Huga, svår fråga
Men jag kan försöka svara på den i alla fall. Det absolut viktigaste som händer gamla rollspelsdesigners är att livet hinner ikapp. De får utgifter, andra hobbies, andra vänner, kanske familj, och så vidare. Detta gör att de flesta letar upp andra arbeten, och släpper rollspelsmakandet helt. Till detta hör också att det är väldigt arbetssamt att vara någorlunda produktiv rollspelsdesigner, och att det känns ganska skönt när man slipper alla krav och bara kan gå till jobbet och det är ett jobb. Ytterligare en sak som händer är att de glider över till datorspelsbranschen. Gamla rollspelsdesigners har en ganska unik position på denna, eftersom många yngre som jobbar i den branschen faktiskt är uppvuxna med de rollspel de gamla designerserna skrev. Om man tar några konkreta exempel på vad folk gör nu kan man nämna Nils Gulliksson som arbetar med dataspel på Paradox (tror jag), Stefan Thulin likaså, Åke Eldberg fortsätter vara präst som han var förr, Anders Blixt är informatör, Michael Petersen jobbar på SF-Bokhandeln ibland, Michael Stenmark driver Hidden Dinousaur (dataspel), Anders Gillbring jobbar som webmaster, Åke Rosenius arbetar med... öh... dataöversättning (?), Jerker Sojdelius arbetar som AD, Peter Bergting är illustratör på heltid, Henrik Strandberg jobbar på nått stort dataspelsföretag i Frankrike, Stefan Thulin sitter på Cell och gör... dataspel och figurspel med Johan Sjöberg och Marcus Thorell, Erik Seurin är biblotekarie... och så vidare. Ingen av dessa har dock blivit "seriösa" utan är fortfarande engagerade människor som bryr som om spel och spelande, på ett eller annat sätt. Av de nämnda är ju fortfarande Blixt, Bergting, Petersen, Gillbring, Seurin och Rosenius med och ger ut lite saker här och där. /Magnus PS. Huruvida jag själv är "gammal" rollspelsdesigner får nån annan bedöma. Och vad jag gör med mitt liv, det vet jag fan snart inte själv. Men i sommar, då jävlar! DS