Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Vimes

Basenanji said:
Äsch, nu ligger det bara TVÅ röster på BDG ser jag. LJS har bytt till Recca.

Ändå: varför ska vi hänga BDG?
Det ska vi inte. Vi ska hänga Empiricus, se ovanstående.

Nässe

Myrmidon
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Hej!

Jag är med, och sitter just nu och läser ikapp!

Kul inledningstext :gremsmile:

LJSLarsson

Hero

Konrad Konvalj said:
Nu skall jag absolut inte svara för Recca här men jag skall absolut påpeka en gång till att Recca är inne i sitt A-game. Hon är skarp och på. Riktigt byboigt och bra bybo spel är vad jag ser från Recca.

Om hon håller mig hårt i handen får hon svara på själv.

Du röstar ju uppenbarligen på Recca här. Är det för att du tycker att hon är ulv eller är det för att du tycker att hon spelat för bra som bybo eller är det baserat på att hon tycker att exempelvis Mukwa åker segelbåt och kopierar hennes inlägg?
Än så länge har jag inte satt Recca i ett ulv- eller bybofack, men istället för att bara följa med strömmen vill jag veta hur Recca tänker och att hon pratar om det så vi inte fokuserat allt på några få i första rundan.

Du har flera gånger skrivit att Recca är i sitt a-game. Kan du motivera detta lite bättre? När jag tittar över Reccas spel har det bestått av:

* Att uttryckligen säga att hon skall låta KK hålla taktpinnen.
* Vara på Emp för att han la en röst på KK.
* Upptäckt att Vimes tog lång tid på sig att skriva i pm-tråden.
* Skämtat om att Basse gått ur pm-konversationen.
* Varit på Basse för att han sagt att ulvar inte offrar kompisar i andra rundan.
* Varit på Vimes för att han och Emp för att de formulerade sig på ett sätt så att de avslöjade att de inte hade powerroller (vilket Björn den gode redan poängetat tidigare).

Så, utöver att se att Vimes tog tid på sig, hur har hon uppvisat sitt a-game?

Björn den gode said:
Det här kan nog faktiskt vara dagens sämsta röst.
Tråkigt att du känner så. Du får gärna motivera och förklara varför min röst är dålig istället för att bara ge den dåligt betyg. :)

Recca

Femme Fatale

LJSLarsson said:
När Konrad och Recca håller i taktpinnarna är det verkligen svårt att hänga med. De tar upp hela tiden bra saker, men det är ingen idé att bara säga "Så tycker jag med", för det är bara slappa ulvar som gör.

Konrad har fångat upp något bra på Brynolf och Recca följer med och trycker på. Man skulle ju kunna följa med och trycka... men...

Ja, Recca och Konrad har verkat väldigt samspelta... i brist på bättre ord. När Emp i början la en röst på Konrad så sa Recca till på skarpen, och hon var på Vimes för hans metaspelsanalys av Konrad.

Ligger det något i det jag noterat, Recca? Håller du Konrad väl hårt i handen?

Röst Recca
Jag tycker inte jag gör det men som jag sagt tidigare så är K.K bra när han får hållas. Den stora egentliga anledningen till att jag tyckte att rösterna tidigt på K.K var dåligt är för att han då går i försvar och dels inte producerar så mycket bra som han annars gör, och dels för att det inte då går att utläsa hur hans spel skiljer sig från när han är den duktiga bybon. Får han hållas så känner jag mig mycket bättre på att notera ulvigt beteende från honom än om han försvarar sig. Hittills har han varit bra och därför lutar jag åt att han är bybo. Han spelar inte som han brukar göra när han är ulv, då ligger han ofta mycket lägre i första rundan, enligt min uppfattning. Jag tänker inte svära på det förstås men det är min tolkning av hans spel så här länge.

Vimes spelar också som han brukar göra när han är bybo. Jag lutar faktiskt åt att de båda är bybor. Empiricus spel känns igen från förra varulvsspelet då han var bybo. Det som BDG pekar ut som ulvigt tycker jag var lite av Empiricus märkliga egenhet i första varulvspelet han spelade. Det där att varva utmärkta analyser med ganska märkliga teorier. Nu verkar dock BDG ha hittat nåt på Empi iom att han ursäktar sig på det sätt han gör, att det skulle varit planerat för att få folk att hoppa på det. Det tycker jag, likt BDG, är en klar scumtell.

Larsson, vad tycker du om det Empi gör? Är det en scumtell och i så fall på vilket sätt?

