Nekromanti Varulv 666 - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Typ som du gjorde.

Jag skulle vilja läsa lite mer än det som har framkommit hittills.

Men jag tolkar det som att fluffet nog kan spela en vitkigare roll än vad det har gjort i flera andra varulvsspel. Det baserar jag på att Recca har sagt att spelet ska vara "mångbottnat". Även om jag inte tycker att Vimes är speciellt röd än så länge så tolkar jag inte "mångbottnat" som han.

Det är som jag ser det ulvar mot bybor och i det här spelet handlar det om 666.

Vimes

Sillkung
Basenanji said:
Även om jag inte tycker att Vimes är speciellt röd än så länge så tolkar jag inte "mångbottnat" som han.

Det är som jag ser det ulvar mot bybor och i det här spelet handlar det om 666.
Kryptiskt inlägg är kryptiskt?

Fan jag tänkte precis gå in och skriva något i stil med att det är dags att du säger något om spelupplägget och fluffet, Basse. Men nu gjorde du ju just det. Vet inte om jag skulle vilja se mer dock. På återhörande.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vicotnik said:
För ovanlighetens skulle så skulle jag vilja sätta press på de som inte är särskillt rutinerade eftersom de mer erfarna och härdade spelarna kan ta upp väldigt mycket tid då man drevar mot dem. Så jag skulle nog vilja sätta press på Tyr, Cassius, Ond bråd död och Antemannen till en börja.
Jag ligger 100 inlägg efter och det här kommer säkerligen dyka upp senare, men rent spontant så fastnade jag direkt på Vico´s plötsliga infall att köra Kånrad-style på drev/press.

Från start har Vicotnik kört sitt vanliga race med spekulationer om 2-3 ulvar och möjlig DTF. Han har dragit på sig en del röster också vilket är som sig bör :gremsmile: så brukar trots allt ett varulvslir börja.

Vicotnik har en förklaring på varför han vill dreva "de nya". Min tanke med att dreva oerfarna spelare är inte samma som Vicos. Jag tänker helt sonika på att det är svårt som orutinerad spelare och dessutom ulv att veta vart man skall börja ljuga så därav är det ju klockrent att sätta press på en sådan spelare.

Basenanji

Postd20modernist
Sorry, jag blev lite distraherad.

Jag tycker alltså att Tyr har svarat helt okej och i min bok behöver man inte outa mer än så – principen är att byn kan analysera det han har sagt senare i spelet.

Sedan till Vimes: ja, det som jag tycker är lite konstigt just nu är att det inte riktigt framgår vilka som är ulvar och vilka som inte är det. Spelet är inte så lättläst, helt enkelt. (Vilket åtminstone jag tycker är kul för då måste jag skärpa mig desto mer).

Men visst om jag ska säga något så kan jag bidra med att jag gärna går på jakt efter djävlar.

Vad tror ni andra om fluffet?

Konrad Konvalj

Myrmidon
[quote0xyas]Brödsmulande däremot är ett aber. Det kan ju vara precis lika mycket lögn oavsett, bara bättre planerad. Så sånt tittar jag inte ens efter längre och anser det inte grönande på något sätt.[/quote]

Fritt översatt.

Håller med dig till viss del här xyas. Brödsmulande är ett perfekt ulv vapen. Det går alldeles utmärkt att bygga upp en bra lögn med sina smulor. Det är dessutom rätt lätt att ändra sig under tidens gång. De senaste spelen har jag försökt att smula en hel del, men så här i efterhand så har jag ju insett att det inte har varit till någon fördel på något vis.

Men. Det går att smula ut information till andra bybor om man sköter korten rätt. Alltså, signalera och flagga för saker och ting så att man på så vis kanske kan få tillbaka något från de berörda. Funkar det så som man vill och andra bybor kan tyda teckning från himlen kan man utesluta dem från att vara djävulsdemoner från helvetet.

Konrad Konvalj

Myrmidon
OBD said:
Däremot är jag en rätt dålig spelare.

De spelare jag skulle skyddat om jag var väktare (jag gissar att det finns en väktare) är Vicotnic och Basenanji. Jag minns dem som duktiga bybor.
Du är en bra spelare tycker då jag i alla fall.
Däremot så var ju inte den där väktarprylen du precis drog av så speciellt genomtänkt.

Det skapar ju förvirring. Lixom, du kliver in från det blå och drar fram två namn som skall skyddas av en väktare. Det ger ulvarna vatten på kvarn och det blir lite giftbägare resonemang för en eventuell väktare.

Typ; öhh ska jag skita i att skydda Basse eller Vic för att dom är bra och ulvarna troligen inte kommer nattmörda dom för att dom är bra och tror att jag kommer att skydda dom? Du hajjar.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vicotnik said:
Men för att svara spider om varför jag ville pressa de nya framför de mer erfarna först så räknar jag med att det går mindre tid till att pressa någon ny än erfaren och därför kan vi klara av de nya snbbare och sen lägga mer fokus på de erfarna utan att behöva stressa i slutet för att hinna med alla.
Tillbaka på ruta noll igen. Det här är ju exakt samma som tidigare så troligen är inte Spider nöjd med det.

