Nekromanti Varulv 666 - Runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
En fråga till Basse, har du någon förklaring i din roll till varför du kan sia?

Basenanji

Postd20modernist
Ja, därför att jag är den Store Häxjägar-inkvisitorn Tork Mada. På nätterna får jag drömmar av gud som ger mig information om häxstatus hos den person jag vill sia.

Jag kan alltså sia huruvida någon är häxa, för att vara petig.

Därav också min åsneaktiga envishet kring djävulen i det här spelet.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Basenanji said:
Ja, därför att jag är den Store Häxjägar-inkvisitorn Tork Mada. På nätterna får jag drömmar av gud som ger mig information om häxstatus hos den person jag vill sia.

Så om jag har förstått det här rätt så har du, information, förmåga, egna vinstvillkor. Det roliga i det här är att du tidigare skrivit att du är pastor inte Häxjägar-inkvisitorn...

Unfair

Hero
Konrad Konvalj said:
Basse said:
2) Jag är siare. Om någon annan påstår sig vara siare så kan vi dubbelkolla denne 8och dennes siarförmåga).
Absolut är det så.

Har du gått ut med vad du siar?
Det bör han inte göra. Om han går ut med att sia X och varulvarna vet att X är bybo så kommer de troligtvis att döda X bara för att inte byn ska ha en person som är helt grön, eller för att byn över huvud taget skulle få mer information. Det känns i min mening bättre att Basse gör som han gör och håller det för sig själv än så länge, vi får ju ändå inget ut av att veta det hittills. Vi får ju ändå reda på det imorgon. Däremot så vill jag inte säga att jag litar på Basse nu utan han har spelat mycket skumt och jag vill -under förutsättning att han inte dör givetvis- att vi inte glömmer att pressa honom nästa runda.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
unfair said:
Konrad Konvalj said:
Basse said:
2) Jag är siare. Om någon annan påstår sig vara siare så kan vi dubbelkolla denne 8och dennes siarförmåga).
Absolut är det så.

Det bör han inte göra. Om han går ut med att sia X och varulvarna vet att X är bybo så kommer de troligtvis att döda X bara för att inte byn ska ha en person som är helt grön, eller för att byn över huvud taget skulle få mer information. Det känns i min mening bättre att Basse gör som han gör och håller det för sig själv än så länge, vi får ju ändå inget ut av att veta det hittills. Vi får ju ändå reda på det imorgon. Däremot så vill jag inte säga att jag litar på Basse nu utan han har spelat mycket skumt och jag vill -under förutsättning att han inte dör givetvis- att vi inte glömmer att pressa honom nästa runda.
Det var inte frågan.
Men om det är som förra spelet så får man välja två personer, ett försthands val och ett andrahands.

Förra spelet said:
Färdighet: Du har genom åren fått kontakt med ett flertal poliser som kan se igenom fingrarna.. Om du är villig att betala för det. Nu är det dags att använda dom igen. Du kan varje runda välja att kolla av en deltagare i brottsregistret. Du gör detta genom att skicka ett PM till mig där du anger ett förstaval och ett andraval. Om ditt andraval blir utröstat så kommer ditt andra val att gälla. Ditt senaste PM gäller som val.

Basenanji

Postd20modernist
OBD said:
Jag begriper inte snacket om att din död inte gör så mkt och varför du outade din förmåga.
Eftersom jag är siare. Jag hoppas att Väktaren skyddar mig i natt.

Sedan, om en by förlorar sin siare så kan de ju fånga ulvar ändå, eller hur? Och då tror jag att jag gör byn en tjänst genom att outa min roll och förmåga, för att det ska bli lättare att förstå sig på de andra.

Det värsta jag vet är inkompletta listor över våra namn, förmågor, mm. Sådan får vi när folk tar med sig viktig information i graven.

Ja, det vore underbart om någon annan klev fram och påstod sig vara siare, men det vore förstås också en jävligt farlig strategi för ulvarna. Frånvaron av en annan siare stärker mig i tron att det var rätt att outa detta.

Gissa vad kul det kommer bli nästa dag, när jag säger något i stil med:

"Å, Vicotnik [eller den jag har siat]. Vad bra att vi kunde få lite tid för ett samtal. Kom och sätt dig här på pastorsbänken.

