Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 6

Zebulon

Swordsman
Re: Japp!

Tjena, hallå!
En kultist-slemming till att stryka från listan. Gött!
Jag låg hårt på Wilmer och röstade på honom hela runda 4 men runda 5 blev jag osäker men lade ändå en röst på honom. Jag skall utvärdera bristerna i mitt beteende och resonemang.

Det känns som om tempot går ner ordentligt varje runda, själv har jag fått mer på jobbet helt enkelt, hemma är det alltid mycket :gremsmile: Men jag läser mer än jag hinner skriva så jag är hyfsat med.

Jag blir inte klok på Hellzons spådomar men jag tror ju på honom. Det clearar Halvtand fast han känns så skum...
Nu är det svårt att rösta, så jag bara kör, jag har inte så gott om tid.
Röst: Craygh 2.0
Jag är tacksam för om någon vill säga om vi har "clearat" Craygh och jag har missat det.

Om det finns en väktare gjorde han ju ett bra jobb när han skyddade Hellzon, det är iaf vad jag tror hände. Kultisterna lär ju inte ha gett upp så lätt även om deras aktivitet nog gått ner.

Bearnie, jag behöver inte rösta på dig just nu eftersom de andra gör det, under tiden röstar jag på någon annan och hoppas på en reaktion. Trevligt att se dig sitta i skruvstädet dock, hoppas du lyckas säga nåt vettigt så de andra lättar på trycket :gremsmile:
Jag är mao inte alls säker på att Bearnie är kultist. Han har rätt i att Halvtand kläcker ur sig den ena grodan grönare än den andra.

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Back with a vengeance!

Bearnie said:
FÖR en anledning till att Hellzon inte blivit utmanipulerad kan vara att hans förmåga visar precis det som kultisterna vill att den ska visa - idel medborgare.

En ANNAN förklaring är att det finns en väktare bland oss - att kultisterna helt enkelt försökte manipulera Hellzon men misslyckades. Det skulle förklara varför ingen blev utmanipulerad förra rundan.
De där två punkterna utesluter ju inte varann heller. Kultisterna kan vilja få väck mig innan jag siar för många och verifierar min förmåga, hurdan den nu är. Ty jag måste knappast undersöka alla levande spelare för att kunna verifiera förmågan som kajko - många spelare är manuellt grönade, såsom Johoohno, Måns och Banarok.

Att vi är förvirrade gentemot Halvtand och Craygh gynnar kultisterna oavsett om H och C är kultister eller ej.

Zebulon said:
Nu är det svårt att rösta, så jag bara kör, jag har inte så gott om tid.
[Röst utediterad för spelledarens skull]
Jag är tacksam för om någon vill säga om vi har "clearat" Craygh och jag har missat det.
Jag siade Craygh denna rundan och clearade honom, goa herrn. Riktigt så fort ska vi väl inte avfärda mig? :gremwink:

Sen så har ju Måns släppt en riktig bomb med att Poseur är utböling. Är det en busdriver inblandad? Har Poseur ljugit om sin utföddhet för att vi ska gröna honom nu när de två infödda är nitade? Var Wilmer utböling och valde att ljuga för att skydda Poseur? (Inte troligt, han kollades av Zeb, och det verkar inte vara fel på Zebs sianden.)

Hur som helst tror jag inte på Bearniedrevet, mest för att han var med på Åstrandtåget i runda 1, och har spelat alldeles för bra (om än med få inlägg) om han är kultist. Poseur vill jag dock kolla, på allvar denna gång.

(Roliga fakta: Måns har nu kollat alla nu levande spelare utom sig själv. Det borde innebära att vi nu verkligen har avslutat inföddspåret.)

Röst: Poseur

Röstställning:
Poseur: 1 (Hellzon)
Craygh: 1 (Zebulon)
Eksem: 1 (Bearnie)
Bearnie: 1 (Måns)
Ej röstat: Andersson, Banarok, Basenanji, Eksem, Halvtand, Johoohno, Poseur, Craygh, Yreburre

Bunny

Crazy like a fool
Re: Bearnalys

Kul! Det är sting i din analys, och det gillar jag. Däremot har lite slarvigt grepp om sammanhangen ibland.

Kan tänka sig att se skärmdumpar på folk som PM:ar. Upp till er om det är skumt eller bra. Jag tror som sagt att såna skärmdumpar är ganska meno när alla har krafter.
Jag håller helt med om din slutsats. I övrigt borde det stå skärmdump i singular - det var enbart den du redan tagit jag hänsyftade till.

Varnar för att han "kan tänkas göra någonting för att skydda mig vid nio-snåret ikväll" [Vid slutet på runda 1, min anm]. Förmåga? Det blev det väl inget av?
Du har missuppfattat sammanhanget. Det jag hänsyftade till var att jag möjligtvis skulle behöva byta min röst för att skydda mig själv. Jag är väldigt glad att jag slapp göra det - det känns som den allra suraste formen av röstning.

