Nekromanti Varulv 666 - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Ha en HAPPY torsdag!

Caset?

Tja, du verkar vara den bäsat kandidaten till "Potatisbonde". Du rättade ju till det lite "försent".

Men visst, jag kan ha fel. Vem är isf potatisbonde Vimes?

Borde vi outa yrke och släktskap (så att man fattar bättre vad 'ätt') innebär?

---

Sedan en viktig grej: vinstvillkoren är ju rätt ohemliga va? Recca har ju också gått ut med att om byborna är fler vinner de etc.

Det som suger just nu är att vi inte vet vad som utgör en varulv. Vad är kriterierna för en ulv? och ändå sitter folk och skriver miljaaarder prylar kring helt flebbo detaljer.

Hur kan ni vet vad som är en scum tell när ni inte vet vad scum är?

---

Jag drar på ytterligare.

Jag är siare.

---

Jag lovar, byn vinner på att veta det här.

---

Nu har det väl blivit på tiden att skendränka nån oskyldig flickstackare. :gremtongue: :gremsuck:

Xyas

Swashbuckler
Re: Ha en HAPPY torsdag!

Basenanji said:
Jag drar på ytterligare.

Jag är siare.

---

Jag lovar, byn vinner på att veta det här.

---
Jag ger dig benefit of doubt, men hur fasen då? Det enda jag ser är att du precis haft ihjäl vår siare.

Basenanji

Postd20modernist

Tss, berätta vad du har för vinstvilkor, pastorn. Vad behöver du göra för att vinna? Att alla ur Ragnars ätt är ute ur spel?
Nej. Jag skiter väl i Ragnars ätt, mer än att "Potatisbonden och hans ätt" står i fokus.

Hur var det nu VIMES? Var du potatisbonde eller inte?

Cassius

Hero
Re: Mot deadline!

Vimes:

Jag hängde inte riktigt med i din gröning där!? Kan du inte förklara så att även en nybörjare förstår, jag fattar verkligen inte. Kan inte du också förklara varför Unfair är skum!

Ps. Detta är sjukt roligt, men jääääätte förvirrande. Ds.

Basenanji

Postd20modernist

xyas said:
Jag ger dig benefit of doubt, men hur fasen då? Det enda jag ser är att du precis haft ihjäl vår siare.
Jag lovar att ni klarar er rätt bra utan mig.

Sedan, det är Väktaren som är den som är mest känslig, rent teoretiskt kan ju tex väktaren skydda siaren om och om igen.

Sedan, nu måste någon varulv gå ut och dubbelclaima "siar-rollen". Eftersom jag har spelat väldigt boy-scout-aktigt (som jag alltid gör) kommer ni kunna dra massa användbart av det tumult som lär uppstå nu.

win-win-win, helt enkelt.

(Och jag la inte så himla stor vikt vid mina misstankar i början av spelet, för jag bedömde det som fluffigt. Men nu undrar jag om det inte var precis rätt spår, med tanke på debaclet med Vime.)

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: Rösträkning 9:00

Pilzeman said:
!Paxen said:
Pilzeman said:
5 !Paxen (Vicotnik, unfair, Pilzeman, Tyr, xyas)
Ni som har er röst på mig antar jag att det är mest pga slarvfelet jag gjorde. Vill ni rösta ut mig pga det, eller försöker ni att få ut något annat av mig?
Det var inte bara felskrivningen, utan även hela idén att hänga en ängel öht. Jag tror att jag var borta ett par timmar och när jag kommer tillbaka säger du "så, om vi ska rösta ut en ängel, vem ska vi ta?" som om det inte vore det minsta konstigt. För mig är det uppenbart att änglarna är good guys, om inte Spider gömmer sig i ljuset och i själva verket har fallit. Men i inget fall handlar det om att rösta ut en ängel, utan att misstror Spider. Givet den info vi har, om den är sann, tycker jag som sagt att det är uppenbart att änglarna är schyssta. Det naturliga i det här spelet skulle ju dessutom vara att ge änglarna powerroller, så det är snarare så att jag tycker att de inte borde gått ut – men det har ju åtminstone Tyr sagt att han bedömde som okej, så jag får väl lita på dem.

Summa summarum: när du i samma mening föreslår att rösta ut en ängel, och blandar ihop folk, ser det vansinnigt ut. Även om ihopblandningen var en felskrivning: varför skulle vi rösta ut en ängel alls?
Jag gillar inte heller hur han söker stöd i den meningen. Det är det jag kände var ulvpanik.

Vimes

Sillkung

Basenanji said:
Tss, berätta vad du har för vinstvilkor, pastorn. Vad behöver du göra för att vinna? Att alla ur Ragnars ätt är ute ur spel?
Nej. Jag skiter väl i Ragnars ätt, mer än att "Potatisbonden och hans ätt" står i fokus.

