Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
På söndag börjar spelet i en NY TRÅD. Det är inte tillåtet att kommentera reglerna i den här tråden, eventuella frågor tas i PM. Roller delas ut strax efter att det här inlägget publicerats, varulvarna får prata med varandra från och med idag.
---
Regler
Vanliga regler gäller.
Undantag och förtydliganden:
1. Det är tillåtet att, så länge en runda pågår och så länge man är kvar i spel, diskutera spelet i Småpraten.
2. Vid oavgjort röstresultat är äldst röst utslagsröst.
3. Det är tillåtet att citera roll-PM och annan konversation med spelledaren.
4. Spelet startar med 6 bybor och 3 varulvar.
5. Spelet är en klassiker, varulvar vs. bybor, i byn finns siare och väktare. Dock varierar vilka förmågor som är aktiva enligt nedanstående tabell.
Tabellen avläses i början av en runda. Hörnet längst upp till vänster är R1 då spelet börjar med 6 bybor och 3 varulvar. I det läget får inte varulvarna nattmörda. Om en varulv åker ut första rundan och ställningen blir 5-2 aktiveras varulvarnas nattmord i R2. Ett x i tabellen innebär att ingen förmåga är aktiv den rundan. Ett - innebär att det är en omöjlig ställning. Siarförmågan har en specialegenskap: i R1 får siaren sia, men resultatet av detta siande kommer först när det står "Siare" i tabellen. På rundor där det står "Siare" fungerar siarkraften som vanligt.
Observera att rollerna "Siare" och "Väktare" delas ut innan spelstart. När det står "Väktare" i tabellen innebär det INTE att någon får väktarrollen slumpad till sig, utan att väktarens förmåga aktiveras.
Deltagare:
BDG
Empi
Landrim
.113
Rasmus
KK
Trasapa
Xyas
Basse
Roller:
---
Regler
Vanliga regler gäller.
Undantag och förtydliganden:
1. Det är tillåtet att, så länge en runda pågår och så länge man är kvar i spel, diskutera spelet i Småpraten.
2. Vid oavgjort röstresultat är äldst röst utslagsröst.
3. Det är tillåtet att citera roll-PM och annan konversation med spelledaren.
4. Spelet startar med 6 bybor och 3 varulvar.
5. Spelet är en klassiker, varulvar vs. bybor, i byn finns siare och väktare. Dock varierar vilka förmågor som är aktiva enligt nedanstående tabell.
Antal bybor | ||||||
Antal varulvar | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
3 | Siaren får sia | Siare | Siare | Varulvarna vinner | Varulvarna vinner | Varulvarna vinner |
2 | Nattmord | Siare, Nattmord | x | Siare, Nattmord, Väktare | Varulvarna vinner | Varulvarna vinner |
1 | – | Nattmord | Siare, Nattmord | Väktare, Nattmord | x | Varulvarna vinner |
0 | Byn vinner | Byn vinner | Byn vinner | Byn vinner | Byn vinner | - |
Tabellen avläses i början av en runda. Hörnet längst upp till vänster är R1 då spelet börjar med 6 bybor och 3 varulvar. I det läget får inte varulvarna nattmörda. Om en varulv åker ut första rundan och ställningen blir 5-2 aktiveras varulvarnas nattmord i R2. Ett x i tabellen innebär att ingen förmåga är aktiv den rundan. Ett - innebär att det är en omöjlig ställning. Siarförmågan har en specialegenskap: i R1 får siaren sia, men resultatet av detta siande kommer först när det står "Siare" i tabellen. På rundor där det står "Siare" fungerar siarkraften som vanligt.
Observera att rollerna "Siare" och "Väktare" delas ut innan spelstart. När det står "Väktare" i tabellen innebär det INTE att någon får väktarrollen slumpad till sig, utan att väktarens förmåga aktiveras.
Deltagare:
BDG
Empi
Landrim
.113
Rasmus
KK
Trasapa
Xyas
Basse
Roller:
BYBO: Du är bybo. Du vinner när alla varulvar är ute ur spel.
VARULV: Du är varulv, dina medvarulvar är [namn] och [namn], ni får prata med varandra utanför speltråden.
Nattmord: Efter att den första av er röstats ut får ni nattmörda en spelare per runda. Observera att det inte gäller de rundor det står 4-2 eller 2-1 till byn. Meddela mig innan rundans slut vem ni vill nattmörda.
SIARE: Du är siare. Första rundan får du skicka in ett sieri och få veta fraktionen på den du siar. Du får dock inte svar förrän din förmåga aktiveras, vilket den gör så fort första bybon försvunnit ur spel, dock inte i läget 4-2 till byn. Efter att din förmåga aktiverats får du sia som vanligt, d.v.s. en spelare per runda.
VÄKTARE: Du är väktare. Din förmåga aktiveras bara när ni är tre kvar i byn. Då får du välja en spelare som du skyddar från varulvarnas nattmord, du får inte skydda samma spelare två rundor i rad, förutom om du lyckats skydda en spelare en runda, då får du skydda samma nästa runda.