Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 5:e rundan!

Andersson

Hero
Re: För att förtydliga

Wilmer till krank said:
Du kan snacka snacket men kan du gå gången? Tio spänn på att det inte kommer ett knyst om Andersson från dig om två rundor.
Alltså, vad i hela friden pratar du om? Som det ser ut nu är den enda orsaken att prata om mig om två rundor att kommentera att jag blev ett ovanligt vackert lik, och samtidigt konstatera att det var synd eftersom jag hade rätt och tåget mot mig fel. Om du försöker komma av Arv3-kroken genom att misstänkliggöra krank genom guilt by association, är det inte speciellt effektivt, däremot. (Speciellt när det konstateras att jag är kardier)

Rising

Vila i frid
...och här kommer mitt siande: Gurgeh är kardier.

Vi har fått in lite åsikter, anklagelser och röster, varpå jag väljer att avslöja vem jag riktade min stav emot i föregående runda. Jag hade hoppats på fler inlägg innan jag gjorde detta, framförallt från Halvtand, men han har nu varit inloggad flera gånger den här morgonen utan att skriva något i tråden. Det är nog det enda scumtell han kommer att ge oss.

---

Det var Gurgeh jag pekade ut, och jag fick veta att han är kardier. (Han kan förstås fortfarande vara fanatiker, men dem skall vi låta zorakierna bekymra sig över)

Jag är väldigt intresserad över att få se vart Måns och Andersson kommer att flytta sina röster...

Och så, förstås: Röst: Andersson

Wilmer

Hero
Re: För att förtydliga

Björn den gode said:
Alltså Wilmer, jag skulle råda dig till att inte satsa stort på spel och dobbel, att spela på saker som redan har hänt kan ju vara smart men att då spela tvärtemot resultatet är nog ingen hit :gremsmile:

Antar att du inte hann se kranks inlägg innan du postade men. Eftersom jag kallt räknar med att vi kommer plocka Andersson idag, vem tar vi sen tycker du Wilmer?
Halvtand eller krank.

Wilmer

Hero
Re: Gurgehtåget

Andersson said:
Wilmwe said:
Gurgehtåget var det mest spännande förra rundan. Nu när både krank och Andersson så opportunistiskt hoppat på det för att rädda sin vän Snow står det klart att Gurgeh är ren iallafall. Dock är kopplingen Andersson-krank förvirrande eftersom Halvtand-Andersson är given men krank inte varit något fan av Halvtand. Frågan är vems lojalitet som är spelad eller lurad. Eller finns verkligen konstellationen Halvtand-Andersson-krank?
För det första - vad menar du med att jag orh krank "hoppat på [Gurgehtåget] för att rädda vår vän Snow?". Jag och krank var de som fällde Snow sist. Om jag får min vilja igenom tar vi bort Gurgeh nu.

För det andra. Hur gör det Gurgeh ren? (Det är speciellt viktigt att förklara eftersom jag är en av dem som menar att just du, Gurgeh och Dice är i cahoots, stor tid).

Och slutligen. Vil du förklara ditt röstande förra rundan. Både varför du klev på Snow-tåget i sista minuten. och vad exakt du menade med din motivering?

Wilmer dag 4 said:
Det var visst 21:30 som var sluttiden så jag kan faktiskt svamla lite också! Dags att analysera Gurgeh-tåget!
Andersson (Arv5 verkar ju hett)
krank (Arv5 verkar ju hetare än en siarförmåga)
Andersson byter till Snow (nämen honom vill jag ju döda egentligen)
Wilmer byter till Snow (nämen honom vill jag ju döda egentligen)

