Nekromanti Vart ska vi åka på semester?

Feuflux

omjonasson.se
Eftersom vi i vår familj är medelklass så måste vi åka på nån slags svenssonartad semester (det står i lagen typ), men vi har inte riktigt koll på vilket resmål vi vill åka till så jag tänkte bolla lite med er. Det är jag och Malin som ska åka, medan sonen kommer överlämnas i far- eller morföräldrarnas våld, eh, vårdnad. Vi vill åka i maj snarare än mitt i sommaren.

Lite kriterier:
* 3-4 nätter. Blir det längre kommer vi längta ihjäl oss efter sonen och då blir det inte bra. Blir det kortare hinner vi inte med nåt.
* Vi är inte äventyrliga alls så restips i stil med "hyr en bil och dra ut på Kenyas landsbygd" kommer helt att ignoreras.
* Faktum är att det skulle ses som ett plus om det likt vår Islandsresa gick att boka in utflykter så att allt vi behövde göra på plats var att sätta oss på en buss och vänta på underhållningen. Vi slappnar av bäst så. Förutsatt att det inte går lätt att promenera eller ta lokaltrafik (Metron i Paris) dit du vill.
* Totalt ointresse av sol och bad.
* Malin gillar shopping (jag typ hatar det) och jag gillar vacker/intressant natur/arkitektur. Trevligt om båda delarna kan uppfyllas av resmålet.
* Möjlighet att göra sig förstådd på engelska.

Resor tillsammans: Köpenhamn, Paris & Island.

Tips?

Tell

Hero
Bilbao.

Carcassonne. (hårt restaurerat, men icke desto mindre tufft)

Granada. (stan har ett antal bra butiker, också)

Roccamadour. (kan vara svårare att få flickvännen din att acceptera; om hon inte är intresserad av frankrikes bästa foie gras)

St Petersburg.

Normandie (fast då behöver ni bil, förståss; rouen är annars ett resmål i sig, och med utflykt till Caux så lär du också bli nöjd)

Korpen

Hero
Berlin!
Galet mycket spännande arkitektur och museer och dessutom bra shopping.
Lokaltrafiken är riktigt bra, och billig, men bra promenadskor är nog ett krav.
På tre-fyra nätter hinner man aldrig se allt (det finns MYCKET att se och göra), så det finns ingen anledning till att stressa runt utan man kan satsa på det man tycker verkar trevligast för dagen.
Dessutom har STASI-museet öppnat igen efter renoveringen!

Arfert

Facit
ni ska till Barcelona, såklart!
Miro och Picasso! Gaudi! Bra resturanger, tbana. Och så är stan sjukt snygg med både supermoderna hus och kåkar från femhundratalet. Utöver Gaudis hus då. Shoppingen är dessutom i världsklass. Museerna likaså.

Phelan

Hero
Italien - Florens eller Rom. Perfekt strosa-väder där i maj också innan det blir för varmt. (Om ni tajmar in rätt så har de öppet hus i privatägda palats/lyxvillor i Florens nån dag i maj.) Båda två har mycket att titta på - ni hinner inte med allt på en tre-fyra dagar men lite lagom.

/ Phelan

Hattifnatten

Warrior
Precis som Johan K så rekomendera jag oochså London, själv var jag där förra sommaren :gremsmile:

Kanske inte ett bra resmål för densom vill ha lugn och ro, och absolut ingenting för den som har klaustrofobi heller..

men annars så är det en jätte fin stad med ganska mycket kultur =)

Istanbul! Inte så långt bort att det blir obekvämt, all gudomligt vacker gammal arkitektur man någonsin kan vilja ha, god shopping, billigare än de flesta europeiska städer och engelska går i regel väldigt bra.

Sightseeing är väldigt bekvämt i Istanbul då det mesta finns inne i stan och du kan komma nästan överallt med den lokala spårvagnen, annars finns det gamla pittoreska ottomanska byar i utkanten av stan, du kan åka färja genom Bosporen och säkert en massa annat coolt som jag ännu inte hunnit uppleva.

Arfert

Facit
Bubblare: Prag, Lissabon, London och Rom är exempel på andra bra resmål för en kort-semester. Istanbul som kom upp är mitt nästa resmål, en av de få stortäderna i Europa jag inte varit i.

NY är ju också ett perfekt resmål. Världens bästa stad. Och billigt just nu.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Kiev.

