Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Brynolf

Dum fan
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

En annan grej är ju att kk/vimes-metaspektaklet, om de båda är bybor, är smaskens för ulvar att hoppa in i och anmärka på. Jag har inte koll på vilka som gjort det, men det kan bli läge att gå tillbaka och kika senare om vi grönar kk/vimes.

Brynolf

Dum fan

Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Det enda jag reagerat på som inte diskuterats så mkt ännu är att Basse tidigt började prata om outningar som om det vore ett fluffspel. Den här gången har vi med all sannolikhet inget att outa, utom powerroller förstås, och att outa dessa är det väl ingen som tycker.

Jag vet inte hur ulvigt det egentligen är, då det ju anses så pass ofint att fiska powerroller att ulvar knappast skulle göra det så pass öppet, och någon annan anledning att prata outningar kan jag inte se. Men det är om inte skumt så i alla fall udda.
Detta hör väl samman med den fråga jag ställt dig Brynte.

Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Wut, vad menar du basse? Vad ska outas när det inte finns nåt att outa? Eller har du nåt att outa? Eller wut va yo?
Kan du förtydliga dig lite här Brynte. Vad menar du? Det är nått jag inte förstår här, eller snarare så förstår jag ingenting.
Jag behöver fortfarande ett litet förtydligande på vad du menar dock...
Precis, det var svar på den frågan, kan man säga. Vad är det som är oklart? Att prata outningar i ett flufflöst lir = Udda.

Brynolf

Dum fan

Om det är "eller har du nåt att outa"-biten du undrar över, är det en retorisk fråga som jag naturligtvis inte förväntade mig att få ett 'ja, jag är väktare'-svar på. Basse är ju inget nöt, liksom.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Brynte said:
Precis, det var svar på den frågan, kan man säga. Vad är det som är oklart? Att prata outningar i ett flufflöst lir = Udda.
Då har jag säkert bara missat vart Basse pratar om outningar i detta flufflösa spel. Tippar på att det är där oklarheterna ligger.

Basenanji

Postd20modernist

Brynolf said:
Det enda jag reagerat på som inte diskuterats så mkt ännu är att Basse tidigt började prata om outningar som om det vore ett fluffspel.
Nja, vänta nu lite. Om vi tittar efter lite noggrannare så skrev jag så här till Vimes:

Basenanji said:
Tja, jag passar bollen vidare: hur ska vi göra med powerrollerna tycker du? Vilket råd vill du ge till någon som är van att spela flufftungt?
Så min ambition var knappast att få igång ett outande, utan snarare att få Vimes att snacka om något (i princip vad som helst).

Dessutom: jag tycker alltså INTE att siaren eller väktaren ska outa sina roller förrän det är riktigt, riktigt illa.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Basse said:
Basenanji said:
Kul att vi är igång och kul med ett klassiskt upplägg.

Jag ska försöka ta't lite lugnare den här gången. :gremwink:

KK said:
Hur ser du på siare/väktare i ett sånt här spel? Ut med skiten och offra på stört eller har du en annan strategi nu?
Faktiskt en svår fråga - Korpa och Max Räv (be)visade ju att den där "ut med allt!"-strategin var rätt kass. Jag tycker vi håller på det den här gången, även om jag värderar listor på misstänkta, röstmönster och aktivt deltagande högre än våra powerroller.

Röst: Vimes

Tja, jag passar bollen vidare: hur ska vi göra med powerrollerna tycker du? Vilket råd vill du ge till någon som är van att spela flufftungt?
Alltså, det är utifrån detta inlägg som du anser att Basse: "Att prata outningar i ett flufflöst lir = Udda."

Och det är ju det jag inte riktigt får ihop. Jag ser inte vart Basse snackar om outningar på något vis? Därav är jag rätt fundersam över ditt inlägg Brynolf.

Det närmaste jag kommer är: "Tja, jag passar bollen vidare: hur ska vi göra med powerrollerna tycker du? Vilket råd vill du ge till någon som är van att spela flufftungt?"