Spider som för övrigt spelat rätt aggro mot tidigare rundor. Han var redan från start rätt sugen på att få igång spelet. Själv har jag inte varit med från start så jag vet inte hur det såg ut just då, men Spider var rätt hetsig. Främst mot Vico om jag inte supet bort mitt närminne. Efter det har Spider mest upprepat sig själv vill jag påstå. Kanske kan kalla det lite snömos och aktivitets sökande.

Brasklapp; kanske kommer förklaringar i senare inlägg från Spiders sida.

Vimes

Sillkung
Imorrn kommer jag göra ett lite fylligare inlägg om alla deltagare jag har något att säga om. Men jag gillar Basses utveckling av hans rollfluff. Bra där.

Angående Spider, Konrad. Så tycker jag han hitintills (efter en halv dag) spelat sitt bästa varulvsspel :gremsmile: Vaken och inte lika kryptisk som han kan vara. Jag gillar det!

Och Konrad, jag ser fram mot dina tankar om fluffet och varulvsfraktionen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Tyr said:
unfair said:
Tyr. Kan du utveckla vad för misstag som byn gjorde förra gången när de inte läste fluff, och kan du även tala om lite mer om vad du tror om sittuationen. Och kanske viktigast, hur tycker du att vi ska göra med outningen (Snabb, långsam, bara efter drev, bara på frågor, den som sist outade väljer nästa som ska outa, etc)?
Ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg några detaljer om misstagen just nu. Bara att de inträffade.
Det förra spelet innehöll en massa misstag från flera goda bybor. Slarv med att läsa på sin roll och feltolkningar därefter. Det skapade kaos i byn när xx först gick ut med en sak och därefter ändrades det till nått annat. Har för mig OBD slirade en hel del med sin väktarroll och troligen gav det ulv-Mukwa en fördel i slutändan. Andra misstag som gjordes var att exempelvis Recca glömde bort att använda sin förmåga och det är ju inte så värst bra för byn.

Nu kan Tyr eller någon annan redan ha besvarat detta, men om inte så har du koll på läget.

Kan också funka som en påminnare till oss bybor att kika igenom sin roll innan vi meckar med texter som sedan inte kan ångras.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vimes said:
Imorrn kommer jag göra ett lite fylligare inlägg om alla deltagare jag har något att säga om. Men jag gillar Basses utveckling av hans rollfluff. Bra där.

Angående Spider, Konrad. Så tycker jag han hitintills (efter en halv dag) spelat sitt bästa varulvsspel :gremsmile: Vaken och inte lika kryptisk som han kan vara. Jag gillar det!
Då är jag ikapp.

Håller med om Spider lite så här i efterhand. Han är mindre flokig och rätt på. Det är ju bra så klart och det gynnar ju hans egna spel. Ibland trasslar han ju in sig i knas trots att han är grönare än grön.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Men för att svara spider om varför jag ville pressa de nya framför de mer erfarna först så räknar jag med att det går mindre tid till att pressa någon ny än erfaren och därför kan vi klara av de nya snbbare och sen lägga mer fokus på de erfarna utan att behöva stressa i slutet för att hinna med alla.
Tillbaka på ruta noll igen. Det här är ju exakt samma som tidigare så troligen är inte Spider nöjd med det.

Spider som för övrigt spelat rätt aggro mot tidigare rundor. Han var redan från start rätt sugen på att få igång spelet. Själv har jag inte varit med från start så jag vet inte hur det såg ut just då, men Spider var rätt hetsig. Främst mot Vico om jag inte supet bort mitt närminne. Efter det har Spider mest upprepat sig själv vill jag påstå. Kanske kan kalla det lite snömos och aktivitets sökande.

Brasklapp; kanske kommer förklaringar i senare inlägg från Spiders sida.
Mest för att jag har dåligt med tid att spela just nu och vill köra så mycket jag kan när jag har tiden.

Men samtidigt så har jag insett att min tidigare spel stil inte har fungerat så jag försöker spela mer såa tt det gynnar byn och inte bara mig själv som jag gjorde mycket tidigare.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Tyr said:
Jag tyckte det var konstigt att Vic drog till med DTF. Går 13 spelare och DTF hand i hand? Min gissning just nu om spelet är att vi har fler förmågor än vad som är normalt. Jag vill inte hjälpa ulvarna allt för mycket så det är allt jag vill säga om den gissningen just nu.
Som jag resonerar här är att normalt så är det 25% ulvar i ett spel, vilket är 3 stycken på 12 deltagare, att sedan Recca hade föredragit att vi blev 13 deltagare anser jag tyder på att hon hade för tanke att ha med en tredje fraktion, annars finner jag nämligen 13 som ett väldigt undligt talat om man ser till 25%'s "reglen".

Basenanji

Postd20modernist
Just nu har jag inte lagt någon röst. Det är ju fegt, men jag skulle verkligen vilja läsa det som skrivits några gånger och fundera lite till. Måste skaffa mig lite bättre överblick.

