Jag tror det finns två ulvar bland Korpa, Xyas, Basenanji och Sidd (eventuellt även Empiricus). Har försökt pussla ihop grupper men får inte ihop något som håller mer än att jag fortfarande tror Lukas och Impetigo är ett lag som gör myteri eller vill leka pirater typ.
Korpa
Räddar sig kvar trots utröstning. Lovade bemöta det som låg till grund för utröstning. Har nämnt förmågan att flytta en spelare vart som helst på båten, (även sig själv?), men ursäktar sin förflyttning med att ej vetat vart Sidd skulle flytta. Borde inte den förmågan varit användbar då? Det hade även förhindrat Sidd att stå själv redan denna runda.
Lukas
Jag tror fortfarande att Lukas och Impetigo är på 3F-lag, och att deras avsikt är att ta besättningsmedlemmar av daga. Vi har inga tecken på att någon annan är intresserad av, eller kan läsa, andras rollbeteckningar. Har redan från första dagen fiskat efter dessa roller om jag inte missminner mig.
(Jag kan endast rösta på Lukas, och min röst kommer ligga kvar där om jag inte riskerar att orsaka en total blockering med den.)
Xyas
Jag är kluven men det är nog för att vi ser så olika på Impe-Bat-igo. Jag tycker inte det är tydligt att Impetigo lojaliteter är mot bybor. Jag gillar dock logiken i resonemanget kring räddandet av Korpa och inte Hellzon, jag kan följa processen och se hur det går att landa där.
Har dock själv just den förmågan som skulle användas och misstänker att någon har förmågan att klona den.
Är beredd att rädda Impetigo med sin förmåga om denne går med på villkoren.
Basenanji
Osäker även här. Agerar ofta kaotiskt och är aktiv, men det är svårt att sålla i alla information. Har förmågan att påverka vinden, så om det är vinden (Stiltje) som gjorde att Korpa och Hellzon räddades kvar kan Basenanji och Korpa vara på lag.
Fokuserar på ulvar, vilket jag förstår är bra eftersom vi vinner så, men hur är balansen i detta parti jämfört med vanliga? Om det nu finns en (!?) grupp som vinner med annat vinstvillkor (“mörda besättningsmedlem/-mar”, som jag misstänker, är det inte också en bra måltavla när vi inte vet när deras vinstvillkor är uppfyllt? Spelet är då förlorat.
Jag får dock inte ihop logiken Korpa, Basenanji och Impetigo för de första två hade varit medvetna om Impetigos mordförsök på Hellzon och Basenanji hade då inte förstört för sig själv på det sättet.
Sidd
Här tror jag det gömmer sig en ulv (eller en sån där D4F!, se nedan). Jag ser ganska lite konstruktiva poster och mycket försvarande kring sitt agerande. Lämnar en död kropp bakom sig. Det svåra är dock att vi inte vet hur morden fungerar på riktigt.
Jag saknar en förklaring till vad du gör längst ner, så långt bort från alla andra. Perfekt position för dig att kunna rösta hur du vill, och om du kan mörda på distans spelar det ju ingen roll för dig.
Empiricus
Sticker i land med en kort “Bra, lol”. (Ohyfsat!
) Tillför dock bra poänger kring upplägget, förmågeanvändning mm att ha i åtanke. Men jag fattar inte var grejen är med att försvinna? Han bör återvända i Gibraltar eller absolut senast i London, annars är det jättemysko. Magkänslan säger att Empi är bybo men markerar gult för att jag saknar något konkret.
Impetigo
Här har jag skrivit förut vad jag tror. Köper inte alls storyn med Hellzon som ulv. Jag ser Impetigo som hur man ska se på två godisbitar där den ena är förgiftad och den andra är det inte. Hade du vågat äta en?
Hellzon
Jag tror Hellzon är grön. Han har siat mig på ett korrekt sätt. Jag rörde mig på det sättet som Hellzon hoppades på. Hellzon visste inte vid vilket initiativ jag rörde mig på, men han gick ändå ut med resultatet av sitt siande
före jag skrev det. Om han hade försökt använda mig för att göra sig själv mindre misstänkt hade det kunnat rasa redan där.
- “Jag siade Michael på #37 och fick träff, han är grön!”
- “Alltså, det är förvisso rätt — men jag gick dit på #XX, efter ditt siande”
- “Oops!”
Så eftersom jag vinner med byn väljer jag här att ta ställning för att Hellzon är grön. Om man misstänker Hellzon som Ulv eller annat,
då är även jag det och vi har gjort upp det här vid sidan av.
--
Jag kan se en logisk fraktion som inte är avslöjad. Det beror troligen då på att 1) vi undvikit att spekulera kring det här mer än ytligt i början av spelet och 2) fraktionen är en one-man-show och därför jobbat på i det fördolda.
Jag tänker alltså att den fjärde fraktionen försöker sänka båden genom att fylla den med vatten. Ett fjärde kugghjul i spelet med vinden, vattnet och Björn den Godes roll. Om Björn springer runt och pumpar vatten blir det genast mer intressant om det finns en person med motsatt intresse för vattnet istället för att Björn bara agerar mot en hemlig regelmekanism.
Och därför tror jag Sidd står där han står.