Basse undrar vad Vimes tycker om powerrollerna? Alltså, om vi skall hålla på dom eller inte. Precis den frågan jag riktade till Basse.

Och.

Basse vill att Vimes skall ge de mindre erfarna spelarna tips på hur man kan spela spelet utan fluff.

Brynolf

Dum fan

Nä, det menar jag inte att du sagt heller. Men du tar upp "ut med allt"-outning som om det öht vore relevant i det här spelet. Eller har jag missförstått kontexten?

KK: Det är Basses första inlägg jag menar.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Brynolf said:
Nä, det menar jag inte att du sagt heller. Men du tar upp "ut med allt"-outning som om det öht vore relevant i det här spelet. Eller har jag missförstått kontexten?

KK: Det är Basses första inlägg jag menar.
Okay, det är "ut med allt"-strategin du tolkar som att Basse vill snacka outningar i ett flufflöst lir vilket gör Basse till en udda karaktär.

Din tolkning av det hela tycker jag är mer udda.

Gällande min fråga till Basse så var det ju rätt relevant och on topic. Det var ju en jämförelse som Basse gjorde mot vårt föregående lir. En jämförelse som jag tyckte var kass eftersom vi såg väktare/siare på lite olika vis. Basse tyckte inte det funkade med all out i R1 och jag tycker fortfarande att det funkade kanon i förra liret med all in outning i R1 med tanke på att vi vann och siare/väktare fixade 2-0 till byn.

Basse skriver ju klart och tydligt att han inte vill att siaren och väktaren skall outa sig i R1 i det här spelet pågrund av att han tycker att det var kasst i föregående spel. Basse vill prata om strategier över hur siare/väktare skall jobba och du tolkar det väldigt skevt tycker jag då.

LJSLarsson

Hero

När Konrad och Recca håller i taktpinnarna är det verkligen svårt att hänga med. De tar upp hela tiden bra saker, men det är ingen idé att bara säga "Så tycker jag med", för det är bara slappa ulvar som gör.

Konrad har fångat upp något bra på Brynolf och Recca följer med och trycker på. Man skulle ju kunna följa med och trycka... men...

Ja, Recca och Konrad har verkat väldigt samspelta... i brist på bättre ord. När Emp i början la en röst på Konrad så sa Recca till på skarpen, och hon var på Vimes för hans metaspelsanalys av Konrad.

Ligger det något i det jag noterat, Recca? Håller du Konrad väl hårt i handen?

Röst Recca

Mukwa

Swashbuckler

Konrad Konvalj said:
Basse skriver ju klart och tydligt att han inte vill att siaren och väktaren skall outa sig i R1 i det här spelet pågrund av att han tycker att det var kasst i föregående spel. Basse vill prata om strategier över hur siare/väktare skall jobba och du tolkar det väldigt skevt tycker jag då.
Det är väl å andra sidan det som är lite konstigt eftersom han försöker få Vimes att snacka ur sig om powerroller bara något inlägg tidigare. Att han sedan förklarar det med att Vimes/byn skulle få något att snacka om känns aningen efterkonstruerat eftersom byn från första inlägget hela tiden har haft något att snacka om. Det som talar för basse är att han skrivit att han inte tyckte att snacket i byn var något att ha.

Basse känns lugn. Inväntar Brynolf då.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Mukwa said:
Konrad Konvalj said:
Det är väl å andra sidan det som är lite konstigt eftersom han försöker få Vimes att snacka ur sig om powerroller bara något inlägg tidigare. Att han sedan förklarar det med att Vimes/byn skulle få något att snacka om känns aningen efterkonstruerat eftersom byn från första inlägget hela tiden har haft något att snacka om. Det som talar för basse är att han skrivit att han inte tyckte att snacket i byn var något att ha.

