Fast jag tycker att den ursprungliga idén med tjuvar som stjäl guld och sånt var svårt och krångligt. Sen tycker jag att hela grejen med att man siktar på att tornet ska bli klart är lite konstigt spel. Säg att vi har A, B, C, D och resurserna man får av dessa skiljer sig litegrann typ på A får man 3 sten och 1 trä, på B får man 2 sten och 2 trä, på C får man 1 sten och 3 trä, t.ex. Alla kommer sträva efter att få en relativt jämn inkomst men sen så har alla en början som är liiiite obalanserad och varierad. Då kommer det ju i princip bara vara i sista rundan som folk behöver bråka, för dessförinnan så kommer ju alla vilja ha en relativt jämn inkomst av varor.Vimes said:Edit: Såhär alltså. Basses förslag var ganska färdigt. Jag spelar gärna ett kaotiskt spel där man har noll överblick och allt sker dolt och sådär. Det blir kul. Men det är inte så att fler funktioner (demolering, träbarrikader, osv) nödvändigtvis gör spelet bättre. Och just i det här fallet kan jag uppskatta att spelidéen var ganska enkel.
Men om inkomsterna är skitvarierade, typ 10 trä på A, 4 arkitekter och 4 sten på B t.ex. Då blir det ju en helt annan ruljangs. Om man dessutom kan använda överskott till någonting som inte är helt värdo så blir ju spelet plötsligt jävligt intressant, tycker du inte det?
Basses ursprungsidé tror jag blir så här: 10 rundor av att folk kommer försöka att hitta på något att bluffa om när det inte behövs för att alla vill fylla på med alla resurser oavsett. Sista 2 rundorna kommer bli lite bråk men på hela taget är det bara ett tråkigt spel för att även i sista 2 rundorna så kommer det ju handla om egoröstningar eftersom folk kikar på sina egna staplar och ser var ojämlikheten är och vill ha resurser där. Var är bluffandet? Var är diskussionerna? Jag ser inget sånt. Spelet faller ju på teorin.
Att skicka spioner och sånt känns helt meningslöst i det här upplägget. Och sen kommer det bara handla om guldet i slutänden, vem stjäl från vem bla bla bla. Vi skulle kunna köra spelet med att man får guldinkomst istället. Och att allt handlar om guldet.