Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
Nedan följer hela roll-listan.
Jag tänkte orda lite om spelets upplägg och fråga vad ni tyckte funkade och vad som inte gjorde det. Min huvudtanke var att ha ett ganska “rakt” spel, ingen DTF och inget alltför flippat i förmågeväg. Dessutom har jag upplevt det som att varulvarna har varit lite favoriserade i de upplägg som varit på WRNU tidigare (i alla de fyra spel jag varit med i har ulvarna vunnit) - därför ville jag ge byborna lite mäktigare förmågor, och har alltså både med en väktare och siare.
För att balansera detta beslutade jag mig för att det skulle vara ganska lätt för ulvarna att hitta powerrollerna, här någonstans i designprocessen bestämde jag mig för MC-temat och att powerrollerna skulle tillhöra Brödraskapet. Jag ville också att korporationerna skulle vara ett tveeggat svärd, outning av dem skulle ge användbar info för både kättarna och doomtroopergruppen. Brödraskaparna skulle ha anledning att ljuga om sin korporation, vilket var precis vad som drabbade den stackars Konrad (jag tyckte egentligen att han spelade helt rätt - som väktare har det smart att inte dra eld på sig själv).
Dessutom ville jag ha rätt läskiga kättare - Nässes förmåga är nasty, och Paxens är till för att sniffa brödraskapare. En dag innan spelstart la jag till dolda förmågor på kättarna och Brynolf, för att buffa kättarfraktionen ytterligare.
Så tänkte jag.
Givetvis blev det lite vajsing på en gång. Redan i första rundan siade Lukas krank och Nässe befläckade krank. Den kollisionen hade jag inte förutsatt utan blev tvungen att slumpa vilken förmåga som skulle träda i kraft först, som ni förstår blev det Lukas siarfömåga. Vilket kanske var lite trist, för det nullifierade Nässes förmåga helt.
Jag var lite orolig att massoutningen i första rundan var för bra. Den grönade flera spelare och ringade in Paxen väldigt väl. Dock måste jag säga att Krank, Vicotnik och xyas spelade ut sina förmågor under första rundan på ett riktigt smart sätt, vilket var avgörande för den payoff byn fick av outningen. Så, det var kanske inte en bugg i spelet, utan helt enkelt väl spelat av byn. Dessutom blev Konrad Konvalj nitad av outningen.
Brynolfs förmåga buffade byn väl mycket, kan jag dock känna i efterhand. Men jag förstår inte riktigt varför kättarna valde att nita honom i första rundan. Nässe, Paxen, berätta! Varför inte plocka Lukas?
Slutligen får jag säga att jag är rätt nöjd ändå. Det har varit spänning i varje runda och upplösningen var en riktig nagelbitare. Väl spelat av alla (speciellt måste jag lyfta på hatten för Nässe som med näbbar och klor tog sig in i matchen efter att Paxen åkt ut - Nässe är en riktigt otäck varulv)!
Några frågor då:
1. Det fanns faktiskt en hel del koppling mellan fluff och spel. Är det OK eller ett big no-no?
2. Var byn owerpowered?
3. Nässes förmåga BEFLÄCKA gör att de befläckade även omnämns som kättare vid utröstning. Är det ok eller helt bananas att en förmåga kan påverka den officiella informationen?
4. Har ni haft kul?
-*-
Jag arrangerar gärna igen. Och spelar själv gärna också. Varulvsspel FTW!
-*-
Komplett rolllista:
10. Korpa
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Bauhaus
Förmåga: TRADITIONENS MAKT - (1 gång/runda) - Med ditt förfinade sinne för hovettikett kan du en gång per runda identifiera om en annan spelare tillhör någon av de blåblodiga korporationerna - d.v.s. Bauhaus eller Imperial (som dock förstås bara är en dålig kopia av Bauhaus) - eller inte. Du skickar ett PM till mig med en spelares namn och får nästa runda svar på om denne tillhör Bauhaus/Imperial eller inte.
