<hr>
Först och främst bör du dela på världen och reglerna och fokusera på att göra en sak. Vad gäller världen så bör du tänka främst på "Räcker det här till mer än ett scenario?", "Vad vill jag (eller mina mina spelare) spela?", "Hur detta gjorts förut och var kan jag sno inspiration?". Jag gillar inte att skriva världar, så jag kommer inte att skriva mycket mer än så. Men efterforskning är viktigt innan du sätter igång. Annars får du sitta och göra om i efterhand --> slöseri med tid.
<hr>
Nu tänkte jag gå över till regelsystemet. Först och främst så bör du basera regelsystemet på världen och låta regelsystemet andas den stämning som du vill föra fram. Sätt dig inte och skriv ner "Grundegenskaper", "Färdigheter" och kör på Eonsystemet. Gör något specifikt. Skriv inte ner allting från början till slut. Du måste strukturera! Utan struktur (förarbete) så blir det mer arbete mot slutet. Sätt upp mål, för annars vet du inte när du ska sluta och därmed blir slutresultatet mycket jobbigare att uppnå. Om du kan se målet, så sporras du. Om du inte vet om målet dyker upp varje gång du går runt ett hörn, så kan det knäcka dig.
<p style="width: 40em; border: double 3px; margin: 0em 1em; padding: 0.5em ">Så sätt dig först och analysera vad för system som kan tänkas passa bäst till din spelvärld!
Sedan kommer det en viktig grej. Ifrågasätt varför du ska ha en regel.</p>
Detta för att du inte ska hitta på en ny regel för varje företeelse. Det jag brukar är att ställa mig tre frågor.
1. "Är regeln existensberättigad?"
2. "Kan jag kombinera regeln med andra regler eller använda den till andra företeelser?"
3. "Vad kan regeln ge för konsekvenser?"
Om svaret på de två första frågorna är "nej" så skippar jag den. Blir svaret på sista frågan att konsekvens-
erna blir alltför omständiga så skippar jag regeln eller försöker åtminstone arbeta mig runt dessa problem.
Exempelvis: När jag satt med bärförmåga till DoD så frågade jag mig (fråga 1) om jag verkligen behövde skriva att man kan bära "Styrka kg" och när jag har använt det. Svaret blev "aldrig". I strid så har personerna sällan en säck med saker på ryggen, utan de släpper de sakerna för att strida. Alltså kan jag skippa vikter på utrustning. Det innebär mindre tråkigt arbete!
Men jag förstod att man kanske ändå borde ha en begränsning på hur tungt belastad man är i strid, i form av hur mycket vapen och rustning man bär. En hob med helrustning och glav kändes inte trovärdigt. Så jag tittade (fråga två) på vad jag hade för övriga regler. Där såg jag att jag hade fasta vapen- och rustningsbonusar. Då införde jag regeln att vapen- + rustningsbonusar kan inte överstiga Styrkan, för då får kombattanten [negativ modifikation].
Konsekvenserna (fråga 3) utav detta är att folk kan strida med säckar på ryggen eller saker i famnen. Jag drog till med en tilläggsregel som säger att man får [lite minus] om man har saker som är av en [viss otymplighet]. Ett annat, mer utmärkande exempel på fråga 3, är mina läkningsregler i systemet. Man läker ett skadepoäng per dag utav 30 möjliga. Jag insåg att det kommer att innebära att rollformuläret kommer att bli helt utslitet, då man måste sudda och skriva en ny siffra. Det löste jag genom att forma rollformuläret till att man kan använda pappersgem för att markera skadan. När man sedan läker, så flyttar man bara gemet ett steg på skadekolumnen.
/Han som satte generella beskrivningar av annars systemspecifika regler inom [hakparanteser]