Jag har iallafall två nya misstänkta
Ni båda röstade på Gurgeh först efter min röst (och en längre tids inaktivitet från min sida) och då satt han ganska rejält i smeten redan. Jag röstade mycket riktigt (se mitt inlägg) för att röra om i grytan och se vilka som passade på att söka upp tryggheten i att rösta i Gurgehs skugga. Jag var iofs inte alls säker på att Gurgeh var oskyldig men sättet ni pilade på era röster för att skydda Snow (som statistiskt sett borde varit zorakier om man tar hänsyn till sannolikheten att han fått ett alignmentvändarföremål (särskilt när han inte sagt något om det) och att hans död i vilket fall gett oss en massa information (möjligheten att Rising ljugit osv.). Sedan fick du kalla fötter antar jag. Varför dödades Arvidos föresten? Arv5 verkar ju lätt sinnessjuk och jag tror zorakierna hade tjänat en hel del på att läta honom fortsätta med sina analyser, var mordet ett sätt för dem att finta och säga "o no han kom nästan på oss"?

Och nu säljer krank ut dig. Antingen har jag antagit helt åt helvete eller så är zorakierna inte alls pigga på varandra. Föresten, angående fanatikerna:
Risings kommentar om att zorakierna får oroa sig över fanatikerna gör att jag tror att han gissat samma sak som mig: fanatiker kan scanna religion (därav de magiska förmågorna, vi hade fyra fanatiker bland oss (tre nu) och de antog väl att ateisterna var zorakier, därför har de röstat så skumt. Jag tror därför att Björn den Gode och Rising är fanatiker, det skulle förklara deras skumma utröstning av Basse!

Mogger

Hipsteranka
Re: ...och här kommer mitt siande: Gurgeh är kardier.

Din logik mot Andersson var träffande redan förra rundan men jag trodde benhårt på Gurgeh, Jag hade fel. Därför:

Röst: Andersson

Rising

Vila i frid

Föresten, angående fanatikerna:
Risings kommentar om att zorakierna får oroa sig över fanatikerna gör att jag tror att han gissat samma sak som mig: fanatiker kan scanna religion (därav de magiska förmågorna, vi hade fyra fanatiker bland oss (tre nu) och de antog väl att ateisterna var zorakier, därför har de röstat så skumt. Jag tror därför att Björn den Gode och Rising är fanatiker, det skulle förklara deras skumma utröstning av Basse!
Först säger du att jag skulle ha gjort en korrekt gissning om att fanatikerna hade förmågor, och utifrån det härleder du sedan att jag skulle vara en fanatiker?

Men om jag hade varit en fanatiker så hade jag ju inte behövt gissa någonting, och jag hade definitivt inte berättat sanningen för att ge er hjälp att luska ut vilka fanatikerna är. Så vad du just skrivit makes no sense.

Höjer ena ögonbrynet och tittar misstänksamt mot Wilmer.

Björn den gode

Swashbuckler
Fanatiker

Alltså jag tycker det här är rätt lurigt, och vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsatser av det. Jag är lite inne på att vi helt kan skita i fanatikerna, för återigen utan att citera pmet så räcker med att vi dödar Zorakierna för att vinna, och då spelar det ingen roll om det finns några fanatiker kvar eller inte, det är omöjligt att tolka reglerna annorlunda. (Däremot finns det kanske en öppning för att det finns andra sätt vi kan förlora på eller att fanatikerna kanske kan vinna före oss).

Sen känns det som att det skulle vara väldigt många med fyra som kunde scanna religion, (vart kom den gissningen ifrån förresten?), hur som helst så verkar det ju vara en rimlig gissning och jag har då starka misstankar mot att en person är fanatiker (vilket i allmänhet torde vara ännu svårare att hitta bra argument för än mot Zorakier). (Just nu känns det som att det kanske är lika bra att peka ut honom så Zorakierna har nåt att göra inatt men jag vill fundera lite till innan jag går in på en sån ohelig allians).

Att Gurgeh var god var inte helt oväntat med tanke på gårdagens röstning som länge var så pass jämn där Gurgeh till och med ledde ett tag. Jag tycker ändå det är lite synd eftersom jag har svårt att se att han kommer kunna hjälpa oss så mycket med att få fram bovarna.