Du förstår...jag siade dig igår. Och vet du jag såg att...

...

...

nej, vänta Vic. Jag tycker nog att DU ska få svara på den frågan. Du sa att du hette Maja. Vill du berätta något mer?"

Dessutom: nu går jag på att mina misstankar är riktiga. Det är därför mina vinstvillkor är så viktiga. De misstankarna leder mot Potatisbonden och hans ätt. Jag tror att byn vinner på att få ta del av det här resonemanget.

Men för all del:

1) Basse ljuger! Isf är det INTE ALLS Potatisbonden byn ska kolla efter, utan något annat. Eller så är det min coverstory för Vimes. Hursom: då ger jag byn massa info, eller hur? Det är alltså bra för byn.

2) Basse talar sanning! Ok, då är det bra att vi börjar efterforska släktlinjerna bland våra roller. Det är viktigt för det sparar tid: vi måste ju välja vad vi ska outa och inte och därefter följer den tidsödande uppgiften att börja undersöka vem som kan ha ljugit om sina uppgifter. I det läget ligger Paxen och Vimes brunt till. Det är också bra information för byn.

Ärligt talat, tycker ni verkligen att jag spelar ulvigt just nu? Jag kan tycka att jag spelar "all over the place", att jag spelar naivt, och att jag är en enda stor jubelåsna - men spelar jag verkligen ulvigt?

Vågar verkligen varulvar spela som jag gör?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Spider Jerusalem said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Spelare Namn Fraktion Yrke Utrustning
Xyas ? ? ? Kniv
Vicotnik Maja ? ? -
!Paxen ? ? ? -
Vimes Ragnar ? Bonde Silverberlock
Konrad K. ? ? ? -
Spider J. Lucifer ? Ängel -
Unfair ? ? ? Bibel
Tyr Raphael ? Ängel -
OBD ? ? ? -
Antemannen ? ? ? ?
Pilzeman ? ? ? -
Basenanji Tork Mada ? Pastor –</pre>
</div></div>

Låt mig spekulera fritt.

Enligt !Paxen finns det 4 änglar och det är inte bekräftat på något vis av någon annan. Därför vill jag lyfta fram detta för framtiden:

xyas hade en hink som han slängde för en kniv. Således ingen ängel.
Vicotnik heter Maja. Således ingen ängel.
!Paxen är ju uppenbarligen ingen ängel.
Vimes är ju Ragnar.
Unfair bär en bibel således ingen ängel.
Antemannen/Cassius har ett praktiskt yrke i byn. Således ingen ängel.
Basenanji är Tokpastorn såleds ingen ängel.

Tyr = Rafael = ängel
Spider = Lucifer = ängel
Pilzeman = möjlig ängel
OBD = möjlig ängel
K.K = möjlig ängel

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Basenanji
Spider Jerusalem said:
Basenanji said:

Så om jag har förstått det här rätt så har du, information, förmåga, egna vinstvillkor. Det roliga i det här är att du tidigare skrivit att du är pastor inte Häxjägar-inkvisitorn...
Samt bara för du går ut med siare så om det finns en riktig siare så går inte den ut med det då den kommer då bli nattmördad. Din strategi finns inte och du skapar förvirring och skit. Jag kommer att låta min röst ligga kvar på dig då jag är nu 100% säker på att du är ulv.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Basenanji said:
Ärligt talat, tycker ni verkligen att jag spelar ulvigt just nu? Jag kan tycka att jag spelar "all over the place", att jag spelar naivt, och att jag är en enda stor jubelåsna - men spelar jag verkligen ulvigt?

Jag har spelat liknande när jag var ulv i Mutant.
Och ja du spelar så ulvigt det bara går att bli i min bok.
Och om du vet att du spelar dumt/naivt varför i helvete gör du det?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Basenanji said:
Ja om omständigheterna är dom rätta så ser jag inte något problem i att spela så som du gör.

Om ulvarna vet att det inte finns någon siare är det ingen big deal att gå ut med det utan ett perfekt skydd.

