Nekromanti Varulv 666 - Runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Vico vs Spider!

Konrad Konvalj said:
Ond bråd död said:
Vicotnik said:
Ska jag gå in och förklara varför det är Demoner som vi har att göra med så kommer jag behöva gå ut med hela min roll. Vilket inte kommer hjälpa byn något utan snarare själpa den i nuläget så vill ni kan ni fortsätta pressa mig och då kommer jag vara tvungen att gå ut med hela min roll. Så nu är det ert val om jag ska gå ut med allt och förklara varför det är demoner vi har att göra med?
Du hade ingen utrustning?
Bump.

Hur var det med din utrustning Vicotnik?
Ifall du missade min outning:
Vicotnik said:
Med din röst så har jag 5 röster på mig och med tanke på att jag ska gå från jobbet nu och inte vill sega ner spelet med min frånvaro så:
Jag vet att det är demoner vi har att göra med, detta utifrån mitt fluff.
Jag har inte fått någon information om att utrustning skulle finnas med i spelet.

Inget av detta är särskillt nytt för er så jag tänker gå ut med mitt fullständinga namn och det är:
Maja.
Det finns en förklaring till det men det är inget jag vill avslöja i nuläget.

Basenanji

Postd20modernist

Ja, jag skulle också vilja ha en uppdatering:

Vad är gör OBD och Unfair så misstänkta?

Hattifnatten

Warrior
Det jag inte riktigt förstår med detääa är vart de så kallade ''fluffet'' kommer in i bilden?

för mig så verkar det bara som att det pågår ett oändligt röstande om vem som ska sklängas ut..

Konrad Konvalj

Myrmidon
Antemannen said:
Det jag inte riktigt förstår med detääa är vart de så kallade ''fluffet'' kommer in i bilden?

för mig så verkar det bara som att det pågår ett oändligt röstande om vem som ska sklängas ut..
Kul att du är här!

Ställ alla frågor du har i ett inlägg så svarar vi efter bästa förmåga. Var ärlig och säg sanningen i allt du skriver så är det lugnt kompis!

Konrad Konvalj

Myrmidon

Toppen Vic!

Såg när du outade men tänkte inte mer på det just då. Det slog mig att du alldeles i början av spelet tog upp vad vi hade på vårt protokoll och där nämnde du inte utrustning som en variabel så det hade ju varit förtäskigt om du outat nån form av utrustning.

Pilzefrau

hon/henne
Där är du ju!

Hur bra koll på grunderna har du överhuvudtaget?

Fluffet är allting som inte är rena regler. Vem som röstas ut, vem som är varulv, hur ulvarna dödar, om det finns roller som kan skydda mot ulvarna osv är regler. Allt osm har med spelets tema att göra är fluff. Däremot inte sagt att fluffet är oanvändbart.

Exempel: det faktum att varulvarna troligtvis är demoner är en fluffdetalj. Men om alla spelare har fått ett namn i sitt roll-pm, utom demonerna, så måste de ljuga ihop ett namn om någon frågar dem. Har de då otur kanske de säger ett namn som någon annan faktiskt har. Eller så finns det någon i byn som vet vad alla heter, och därmed vet att namnet var fejk. På så sätt kan man avslöja varlvar baserat på vad de vet eller inte vet om fluffet.

Fluffet kan vara lite vadsom helst, och det verkar som att olika spelare inte bara har olika fluff i sina rollpm, utan också olika förväntningar på vad som ska finnas i fluffet. Några har tydligen referenser till utrustning, men inte alla. Jag till exempel hade ingen aning om att det skulle finnas utrustning innan Ond bråd död sade något om det. Han visste det tydligen för att hans förmåga säger något om det – kanske han kan se vad folk har för utrustning, eller sno utrustning eller något. Hittills har ingen erkännt att de har någon utrustning, och OBD och Vico har sagt rakt ut att de inte har någon.

Jag rekommenderar att du läser ikapp vad folk har sagt och gjort och bedömmer vem du tror skulle kunna vara en varulv och varför. D har missat halva rundan, så nu behöver du visa att du kan göra någon nytta här i byn.