9. Vicotnik
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Bauhaus
Passiv förmåga: - STOLHET OCH TRADITION - Du vet att inga av kättarna kommer från Bauhaus.
8. krank
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Mishima
Passiv förmåga: DÖD FÖRE VANÄRA - Det glädjer ditt krigarhjärta att veta att Mishima är den korporation som har flest deltagare i uppdraget.
7. xyas
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Mishima
Passiv förmåga: SKAMLIG VETSKAP - Det smärtar din själ att veta att det bland dina bröder och systrar från Mishima finns kättare. Du vet inte hur många, men du har svurit att rensa mörkret ur de egna leden eller begå harakiri.
6. unfair
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Capitol
Förmåga: INTEL FRÅN KARTELLEN (1 gång/runda) - Med dina kontakter inom kartellen kan du en gång per runda ta reda på vilken korporation en spelare tillhör. Du skickar ett PM till mig med ett namn, och får svar när nästa runda börjar.
5. Brynolf
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Cybertronic
Passiv förmåga: CYBERNETISKT FÖRSTÄRKT KROPP - Dina cybernetiska inplantat gör dig extra motståndskraftig. Om kättarna försöker “nattdöda” dig, krävs det två försök innan du dör.
(Dold förmåga: Sias som kättare.)
4. Konrad Konvalj
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Brödraskapet
Förmåga: DET SKYDDANDE LJUSET - (1 gång/runda) - Med hjälp av konsten kan du en gång per runda välja en annan spelare som du skyddar från att dödas av kättarna mellan rundorna. Du skickar ett PM med spelarens namn till mig och spelaren är skyddad under den följande natten.
3. Lukas
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Brödraskapet
Förmåga: KÄNNA MÖRK SYMETRI - (1 gång/runda.) - Du kan med konstens hjälp identifiera kättare. En gång per runda kan du skicka PM till mig med ett namn på en annan spelare och få veta vilken fraktion denne tillhör. Svaret kommer under den nästföljande rundan.
2. Nässe
Fraktion: Kättare - den andre kättaren är Paxen, ta kontakt med varandra, helst via e-mail.
Korporation: Imperial
Förmåga: BEFLÄCKA - (1 gång) - Med hjälp av den mörka symetrin kan du en gång under spelet befläcka en annan spelare med den mörka symetrin. Denna spelare kommer därefter att i både sias som kättare och omnämnas som kättare vid utröstning.
(Dold förmåga: NEKROTEKNOLOGISK METAMORFOS (1 gång) - Om du blir ensam kvar i spel kan du vid ett tillfälle återkalla din fallne kättarkamrat som har genomgått en nekroteknologisk metamorfos och blivit en fruktansvärd Pretorian Slaker för att döda en extra doomtrooper. Vid ett tillfälle under resten av spelet kan du välja att "nattdöda" två spelare.)
1. Paxen
Fraktion: Kättare - den andre kättaren är Nässe, ta kontakt med varandra, helst via e-mail.
Korporation: Mishima
Förmåga: MÖRK FÖRNIMMELSE - (1 gång/runda) - Via den mörka symetrins hjälp kan du varje runda granska en spelare och få veta om denne använder en förmåga eller inte. Innan slutet på varje runda kan du skicka in ett PM till spelledaren med ett namn på en annan spelare. Svaret kommer när nästa runda startar.
Passiv förmåga: Du vet att Doomtrooper-fraktionens mäktigaste medlemmar tillhör Brödraskapet (så klart! må dom brinna i Illians tomma eldar!).
(Dold förmåga: NEKROTEKNOLOGISK METAMORFOS (1 gång) - Om du blir ensam kvar i spel kan du vid ett tillfälle återkalla din fallne kättarkamrat som har genomgått en nekroteknologisk metamorfos och blivit en fruktansvärd Pretorian Slaker för att döda en extra doomtrooper. Vid ett tillfälle under resten av spelet kan du välja att "nattdöda" två spelare.)