Jag har blivit lite slö med att provocera nu märker jag, men när det dels finns självklara kandidater för dagen och dels finns så mycket som enklare analyseras imorrn (när vi vet att andersson var ond tex) så kommer jag nog inte göra så jättemycket mer idag ifall det inte händer något särskilt. Men jag vill återigen uppmana de tystare att vädra sina åsikter och då inte bara om den som är aktuell att rösta på just nu.

Wilmer

Hero

Måns said:
Wilmer said:
Nu [...] står det klart att Gurgeh är ren iallafall.
Har du lust att utveckla det där? Gurgeh deltog alltså inte alls i drevet mot Snow utan hade sin röst på Arvidos tills det stod helt klart att Snow skulle åka (vilket, tvärtemot Gugehs analys skedde iom Anderssons röst).

Jag vill också veta hur Halvtand och Andersson hänger ihop.

Jag tycker att dina teorier ser intressanta ut, men jag förstår dem inte riktigt.
Halvtand och Andersson är uppenbar (och anledningen till det nuvarande drevet mot honom, antar jag?), han bytte röst från Halvtand till Andy i sista stund och räddade på så sätt Halvtand. Jag tyckte också att Gurgeh var skum, röstade på honom med den uttalade reservationen att de som jag var säkrare på skulle få min röst egentligen och då byter Andersson sin röst till Gurgeh och krank också. Eftersom jag tror Halvtand/Andersson är skumma så borde Gurgeh inte vara skum om Andersson vill få ut honom, och eftersom krank verkade vara inne på samma sak som Andersson (Arv5, ta Gurgeh) så antog jag att Andersson och krank också var tjenis. Nu verkar de inte lika kamratliga, kanske för att de fått spotlight på sig? Eller brister mitt resonemang?
Rising said:
Föresten, angående fanatikerna:
Först säger du att jag skulle ha gjort en korrekt gissning om att fanatikerna hade förmågor, och utifrån det härleder du sedan att jag skulle vara en fanatiker?

Men om jag hade varit en fanatiker så hade jag ju inte behövt gissa någonting, och jag hade definitivt inte berättat sanningen för att ge er hjälp att luska ut vilka fanatikerna är. Så vad du just skrivit makes no sense.

Höjer ena ögonbrynet och tittar misstänksamt mot Wilmer.
Jag kom iochförsig på en stor brist i det jag sagt: om du och Björn varit fanatiker och haft religionsscanningsförmågor så skulle ni inte fått svaret föränn i runda två. Jag tillbaks min anklagan.

Mogger

Hipsteranka
Från graven

Det är en sak som jag undrar över. Kolla här:

Arvidos said:
Oh shit...

Men... Om nu Snow är zorakier, och Andersson och Halvtand också är zorakier... Varför i hela friden skulle Halvtand vara med och skapa ett drev mot Snow när det fanns ett utmärkt drev mot Gurgeh att hoppa på?

Det skulle isåfall vara om Snow, Gurgeh, Halvtand och Andersson är zorakier, men varför i hela friden skulle Andersson vara med och skapa ett drev mot Gurgeh i fjärde draget isåfall?
Så,hur ligger det till? Hur kan Andersson vara zorakier samtidigt som Halvtand och Snow? Hur hänger det här ihop med Risings teorier?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Wilmer said:
Eftersom jag tror Halvtand/Andersson är skumma så borde Gurgeh inte vara skum om Andersson vill få ut honom, och eftersom krank verkade vara inne på samma sak som Andersson (Arv5, ta Gurgeh) så antog jag att Andersson och krank också var tjenis. Nu verkar de inte lika kamratliga, kanske för att de fått spotlight på sig? Eller brister mitt resonemang?
Tjenis? Öh, ja, ditt resonemang brister. Jag har som sagt hunnit med att vara riktigt apförbannad på Andersson samt tycka att han var tillräckligt skum för att försöka mig på att göra en ordentlig analys av honom... Jag undrar när du anser att jag varit "tjenis" med honom. Framförallt hans agerande vad gäller den där sena röstflytten som räddade Halvtand är jag fortfarande rätt förbannad på, om han är kardier så var det fortfarande ett jävla sätt. Skulle det visa sig att han trots allt är kardier, så kommer jag att hävda att han helt enkelt betedde sig apdåligt.

