Nekromanti Vart tog de 160.000 alverna vägen?

Inkonsekvens böcker emellan är alltid irriterande som exempelvis de 350.000 thismalverna som i Alverboken sades husera i Ebhron - där det dock verkar finnas enbart 190.000 alver totalt (summan thism av dessa är dock oklar). Så frågan är då naturligtvis - vart tog de vägen?

Är givetvis medveten att det som författare inte är lätt att ha koll på alla siffror hit och dit som nämn i böcker men att INTE göra det skapar inkonsekvens. Budskapet blir således - bättring tack! (vilket förståss gör att jag även piskar min egen rygg i och med den kommande drakboken)
Ansvaret för sådant ligger hos framför allt skaparen till det nyare verket (då det gäller att vara konsekvent mot redan nämd information) samt även i viss mån den som sätter den grundläggande mallen. Är inte denna trovärdig är det klart att författarna till de nyare verken ibland tvingas att modifiera.

Lösningen på detta specifika problem borde enligt mig vara att man antingen plockar bort 160.000 av de omnämda thismalverna i och med Alver 2.0 och placerar dem någon annanstans (typ Sunari). Alternativt införa en alvstad (vilket för övrigt är förvånnade att det inte finns i Ebhron med tanke på dess stora omfattning av skogar samt faktumet att där enligt Alverboken bor cirka en tredjedel av den totala Thismbefolkningen.) i Ebhrons utmarker.

En annan fråga som förbryllar är vad sjutton thismalverna gör i Ebhron? Léaram gjorde ju en stor och långväga emigration till Alarinn i och med tredje stora kriget från ursprungsplatsen i Sunariskogen, men när hur och varför begav sig Thism dit? Ett möjligt svar vore ju om en del av dem "landade" där i och med alvernas ankomst men alldeles för många obesvarade frågor lämnar djupa rynkor i min panna och hindrar min själ från att känna ro... :gremconfused:

So the truth is finally revealed...

Etnisk rensning, förstås!
Så de fredliga ebhroniterna är inte så fredliga trots allt?

Frågan är då bara - var har de gömt förintelselägren och hur har de lyckats förskingra hela den ljusskygga affären? :gremcool:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: So the truth is finally revealed... [OT]

"Frågan är då bara - var har de gömt förintelselägren och hur har de lyckats förskingra hela den ljusskygga affären?" :gremcool:

Ebhron är sjukt stort, ta bara närmsta obygd och sätt lägret där.
Förskingra affären? Ifrån vad? Massmedia är inte uppfunnet liksom :gremgrin:

*lika seriös som de två föregående skribenterna*

Nej men allvarligt så är mängden alver i Ebhron lite lustig. 2% av 9.500.000 är som bekant 190.000 alver. Det är en jäkla massa alver. Man skulle kunna anta att det finns en hel del Sanari i Ebhron, men inte mer än vad det finns i Sunari.

Enligt alvboken så ser stammarnas fördelning ut så här:

200.000 Sanari
1.000.000 Thism
800.000 Kiriya
50.000 Henéa
350.000 Léaram

2.400.000 Alver

En annan lustig detalj är att 27.600 av de 200.000 Sanari redan bor i Pereine. Anledningen till detta tycks vara en miss emigration från Thalamur (som tydligen var rikt på Sanari tidigare) i och med att Lytesse Visanni fick sin egen fristat. Så en hel del Sanari är upplåsta i Pereine. Det måste vi tänka på när vi ska disponera 190.000 alver till Ebhron.

Ett förslag är att man tar både Sanari, Thism och Kiriya och flyttar till Ebhron, alternativt endast Thism och Kiriya. Kanske en utbrytargrupp ur sina stammar som inte vill ha någonting att göra med alliansen? De tänkbara lösningarna är många och jag är säker på att Alver 2.0 kommer att fixa det hela.

/Naug, alver i pyjamas, de kommer två och två

Ezping Orm

Hero
Re: Konsekvent inkonsekvens!?

Jag håller inte med dig riktigt. Personsligen tycker jag inte att det är så farligt om det skiljer sig en smula mellan de olika modulerna, så länge det inte rör något viktigt. T.ex. skulle jag gärna sett att man ökade Asharinahalvöns befolkning i och med Geografica och samtidigt medgav att de tidigare siffrorna var felaktiga (ungefär som Target Games gjorde i Magilre).

Fortsättning följer..

//Ezping Orm - som fick så bråttom att han inte hann skriva klart inlägget!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Såvitt jag förstår...

...bodde alverna i en skog. Då kanske de råkade ut för... entisk rensning? :gremblush:

Sorrysorrysorry

M.

Lord Renisis

Warrior
Re: Vart tog de 160.000 alverna vägen? [ANT]

Är du seriös?
Varför skulle Ebhron utrota Thism?
Dyrkar inte människor alver typ?

P.s Du har en cool avatar. Målatt den själv Ds

Pendragon

Swashbuckler

Dyrkar inte människor alver typ?
Var har du fått de fånerierna ifrån? Möjligtvis ser människor alver ibland som exotiska och främmande, men det är inte alltid positivt och knappast jämställt med dyrkande.

