sitter man där med något som nästan är ett eget spel! Och ens spelare hakade på direkt och tyckte det var mad grymt! Man kanske skulle utveckla det lite?
Kampanjen är spelad, och både världen och reglerna har nog ändrat sig lite under kampanjens gång. Man har speltestat, helt enkelt! Så man skriver om sina anteckningar så någon annan förstår dem, ritar lite bilder (eller låter en polare göra det), layoutar det litegrann, skriver ut i plugget och lägger allt i en pärm som man snott på morsans jobb.
Så! Ett eget rollspel!
*Hade planerat en sån kampanj hur länge som helst. Sen kom jag på att båda ingredienserna finns i Svavelvinter-kampanjen
** Har jag aldrig gjort. Tror ni jag är dum eller?
*** Någon gång borde jag lära mig stava det ordet