Nekromanti vart ska man börja?

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
tjena. jag har försökt skriva en del rollspel men inget har gått särskilt bra. men nu har jag fått en massa nya ideér och vill försöka igen. men undrar vart man ska börja. hur ska man gå till väga. vad ska man först göra skriva ner etc?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,639
Location
Fallen Umber
Här

Här. (Jag är hopplös att hitta på "nya" foxtail.nu, men det finns säkert där också någonstans.)


/Dimfrost
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Beror på vad planen är... Inte för att jag har så många kommersiella spel i ryggen (noll), men försök komma till skott så fort som möjligt.

Skriv ner reglerna på ett a4, sammanfatta världen på baksidan, visa för dina spelare och gör gubbar och testspela. Det är lättare för att få en känsla för sitt spel när man väl har spelat lite, är det verkligen kul, är världen spännande, funkar mina coola regler?

Höstdimmareglerna gick igenom ett antal sådana provskott innan jag fastnade för de nuvarande formuleringarna och detaljerna.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag började med att skriva upp regler på några a4 och sedan skrev in dem i datorn, sedan "uppfann" jag lite vapen och "stats" för dom. Sedan färdigheterna och längre än så har jag inte kommit för att skolarbete kom emellan :gremfrown:

//Emil "Kanturi" Nises
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,125
Location
The Culture
Det här har väl tagits upp många gånger förut, men det tål att återupprepas. Börja med att lista ut vart du ska gå innan du tar på dig skorna och kliver ut genom dörren. Det första du ska göra är alltså fundera över vad du vill att ditt rollspel ska handla om, hur dess regelsystem ska vara uppbyggt och vilken stämning du vill att världen och reglerna ska förmedla. Om du inte har sådant klart för dig innan du börjar skriva kommer du få problem.

Vad du sedan ska skriva ner först? Det viktigaste! Det är antagligen grunderna i regelsystemet och en översiktlig beskrivning av världen. Börja inte med perifera saker som eventuellt kan vara kul att beskriva (vapen, monster) -- det är som att börja med att sätta upp de snygga tapeterna i ett hus som varken har grund eller väggar ännu.

/tobias
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Var lägger du fokus? På själva spelvärlden eller regelsystemet? Om det är fantasy du är ute efter så föreslår jag att du börjar rita upp en karta och dra upp riktlinjerna för världen. Om du vill göra ett spel som tilldrar sig i en historisk, modern eller sf-orienterad "real-world-värld", så får du börja med själva skrivandet, att definiera för dig själv och andra vad du är ute efter och lägga upp villkoren för spelvärlden. Börja punktvis och vidareutveckla dessa kontinuerligt till löpande text. Om det är reglerna du är mer intresserad av så får du väl helt enkelt försöka hitta ett system som passar dig och sedan bygga vidare - jag vet inte. Själv är jag världscentrerad och ser reglerna snarare som ett bihang, som någonting man kan börja fundera på när spelvärlden är klar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,328
Location
Helsingborg
<hr>
Först och främst bör du dela på världen och reglerna och fokusera på att göra en sak. Vad gäller världen så bör du tänka främst på "Räcker det här till mer än ett scenario?", "Vad vill jag (eller mina mina spelare) spela?", "Hur detta gjorts förut och var kan jag sno inspiration?". Jag gillar inte att skriva världar, så jag kommer inte att skriva mycket mer än så. Men efterforskning är viktigt innan du sätter igång. Annars får du sitta och göra om i efterhand --> slöseri med tid.

<hr>
Nu tänkte jag gå över till regelsystemet. Först och främst så bör du basera regelsystemet på världen och låta regelsystemet andas den stämning som du vill föra fram. Sätt dig inte och skriv ner "Grundegenskaper", "Färdigheter" och kör på Eonsystemet. Gör något specifikt. Skriv inte ner allting från början till slut. Du måste strukturera! Utan struktur (förarbete) så blir det mer arbete mot slutet. Sätt upp mål, för annars vet du inte när du ska sluta och därmed blir slutresultatet mycket jobbigare att uppnå. Om du kan se målet, så sporras du. Om du inte vet om målet dyker upp varje gång du går runt ett hörn, så kan det knäcka dig.

<p style="width: 40em; border: double 3px; margin: 0em 1em; padding: 0.5em ">Så sätt dig först och analysera vad för system som kan tänkas passa bäst till din spelvärld!

Sedan kommer det en viktig grej. Ifrågasätt varför du ska ha en regel.</p>
Detta för att du inte ska hitta på en ny regel för varje företeelse. Det jag brukar är att ställa mig tre frågor.

1. "Är regeln existensberättigad?"
2. "Kan jag kombinera regeln med andra regler eller använda den till andra företeelser?"
3. "Vad kan regeln ge för konsekvenser?"

Om svaret på de två första frågorna är "nej" så skippar jag den. Blir svaret på sista frågan att konsekvens-
erna blir alltför omständiga så skippar jag regeln eller försöker åtminstone arbeta mig runt dessa problem.

Exempelvis: När jag satt med bärförmåga till DoD så frågade jag mig (fråga 1) om jag verkligen behövde skriva att man kan bära "Styrka kg" och när jag har använt det. Svaret blev "aldrig". I strid så har personerna sällan en säck med saker på ryggen, utan de släpper de sakerna för att strida. Alltså kan jag skippa vikter på utrustning. Det innebär mindre tråkigt arbete!

Men jag förstod att man kanske ändå borde ha en begränsning på hur tungt belastad man är i strid, i form av hur mycket vapen och rustning man bär. En hob med helrustning och glav kändes inte trovärdigt. Så jag tittade (fråga två) på vad jag hade för övriga regler. Där såg jag att jag hade fasta vapen- och rustningsbonusar. Då införde jag regeln att vapen- + rustningsbonusar kan inte överstiga Styrkan, för då får kombattanten [negativ modifikation].

Konsekvenserna (fråga 3) utav detta är att folk kan strida med säckar på ryggen eller saker i famnen. Jag drog till med en tilläggsregel som säger att man får [lite minus] om man har saker som är av en [viss otymplighet]. Ett annat, mer utmärkande exempel på fråga 3, är mina läkningsregler i systemet. Man läker ett skadepoäng per dag utav 30 möjliga. Jag insåg att det kommer att innebära att rollformuläret kommer att bli helt utslitet, då man måste sudda och skriva en ny siffra. Det löste jag genom att forma rollformuläret till att man kan använda pappersgem för att markera skadan. När man sedan läker, så flyttar man bara gemet ett steg på skadekolumnen.

/Han som satte generella beskrivningar av annars systemspecifika regler inom [hakparanteser]
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
tjena. jag har försökt skriva en del rollspel men inget har gått särskilt bra. men nu har jag fått en massa nya ideér och vill försöka igen. men undrar vart man ska börja. hur ska man gå till väga. vad ska man först göra skriva ner etc?
Tillskillnad från de flesta andra här som uppmanar dig att stöka i regelverket, tycker jag du ska ignorera den biten totalt. I det stora sammanhanget är regelverket av liten betydelse. Det är världen du ska koncentrera dig på; atmosfär, samhälle, historia, ...
 
Top