Kardiens kung blickar ut över salen där rikets främsta riddare har samlats och tar till orda:
Som ni alla vet så har dungeonen ett antal mil utanför vår stolta huvudstad ökat enormt i storlek på sistone. Det är dags att skrida till handling! Jag kommer att skicka dit mina främsta riddare för att rensa upp i monterträsket. Här framför mig ser jag nu Kardiens modigaste och skickligaste riddare, för det finns väl inga Zorakier som nästlat sig in här?! Ni kommer att ställas inför flera faror, men alla skatter och inte minst magiska föremål som ni hittar på vägen kommer ni att få behålla. Vilka tänker ställa upp för sin kung och bege sig till dungeonen?
-------------------------------------------------------
Vad är ett varulvsspel?
I den här versionen av varulsspel (även kallat maffia) så utgörs byborna av Kardiska riddare och varulvarna/maffian av Zorakiska riddare. Kardiernas mål är att upptäcka infiltratörerna. Zorakierna kommer vara ungeför en fjärdedel av riddarna och vet till skillnad från Kardierna om vilka de andra i sin grupp är. Deras mål är att hålla sig gömda och lönnmörda Kardierna en efter en. Rollerna kommer att slumpas ut och PM:as till de anmälda deltagarna.
Allt spel sker på forumet i en tråd jag kommer starta när anmälningsfasen är avslutad. Där pratar ni med varandra, analyserar vad som sägs och framför allt så röstar ni på den riddare som ni tycker verkar misstänkt.
Spelet spelas i flera rundor och jag tänker mig att ha två rundor per vecka och låta dessa avslutas t.ex. klockan 21 på onsdagar och söndagar. En runda har flera steg.
1) Riddarna kommer till en ny grotta i dungeonen. Här är det fritt fram diskutera vilka ni tror är Kardier eller Zorakier.
2) Under diskussionen ska alla riddare rösta på den riddare ni vill ha ur spel. Den riddare som får flest röster tvingas gå först ut i strid.
3) Innan rundan är slut ska alla deltagare skicka ett PM till mig. Zorakierna ska ange vilken riddare de vill lönnmörda. De med specialförmågor ska ange vilka riddare de vill rikta dessa mot. Övriga skickat bara ett tomt PM (frivilligt, men om någon hårdbevakar sidan med inloggade forumiter och ser vad ni gör så kan det vara bra som förvirrande element).
4) Sedan blir det strid mot de monster som dyker upp i grottan riddarna befinner sig i. Riddaren som går först kommer att dö i striden. Dessutom kommer riddaren som Zorakierna vill ha bort att bli lönnmördad i stridens hetta utan att någon kan se vem som gjorde det. Övriga riddare besegrar monstren.
5) Nu kommer det element som är nytt jämfört med Risings varulvsspel här på forumet. Monstren lämnar skatter och dessa kommer lottas ut bland riddarna (med lite balansering så att riddare med få eller inga skatter har större chans att få dem). Skatterna består av vanliga föremål och magiska föremål. Endast bäraren får veta om ett föremål är magiskt och vad det i så fall ger för förmåga.
(Kardien och Zorakin är två länder i Ereb Altor för de som inte vet, men den kunskapen spelar ingen roll i spelet. Det är bara till för att namnge de båda grupperna.)
Som ni alla vet så har dungeonen ett antal mil utanför vår stolta huvudstad ökat enormt i storlek på sistone. Det är dags att skrida till handling! Jag kommer att skicka dit mina främsta riddare för att rensa upp i monterträsket. Här framför mig ser jag nu Kardiens modigaste och skickligaste riddare, för det finns väl inga Zorakier som nästlat sig in här?! Ni kommer att ställas inför flera faror, men alla skatter och inte minst magiska föremål som ni hittar på vägen kommer ni att få behålla. Vilka tänker ställa upp för sin kung och bege sig till dungeonen?
-------------------------------------------------------
Vad är ett varulvsspel?
I den här versionen av varulsspel (även kallat maffia) så utgörs byborna av Kardiska riddare och varulvarna/maffian av Zorakiska riddare. Kardiernas mål är att upptäcka infiltratörerna. Zorakierna kommer vara ungeför en fjärdedel av riddarna och vet till skillnad från Kardierna om vilka de andra i sin grupp är. Deras mål är att hålla sig gömda och lönnmörda Kardierna en efter en. Rollerna kommer att slumpas ut och PM:as till de anmälda deltagarna.
Allt spel sker på forumet i en tråd jag kommer starta när anmälningsfasen är avslutad. Där pratar ni med varandra, analyserar vad som sägs och framför allt så röstar ni på den riddare som ni tycker verkar misstänkt.
Spelet spelas i flera rundor och jag tänker mig att ha två rundor per vecka och låta dessa avslutas t.ex. klockan 21 på onsdagar och söndagar. En runda har flera steg.
1) Riddarna kommer till en ny grotta i dungeonen. Här är det fritt fram diskutera vilka ni tror är Kardier eller Zorakier.
2) Under diskussionen ska alla riddare rösta på den riddare ni vill ha ur spel. Den riddare som får flest röster tvingas gå först ut i strid.
3) Innan rundan är slut ska alla deltagare skicka ett PM till mig. Zorakierna ska ange vilken riddare de vill lönnmörda. De med specialförmågor ska ange vilka riddare de vill rikta dessa mot. Övriga skickat bara ett tomt PM (frivilligt, men om någon hårdbevakar sidan med inloggade forumiter och ser vad ni gör så kan det vara bra som förvirrande element).
4) Sedan blir det strid mot de monster som dyker upp i grottan riddarna befinner sig i. Riddaren som går först kommer att dö i striden. Dessutom kommer riddaren som Zorakierna vill ha bort att bli lönnmördad i stridens hetta utan att någon kan se vem som gjorde det. Övriga riddare besegrar monstren.
5) Nu kommer det element som är nytt jämfört med Risings varulvsspel här på forumet. Monstren lämnar skatter och dessa kommer lottas ut bland riddarna (med lite balansering så att riddare med få eller inga skatter har större chans att få dem). Skatterna består av vanliga föremål och magiska föremål. Endast bäraren får veta om ett föremål är magiskt och vad det i så fall ger för förmåga.
(Kardien och Zorakin är två länder i Ereb Altor för de som inte vet, men den kunskapen spelar ingen roll i spelet. Det är bara till för att namnge de båda grupperna.)