Det grämmer mig lite att KK inte outade förmåga. Det skulle ha kunnat gröna Cassius. Men det är lätt att vara efterklok.
Det jag tänker är så här. Vi vet att det finns föremål och vi vet att de kan bli stulna. Rimligtvis borde de ha någon sorts effekt för annars skulle de inte blivit stulna. Någon har nämnt att de kanske skyddar mot nattmord. Det är väl det som låter troligast i nuläget. Med ett vapen kan man kanske avvärja en attack. Silverberlock...kan demoner tänkas vara rädda för silver? Hur som helst vet vi inte varför vi inte hade något nattmord i första rundan eftersom vi inte vet om vi hade en väktare. Den enda som kan tänkas ha varit en väktare är KK. Om KK inte var väktare så kan det innebära att ulvarna gick på Cassius i första rundan. Enligt honom har han en högaffel som man kan försvara sig med, så det blev inget med nattmordet. Han var den enda som inte outat föremål. Dock varför skulle ulvarna nattmörda någon som var borta hela första rundan? Det låter troligare att KK var väktare och hade tur med sitt val faktiskt. Att ulvarna glömt sitt nattmord tror jag inte på, och det enda anledningen som det skulle kunna vara strategiskt för dem är ifall en av dem går ut sist med att denne är väktare.
Varken xyas eller Vimes har någon förmåga och de har också föremål. Cassius står ut eftersom han har förmåga, men å andra sidan har ha en förmåga som har med föremål att göra även om OBD inte hade ett föremål. Är det troligt med tre föremål som skyddar mot nattmord? Jag vet inte. Det innebär att en tredjedel av byborna är skyddade och att ulvarna måste få föremål outade så snart som möjligt.