Hur var det nu VIMES? Var du potatisbonde eller inte?
Suck. Du verkar inte läsa tråden ordentligt. Det mest rimliga just nu verkar ju vara att Recca har råkat blanda "sädesbonde" och "potatisbonde". All den sammantagna infon pekar ju på att det är samma person, d.v.s. jag själv.

Enligt min info är jag dock inte potatisbonde, som sagt.

---

Du har fortfarande inte berättat om dina vinstvillkor.

Ond bråd död

Swashbuckler
!Paxen said:
xyas said:
Ond bråd död said:
"Då har vi kanske en betydelsebärande uppdelning i bybofraktionen: 1) Ragnar med familj 2) Bybor från byn." Varför tar Vimes upp detta?
Kanske han ägnar sig åt sånt där brödsmulande då han sitter på information om sin familj. Typ "en i din familj är varulv"?
Isf bör ev familjemedlemmar outa sig.
Xyas said:
Ond bråd död said:
Håller med om att !paxen liknade en panikslagen ulv på slutet.
Jepp.
Vaddå? Närjag sa Vimes när jag menade Spider?

Om det är alt ni har så är ni säm,re ulvjägare än mig.
Detta, när han sen kommer ut som tillhörande familjen. Har du nåt svar på det !Paxen?

Väntar med att flytta röst tills jag läst allt.

!Paxen

Swashbuckler
Ond bråd död said:
!Paxen said:
xyas said:
Ond bråd död said:
"Då har vi kanske en betydelsebärande uppdelning i bybofraktionen: 1) Ragnar med familj 2) Bybor från byn." Varför tar Vimes upp detta?
Kanske han ägnar sig åt sånt där brödsmulande då han sitter på information om sin familj. Typ "en i din familj är varulv"?
Isf bör ev familjemedlemmar outa sig.
Har brödat det tidigare att Ragnar har barn. Med detta ville jag se om jag var ensamt barn eller inte.

Vimes

Sillkung

Nu slår det mig att det förstås kan vara så att "mina" barn kanske inte alls är mina utan hin håles. I så fall är Paxen högeligen misstänkt.

Precis som Spider påpekar är det märkligt att Paxen inte har full koll på att det är jag som är hans far. :gremsmile:

Cassius

Hero

Jag går strax till jobbet, kommer hem sent för jag har föräldramöte, förhoppningsvis hinner jag använda datorn en del under dagen, men man vet aldrig! Någon som har någon fråga till mig innan jag sticker?

Pilzefrau

hon/henne

Basenanji said:
Sedan en viktig grej: vinstvillkoren är ju rätt ohemliga va? Recca har ju också gått ut med att om byborna är fler vinner de etc.
Ja, byns vinstvillkor är öppet. Varulvarnas är inte så svårt att gissa: det brukar vara att de ska vara hälften av byn.

Poängen är att i din roll står det tydligen något alls om vinstvillkor. Det gör det inte i andras, i alla fall inte i mitt. Alltså misstänker vi att du har ett eget, som i bästa fall är "byn vinner och …"
Basenanji said:
Hur kan ni vet vad som är en scum tell när ni inte vet vad scum är?
Vi vet att det finns ulvar, som antagligen identifierar sig själva som ulvar och kan kommunicera med varandra. De enkla punkterna
- De vet vilka de är
- De kommunicerar med varandra
- De vet att alla andra är gröna
- De vill döda alla andra
Gör att de riskerar att spela annorlunda. En scum tell är inte en detalj i någons fluff som antyder samröre med demoner. En scum tell är saker som visar att man är varulv, oavsett tema. Jag är inte så bra på scum tells, men typ att rösta med strömmen, bara posta så mycket som "behövs", inte ha koll på sin roll osv är exempel. Det är mycket på sånt här man identifierar varulvar, och det kan man göra även om spelet presenteras som "Det finns 9 A och 3 B. A vinner om alla B dör, B vinner om de är minst hälften av kvarvarande. B dödar en spelare varje natt, och får kommunicera med varandra." Helt utan tema.

Unfair

Hero
Re: Hur känner vi igen en varulv?

Konrad Konvalj said:
Unfair said:
Däremot så tror jag nog du gör en höna av en fjäder vad gäller !Paxens föremål.
Ska jag göra en höna av en fjäder av det här också?
Hjälp mig förstå.
Nu på morgonen så ser jag att jag blandade ihop vem som sa vad i det här inlägget:
Konrad Konvalj said:
Basenanji said:
Med egna ord: Jag är så klok att jag förstått att byborna kan kännas igen på att de tagit med föremål som är hjälpsamma vid en räddningsaktion.
Jamen isf borde också Vimes vara grön.