Nässe

Myrmidon

Jag vet att det kan inte gillas men jag tänker efter en första genomläsning förhålla mig lite neutralt. I mitt förra varulvslir gick jag igång enormt på vad som visade sig vara knasiga antaganden, och det tänker jag inte göra om.

Jag har också lite svårt att förhålla mig till argument som säger att någon brukar bete på ett visst sätt, eftersom jag inte kan förhålla mig till det.

Än så länge ser jag inget som verkar tydligt ulvigt. Angående PM:et så tror jag att jag själv kunde ha gjort både som KK och Vimes, oavsett om jag var bybo eller ulv, så jag vill inte riktigt luta åt att det betyder varken det ena eller det andra.

Basenanji

Postd20modernist

Björn den gode said:
Det ska vi inte...
Alltså, jag tycker väl att det inte känns så kul att basera det här spelet på analysera av PM innan själva spelet har börjat.

Och att då gå på Emp för hans lite kulöra idé om att fånga ulvar gör mig tveksam. Dessutom höll han på så där i förra spelet också, med teorier som rörde sig lite i periferin.

Å andra sidan är BDG alltid...BDG. Och jag har dåligt samvete för att jag tog ut honom i det där partiet vi inte får nämna vid namn. Så när BDG börjar spetsa in sig på någon tycker jag att det är läsvärt.

Och möjligen att jag dras med i nån sorts paranoia här, men det här tycker jag är lite läbbans:

Empiricus said:
Det kan också vara att min spekulation om ifall några speciella roll-PM skickats ut var lite av en fälla för att se vilka som starkt skulle opponera sig mot det eller helhjärtat stödja tanken, oavsett hur jag själv står till i rollväg.
I min paranoida värld är det en scumtell att ens öppna för att man faktiskt kan vara något annat än bybo.
Kanske inte tillräckligt för att rösta på Emp, men definitivt tillräckligt för att fortsätta hålla koll på'n.

I nuläget ser min rödlista ut som följer:

Mukwa, Emp, LJS och Brynolf.

Mycket av skälen till att de står där är att ulvar gärna vill se hur byn hänger "bra" spelare. Kan man få med sig nån på ett drev mot t ex BDG så är man som ulv mer än nöjd. Anledningen till att jag postar en sån där lista är knapast att mitt skarpa analytsika sinne har gett frukt, utan bara ett möjligen taffligt men ändå, försök att visa byn hur jag resonerar.

För övrigt har jag inget för KK-Recca grejen. KK ter sig grön ut för mig (han spelar väl som vanligt?) och Recca är, jag får hålla med BDG här, den bästa spelaren hittills.

Basenanji

Postd20modernist

...och på det följer en ny röst!

Röst: Mukwa

Tell us about BDG!

Recca

Femme Fatale

Jag måste även kommentera detta:

Ja, Recca och Konrad har verkat väldigt samspelta... i brist på bättre ord. När Emp i början la en röst på Konrad så sa Recca till på skarpen, och hon var på Vimes för hans metaspelsanalys av Konrad.

Ligger det något i det jag noterat, Recca? Håller du Konrad väl hårt i handen?
Jag ansåg att jag hittade något att gå på Vimes om. Ställa frågor och dreva och sånt du vet, sånt man gör som bybo. Just nu sammanfattar du lite kort de intryck en skumläsare av en tråd skulle kunna få.

En ulv behöver ju inte tänka så mycket på sånt då denne vet att någon är bybo/ulv och då vet huruvida något är en faktisk scumtell. Då är det ju lätt att bara ta till sig de rent ytliga intrycken och skriva en kort sammanfattning av det man läst.

Du låg ju lågt under den ordväxling som följde men hur tänkte du kring det hela, Larsson?

Angående skumläsningen tänker jag också på detta:

När jag tittar över Reccas spel har det bestått av:

* Att uttryckligen säga att hon skall låta KK hålla taktpinnen.
* Vara på Emp för att han la en röst på KK.
* Upptäckt att Vimes tog lång tid på sig att skriva i pm-tråden.
* Skämtat om att Basse gått ur pm-konversationen.
* Varit på Basse för att han sagt att ulvar inte offrar kompisar i andra rundan.
* Varit på Vimes för att han och Emp för att de formulerade sig på ett sätt så att de avslöjade att de inte hade powerroller (vilket Björn den gode redan poängetat tidigare).
Ännu har det bara varit en sisådär 150 inlägg och du har ju hängt med ett tag i tråden Larsson. Att du bara har en sammanfattning av vad någon annan skrivit så här långt i spelet är inte värst skärpt. Eller är det ulvigt? Ulv och oskärpt är ofta synonymt i det här spelet.