Basse känns lugn. Inväntar Brynolf då.
Är det jag som är off eller? Basse skriver allt detta i sitt första inlägg. Han är villig att ta snacket med mig och svarar på min fråga om hur han ser på att outa powerroller tidigt i det här spelet. Basse är ju känd för sitt all out i R1 men nu har han funderat ett steg till och tycker det är bättre att knipa käft. Efter det vill Basse veta vad Vimes tycker om samma sak. Alltså, i samma inlägg. I hans första inlägg.

Vad är det jag missförstår nu?

Konrad Konvalj

Myrmidon

LJSLarsson said:
När Konrad och Recca håller i taktpinnarna är det verkligen svårt att hänga med. De tar upp hela tiden bra saker, men det är ingen idé att bara säga "Så tycker jag med", för det är bara slappa ulvar som gör.

Konrad har fångat upp något bra på Brynolf och Recca följer med och trycker på. Man skulle ju kunna följa med och trycka... men...

Ja, Recca och Konrad har verkat väldigt samspelta... i brist på bättre ord. När Emp i början la en röst på Konrad så sa Recca till på skarpen, och hon var på Vimes för hans metaspelsanalys av Konrad.

Röst Recca
Nu skall jag absolut inte svara för Recca här men jag skall absolut påpeka en gång till att Recca är inne i sitt A-game. Hon är skarp och på. Riktigt byboigt och bra bybo spel är vad jag ser från Recca.

Om hon håller mig hårt i handen får hon svara på själv.

Du röstar ju uppenbarligen på Recca här. Är det för att du tycker att hon är ulv eller är det för att du tycker att hon spelat för bra som bybo eller är det baserat på att hon tycker att exempelvis Mukwa åker segelbåt och kopierar hennes inlägg?

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Vimes

Mukwa said:
BDGs tonfall i detta är också förvånande hårt:
Men som du [Vimes] spelar nu så hade vi inte ens fått svar på din relevanta fråga om inte jag lagt mig i. Eller för att vara lite rakare: Om du är bybo så spelar du dåligt för tillfället.
Röst: Björn den onde
Har inte vi spelat varulvsspel mot varandra förut, jag är rätt säker på det, men det är ju inte alltid lätt att komma ihåg namn. Hela din argumentation bygger på att jag verkar gå ut offensivt och med ett hårt tonläge. Jag har försökt skärpa mig, men att du blir förvånad tycker jag är väldigt märkligt. Mina inlägg brukade i början se ut så här (jag var bybo föv):

Gamle Björn den Gode said:
Okej, som vi alla vet så kan vi inte lita på Vicotnik, men det här inlägget var ändå ett lågvattenmärke. Han påstår att han är med i matchen men hans uttalande tyder på att han inte ens kommit in i omklädningsrummet än, skärpning.
Jag tycker faktiskt att det du citerar ovan är betydligt mildare och ett steg i rätt riktning, jag tycker inte att du borde kunna bli förvånad över att det är oväntat hårt med tanke på vilken stil jag brukar köra i varulvsspel.

Så... sluta vara dålig?

Björn den gode

Swashbuckler

LJSLarsson said:

Röst Recca
Det här kan nog faktiskt vara dagens sämsta röst. Till och med sämre än Mukwas röst på mig och den var bra dålig. Inte för att jag håller med KK om att Recca har spelat så fruktansvärt bra, men hon är nog ändå den som spelat bäst. Eftersom det är ca 3/4 chans från start att Recca inte är ulv, så vill vi därför behålla henne.

