Nekromanti Varulv 666 - Runda 1

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tyckte det hände lite lite och ville få fart på diskussionerna, samt att ulvarna får en hel del att grubbla på. Ska de outa tidigt för att inte verka skumma men riskera att avslöja något känsligt?

Sen är det ofta intressant att se hur folk reagerar på sådant här. Vico blev inte grönare av att han väljer att rösta på mig nu. Det kan väl knappast ses som ulvigt att gå ut med info så här? Dra åt sig uppmärksamhet och skynda på processen är ju inget som ulvar vill. Snarare blir man måltavla för ulvarna om man spelar så här.

Xyas och Unfair har ju också röstat på mig, men Unfair gjorde det tydligen innan, och Xyas verkade snarare vilja dreva för outning, så de är förlåtna.

ANgående Vicos snack om DTF så var det rätt skumt. Men jag kopplade det till DTF skulle vara djävulen och att det hintades åt Selma lagerlöfs Gösta Bergling, där de är just tretton kring bordet när djävulen anslöt sig. Senare insåg jag att om djävulen var med skulle han knappast vara DTF i ett spel som heter "666". Nån nämnde det har jag för mig. Jag ändrade helt enkelt uppfattning.

Och anledningen till att jag frågar om utrustningen har förstås med min förmåga att göra.

Unfair

Hero
Re: Rösträkning 22:30

Angående att rösta ut inaktiva, något jag i ett vakuum stödjer.
Jag har alltid sett det som något bra att man när man inte vet vem som är ulv hellre rösta på en inaktiv än en aktiv. Detta för att byn vinner på prat. Ulvarnas mål är att (inte för att hjälpa dem men detta är allmän fakta) döda power roller och aktiva spelare. Mindre prat = bra för ulvarna, för då kommer byn fram till mindre. Om vi som by röstar ut de mest aktiva spelarna varje runda och ulvarna dödar de mest aktiva spelarna varje runda så kommer det att kunna bli en runda 3 med bara inaktiva spelare, och det är ju ett dött race för byn. Alltså, inaktiva spelare hjälper inte byn att vinna och det är bättre att dumpa dem direkt när man ändå bara har väldigt svaga aningar om vem som kan vara ulv. Eller tycker någon att jag har missat något? Detta är alltså sett ur ett vakuum men är ändå en princip som jag brukar köra på (som jag har sagt i tidigare spel flera gånger). Däremot så ser jag det inte som något smart att dreva mot inaktiva då de är just inaktiva och inte ger någon respons.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ond Bråd Död said:
Det kan väl knappast ses som ulvigt att gå ut med info så här? Dra åt sig uppmärksamhet och skynda på processen är ju inget som ulvar vill. Snarare blir man måltavla för ulvarna om man spelar så här.
Att gå ut med info gör dig inte till en måltavla om du inte specifikt avslöjar att du har en viktig roll. Att avslöja info gör snarare att det är mindre risk att ulvarna går efter dig eftersom du då redan avslöjat information och om de eliminerar dig och du är bybo så bekräftar de din information. Utan en smart ulv kommer gå efter de som inte gått ut med info eller de som är aktiva och spelar "bra" enligt ulvarna.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vicotnik said:
Ond Bråd Död said:
Det kan väl knappast ses som ulvigt att gå ut med info så här? Dra åt sig uppmärksamhet och skynda på processen är ju inget som ulvar vill. Snarare blir man måltavla för ulvarna om man spelar så här.
Att gå ut med info gör dig inte till en måltavla om du inte specifikt avslöjar att du har en viktig roll. Att avslöja info gör snarare att det är mindre risk att ulvarna går efter dig eftersom du då redan avslöjat information och om de eliminerar dig och du är bybo så bekräftar de din information. Utan en smart ulv kommer gå efter de som inte gått ut med info eller de som är aktiva och spelar "bra" enligt ulvarna.
Jag menar måltavla som en lämplig person för ulvar att dreva mot och rösta ut. Ulvarna har annars svårt att motivera sig eftersom de vet vilka som egentligen är onda. Om nån avviker eller drar till sig uppmärksamhet är det lätt för ulvar att hoppa på tåget eller starta det.