Tjenis och kamratliga, jo tjena...

Slut på sätt att försöka misstänkliggöra mig? Det känns som att dina teorier i det här läget verkar inkludera mig liksom mest på slentrian och som att du av gammal vana uppfinner anledningar att ha mig på din skummislista.

Rising

Vila i frid
Re: Från graven

Arvidos skrev: "Varför i hela friden skulle Halvtand vara med och skapa ett drev mot Snow när det fanns ett utmärkt drev mot Gurgeh att hoppa på?"

För att undvika att alla skurkarna skulle rösta på en och samma person. När det var dags för Halvtand att rösta så hade redan Andersson hoppat på drevet mot Gurgeh. Snow skulle förstås också rösta på Gurgeh (well, om det hade spelat roll så hade han gjort det), och de kunde ju inte alla tre rösta på en och samma person. Jag misstänker vidare att någon av dig och Wilmer (som också röstade på Gurgeh) rymmer zorakier #4.

Kom också ihåg att när Halvtand väl hade lagt sin röst så var ändå Gurgeh fortfarande i ledningen. Visserligen bara med en röst, men samtalet i stort verkade mest handla om Arvidos' lista, och tåget mot Gurgeh hade många namn som de flesta av oss litade på; förutom Björns slumpröst så hade vi både Arvidos och Andersson. Zorakierna var säkert optimistiska.

Eller så var de bara uppgivna. De visste att mitt siande var korrekt och tog förstås för givet att de inte kunde rädda Snow hur länge som helst. Genom att lyssna på siaren så kunde Halvtand se till att han ändå skulle behålla the benefit of the doubt, eftersom alla ni nötter som fortsatte att lägga era röster på Gurgeh omedelbart hamnade på min lista över misstänkta.

Mogger

Hipsteranka

Jag har ju köpt din teori, som jag sa tidigare, men som jag uppfattar den så bygger den på att Halvtand är skum. Om honom skrev du "Jag hade hoppats på fler inlägg innan jag gjorde detta, framförallt från Halvtand, men han har nu varit inloggad flera gånger den här morgonen utan att skriva något i tråden. Det är nog det enda scumtell han kommer att ge oss."

Jag lägger alltså min röst på Halvtand för att hoppas kunna skaka lite liv i det här spelet.

Halvtand

Warrior

Ja, det blev inget inlägg igår, hade en hel del att stå i. (köpt prylar från ett företag som nu gått i konkurs). Men nu är det fixat, så tiden får utvisa den saken.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, jag har tydligen nämnts ett par gånger hittills, och det är ju alltid roligt att vara populär.
Dock är jag lite förvånad över att Embergem hoppade av min rygg, jag trodde att han skulle jaga mig till världens ände. Kanske är det cahoots-misstankarna mellan honom och Dice som fått honom att backa undan lite.

Andersson verkar vara lite mer populär än mig, och inte på det bra sättet heller.
Han har hjälpt mig på ett par ställen, och jag är tacksam för det (möjligen lever jag fortfarande för att han påpekade att min röst kunde flyttas till Andy).
Jag misstänker honom inte för att vara zoriak, han har helt enkelt inte gjort någonting skumt i mina ögon (men vad vet jag, jag bara skummar igenom tråden på jobbet, därför visas jag som online lite då och då). Min röst står sig som vanligt, men kan ändras längre fram, det beror helt på vad som händer under helgen när alla är lediga och kan skriva 20 inlägg om dagen.

