Röstläget just nu
Impetigo 3 (Empiricus, Halo9000, Korpa)
Hellzon 2 (LJSLarsson, BDG)
Stövelkatten 1 (Genesis)
Halo9000 1 (Impetigo)
Xyas 1 (Sidd)
Ingen (Xyas)
Ej röstat: Lukas, michael, Stövelkatten
KrilleW, Basenanji och Hellzon är borttappade här.
Men kan det vara så att Genesis, BDG, Hellzon och LJS snarare tillhör en fraktion med särskilda vinstvillkor? Och att de har förmågor som kickar in under vissa särskilda omständigheter? Tja, DÅ blir deras beteenden under R1 mer förklarliga. Lite som att de håller på och pin-pointar varandra och spelet. Det är i alla fall mitt intryck så här långt.
Oddsen för att 4 av 6 deltagare med samma startplats tillhör en mystisk fraktion är väl rätt liten men det är ju lite intressant hur så många aktiva och duktiga spelare hamnat på samma plats? Hur slumpmässig indelningen än är, tror jag Vimes har haft några baktankar i hur vi är utspridda. Jag tror vi kan dela in oss i fyra grupper.
Om jag spekulerar med att vi har runt 3-4 ulvar och 2-3 i en tredje fraktion så tänker jag något sånt här:
Grupp 1 (utspridda): Korpa, Sidd och Empiricus - Här finns nog en ulv, minst en bybo och eventuellt då även en från 3F (Jag kan verkligen inte skriva 'DTF', så barnslig är jag
). I nuläget håller jag nog Empiricus och Sidd mest misstänkta, men det är troligen färgat från tidigare spel jag följt från åskådarplats. Korpa hugger dock snabbt på Sidd, så jag är lite osäker.
Grupp 2 (Bryggan): Jag, KrilleW, Lukas och Xyas - Här finns troligen en ulv, möjligen en 3F och övriga bybor. Jag tänker fortfarande på Xyas eller i andra hand Lukas. KrilleW upplever jag som trovärdig efter snålblåsten som drog över honom tidigare. Men för att ta ställning så kommer jag kasta min röst strax.
Grupp 3 (Fördäck): Hellzon, Basenanji, LJSLarsson, Björn den Gode, Stövelkatten, Genesis - Att 4 av dessa är i maskopi låter väldigt obalanserat. Men kanske 1-2 ulvar, 1-2 3F och resten bybor? Den här gruppen är klart svårast. Det är namn jag känner igen, alla aktiva och jag tror alla är väldigt erfarna. Jag blandar ihop er så jag vet egentligen inte vem som är vem. Men vad jag har sett nu under R1 känns Björn den gode som rätt stabil. Mest misstänkta är nog Hellzon (men jag är färgad av alla andras fokus), Basenanji (eller så spelar han bara som han brukar genom att hugga vilt och brett antingen för att se vad som fastnar eller för att odla någon form av kaos) och någon till -- jag tror det är Genesis som jag fick lite "feeling" för men nu minns jag inte och hinner inte leta heller. LJSLarsson känns trygg, men vet inte om det är spelat eller inte.
Grupp 4 (Utkik): Halo9000, Impetigo - Minst en bybo, och sen en 3F eller Ulv beroende på hur det är uppstyrt på övriga platser. Här är Impetigo mest misstänkt enligt mig. Halo9000 agerade bra och trovärdigt i KrilleW-incidenten. Impetigo däremot, som gick från att vara nybörjare (trodde jag?) till att låta som en självsäker veteran som Korpa påpekade känns misstänkt. Så Impetigo säger jag här.
--
Mina analyser går mer på magkänsla och något jag tror är logiskt resonemang för jag saknar både erfarenhet och personkännedom. Jag vet inte hur utslumpade vi är i våra startpositioner, eller hur mycket Vimes tänkt genom det men jag reagerade på Basenanjis försök att klumpa ihop 4 personer i samma fraktion på samma plats. Det hade nog Vimes aktivt undvikit. Om inte 3F inte känner till varandra utan måste lyckas hitta varandra i spelet genom att droppa hintar eller nåt? Det vet jag inte om det är vanligt eller inte?
--
För transparensens skull kommer jag inte vara särskilt aktiv ikväll efter kl 18 eftersom det finns barn som ska ha mat plus så vankas det Western-rollspel! Vi kör korta breaks ungefär varje timme, så om något som kastar omkull allt inträffar kanske jag hinner titta in.