Röst: Larsson

Nej, det är inte en hämndröst. Larsson har ulvigast spel så här långt.

Recca

Femme Fatale

Basenanji said:
Empiricus said:
Det kan också vara att min spekulation om ifall några speciella roll-PM skickats ut var lite av en fälla för att se vilka som starkt skulle opponera sig mot det eller helhjärtat stödja tanken, oavsett hur jag själv står till i rollväg.
I min paranoida värld är det en scumtell att ens öppna för att man faktiskt kan vara något annat än bybo.
Kanske inte tillräckligt för att rösta på Emp, men definitivt tillräckligt för att fortsätta hålla koll på'n.
Sådant lägger jag aldrig någon vikt på. Det är lite som att slå någon på handen för att de skrivit: Det spelar ingen roll om jag är ulv eller bybo, jag skulle kunna göra så här ändå.

Det är snarare ulvar som är så high-strung att de inte kan tänka sig formulera sig på ett sätt där de ens nämner sig själva i samma andetag som "ulven".

Intryck so far: Jag tycker du spelar lite mesigt, Basse.

Du är helt enkelt för försiktig i din spelstil. Paranoida ställningstaganden... Meh. Om du är ulv så ser du just nu BDG hoppa på Empi och då vill du gräva där för att försöka röda honom mer. Du gör det precis som en försiktig ulv skulle göra, inget ställningstagande, bara en liten nudge så där för att se om några bybor hoppar på tåget.

Alltså, jag tycker väl att det inte känns så kul att basera det här spelet på analysera av PM innan själva spelet har börjat.

Och att då gå på Emp för hans lite kulöra idé om att fånga ulvar gör mig tveksam. Dessutom höll han på så där i förra spelet också, med teorier som rörde sig lite i periferin.
Asso...

...Empi verkar efterkonstruera sin ulvfälla efter att det framgår att det var en jättemärkligt ulvfälla med tanke på vad den insinuerade gällande hans roll. BDG är ju väldigt skärpt när han plockar upp det och det är nu allmän kännedom, men du verkar inte förstått vad som är själva scumtellen?

Recca

Femme Fatale

LJSLarsson said:
OJ!

En till grej på Larsson. Han har redan missat att det var Mukwa som gjorde den outningen och inte Vimes.

Recca

Femme Fatale

Basenanji said:
I nuläget ser min rödlista ut som följer:

Mukwa, Emp, LJS och Brynolf.

Mycket av skälen till att de står där är att ulvar gärna vill se hur byn hänger "bra" spelare. Kan man få med sig nån på ett drev mot t ex BDG så är man som ulv mer än nöjd. Anledningen till att jag postar en sån där lista är knapast att mitt skarpa analytsika sinne har gett frukt, utan bara ett möjligen taffligt men ändå, försök att visa byn hur jag resonerar.

För övrigt har jag inget för KK-Recca grejen. KK ter sig grön ut för mig (han spelar väl som vanligt?) och Recca är, jag får hålla med BDG här, den bästa spelaren hittills.
Jag tycker inte att det framgår hur du resonerar. Du har postat vilka du misstänker. Men varför misstänker du dem?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Larsson said:
Hela rundan och det har fortsatt efter detta inlägg också.

Recca spelar sitt bybospelande då hon är som allra bäst. Vad mer behöver jag säga? Jag låter Recca göra sin grej och har inte för avsikt att gå in och peka mer än så. Jag tycker Recca är bra nu och hoppas att det håller i sig hela spelet. Det är bra för byn när Recca är bra.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Liliana

Liliana, ta för dig. Hoppa in i spel och ställ frågor. Ta ställning till vad som finns och kom med nått fräsigt. Nu har du varit online och läst Vico´s pm så nu finns det ingen återvändo. Kör ba, kör!

Recca

Femme Fatale

Konrad Konvalj said:
Larsson said:
Hela rundan och det har fortsatt efter detta inlägg också.

Recca spelar sitt bybospelande då hon är som allra bäst. Vad mer behöver jag säga? Jag låter Recca göra sin grej och har inte för avsikt att gå in och peka mer än så. Jag tycker Recca är bra nu och hoppas att det håller i sig hela spelet. Det är bra för byn när Recca är bra.
Det bästa är att det bara är bra för mina armar om jag blir nattdödad. ^^

Basenanji

Postd20modernist

Nej, jag är verkligen inte speciellt bra eller vass i det här spelet.