Vimes

Sillkung
ANTEMANNEN!

Hallå, Antemannen!

Du har knappt skrivit något. Känner du dig lost? Det är helt ok, spelet tuffar på i invanda hjulspår och jargong, massivt textflöde och så vidare. Det är lätt att vara totalt clueless kring vad som händer.

Ladda upp med ett frågebatteri: vad betyder DTF? Vad snackar vi om egentligen? Vadå fluff kontra spelupplägg? Vad är skillnaden mellan utröstning och nattmord? Och såvidare. Och fråga oss! Jag lovar att besvara alla dina frågor.

Var inte rädd för att det kan bli fel eller göra bort dig; vi vill ha dig med i spel! Skriv på och så hjälper vi dig.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Pilzeman said:
Till Konrad Konvalj:

Det låter hemskt att säga det, men… det känns som om vi har olika högt ställda mål. Det verkar som att WRNU-varulv har utvecklats sen jag var här sist. Att realistiskt utgå från att kunna nita en ulv första rundan, alltså. Jag stödjer det, men den allmänna bybonivån måste ha höjts sedan jag var med senast. Då hade vi flera nybörjare, och återkommande problem med folk som inte var aktiva. Likaså mitt sunda bybosnack – jag håller med om att det är sunt bybosnack, men om det är saker som alla vet och som inte behöver sägas längre ber jag om ursäkt för att jag inte hängt med i utvecklingen.

Men visst. Drev på någon aktiv, så att någon svarar.
Röst: Ond bråd död
Ja, jag öppnade för drev på tre stycken och röstar sedan inte på någon av dem. Det är för att ingen av dem har någon röst, och en röst på en ny kandidat vore definitivt sämre än en röst (bland tre) på Antemannen.
Jag plockar bort min röst från dig nu Pölzemannen.

Du förklarar dig bra tycker jag, och ändrar din icke röst från Antemannen till OBD. Topps!

Sen har du helt rätt i att varulvsspelen har bytt skepnad sen tidernas begynnelse. Nu var inte jag delaktig i de tidigare spelen, men jag har läst många av dem och studerat dem en aning. Byborna är numera vassa som fan så det är inte bara att vara ulv inte :gremsmile:

Röst: Ingen
Motiveras med att jag måste läsa ikapp en aning. Kommer inom kort att hitta en bra måltavla som pingar i min värld.

Vimes

Sillkung
Ond bråd död said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Vicotnik said:
Ond Bråd Död said:
</div>

Jag menar måltavla som en lämplig person för ulvar att dreva mot och rösta ut. Ulvarna har annars svårt att motivera sig eftersom de vet vilka som egentligen är onda. Om nån avviker eller drar till sig uppmärksamhet är det lätt för ulvar att hoppa på tåget eller starta det. </div></div>

Arkiveras under C2:0023 Efterhandskonstruktioner

Konrad Konvalj

Myrmidon
Ond bråd död said:
Jag menar måltavla som en lämplig person för ulvar att dreva mot och rösta ut. Ulvarna har annars svårt att motivera sig eftersom de vet vilka som egentligen är onda. Om nån avviker eller drar till sig uppmärksamhet är det lätt för ulvar att hoppa på tåget eller starta det.
Bra sagt. Precis så funkar jag också. Ibland kan det vara bra att spela lite avvikande för att fiska åt sig ulvarnas intresse. På så vis kan man med lite flyt och en stressad ulv få fram god information.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ond Bråd Död said:
Om man ska se det på det sättet så kan man säga det samma om de som väljer att rösta på mig, eftersom jag aviker och sticker ut. Så jag ser det knappast som en motivering till att gå ut med information frikostigt, men det lilla drevet kanske räkte för att du skulle tycka att det var värt att gå ut med det?

Konrad Konvalj

Myrmidon
!Paxen said:
unfair said:
Fuck me, jag tror att mina inlägg har varit dom mest värdelösa. Under dagen har jag ännu mindre tid att skriva inlägg, och ikväll ska jag vara i Linköping, så jag har inte mycket tid.