Lagom långt bort. Lagom varmt i maj. Bra stadspuls (särskilt helger), goda möjligheter till shopping. lagom mycket sevärdheter. Fortfarande ganska billigt och inte så turistigt. Kan rekommendera flygvapenmuseet och andravärldskrigsmuseet (under statue of moderland).

//EvilSpook

Ymir

Liten kantbaron
Istanbul är basically jordens häftigaste stad. Tre-fyra nätter är lite lite för att uppleva den, man hade lätt kunnat ägna den en månad, men i övrigt passar den era kriterier utmärkt. Där finns alltid någon som förstår engelska, det finns oändligt mycket sevärdheter och shopping, saker och ting (särskilt mat) är ganska billiga, utflyktsmöjligheterna är oändliga, och att hitta ett prisvärt hotell är en bit av kaka.

Så Istanbul skulle jag rekommendera.

Ymir

Liten kantbaron
Sightseeing är väldigt bekvämt i Istanbul då det mesta finns inne i stan och du kan komma nästan överallt med den lokala spårvagnen
Dessutom är spårvagnen snorbillig, och tar man ett hotell i gamla stan har man 90% av sevärdheterna inom gångavstånd om man så vill, och många andra kan nås via trevliga båtturer på Bosporen eller Gyllene hornet. Bara detta i sig är skitkoolt, att stan liksom är delad i tre delar av stora vattendrag som färjor går i skytteltrafik över.

G

Guest

Guest
Feuflux said:
Eftersom vi i vår familj är medelklass så måste vi åka på nån slags svenssonartad semester (det står i lagen typ), men vi har inte riktigt koll på vilket resmål vi vill åka till så jag tänkte bolla lite med er. Det är jag och Malin som ska åka, medan sonen kommer överlämnas i far- eller morföräldrarnas våld, eh, vårdnad. Vi vill åka i maj snarare än mitt i sommaren.

Lite kriterier:
* 3-4 nätter. Blir det längre kommer vi längta ihjäl oss efter sonen och då blir det inte bra. Blir det kortare hinner vi inte med nåt.
* Vi är inte äventyrliga alls så restips i stil med "hyr en bil och dra ut på Kenyas landsbygd" kommer helt att ignoreras.
* Faktum är att det skulle ses som ett plus om det likt vår Islandsresa gick att boka in utflykter så att allt vi behövde göra på plats var att sätta oss på en buss och vänta på underhållningen. Vi slappnar av bäst så. Förutsatt att det inte går lätt att promenera eller ta lokaltrafik (Metron i Paris) dit du vill.
* Totalt ointresse av sol och bad.
* Malin gillar shopping (jag typ hatar det) och jag gillar vacker/intressant natur/arkitektur. Trevligt om båda delarna kan uppfyllas av resmålet.
* Möjlighet att göra sig förstådd på engelska.

Resor tillsammans: Köpenhamn, Paris & Island.

Tips?
Slovenien. Jag vet inte riktigt hur shoppingen är, då jag liksom du är totalt ointresserad av det, men damn vilken natur. Landet är ju dessutom yttepyttelitet så det är liksom inga problem att ta bussen till Nova Gorica eller kanske Tolmin och bara njuta av att vara i värsta sagolandskapet. Det ska dessutom finnas värsta underjordiska katedralen där i krokarna. Bilkörning avrådes dock, då folk kör som folk gör i södra Europa.

Annars är jag ett stort fan av Krakow i södra Polen.
Och Krakow är sådär lagom stort för en långweekend. Jag har dock mest krökat när jag varit där så jag har ingen aning om muséer och sånt men stan är riktigt cool att bara strosa igenom annars.
Vill man göra sig själv deppig kan man alltid ta en tripp till Auschwitz.

Sapient

Swashbuckler
Feuflux said:
...sonen kommer överlämnas i far- eller morföräldrarnas våld, eh, vårdnad.
Fun Facts of Etymology: Våld och vård är samma ord från början. Något man bestämmer över. (Också: "välde" t.ex.)

"Vård" som i "ta hand om" och våld som i "aggressiv mot" är senare betydelseskillnader som lagts in.

Men semestermål kan jag inte hjälpa till med... :gremsmile:
(Om ni inte är intresserade av att åka till stället med den ballaste etymologin eller liknande då.)

Feuflux

omjonasson.se
Ska tacka för feedback. Barcelona har Malin pratat om länge, och Irland är jag lite sugen på.

Sen blev Malin eld och lågor över Genoa efter dagens avsnitt av på spåret! :gremsmile:

Klurandet fortsätter.