Det första anmärkningsvärda jag hittar är denna post:
Tror vi som vi sagt att ulvarna nattmördar innan nån flyttar så är det väl ofarligt ur mordsynpunkt att outa mål. Jag tänker gå till Första klass B.
Således:
Basenanji - vill hamna i cockpit. (Går till kabinpersonalens däck om han inte är speedad)
Stövelkatten - första klass B
Hellzon - första klass B
Fjodor - står kvar (bakre WC), eller vill röra på sig om Martin ska knö sig in
Martin - bakre WC
Det känns som ett hett spår att undersöka hur Hellzon resonerat runt förflyttningar, med tanke på att om han är luden och mördar lokalt är det viktig info för honom. Här ser vi att han menar att det är ofarligt att avslöja hur man ska gå om ulvar mördar innan förflyttning (det är det inte), och han börjar sammanställa folks planerade förflyttningar. Han vet om att Stövelkatten tänker gå till första klass B.
Vad har han för möjligheter för sin förflyttning i detta läge? Han står i mittgången, så han kan gå nästan vart som helst:
- Han kan gå till Kabinpersonalens däck. Där står Empi, som antagligen kommer att flytta på sig, men både jag och Basse kommer troligtvis att hamna där.
- Han kan gå till Första klass A. Där står Impetigo, som inte skrivit något på hela rundan. Lågoddsare att han kommer att stå kvar.
- Han kan gå till Affärsklass A eller Bakre WC. Fjodor och Martin bråkar där, men kommer att hålla dessa postitioner. Eventuellt Rasmus, men denne blir ju utröstad.
- Han kan gå till Affärsklass B. Där står Stövelkatten, men denne har aviserat att han ska därifrån.
- Han kan gå till Första klass B. Dit har Stövelkatten aviserat att han ska gå.
De flesta platser är sådana där folk antagligen kommer att hamna. Undantaget är Första klass B. Om Hellzon ville hamna ensam känns detta som det bästa valet. Den enda risken där är Sidd, som kan gå dit och inte sagt vart han ska gå. Hellzon motiverar visserligen sitt val i nästa runda:
Rimlig invändning. Jag ville ha många utgångar från dit jag gick, och här har jag ju fyra val. Det var ju många som inte alls nämnde vart de skulle, så att jag blev i par med Stövlis var inte det första jag övervägde, jag räknade med stor risk att folk skulle gå dit jag gick ändå.
(Sen utannonserade vi ju båda våra mål i R1-tråden utan att någon protesterade.)
Jag vet inte. Detta är knappast någon skrikande grej, men med tanke på vad vi vet nu så blir det ju lite misstänksamt. Han gick till en plats där han kunde vara säker på att någon annan skulle stå. Som ulv är det inte bara bra med tanke på nattmord, utan också för att han sabbar sin egen röst, så han lite slipper ta ställning i R2.
Mja. Hellzon är en skarp spelare och gör inte ofta stora misstag. Det man kan slå ned på är väl att han inte presterar så mycket alls. Har inte sett så mycket skarpa analyser eller ställningstaganden. Han verkar inte riktigt vara på ulvjakt. Men man skulle nog behöva jämföra det med tidigare spel för att kunna kontrastera det.
Vad min inte superdjupa genomläsning har givit mig är framförallt avsaknaden av allt som grönar Hellzon. Han har inte gjort något rödande, men heller inte gjort något som visar att han aktivt försöker att hjälpa byn. Det lilla organisatoriska han gör (sammaställer folks förflyttningar) är lika värdefullt för ulvarna som för byn, och faktum är att den enda poängen för byn med att offentliggöra förflyttningar är för att undvika att man hamnar på samma ställe, men det verkar inte vara något Hellzon bekymrar sig över, då han medvetet går till ett ställe där han inte kommer att vara ensam.
Så,
@Hellzon, vad var tanken med att sammanställa förflyttningar? Uppenbarligen var du ju inte så bekymrad över huvurida folk hamnar på samma plats, och vi visste ju inget om slöjdbara föremåls placeringar vid det här läget, så vad var tanken?