Påpekar at det finns drev mot honom, Dice och Eksem. Gillar valmöjligheten
Detta var ett svar till Pilze när han påstod att om det stod mellan Eksem och mig så skulle han välja den förstnämnde. Jag påpekade att det fanns andra tåg att hoppa på också.

Vill inte diskutera yrke (vilket han nämnt tidigare) men har ju breadcrumbat sitt eget ganska hårt. Okej, vilja hålla inne med yrke är inte skumt, i vissa fall (mitt) hintar det ju om förmåga.
Okej - jag ångrar mitt första inlägg runda 1. Däremot är din slutsats rörande denna - "nån slags statistikeryrke" - felaktig.

Mitt yrke kommer avslöjas runda 8. Jag avslöjar detta för att det enbart är två rundor kvar nu. Ni får helt enkelt ge er till tåls.

Analyserar Måns och rövkör honom för att han påstår att yrke och förmåga inte hör ihop. Nu vet vi ju att Måns hade anledning att tro det. (Atlet och siar efter infödda, lolwut?)
Jag håller med om ditt påpekande. Det kunde Måns klargöra på ett tillfredsställande vis.

Analyserar dreven i slutet av drag 3. [Åstrand, Purgatory, Johoohno, Halvtand] Pekar korrekt ut Åstrand och Purgatory som potentiella skummisar, Johoohno som ganska ren och Halvtand som en som behöver räta upp sig. Nästan lite väl träffsäkert?
Jag valde faktiskt de fyra det fanns fler än en röst emot just då, så urvalet stod främst ni andra för.

Säger i runda 4 att han kommer vara borta fredag till måndag. Borde alltså vara på ingång nu.
Jorå!

Avslutar med att vi gärna får rösta ut Craygh.
De aer ju tyypiskt att du ska komma å kleara honom då rå. Hu'fan ska ja kunna dreva mot honom nu?

Bunny

Crazy like a fool

Nej, det var jag som fuckade upp. Jag siade Poseur, Banarok och ingen av dem är infödd.

Ljuger Poseur?

Fan, och jag som måste dra nu. Jag hade gärna synat detta närmre!

Poseur utger sig alltså för att vara stadsbo men är inte det!!!???
Bra Måns!

Det där är som att bli påkommen med byxorna nere borta vid porrblaskorna (äh! vem var det som plockade bort dem?). Tänder Poseur på tentakler?

Förklara eder, snusk-Poseur!

(Jag är inte färdig med dig, Eksem)

Poseur

Swashbuckler

Ja jag kan förklara det hela med mitt argument jag började min förklaring om att jag var infödd i runda 1.
Och nej jag tänder verkligen inte på tentakler, ucsh kan man ens det? Här.
Där förklarar jag att jag är född i staden men kommer utifrån.
Så om jag räknas som utböling är inte konstigt då iallfall.

Bunny

Crazy like a fool

"Där förklarar jag att jag är född i staden men kommer utifrån."

Öh, det låter jättekonstigt...

Poseur said:
-Jo herr Zebulon, nog är jag ifrån staden allt, men ni minns mig säkert inte, jag har ju varit bosatt utifrån ett längre tag. Ni vet studier och sådant. Men jag har nyligen köpt ett vackert hus på Storgatan. Ni vet, det där med den gröna fina dörren och dom smakliga gardinerna?
Det är förvisso sant att det där inte är mycket till en outning, men kategorin "infödd" pekar ju på där du är född, inte vart du har tillbringat din tid.

En möjlighet är att det finns någon jobbig förmåga som fuckar upp den här formen av siande, ifall det är så att du är född men inte uppfödd i staden.

Vad säger ni som sysselsatt er mer med det här med ursprungsort? Missförstånd, illasinnad förmåga eller kultist?

Eksem

Champion
Re: Back with a vengeance!

Som vanligt när det kommer röster mot en så är ju det bästa för laget att fråga om vad ni vill ha av en, och att inte sköldpadda sig som en sopa. Så, kort och gott, vad vill du uppnå med en röst på mig?

Det som jag känner kan cleara mig åtminstone ganska mycket är min övertygelse om att vi skulle rösta ut Wilmer förra rundan (och varit positivt inställd och uppmuntrande till alla de drev som slutat med att vi röstat ut kultister för den delen), som ju var baserat i flera långa inlägg där jag tittat på vad andra spelare skrivit och försökt tolka det. Jag tyckte jag hade extra mycket substans i mina anklagelser förra rundan, eller?

Att jag skulle vara någon slags vass kultist som gått från att halka runt som en vilsen till att bli slipad på några få rundor känns rent objektivt ganska orimligt också, men där kanske min objektivitet brister :gremsmile:

---

Vad det gäller siandet av Halvtand är det precis det som gör att jag känner mig skeptisk till Hellzons sianden, men samtidigt måste det vägas mot att det allra troligaste är att en väktare skyddade Hellzon senaste rundan. Jag skulle verkligen vilja bringa klarhet i detta, men eftersom det inte är så stressigt just nu känner jag inte att det behövs några drastiska åtgärder än (drastiska åtgärder = rösta ut Halvtand ändå).