Min känsla just nu är att varulvarna är bland de passiva och tysta. Så har det varit förut när varulvarna inte har känt varandra eller varit nybörjare och därför haft svårt att komma igång. Det är också svårt för varulvaran att delta om byborna brödsmular om fluffet.

Varulvarna kan ju inte veta det som andra kan veta.

Och nu när jag läser vad folk har skrivit känns det som att följande två teorier ligger närmast:

1) Varulvarna gömmer sig bland dem som skrivit lite=pressa de som inte deltar aktivt, göra statistik över vilka som har skrivit vad och när.

2) Varulvarna har svårt att diskutera fluffet=kämpa för att få igång snack om detta.

Jag kommer rösta senare ikväll/i natt.

(Och det finns ingenting som går upp mot lukten av stressade varulvar. Jag känner den just nu. Oh, what a good feeling that is!)

Pilzefrau

hon/henne
Tyr:
du har svarat på våra frågor, och jag har inga fler att ställa dig. Sättet du väldigt kallt svarar på de frågor som ställs utan att kommentera att de åtföljs av röster tyder på… tja, erfarenhet mest. Men jag känner också hur vettig du verkar vara (något jag inte har koll på vad gäller dig alls annars; har inga minnen från övriga forumet).

Jag tror på idén att dreva mot nybörjarna eftersom de, om de är ulvar, har lättare att försäga sig under press. Och mest nybörjare idag verkar Antemannen vara.

Röst: Antemannen
Du röstar nu på Vicotnik, men han har pratat ganska mycket idag. Vad vill du veta av honom?
Alla verkar ha fått veta olika saker igenom sitt fluff (roll, info). Finns det någon som har snackat om något som du funnit intressant eller underligt, som du vill veta?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Oavsett om han är nöjd eller inte så är det min anledning, vill han sen att jag sitter och hittar på anledningar varför jag valt att göra/skriva som jag gjort kan jag göra det, men jag tror knappast det hjälper oss om jag sitter och hittar på saker för att göra någon glad.

Ond bråd död

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
OBD said:
Däremot är jag en rätt dålig spelare.

De spelare jag skulle skyddat om jag var väktare (jag gissar att det finns en väktare) är Vicotnic och Basenanji. Jag minns dem som duktiga bybor.
Du är en bra spelare tycker då jag i alla fall.
Däremot så var ju inte den där väktarprylen du precis drog av så speciellt genomtänkt.

Det skapar ju förvirring. Lixom, du kliver in från det blå och drar fram två namn som skall skyddas av en väktare. Det ger ulvarna vatten på kvarn och det blir lite giftbägare resonemang för en eventuell väktare.

Typ; öhh ska jag skita i att skydda Basse eller Vic för att dom är bra och ulvarna troligen inte kommer nattmörda dom för att dom är bra och tror att jag kommer att skydda dom? Du hajjar.
Jag hajjar. Jag tänkte dock tvärtom, att ulvarna inte vågar anfalla dem om de tror de kanske kommer skyddas. En ensam väktare kan vara nybörjare med dålig koll och behöva lite ledtrådar, men att alla ulvar skulle vara nybörjare känns inte lika troligt. Sen kanske jag har helt fel om vilka som är duktiga och inte, men det var så jag resonerade iaf.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vimes said:
Äsch. Alltså, jag vet inte. Utifrån introtexten verkar det ju vara ett yttre hot från onda makter, men utifrån mitt PM verkar det snarare vara så att ulvarna är vanligt folk med dumma idéer.

Å andra sidan: min rollinfo är ju som en bakgrundshistoria och det som står i startinlägget är det som händer nu. Vem har mördat nattvakten, liksom?

Men observera: det finns ingen varulvsfraktion definierad i startinlägget. Och den hint jag får från mitt PM pekar åt annat håll än den hint som finns i startinlägget. Alright?
Vimes vill ha lite åsikter från Kånkelmannen så jag utgår från Vimes tankar och funderingar här.

Jag tror att det mångbottnade kan läsas av på några sätt. Nu har jag gjort en tolkning utifrån min roll och vår fiende är något "större" än en bonde som gått bärsärk inne i ladan och dräpt vår gode nattvakt. Vi har med djävulen (666) och dennes hantlangare att göra.

Har för mig det var Vico som skrev det; ulv = EVIL oavsett setting och det har han ju rätt i. Att du skriver att det verkar vara vanligt folk med dumma påhitt kan jag sätta mig in i på ett bra sätt, men djupare än så har jag ingen lust att gå just nu.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Oavsett om han är nöjd eller inte så är det min anledning, vill han sen att jag sitter och hittar på anledningar varför jag valt att göra/skriva som jag gjort kan jag göra det, men jag tror knappast det hjälper oss om jag sitter och hittar på saker för att göra någon glad.
Jopp jag hajjade det och inlägget jag skrev var nog mest riktat mot Spider och inte dig. Otydligt av mig. Du hade ju varit tydlig nog, men Spider hade inte riktigt köpt det vid det tillfället.