Däremot så sätter du dig själv på pottkanten genom att gå ut med att du är siare. Det gör dig till en måltavla för ulvarna. Hela ditt senaste inlägg tycker jag är klokt. Du ger byn en massa bra tänk, men jag som bybo kan inte gröna dig på nått vis förens tidigast nästa runda beroende på utvecklingen. Att du går ut med att du är siare och släpper hela ditt protokoll är bra för byn.

Överlever du natten är det på grund av eller tack vare någonting.

1. En väktare skyddar dig.
2. Ulvarna behåller dig vid liv för att skapa lite kaos.
3. Du är ulv och vet att det inte finns en siare och dessutom vet du ju vilka som är ulvar och på så vis kan du sia vem du vill och gröna denne eftersom du vet att han inte är ulv.
4. Finns säkert mer aspekter i det hela som jag inte kan raka fram just nu på stört.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Kånrad Kanalj said:
Unfair said:
Det bör han inte göra. Om han går ut med att sia X och varulvarna vet att X är bybo så kommer de troligtvis att döda X bara för att inte byn ska ha en person som är helt grön, eller för att byn över huvud taget skulle få mer information. Det känns i min mening bättre att Basse gör som han gör och håller det för sig själv än så länge, vi får ju ändå inget ut av att veta det hittills. Vi får ju ändå reda på det imorgon.
Såg att någon redan nämnt det, men det du skriver har ju inget att göra med min fråga så det är inte så speciellt observant av dig.

Basenanji

Postd20modernist
Skitbra KK!

Det jag skulle vilja nu är att vi outar något mer så man kan se lite mer av spelets upplägg. Namn trodde jag var oväsentligt, men i kombination med ängel-status kan det bli dynamit för byn! För då kanske någon blir tvungen att ljuga och det är mommas delities att rota i.

Men det är väl en twist där Recca har sagt till folk att de tillhör olika mini-fraktioner som inte får avslöja sig för varandra.

Å min skapare vad jag tycker att sådant suger! Ursäkta, men då blir den enda smarta strategin att sitta och hålla på info.

Oj, nu fick visst myrornas krig stenhård konkurrens...

Basenanji

Postd20modernist
Spider said:
Relevant fråga.

Jag har nog för lite tålamod. Sedan kändes det lite som att det blev kamp om initiativet mellan mig och Vimes. Jag anklagar ju honom och just nu är han rätt sur på mig.

En annan grej. Jag tycker att spelet är alldeles för svårt (jag har ingen bra förklaring till vad som kännetecknar en varulv i det här spelet tex). Möjligen spelkar jag "fyrtal i bajs" just nu, men det suger apballens skithål att bara sitta och hålla på info och anklaga varandra för petitesser.

Att försöka pricka in någon under de villkoren är som att smyga sig in i Obamas sovrum iklädd Ku Klux Klan-dräkt.

Men ett uppriktigt "Sorry!" till er om jag har sabbat nöjet nu.

Ond bråd död

Swashbuckler
Basenanji said:
OBD said:
Jag begriper inte snacket om att din död inte gör så mkt och varför du outade din förmåga.
Eftersom jag är siare. Jag hoppas att Väktaren skyddar mig i natt.

Sedan, om en by förlorar sin siare så kan de ju fånga ulvar ändå, eller hur? Och då tror jag att jag gör byn en tjänst genom att outa min roll och förmåga, för att det ska bli lättare att förstå sig på de andra.

Det värsta jag vet är inkompletta listor över våra namn, förmågor, mm. Sådan får vi när folk tar med sig viktig information i graven.

Ja, det vore underbart om någon annan klev fram och påstod sig vara siare, men det vore förstås också en jävligt farlig strategi för ulvarna. Frånvaron av en annan siare stärker mig i tron att det var rätt att outa detta.

Gissa vad kul det kommer bli nästa dag, när jag säger något i stil med:

"Å, Vicotnik [eller den jag har siat]. Vad bra att vi kunde få lite tid för ett samtal. Kom och sätt dig här på pastorsbänken.

...

...

nej, vänta Vic. Jag tycker nog att DU ska få svara på den frågan. Du sa att du hette Maja. Vill du berätta något mer?"

Dessutom: nu går jag på att mina misstankar är riktiga. Det är därför mina vinstvillkor är så viktiga. De misstankarna leder mot Potatisbonden och hans ätt. Jag tror att byn vinner på att få ta del av det här resonemanget.