Jag borde däremot inte bli grönad, eftersom jag saknar någon utrustning (men jag ska dubbelkolla mitt pm på den punkten.

Men hörni: vad har vi för kriterier för en varulv?

Att man är ängel?

/Basse, fattar nada just nu
Varför "grönas" Vimes av en silverberlock?

Jag kan köpa en bibel som redskap för att driva bort demoner eller pack.

Sen kan jag köpa en kniv för att hacka sönder demoner eller pack (dock hade xyas hoppat över att han slängde sitt andra redskap hinken till förmån för kniven)
För det första var det vist Vimes som hade silberberlocken och sedan vet jag knappt hur jag fick det till att någon tyckte han blev mer misstänkt än oss andra med föremål (snarare mindre) på grund utav det. Tack för att du rycker till mig när jag gör fel.

Ond bråd död

Swashbuckler

Vicotnik said:
Vimes said:
Att du skriver ett bra konstruktivt inlägg där du resonerar dig fram till minst tre misstänkta och väljer en av dessa att rösta på. I varje fall.
Mina misstankar mot !Paxen kvarstår. Jag anser fortfarande att han inte kommer med särskillt innehålls rika inlägg. !Paxen ställer en del frågor men kommer egentligen aldrig med några konkreta åsikter. Att prata om att rösta ut änglarna utan att veta vad det har för betydelse och detta efter att han själv gått ut med att han sett dem nedstiga och smygit sig ditt för att se mer av dem.

Ond bråd död gör ett intressant inlägg (#786244):

Ond Bård död said:
När jag gått tillbaka och läst om framstår Unfair och Spider som skummast. Särskilt Spiders intetsägande snömos om att man är skum om man outar utan press. Vicotnic saknar skärpa och bidrar inte tillräckligt. Känns som han sysselsätter sig med ulviska strösysslor och hakar upp sig på detaljer.

...Text...

Mina misstänkta är: !Paxen och Vicotnik och lite längre ner på listan:Basse och Cassius.
Röst:Vicotnik
Där börjar han med att säga att Unfair och Spider är skummast men avslultar sin post med att säga att Jag och !Paxen är hans misstänkta. Jag skulle vilja få en förklaring till hur OBD tänkte när han skrev den här posten. Det verkar tydligen som han ändrat uppfattning om vem/vilka som är mest skumma medan han skrivit sin post. Det inlägget är även ett av få inlägg som är längre än 1-3 rader från OBD. OBD normala inlägg innehåller oftast 1 rad och bara en fråga. Även OBD död verkar ta den lätta vägen genom spelet och postar några frågor då och då samt så verkar han helt ointresserad av att följa upp dem.

Jag är medveten om att det bara är 2 än så länge, ber att få återkomma angånde Basenanji, xyas och unfair, men nu måste jag jobba lite också.
Jag skrev medan jag läste igenom allt. Jag tycker fortfarande att Unfair spelat lite mysko, men efter att det visade sig att hans bibel inte var i konflikt med basses, så väger den outningen rätt tungt.

Vilka frågor har jag inte följt upp?

Tycker det är något mysko att du väljer att analysera/kritisera mig när !Paxen är så mkt intressantare just nu. Både !Paxen och Vicotnik är lite väl snälla mot varandra med tanke på situationen.

!Paxen

Swashbuckler

Vimes said:
Nu slår det mig att det förstås kan vara så att "mina" barn kanske inte alls är mina utan hin håles. I så fall är Paxen högeligen misstänkt.

Precis som Spider påpekar är det märkligt att Paxen inte har full koll på att det är jag som är hans far. :gremsmile:
Jag är 99 % säker på att du är min far, om det finns en potatisbonde med. Då det är en sädeslada som vi är i, du är sädesbonde, det är min fars lada och din fru är död så är det nästan helt utan tvivel.

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: Rösträkning 9:00

!Paxen said:
Pilzeman said:
Du har fortfarande inte svarat. Vad är det som får dig att tro att vi ska rösta ut en ängel alls?
Jag tror inte att vi ska rösta ut en ängel, det är ett förslag jag har.

Som sagt så är änglarna 33 % av spelarna, vilket betyder att om alla 4 änglar är gröna så behöver vi bara rösta på alla utom dessa 4. Och jag tror att Recca inte har gjort det så enkelt.

Men om du har något bättre förslag så kan vi köra på det. Just nu misstänker jag OBD pga förvirring, Vimes pga att han är Ragnar, dom två ligger på samma nivå i misstankelista som änglarna just nu för mig.
Jag gillar inte att både Vicotnik och !Paxen vill rikta misstankarna mot mig i detta läge istället för varandra. Skulle inte förvåna mig om vi faktiskt hittat två ulvar här.