Jag siktar på att ändra min röst iaf, så jag ska försöka läsa igenom och tolka inläggen. Just nu är det dessa oavsiktliga outningar som har gjorts som jag funderar över.
Första varulvsliret ever som jag inte har dig på min misstänkta lista !Paxen. Du är inte ens random 50/50 vilket kanske är ett tecken på att du skall misstänkas som en ulv.

Jag skulle villa se ett inlägg från din sida med lite power bakom. Jobba på det.

Vimes

Sillkung

Vicotnik said:
Vimes said:
Angående 2: Håller du med om att "rösta på inaktiva" är en ganska bekväm ståndpunkt för varulvar att inta? Minns du hur vi spelade i Western? Då hade vi som ulvar jävligt mycket hjälp av att det fanns massor av inaktiva bybor att dreva mot. Jag har på senare tid mer och mer börjat betrakta den här taktiken som en scum tell rakt av. Att säga att vi ska pressa (och i slutändan kanske även rösta ut) inaktiva är en väldigt funktionell taktik för ulvar. Hur kommer det sig att då kör det här spåret i det här spelet? För jag kan inte påminna mig att du gjort det i de senaste spelen där du varit bybo.
Att rösta på någon som är inaktiv är en lätt motiverad röst ja. Tyvärr så minns jag inte exakt hur vi spelade i Western, men det kan nog mycket väl vara som du säger. Jag vet att jag har röstat på inaktiva spelare tidigare både som bybo och ulv (det händer, men det är inte ofta).

Vimes said:
Angående 3: Såhär tidigt, en halv dag in i första rundan är det ju helt irrelevant om rösten är dåligt underbyggd. Och ärligt talat, kunde du verkligen inte komma på någon som det var värt att lägga press på?
Det finns olika nivå på dåligt under byggda röster, min nuvarande röst på OBD är inte särskillt stark enligt mig sjäv men den är betydligt bättre än att jag bara skulle haspa ur mig en röst för röstandets skull.

Jag kan inte säga att jag är helt nöjd med dina svar angående drev mot inaktiva och din nedlagda röst. Men jag vet inte om det finns så mycket mer att hämta här. Dock tror jag att du kan räkna med att det här kommer dyka upp igen.

Röst: Ond Bråd Död - har vi sett någon spekulation i vilka varulvarna är från OBD? Därtill kommer hans misstänkta C2:0023:a.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Vimes said:
har vi sett någon spekulation i vilka varulvarna är från OBD?
Nej, inte utöver hans riktade misstankar mot mig. OBD har ganska så få poster så de går fort att gå igenom om man känner för det.

Konrad Konvalj

Myrmidon

xyas said:
Ond bråd död said:
Slutligen så skulle jag gärna se en outning av utrustning i första hand av de pressade.
Nu har du i princip outat två saker; att man kan ha utrustning, och att du har info som relaterar till folks utrustning.

Spontant tycker jag du går først dær i så fall.

Røst: Ond bråd død
OBD´s vill gärna se en outning av utrustning så jag ställer mig bakom drevet här. xyas har fångat det hela rätt bra tycker jag så min motivering stämmer överens med xyas.

Sen kan jag lägga till att OBD´s invit till att vi skall bjussa på utrustning är ett bra drag för att få fram ulvar. Jag var in och nämnde det i ett tidigare inlägg. Vicotik och Vimes är av en liten annan uppfattning om jag förstått det hela rätt. Vimes tycker det luktar efterhands konstruktion och Vicotnik ställer det till sin "fördel" eller vad man skall säga. Eftersom han sticker ut kan man säga samma sak om honom. Alltså, att han också lockar till sig ulvar som röstar på honom. Dock så sticker ju Vicotnik ut av en helt annan anledning tycker då jag. Vicotnik har varit rätt obstinat på att rösta på de oerfarna och hela tiden skyddat sin röst på exempelvis Antemannen. En röst som inte gör någon nytta och är väldigt lätt att lägga som ulv.