Men för all del:

1) Basse ljuger! Isf är det INTE ALLS Potatisbonden byn ska kolla efter, utan något annat. Eller så är det min coverstory för Vimes. Hursom: då ger jag byn massa info, eller hur? Det är alltså bra för byn.

2) Basse talar sanning! Ok, då är det bra att vi börjar efterforska släktlinjerna bland våra roller. Det är viktigt för det sparar tid: vi måste ju välja vad vi ska outa och inte och därefter följer den tidsödande uppgiften att börja undersöka vem som kan ha ljugit om sina uppgifter. I det läget ligger Paxen och Vimes brunt till. Det är också bra information för byn.

Makes no sense. Varför valde du att outa nu? Du klantade dig och nämnde ett vinstvillkor. Därefter går du bananas och outar att du är siare. Kanske är tanken att byn inte gärna hänger en siare.

Jag begriper inte resonemanget om att du inte är en naiv siare. VArför tror du inte det? Egentligen begriper jag inte alls nånting av dina idéer.

Jag gillar att du kör samma försvar som jag brukar köra: "Så här korkat kan väl inte en ulv spela?"

Möjligen att du är DTF istället för ulv. Vinstvillkoret antyder det. Så min röst ligger kvar på !Paxen. DTF får ulvarna ta hand om, särskilt om det faktiskt skulle vara sant att DTF kan sia.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Basenanji said:
Spider said:
Relevant fråga.

Jag har nog för lite tålamod. Sedan kändes det lite som att det blev kamp om initiativet mellan mig och Vimes. Jag anklagar ju honom och just nu är han rätt sur på mig.

En annan grej. Jag tycker att spelet är alldeles för svårt (jag har ingen bra förklaring till vad som kännetecknar en varulv i det här spelet tex). Möjligen spelkar jag "fyrtal i bajs" just nu, men det suger apballens skithål att bara sitta och hålla på info och anklaga varandra för petitesser.

Att försöka pricka in någon under de villkoren är som att smyga sig in i Obamas sovrum iklädd Ku Klux Klan-dräkt.

Men ett uppriktigt "Sorry!" till er om jag har sabbat nöjet nu.
Men vafan svara på alla frågor din ulv, ta inte bara dom som är lätta. Du kan ju inte läsa alla inläggen då du bara tar lite här och där.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Basenanji said:

...

...

Nej, jag vet inte vad du kommer se om du siar mig, men jag vet var min lojalitet ligger. Och om det är något mer jag vill berätta för dig? Nej, inte i nuläget för just nu litar jag inte på dig.

Pilzefrau

hon/henne
Jag ser två små missar här som en spelare av Basses erfarenhet inte borde lämna efter sig:
Basenanji said:
Att hålla på och bedöma scum tells som pilze föreslår, när vi har ett tema känns otillräckligt. Ska vi skita helt i fluffet då? Nej, det tycker jag var en dålig idé.
Att bedöma scumtells är ett ovärderligt verktyg. Det är bara Vimes som kategoriskt sagt "fuck the fluff" och inte vill gå på det alls, men att inte bry sig om scumtells, att inte leta efter dem… Vill du att ulvarna ska komma undan eller?

Basenanji said:
Om någon annan påstår sig vara siare kan vi kolla denne extra noga ja. Dubbelkolla dennes förmåga kommer dock inte hjälpa. Jag trodde verkligen det var Varulv 101 att ulvarna alltid kan fejka en siare, eftersom de vet vem som är god och vem som är ond? Det de inte kan göra är att sia någon som ond och komma undan med det, men de kan alltid fortsätta gröna folk för att hålla lögnen uppe.

Unfair

Hero
Vicotnik said:
Basenanji said:

...

...

Nej, jag vet inte vad du kommer se om du siar mig, men jag vet var min lojalitet ligger. Och om det är något mer jag vill berätta för dig? Nej, inte i nuläget för just nu litar jag inte på dig.
Han använde bara ditt namn som exempel vic, ta inte åt dig nu.

Pilzefrau

hon/henne
Oj, nu går det undan. Jag missade att vi hade börjat på nästa sida, så mitt förra inlägg sade typ bara saker andra sagt när jag postade det. My bad.