/Joel

ripperdoc

Myrmidon
Förklaringen

Även om jag (som skrev Ebhron) erkänner inkonsekvensmisstaget och djupt skäms för det så finns det en naturlig förklaring (som därmed berättigar det hela). De demografiska siffror som finns gällande ett land berör bara "medborgarna" i landet. De dvärgar och alver som listas där får antas vara de som lever i landets egna samhällen som fullvärdiga "medborgare", i den bemärkelsen sådana finns. Bor individerna utanför samhället räknas de inte med. Alver i skogar, dvärgar i dvärgafästen och tiraker i bergen är utmärkta exempel på detta. Således bor de 160 000 thismalverna i egna samhällen, som dock kan antas finnas inom det ebhronitiska rikets gränser. Förmodligen är det fler än 160 000, eftersom de 190 000 alver som finns i ebhron i första hand lär bestå av ditresta pyaralver (de tenderar ju att bo i de mänskliga samhällena), Vart thismsamhällena finns, eller i vilken form de är, står ingenstans, men det är ju åandra sidan lätt för spelledaren att åtgärda. Det är nästan bra, eftersom man då får friheter att som spelledare själv kunna placera ut sina alvbosättningar i stället för att följa en karta.

Vill du förresten ha bevis på att det är som jag säger? Ta en titt på Soldarns demografi, och ta sedan en titt på hur många dvärgar det bor i dvärgafästet utanför Talon. Människorna skulle nästan bli en minoritet i Soldarn om de 50 000 dvärgarna räknades med.

Vad thismalverna gör i Ebhron från första början kan man dock fråga sig. Ett ännu större mysterium är IMHO tauperna, som bor i mycket stort antal på Ebhron (södra delen av kontinenten, om jag inte missminner mig), utspridda i enklaver på kända Mundana OCH i ett eget land norr om Gordrion (eller iaf i närheten av Gordrion). Hur de har kunnat sprida sig i så stora antal sådana avstånd är förbryllande, minst sagt. Å andra sidan är sådana mysterier bara trevliga. Det är inte omöjligt att flytta så mycket folk sådana sträckor, bara osannolikt.

/RipperDoc

Mouja

Hero

Speciellt då vi talar om Darkener (vilka jag fått för mig) hatar alver och tycker de är rättutsagt fula...

En fråga bara, har jag rätt eller har jag drömt detta?
Jag har ganska svårt att hålla reda på vad jag vet och vad jag drömt =/

Minimoni

Homelander
Hatar alver!?

Vad då hatar alver? Var står det? Men att de tycker att de är fula har du rätt i. Det står nämligen i alvmodulen(har jag för mig)att alver har lättare att förföra vanarer då dessa uppskattar den alviska fysiken. Dock står det att Darkener tycker att alver är fula och därmed inte atraheras av dem. Men att de skulle hata dem... Det vet jag inte om jag själv sett belägg för i någon modul.

Tzimisce

Mouja

Hero
Re: Hatar alver!?

Då har jag antagligen drömt det då... så att säga.... Eller så är min uppfattning om det hela lite vriden.. måste ta en kort konversation med mig själv sedan och se vad jag tror egentligen.

Minimoni

Homelander

Då har jag antagligen drömt det då... så att säga.... Eller så är min uppfattning om det hela lite vriden.. måste ta en kort konversation med mig själv sedan och se vad jag tror egentligen.
Ok :gremsmile: Kan inte säga att jag är 100% säker. Men jag tror inte jag läst om Darkener som hatar alver. Säg till om du hittar nåfot som bevisar det ena eller det andra.

Tzimisce

Phelan

Hero
Cirefalier...

...är det väl som inte finner alver särskilt attraktiva? Fast det gäller ju alla som inte är av deras "ras", eller helst släkt...

Mvh / Phelan

Re: Cirefalier...

Det stämmer bra.
De som verkligen inte uppskattar alvers skönhet är Darkener och Tosher, som ju ser ganska annorlunda ut. Kan tänka mig att de tycker alverna är alldeles onaturligt bleka.

Mouja

Hero

"Ok Kan inte säga att jag är 100% säker. Men jag tror inte jag läst om Darkener som hatar alver. Säg till om du hittar nåfot som bevisar det ena eller det andra."

Visst :gremsmile: Men jag tror det stämmer, att de inte hatar - bara ogillar deras utseende.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Såvitt jag förstår...

Påminner om en diskussion från ett inte alltför avlägset spelmöte angående låten "I will find you" och filmen "Den siste mohikanen":

Pendragon: "Är det romantiskt egentligen? Stay alive! I will find you! Svälj din stolthet och låt dig bli våldtagen av hundratals kåta huroner..."

Ymir: "Huorner!?"

Eleas: "Redneck-träd!"

/Joel

Good thinking! [ANT]

För således lyckades du ju skapa lite konsekvens igen i inkonsekvensen. Härligt, härligt!

Ljusetsriddare - som bugar sig djupt o ridderligt för den som rätat ut några av vecken ur hans panna...