Patient Beta

Swordsman

Björn den gode said:
Empiricus said:
Björn den gode said:
Empiricus said:
En sak slog mig också (yes, jag och skumma teorier, bear with me):Tänk om Vicotnik inte skickat ut några av de speciella rollerna ännu, utan håller på dem. Hur skulle spelet då påverkas, om det dimper ner PM som säger "Du är Ulv" eller "Du är Väktare/Siare" först när alla har kommit igång.
QFST (= Quoted For Scum Tell)

Eller nej förresten, det här kan också betyda att du är grön, men det är det absolut mest intressanta som skrivits idag så det förtjänar att citeras. Innan någon som känner dig bättre protesterar så är du dock numera med på min ulvigare än snittet lista.
Varför var min fråga om huruvida spelet hade påverkats om inga specialroller är utskickade ännu det mest intressanta som skrivits hittills?
Synd att ingen plockat upp det här. Men då försöker jag vara tydligare. Recca har redan visat varför KKs agerande inte är en tell åt något håll (då rollerna nog inte var utskickade). Vimes hade en bra kommentar när han pekade på att Vico knappast kunde ha sagt att rollerna var utskickade oavsett. Med det i åtanke så tycker jag att det inte finns så mycket att gå på i det spåret längre (även om jag inte glömmer bort det).

Men din kommentar: "Tänk om Vicotnik inte skickat ut några av de speciella rollerna ännu, utan håller på dem." Här skriver du alltså att du inte har fått någon speciell roll. Om du är bybo så är det bara dåligt, eftersom du antingen ljuger (Ljug inte!), eller inte har någon speciell roll. (Nu ska du förstås inte svara på vilket av dessa som är sant och hjälpa ulvarna ännu mer). Eller så är du ulv. Min erfarenhet säger mig att det är troligare att du är ulv än att du har gjort bort dig. Särskilt med tanke på den diskussionen som har varit tidigare så borde du inte kunna ha undgått att en sån här spekulation skulle "gröna" dig, och just därför känns det väldigt planterat.

Jag antar att din spekulation inte är rimlig om du samtidigt hävdar att du själv har fått en specialroll. (Återigen säg inte att du inte har det, vi behöver inte ha mer skada än som redan skett om du skulle vara bybo).

Jag röstade på Basenanji för att det var den spelare som jag helst ville ha ut. Och som han mycket riktigt påpekade så var det personligt. Jag vet att jag aldrig kommer kunna övertyga byn om min åsikt ifall jag och han inte har samma, och då jag vet att jag är bybo, och inte vet att Basenanji är det (och dessutom tror att jag är bättre på att hitta ulvar även om båda skulle vara det) så såg jag honom som den farligaste spelaren, därav min röst.

Men oroa dig inte, beroende på hur du svarar på det här så är det nog rätt troligt att jag byter min röst till dig.
Det kan också vara att min spekulation om ifall några speciella roll-PM skickats ut var lite av en fälla för att se vilka som starkt skulle opponera sig mot det eller helhjärtat stödja tanken, oavsett hur jag själv står till i rollväg.

En Ulv skulle ju nog gärna se att vattnet grumlas kring om roll-PM kommit ut eller inte, och antingen vilja sälla sig till ett sådant resonemang eller använda det som ammo för att skjuta ner en Bybo lättare. Och jag tycker att du har huggit rätt hårt på det, exempelvis.

Nej, min motivation med den teorin var just att se vilka som skulle slå hårt mot eller för den. Och varför.

Patient Beta

Swordsman

Basenanji said:
Att Empiricus säkert sitter på ett asbra exceldokument tar jag för givet och med tanke på vilken stjärna han är på det så hoppas jag att ni har tålamod med mina bristande skapelser. :gremwink:
Helt fel! Jag har faktiskt tänkt köra helt Google docs denna gång, med min statistik. :gremwink:

Abracadabra!

Basenanji

Postd20modernist

Underbart Emp!

En stilla kvällsundran: just nu ligger det ändå tre röster på BDG. Kan ni som i nuläget röstar på Björn specificera och/eller utveckla era misstankar?

Sedan ska det bli göt med Liliana och Nässe på banan. Hemska tanke att de båda kanske är ulvar och vi sitter här och jagar upp oss över...ingenting. Tja, om det är två ulvar i spel då. Förmodligen är de väl tre.

Basenanji

Postd20modernist

Äsch, nu ligger det bara TVÅ röster på BDG ser jag. LJS har bytt till Recca.

Ändå: varför ska vi hänga BDG?