Varför vi skall skydda våra föremålsbärare:
Måns said:
Jag inbillar mig att en zorakier med ett magiskt föremål är värre än en zorakier utan?
Så här resonerar jag:
Vilka tjänar mest på förmågor?
De mest typiska förmågorna i varulvs/mafiaspel är:
Siande och utforskande förmågor
Vanligt siande fungerar som så att personen skickar in ett namn till lekledaren via PM som returnerar ett svar som talar om huruvida den personen är kardier eller zorakier.
Andra typer av utforskningar är exempelvis förmågan att få veta vad en viss person har för förmåga eller vem personen riktade sin förmåga emot i just det här draget.
Sådana här förmågor (särskilt siande) tycker jag är relativt ofarliga i zorakiernas händer. De är potentiellt
mycket mer användbara i kardiernas tjänst; du kan räkna med att zorakierna kommer nosa efter riddare med siande förmågor, eftersom det är sådana som är det största hotet mot zorakierna. Zorakierna tjänar jättemycket på att starta drev mot personer med magiska föremål, bara för att tvinga dessa personer att avslöja vad de eventuellt har för förmågor.
Beskyddande förmågor
Vanligt väktande fungerar som så att personen får skicka in ett namn till lekledaren varje drag som då kommer vara skyddad från lönnmord under etappen. Det går inte att skydda personer från att bli dödade av vanliga monster (=alltså den som vi har röstat ut), utan man kan bara skydda mot lönnmord och andra typer av dödsförmågor som används via PM till lekledaren.
En annan sorts beskyddande förmåga är helt enkelt att man själv är skyddad från ett lönnmord. En sorts skyddsväst, alltså. Det finns även varianter som gör att om någon försöker lönnmörda en så dör båda två.
Eftersom det är zorakierna som står för de flesta av lönnmorden i etapperna, så är beskyddande förmågor inte särskilt hjälpsamma för dem. De är mycket mer användbara i kardiernas tjänst. Återigen är det väldigt tråkigt om personer skulle drivas till att avslöja sina beskyddande förmågor, eftersom det bara gynnar zorakierna.
(Beskyddande förmågor är de som skall hållas hemliga så långt som möjligt. Till och med i så kallade "massavslöjningar" (= när man kommer överrens om att alla avslöjar sina förmågor) så kan beskyddande förmågor tillåtas ljuga och utge sig för att sakna förmågor. På så vis kan de nämligen fortsätta att skydda avslöjade siare, medan zorakierna inte vet vem det är av alla deltagare som ser till att siarna inte kan lönnmördas.
Förmågan att mörda
Förmågan att kunna lönnmörda (= precis som zorakierna kan) är en mycket vansklig förmåga. Sällan användbar i kardiernas tjänst - eftersom den bara snabbspolar igenom partiet och oftast leder till att kardier får sätta livet till.
Det skulle definitivt vara katastrofalt om zorakierna fick möjligheten att döda fler personer, men vi skulle inte ha en chans om de fick möjligheten att mörda två personer
varje drag, så om det kommer sådana här föremål så tror jag att de kommer vara engångsföremål.
Förmågan att störa förmågor
Den mest typiska förmågan i den här kategorin är
Roleblocker som fungerar som så att man anger en persons namn via PM; den personen kommer inte kunna använda sin förmåga under etappen utan att veta varför.
Även om det potentiellt sett är en möjlighet att låsa ner lönnmord från zorakierna, så är det ändå generellt sett en skurkförmåga, och anses vara skadligare i skurkarnas händer än vad vi hjältar har nytta av den.
Det här är nog den sortens föremål jag själv är mest rädd för. Och om det exempelvis skulle vara så att jag var en av två stycken riddare som fick en... "silverring" som hade den här förmågan, då skulle jag förmodligen avslöja vad min ring gjorde, bara för att jag tror att kardierna skulle tjäna på att veta vilka som var misstänkta för att ha stängt ner deras förmågor under etappen. Det här är särksilt viktigt om det skulle finnas en avslöjad siare i spel.
En annan typ av störare är en så kallad "Bus Driver" som har förmågan att skifta två targets med varandra. Alla förmågor som riktas mot en av personerna drabbar istället den andra, och vice versa. Potentiellt sett användbar i kardiernas tjänst, men den kan förmodligen göra mer skada i zorakiernas händer.
Förmågor som fuckar upp alignment
Alignment är alltså huruvida man ger utslag som "kardier" eller "zorakier" via siande. Det finns förmågor som gör att man själv ger utslag som zorakier trots att man är kardier, och vice versa (i Gotham City-spelet jag ledde så hade Batman förmågan att ge utslag som vanlig brottsling via sianden, för att jag ville göra honom till superfarlig varulv. I Mafiaspel kallas dessa skurkar för "godfathers"). Det är inte alltid som spelaren själv vet om att hon har en sådan här förmåga, och jag kan mycket väl tänka mig att det kommer föremål med förbannelser som fungerar på det här viset.
Man kan också få förmågan att varje drag välja en annan person som under detta drag ger utslag via sianden som zorakier (de kallas för "framers") och det är givetvis något som enbart zorakierna tjänar på.
Det är farliga förmågor, och vi bör se upp med dem. Men jag tycker att vi behöver få varsel om att sådana föremål faktiskt
finns i vårt spel (alltså sianden som visar sig vara opålitliga) innan vi riktar misstankar mot dem som har magiska föremål i sin ägo.
Möjligheten att fucka upp röster
Såsom att ens röst blir värd två röster, eller att ens röst inte blir värd någonting, eller att man väljer en person som får en extra röst (eller blir av med sin röst), eller att detta drabbar den man själv röstar på.
Dessa förmågor kan vara ganska farliga i zorakiernas ägo, men vi bör inte se upp med dem förrän vi sett att något faktiskt konstigt har skett med rösterna.
Informationsfärdigheter
Tillåtelse att kunna prata med varandra via PM, eller att kunna skicka privata meddelanden till andra i etapperna. Inte direkt superanvändbara för endera sidor.
---
Så (pust)... Allt som allt så är de flesta förmågor vi kan förvänta oss mer användbara för oss kardier än för zorakierna.
Vad händer om några få deltagare får väldigt kraftfulla förmågor?
Jo, zorakierna kommer att vilja lönnmörda alla kardier i denna grupp, vilket betyder att eventuella zorakier med kraftfulla förmågor kommer att överleva etapp ut och etapp in, tills det hela börjar bli väldigt misstänksamt.
Vi skall alltså inte oroa oss för förmågorna, utan det kan vi låta zorakierna bekymmra sig för. Ju mer de agerar i syftet att utrota kardier med potentiellt kraftfulla förmågor, desto mer tydligt kommer eventuella zorakier med kraftfulla föremål att stå ut från resten. Då gräver de sin egen grav, med andra ord.
---
Så, i korthet; visst är zorakier med föremål farliga, men överlag så gynnas vi kardier
mer av föremålen än zorakierna, och vi får ut mer information av att låta de med föremål få vara kvar i livet (eller mördas av zorakierna). Så vi bör låta bli att rösta fram dem som kandidater att gå längst fram i ledet.