Basenanji

Postd20modernist

Förresten, så här ser min röstlista ut:

7] OBD: Unfair, Spider, Vic, Pilze, xyas, Vimes, KK
4] Vicotnik: Antemannen, !Paxen, OBD, Basenanji
1] Pilze: Tyr

Xyas->Ingen

6] OBD: Unfair, Spider, Vic, Pilze, Vimes, KK
4] Vicotnik: Antemannen, !Paxen, OBD, Basenanji
1] Ingen: xyas

Vimes->Vicotnik

5] Vicotnik: Antemannen, !Paxen, OBD, Basenanji, Vimes
4] OBD: Unfair, Spider, Pilze, KK

KK-> Unfair

5] Vicotnik: Antemannen, !Paxen, OBD, Basenanji, Vimes
4] OBD: Unfair, Spider, Pilze, Vimes
1] Unfair: KK

OBD-> Unfair

4] Vicotnik: Antemannen, !Paxen, Basenanji, Vimes
4] OBD: Unfair, Spider, Pilze, Vimes
2] Unfair: KK, OBD

Vimes-> Unfair

3] Vicotnik: Antemannen, !Paxen, Basenanji
3] OBD: Unfair, Spider, Pilze
3] Unfair: KK, OBD, Vimes

Pilze-> Unfair

4] Unfair: KK, OBD, Vimes, Pilze
3] Vicotnik: Antemannen, !Paxen, Basenanji,
2] OBD: Unfair, Spider

Vic-> Basse

4] Unfair: KK, OBD, Vimes, Pilze
3] Vicotnik: Antemannen, !Paxen, Basenanji
1] Basenanji: Vicotnik

OBD->Vicotnik

24/4 kl. 19.52

4] Vicotnik: Antemannen, !Paxen, Basenanji, OBD
3] Unfair: KK, Vimes, Pilze
1] Basenanji: Vicotnik

Tyr

Hero

Om jag förstått det hela rätt så har vi tre personer i den här konflikten.

Vicotnik som å det bestämdaste anser att vi har med demoner att göra. Om han skulle gå ut med infon nu så skulle det vara väldigt dåligt för byn, och därmed vill han inte göra det.

Spider Jerusalem som tolkar att det skulle kunna röra sig om demoner. Det skulle antagligen vara fördel för varulvarna om han outar, men han skulle kunna tänka sig att göra det.

Basenanji som menar att de ovanstående har fel. Vi har inte med demoner att göra. Jag kan inte påminna mig om att han skrivit om vilka konsekvenser det kan få om han outar.

Vicotniks åsikt verkar komma från något konkret och Spiders från en tolkning. Det behöver inte nödvändigtvis vara en konflikt där. Den stora konflikten är mellan demonligan och Basenanji.

Basenanji, hur dåligt för byn skulle du tro att det var om du outade?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Tyrsan said:
Basenanji som menar att de ovanstående har fel. Vi har inte med demoner att göra. Jag kan inte påminna mig om att han skrivit om vilka konsekvenser det kan få om han outar.
Det här får du gärna lyfta fram åt mig. Hinner inte gräva just nu, men vill gärna veta vad du syftar på?

Tyr

Hero

Men röst ligger kvar på Pilze eftersom jag inte tycker han gett så många konkreta tankar om spelet. Det har mest varit om varulvsspel i allmänhet. Mycket av det är ju nyttigt, men han kommer förbli misstänkt i mina ögon tills han skriver lite med substans. En spel- eller spelaranalys t.ex.

Men eftersom min röst där är rätt poänglös så tar jag bort den tills jag tänkt över vem jag ska rösta på härnäst.

Röst: Ingen

Pilzefrau

hon/henne

Tyr said:

[…]

Här är vad Basse har sagt:
Basenanji said:
Men visst om jag ska säga något så kan jag bidra med att jag gärna går på jakt efter djävlar.
Basenanji said:
Men sedan tycker jag också att det är besvärande att Spider varit inne på demoner. Min magkänsla talar om för mig att bi har en kamp mellan dels djävulen och hans anhang i mänsklig skepnad och dels bybor, varav någon (precis som Unfair är inne på) kan vara "stark i anden" på något sätt.
Inte mer, vad jag kan hitta, om demoner kontra något annat. Sen ahr han ständigt naggat Vico och Spider för att de pratat om demoner, på ett sätt som antyder att det är uppenbart för honom att demoner, det är den där cover storyn som ulvarna har. Vilket jag inte alls tycker det är.

Tyr

Hero

Konrad Konvalj said:
Tyrsan said:
Det här får du gärna lyfta fram åt mig. Hinner inte gräva just nu, men vill gärna veta vad du syftar på?
Det är min tolkning av det här:

Basenanji said:
Självklart har allt jag säger något med min info att göra. Varför tror du att jag går så hårt på Vic och Spider när de dillar om demoner?
Jag kan ju förstås ha tolkat fel.

Pilzefrau

hon/henne

Okej, drevandet är lite huvudlöst just nu tycker jag. De flesta rösterna ligger på Vico, men han vill inte outa utan att outa hela sin roll. Därefter kommer unfair, som antagligen hade outat sin utrustning om inte OBD hade vänt om och varnat för att göra det.