Jag tänkte orda lite om spelets upplägg och fråga vad ni tyckte funkade och vad som inte gjorde det. Min huvudtanke var att ha ett ganska “rakt” spel, ingen DTF och inget alltför flippat i förmågeväg. Dessutom har jag upplevt det som att varulvarna har varit lite favoriserade i de upplägg som varit på WRNU tidigare (i alla de fyra spel jag varit med i har ulvarna vunnit) - därför ville jag ge byborna lite mäktigare förmågor, och har alltså både med en väktare och siare.
För att balansera detta beslutade jag mig för att det skulle vara ganska lätt för ulvarna att hitta powerrollerna, här någonstans i designprocessen bestämde jag mig för MC-temat och att powerrollerna skulle tillhöra Brödraskapet. Jag ville också att korporationerna skulle vara ett tveeggat svärd, outning av dem skulle ge användbar info för både kättarna och doomtroopergruppen. Brödraskaparna skulle ha anledning att ljuga om sin korporation, vilket var precis vad som drabbade den stackars Konrad (jag tyckte egentligen att han spelade helt rätt - som väktare har det smart att inte dra eld på sig själv).
Dessutom ville jag ha rätt läskiga kättare - Nässes förmåga är nasty, och Paxens är till för att sniffa brödraskapare. En dag innan spelstart la jag till dolda förmågor på kättarna och Brynolf, för att buffa kättarfraktionen ytterligare.
Så tänkte jag.
Givetvis blev det lite vajsing på en gång. Redan i första rundan siade Lukas krank och Nässe befläckade krank. Den kollisionen hade jag inte förutsatt utan blev tvungen att slumpa vilken förmåga som skulle träda i kraft först, som ni förstår blev det Lukas siarfömåga. Vilket kanske var lite trist, för det nullifierade Nässes förmåga helt.
Jag var lite orolig att massoutningen i första rundan var för bra. Den grönade flera spelare och ringade in Paxen väldigt väl. Dock måste jag säga att Krank, Vicotnik och xyas spelade ut sina förmågor under första rundan på ett riktigt smart sätt, vilket var avgörande för den payoff byn fick av outningen. Så, det var kanske inte en bugg i spelet, utan helt enkelt väl spelat av byn. Dessutom blev Konrad Konvalj nitad av outningen.
Brynolfs förmåga buffade byn väl mycket, kan jag dock känna i efterhand. Men jag förstår inte riktigt varför kättarna valde att nita honom i första rundan. Nässe, Paxen, berätta! Varför inte plocka Lukas?
Slutligen får jag säga att jag är rätt nöjd ändå. Det har varit spänning i varje runda och upplösningen var en riktig nagelbitare. Väl spelat av alla (speciellt måste jag lyfta på hatten för Nässe som med näbbar och klor tog sig in i matchen efter att Paxen åkt ut - Nässe är en riktigt otäck varulv)!
Några frågor då:
1. Det fanns faktiskt en hel del koppling mellan fluff och spel. Är det OK eller ett big no-no?
2. Var byn owerpowered?
3. Nässes förmåga BEFLÄCKA gör att de befläckade även omnämns som kättare vid utröstning. Är det ok eller helt bananas att en förmåga kan påverka den officiella informationen?
4. Har ni haft kul?
-*-
Jag arrangerar gärna igen. Och spelar själv gärna också. Varulvsspel FTW!
-*-
Komplett rolllista:
10. Korpa
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Bauhaus
Förmåga: TRADITIONENS MAKT - (1 gång/runda) - Med ditt förfinade sinne för hovettikett kan du en gång per runda identifiera om en annan spelare tillhör någon av de blåblodiga korporationerna - d.v.s. Bauhaus eller Imperial (som dock förstås bara är en dålig kopia av Bauhaus) - eller inte. Du skickar ett PM till mig med en spelares namn och får nästa runda svar på om denne tillhör Bauhaus/Imperial eller inte.