Jag tycker bara att det är bra när vi postar sådana där listor, eftersom ulvar gärna vill slippa "hitta på" skäl till att någon de vet är grön skulle kunna vara misstänkt. Alltså vill jag att andra följer mitt exempel och skriver egna misstankelistor och är allmänt aktiva. Då pressar vi ulvarna att vara aktiva.

Och sedan så skrev jag faktiskt om skälet till min lista, knappast en imponerande sådan, men ändå bättre än ingen alls. Jag tror att Mukwa et al. helt enkelt vill hetsa byn mot BDG.

Mukwa

Swashbuckler

Recca said:
LJSLarsson said:
OJ!

En till grej på Larsson. Han har redan missat att det var Mukwa som gjorde den outningen och inte Vimes.
Hur LJSL har kunnat segla upp på din radar förstår jag egentligen inte, men nej. Det är jag och inte Vimes som har klnatat till det. Och Empi. Empi är min favoritkandidat för han kommer med efterkonstruktioner och som bybo behöver man inte göra det.

BDG anklagar jag för att titta åt en spelare, anklaga den, lägga rösten på någon annan och därefter byta anklagan utan att ha så mycket att gå på. När det gäller Empi håller jag helt med honom, och jag tycker att caset mot Empi är det starkaste vi har, och således blir BDG aningen grönare också.

Det handlade alltså inte särskilt mycket om att BDG hade ett ovanligt högt tonläge för att vara BDG, utan om att BDG har ett högt tonläge så tidigt in i matchen när det i princip inte finns några scum tells. Det ringer varningsklockor för mig när det höga tonläget kommer in och det inte har behövts. Dålig skådelspelartalang, helt enkelt överdrivet.

Mukwa

Swashbuckler

Så att ni vet var ni har mig och så att vi lättare kan analysera anklagelser och följder av dem:

Röst: Empiricus

---------
Det här borde alla göra för övrigt. Rösta, visa var ni står.

Recca

Femme Fatale

Mukwa said:
Det handlade alltså inte särskilt mycket om att BDG hade ett ovanligt högt tonläge för att vara BDG, utan om att BDG har ett högt tonläge så tidigt in i matchen när det i princip inte finns några scum tells. Det ringer varningsklockor för mig när det höga tonläget kommer in och det inte har behövts. Dålig skådelspelartalang, helt enkelt överdrivet.
Men om BDG är ulv, varför följer du honom och röstar på Empiricus??? o_O

Mukwa

Swashbuckler

Recca said:
Mukwa said:
Men om BDG är ulv, varför följer du honom och röstar på Empiricus??? o_O
Jag följer med BDG på tåget mot Empi för att det är det överlägset bästa caset som kommit i den här rundan, och därför är jag inte heller lika misstänksam mot BDG. Det har jag ju skrivit, men jag har riktat mitt inlägg till typ fyra pers plus byn samtidigt och då blev det rörigt. Basse ville veta vad jag såg hos BDG, så jag slängde ihop det där. Ska försöka vara strukturerad, vet inte vad det är med mig riktigt. Är lite för obrydd för spelets bästa känner jag.

Björn den gode

Swashbuckler

Basenanji said:
Å andra sidan är BDG alltid...BDG. Och jag har dåligt samvete för att jag tog ut honom i det där partiet vi inte får nämna vid namn. Så när BDG börjar spetsa in sig på någon tycker jag att det är läsvärt.

Och möjligen att jag dras med i nån sorts paranoia här, men det här tycker jag är lite läbbans:

Empiricus said:
Jag tycker inte det är ok att du försöker gömma dig bakom någon slags auktoritet. Att jag som matematiker fluff-ninjar ut folk i ett spel som handlar om siffror är faktiskt inte jättekonstigt. (och sen så spelade jag faktiskt skitdåligt när jag blev utröstad, just eftersom det visade sig vara två bybor som drevade så borde jag ha kunnat hantera det där mycket bättre).

Jag tycker inte heller det du rödmarkerar är en bra anledning, snarare tvärtom faktiskt. Det finns helt klart scum-tells om hur man pratar om "vi", "byn" etc. men dom är lite mer subtila än så, och varierar lite mellan individer också dessutom.

Det sagt så har du ju rätt. Det är klart att vi ska hänga Empiricus, det är liksom det där som är det fina med drev att om man är rätt ute från början så blir resultatet så ofta att en ulv trasslar in sig mer och mer.