Jag har redan sagt vad jag tror om Spider och Vico – om de inte själva ser något skumt i varandras utsagor tror jag att de är inkompatibla, och är de det kommer det nog fram rätt snart.

Vi kan dreva mot unfair, och tvinga honom att outa något annat än utrustning. Jag fokuserar gärna på Antemannen, men jag tror han vet att han behöver visa vem han är utan att jag röstar på honom.

För en stunds betänketid säger jag
Röst: ingen

Pilzefrau

hon/henne

Okej, nu vet jag vem jag vill pressa, förutsatt att vi klarar det utan att glömma bort vico-spider-basse-grejen eller antemannen:

xyas.

Han har skrivit en del inlägg, men alla väldigt korta. Visst, långa inlägg kan ofta vara mycket snömos, men ändå. Kännetecknande för allt xyas skrivit har varit att han kommenterat snarare än resonerat, om ni förstår vad jag menar. Han har inte varit helt initiativlös; det var han som föreslog att OBD skulle vara först med att outa utrustning till exempel; men egna analyser och samband har han gett oss noll. Det mest iögonenfallande jag hittade alls var att han inte misstänkte unfair mer efter att missen med prästen uppdagades:

xyas said:
unfair said:
Sedan så känns ju en sak till viktig att fråga sig. Om spelet ska anspela på kristen mytologi och historia: Finns det en präst med? Och är alla karaktärerna religiösa?
Ja, jag tycker inte precis det här pingar. Möjligen håller Unfair på och brödsmular (och får i så fall gärna sluta med det).
Röst: xyas
Hej xyas. Skulle du vilja skriva något om hur din misstankekarta ser ut?
Eller finns det något du kan säga om fluffet och ulvarna utifrån din roll/info?

Tyr

Hero

Pilzeman said:
Hej xyas. Skulle du vilja skriva något om hur din misstankekarta ser ut?
Eller finns det något du kan säga om fluffet och ulvarna utifrån din roll/info?
xyas är en jag vill se drev emot, så den hoppar jag på. Motiveringen är samma som Pilzes.

Röst: xyas

Basenanji

Postd20modernist

Tyr said:

Vicotniks åsikt verkar komma från något konkret och Spiders från en tolkning. Det behöver inte nödvändigtvis vara en konflikt där. Den stora konflikten är mellan demonligan och Basenanji.

(Min fetstil)

Just nu tycker jag att jag har breadcrumbat nog om min roll och vad jag vet. Byn tjänar mer på att Spider och Vicotnic diskuterar vidare varför Unfair/OBD förtjänar en röst och varför några av oss pratar om djävulen och andra om demoner.

Dessutom: jag suger som varulvsspelare i slutspelet (jag vet att Rising typ dissade sönder mig en gång när jag föreslog en helt galen taktik där man skulle byta röster på slutet...pinsamt).

Däremot brukar jag vara bra i början – vilket förstås inte betyder att jag kan ha fel nu. Men det är något med vad som har sagts (av Spider och Vic) och hur detta har följts upp som gör att jag i nuläget inte kan släppa dem.

Tyr

Hero

Basenanji said:
och varför några av oss pratar om djävulen och andra om demoner.
Men alltså...kan det inte röra sig om att folk har olika åsikter om vad djävular, demoner och allt vad det heter är? Det vill säga har olika definitioner. För mig är t.ex. djävulen ondingen som härskar i helvetet och demoner hans hantlangare (något förenklat).

Pilzefrau

hon/henne

Det är precis det jag menar också, när jag säger att jag inte tror att folk är så inkompatibla som vissa vill få det att verka.

Basenanji

Postd20modernist

Aaargh. Det ska stå:

Vilket förstås inte betyder att jag inte kan ha fel nu

Fult med dubbel negation, men jag menar helt enkelt att jag kan ha fel.

Jag är ett doppffelstoppfel-miffo.

Sorry!

Basenanji

Postd20modernist

Men alltså...kan det inte röra sig om att folk har olika åsikter om vad djävular, demoner och allt vad det heter är? Det vill säga har olika definitioner. För mig är t.ex. djävulen ondingen som härskar i helvetet och demoner hans hantlangare (något förenklat).
Jo, så kan det vara. Men har inte Vicotnic varit grymt noga med att säga "demon"?

Dessutom: jag har förstått att settingen/fluffet handlar mycket om kristendom och djävulen (och hans mänskliga hantlangare). Demoner är mer fantasy för mig: typ en märklig varelse som onda magiker kan frambesvärja.

Men visst, man kan förstås sätta likhetstecken mellan demoner och djävlar. Jag ska kolla mitt rollpm en gång till och läsa introtexten en gång till och leta efter möjligheten att tolka "djävlar" som "demoner".