9. Vicotnik
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Bauhaus
Passiv förmåga: - STOLHET OCH TRADITION - Du vet att inga av kättarna kommer från Bauhaus.
8. krank
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Mishima
Passiv förmåga: DÖD FÖRE VANÄRA - Det glädjer ditt krigarhjärta att veta att Mishima är den korporation som har flest deltagare i uppdraget.
7. xyas
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Mishima
Passiv förmåga: SKAMLIG VETSKAP - Det smärtar din själ att veta att det bland dina bröder och systrar från Mishima finns kättare. Du vet inte hur många, men du har svurit att rensa mörkret ur de egna leden eller begå harakiri.
6. unfair
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Capitol
Förmåga: INTEL FRÅN KARTELLEN (1 gång/runda) - Med dina kontakter inom kartellen kan du en gång per runda ta reda på vilken korporation en spelare tillhör. Du skickar ett PM till mig med ett namn, och får svar när nästa runda börjar.
5. Brynolf
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Cybertronic
Passiv förmåga: CYBERNETISKT FÖRSTÄRKT KROPP - Dina cybernetiska inplantat gör dig extra motståndskraftig. Om kättarna försöker “nattdöda” dig, krävs det två försök innan du dör.
(Dold förmåga: Sias som kättare.)
4. Konrad Konvalj
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Brödraskapet
Förmåga: DET SKYDDANDE LJUSET - (1 gång/runda) - Med hjälp av konsten kan du en gång per runda välja en annan spelare som du skyddar från att dödas av kättarna mellan rundorna. Du skickar ett PM med spelarens namn till mig och spelaren är skyddad under den följande natten.
3. Lukas
Fraktion: Doomtrooper
Korporation: Brödraskapet
Förmåga: KÄNNA MÖRK SYMETRI - (1 gång/runda.) - Du kan med konstens hjälp identifiera kättare. En gång per runda kan du skicka PM till mig med ett namn på en annan spelare och få veta vilken fraktion denne tillhör. Svaret kommer under den nästföljande rundan.
2. Nässe
Fraktion: Kättare - den andre kättaren är Paxen, ta kontakt med varandra, helst via e-mail.
Korporation: Imperial
Förmåga: BEFLÄCKA - (1 gång) - Med hjälp av den mörka symetrin kan du en gång under spelet befläcka en annan spelare med den mörka symetrin. Denna spelare kommer därefter att i både sias som kättare och omnämnas som kättare vid utröstning.
(Dold förmåga: NEKROTEKNOLOGISK METAMORFOS (1 gång) - Om du blir ensam kvar i spel kan du vid ett tillfälle återkalla din fallne kättarkamrat som har genomgått en nekroteknologisk metamorfos och blivit en fruktansvärd Pretorian Slaker för att döda en extra doomtrooper. Vid ett tillfälle under resten av spelet kan du välja att "nattdöda" två spelare.)
1. Paxen
Fraktion: Kättare - den andre kättaren är Nässe, ta kontakt med varandra, helst via e-mail.
Korporation: Mishima
Förmåga: MÖRK FÖRNIMMELSE - (1 gång/runda) - Via den mörka symetrins hjälp kan du varje runda granska en spelare och få veta om denne använder en förmåga eller inte. Innan slutet på varje runda kan du skicka in ett PM till spelledaren med ett namn på en annan spelare. Svaret kommer när nästa runda startar.
Passiv förmåga: Du vet att Doomtrooper-fraktionens mäktigaste medlemmar tillhör Brödraskapet (så klart! må dom brinna i Illians tomma eldar!).
(Dold förmåga: NEKROTEKNOLOGISK METAMORFOS (1 gång) - Om du blir ensam kvar i spel kan du vid ett tillfälle återkalla din fallne kättarkamrat som har genomgått en nekroteknologisk metamorfos och blivit en fruktansvärd Pretorian Slaker för att döda en extra doomtrooper. Vid ett tillfälle under resten av spelet kan du välja att "nattdöda" två spelare.)