Röst: OndBrådDöd

Som sagt. Motiveras med hjälp av xyas och sen är jag ju intresserad av att se vad OBD kommer med i övrigt. I det senaste spelet var OBD skarpare än nu. Lite bättre A-game helt enkelt. Nu är det lite mer jammande och fluktande än rakt på sak.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vicotnik said:
Ond Bråd Död said:
Om man ska se det på det sättet så kan man säga det samma om de som väljer att rösta på mig, eftersom jag aviker och sticker ut. Så jag ser det knappast som en motivering till att gå ut med information frikostigt, men det lilla drevet kanske räkte för att du skulle tycka att det var värt att gå ut med det?
Nej, jag tycker DTF är en typisk ulvmåltavla, dvs något som är riskfritt och lättsamt för ulvar att dreva efter. Det är inte bara något som avviker, det är ulvigt i sig.

Drevet mot mig då var obefintligt. Jag var inte ens medveten om att jag hade en röst på mig från Unfair nmär jag skrev inlägget. Ingen annan röstade på mig då.

Vimes

Sillkung

Konrad Konvalj said:
Vicotik och Vimes är av en liten annan uppfattning om jag förstått det hela rätt. Vimes tycker det luktar efterhands konstruktion och Vicotnik ställer det till sin "fördel" eller vad man skall säga.
Förtydligande: OBDs efterhandskonstruktion handlar om det här med måltavla för ulvarna. Först skriver han att han blir en måltavla för ulvarna för att han hintar/outar utrustning. När Vico frågar varför det borde innebära att OBD kan bli nattdödad menar OBD att han menade att "måltavla för ulvarna" innebär att ulvarna hittar någon bybo att dreva mot i honom.

Jag köper det inte. Säger man "måltavla för ulvarna" menar man ju såklart att man riskerar att bli nattmördad.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ond bråd död said:
Vicotnik said:
Ond Bråd Död said:
Nej, jag tycker DTF är en typisk ulvmåltavla, dvs något som är riskfritt och lättsamt för ulvar att dreva efter. Det är inte bara något som avviker, det är ulvigt i sig.
Det där får du gärna förtydliga i och med att jag inte förstår vad du är ute efter med den kommentaren.

Ond bråd död

Swashbuckler

Jag har inte så mkt mer att komma med just nu faktiskt. Jag gillar inte riktigt bråken kring fluffet och om man ska rösta på inaktiva. De ger inte så mkt känns det som. För min del är det positivt att jaga inaktiva och t o m rösta ut dem om man inte hittar nåt bättre. Samtidigt är det lite ulvigt att inte kunna hitta nåt bättre, men att tvinga in dem i spelet mer är bra.

Är det en allmän åsikt att jag bör outa utrustning? I så fall skulle jag vilja ha ett system där den som outar frågar nästa. I mitt fall skulle nästa vara Vico.

Vimes

Sillkung

Äh, kom igen OBD! Vilka är ulvarna? Är det helvetesdemoner från Blåkulla eller är det Farmor Agda och hennes barnbarn?

Vicotnik

Den onde
Staff member

Ond Bråd Död said:
I så fall skulle jag vilja ha ett system där den som outar frågar nästa. I mitt fall skulle nästa vara Vico.
Jag är emot ett sånt system, för som jag ser det så ska inte den som har mest misstänk (mest röster) välja vem som är nästa person utan det ska rösterna göra.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vicotnik said:
Ond bråd död said:
Vicotnik said:
Ond Bråd Död said:
Det där får du gärna förtydliga i och med att jag inte förstår vad du är ute efter med den kommentaren.
Ulvar har svårt att jaga "ulvar" eftersom de vet vilka som är skyldiga egentligen och är ängsliga att göra fel. Resultatet blir ofta att ulvarna blir veliga. DTF däremot kan de jaga med hjärtats lust utan att begränsas av sin kunskap och utan att behöva ängslas. I mitt första spel som varulv var jag riktigt usel varrulv och jagade fanatiskt DTF. Därför ser jag den typen av jakt ulvig. Att som jag gå ut med info däremot tycker jag inte är ulvigt.