Röst: Björn den gode

Feuflux

omjonasson.se
Statusrapport

Status röster:
(6) Andersson : Feliath, Embergem, Björn den gode, Gurgeh, krank, Rising
(1) Björn den gode : Halvtand
(1) Gurgeh : Andersson
(1) Halvtand : Måns
Blankröst : Dice, Wilmer

Dice har inte skrivit nåt än, men har ju litet tid på sig innan deadline.

Dice

Veteran
Re: Statusrapport

Jag har, sedan tisdags, haft fullt upp med skola, lägenhetsjakt och jobb och har därför ej haft tillfälle att sätta mig in i rådande omgång och väljer därför att rösta blankt denna runda:

Röst: Blank

Björn den gode

Swashbuckler

Ja du här händer inte så mycket, mest för att alla andra verkar nöjda med att Andersson dör. Eftersom du inte har röstat på honom så är det liksom lite upp till dig att argumentera för varför han inte ska dö. Att han har hjälpt dig är liksom inget jättebra argument eftersom vi inte kan veta att du är på vårt lag.

Btw, hoppas jag inte störde vår konstruktiva dag här med ett så här aggresivt inlägg.

Björn den gode

Swashbuckler
Fanatiker

Jag tror jag har löst det, dels på grund av våra pm, som jag ju inte kan citera men även på grund av arvidos inlägg från andra sidan graven
Go fanatics!
Och i andra hand...
Go kardien!
För att allt ska stämma så är det helt enkelt så här, att för oss som inte är fanatiker så gäller att vi eller Zorakierna vinner, för de som är fanatiker så gäller att när spelet är slut så vinner dom ifall alla ateister är utrotade. De har alltså intresse av att hålla spelet igång så länge som möjligt så de hinner få ut alla ateister, men jag tror inte att de kan ha kontakt med varandra. Det skulle helt enkelt vara för konstigt om dom fick syna 4 personers religion per dag tillsammans. Så det finns alltså fyra grupper eller kanske tre beroende på ifall fanatikerna bara känner lojalitet med varandra (jag tror minst en zorakier är fanatiker föv, och tre är kardier).

Zorakier
Zorakfanatiker
Kardifanatiker
Kardier

Vad innebär det här för oss? Tja eftersom det ju förstås måste vara bättre att bara vi vinner så är det ju lite kul att få ut fanatikerna också, men det spelar ingen jättestor roll eftersom det viktigaste ändå måste vara att se till att vi vinner över Zorakierna (för om fanatikerna då vinner så är det tillsammans med oss inte istället för oss).

Det sagt så finner jag av olika anledningar (den bästa finns hos Arvidos eftersom det syntes när han dog;) att följande grupp var fanatikerna: Arvidos, Embergem, Rising, Halvtand (i ungefär den trolighetesordningen också, och av dessa tror jag alltså att en är Zorak, just nu troligast Halvtand).

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Fanatiker

Just ja, det här innebär dessutom att det förmodligen bara fanns fyra Zorakier från start, så har vi nu bara rätt på Andersson så ligger vi rätt ok till ändå, särskilt eftersom jag räknar med att läkaren fortsätter skydda rising.

Wilmer

Hero
Re: Statusrapport

Feuflux said:
Status röster:
(6) Andersson : Feliath, Embergem, Björn den gode, Gurgeh, krank, Rising
(1) Björn den gode : Halvtand
(1) Gurgeh : Andersson
(1) Halvtand : Måns
Blankröst : Dice, Wilmer

Dice har inte skrivit nåt än, men har ju litet tid på sig innan deadline.
Hörrru!

Wilmer said:
Gurgehtåget var det mest spännande förra rundan. Nu när både krank och Andersson så opportunistiskt hoppat på det för att rädda sin vän Snow står det klart att Gurgeh är ren iallafall. Dock är kopplingen Andersson-krank förvirrande eftersom Halvtand-Andersson är given men krank inte varit något fan av Halvtand. Frågan är vems lojalitet som är spelad eller lurad. Eller finns verkligen konstellationen Halvtand-Andersson-krank?

Röst: Andersson