Basenanji

Postd20modernist
RÖST: HALVTAND

Här kommer några osorterade tankar:

1. Svår runda väntar
Jag vill skaffa mig en god överblick över infödd/utböling. Poseur blir jag fan inte klok på. Står det att du är infödd eller inte? Det låter skumt, men varför ska han ljuga om att han är född i staden när ingen vill förknippas med stadsborna? Eller försöker han gömma sig bland clearade stadsbor?

Sedan misstänker jag starkt att Hellzon är naiv siare.
Efter att ha läst Halvtands poster tycker jag att han låter mest kultistig. Jag lever i tron att han är immun mot sianden/Hellzon är naiv.

2. Bearnie-Eksem-bråket
Håll på tills ni tröttnar. Eksem är grön i mina ögon och andra verkar mer misstänksamma än Bearnie.

3. Yreburre och Craygh
Hallå? Halllåååå? Hall-åååååååå?

---

Jag röstar just nu på Halvtand ändå. Den kan komma att flyttas, dock. En fråga är varför du inte ville rösta på antingen Poseur eller Wilmer förra gången. Alltså; förutom att Craygh varit passiv.

RÖST: HALVTAND

Poseur: 2 (Hellzon, Bearnie)
Halvtand: 1 (Basenanji)
Ej röstat: Andersson, Banarok, Eksem, Halvtand, Johoohno, Poseur, Craygh, Yreburre

/Basse, kärnfrisk nattvakt i medborgarnas skara

Basenanji

Postd20modernist
PÅMINNELSE

Kort runda. Den här slutar redan i morgon bitti klockan 09.30.

RÖSTA NU! KÄRA DU! KOSSAN MU!

/Basse, fickskyddskille, medborgare och ficklampsägare

Eksem

Champion
Re: PÅMINNELSE

Okej, det här är en stressad röst, den kan komma att ändras efter vidare funderingar och studier:

Varför? För att alla andra är grönare, och tyvärr har jag ingen bättre anledning i nuläget. Återkommer.

Poseur: 3 (Hellzon, Bearnie, Eksem)
Ej röstat: Andersson, Banarok, Halvtand, Johoohno, Poseur, Craygh, Yreburre

Hellzon

Långsamma Vargen

Basenanji said:
Kort runda. Den här slutar redan i morgon bitti klockan 09.30.
Känner att jag vill avstyra det lilla felet här. Rundan slutar 9.30 på torsdag. Förvisso kort runda iallafall, men Feuflux har åtminstone gjort den så lång han kan innan han far iväg.

Banarok

Veteran

jag tar och litar på hellzone och kör en poseur röst

RÖST: Poseur

Poseur: 4 (Hellzon, Bearnie, Eksem, Banarok)

Poseur

Swashbuckler
Re: RÖST: HALVTAND

Det står att jag är infödd i staden. Vilket är sjukt skumt att jag inte registreras som, antingen så ljuger siare eller så finns det någon med en förmåga som pillar i folks siande.
Liksom varför skulle man ljuga om sitt inföddskap för? Det är ju faktiskt bara riktigt dumt, speciellt när gruppen som var utböligar eller inte svarat var större.

Så att ljuga om sitt inföddskap är IMHO idiotiskt.

Så snarare dags att börja vända blåslampan till någon plats där den gör nytta.

Tex så kan ju hellzon,halvtand och eksem och alla andra börja hinta vad deras förmågor gör. Det lär ju börja bli lättare att lista ut riktiga kultister då.

Hellzon

Långsamma Vargen
Poseuranalys då...

Första inlägget: Säger att han är från staden men varit borta ett tag. Röstar blankt.

Här röstar han på Eksem pga anklagan om "konflikträdsla".

Påpekar att det heter "forumsrollspel" och tycker det är en bra idé att outa yrken. Nu i slutet vet vi att han är psykolog/tracker och därmed har en lös yrke-kraftkoppling.

Ajust. Här säger han att han är doktor, avslöjas runda 9 och ser lång ut.

Analys av spelet, yrken kan ha eller inte ha med förmåga att göra, hans har det. Definitivt fler än 2 fraktioner mtp hela köret med var folk fötts. Folk som skriver mycket är misstänkta. Bwuh? Iofs är Poseur nybörjare.

Misstänker Rising och Bearnie i en längre analys.

Runda 2 - bekräftar att han är ny, har inte samma doktorsområde som Rising.

Här vill han ha något att försvara sig mot. Det ligger ett drev på åtta personer mot honom [Pilzeman, Hellzon, Vicotnik, Andersson, Basenanji, Måns, Yreburre + Banarok som bytte innan ny rösträkning kom upp]. Jag ser att varken Åstrand, Purgatory eller Wilmer är med där, Purgatory var den ende av dem som röstat öht (på Banarok).

Outar sig som tracker och psykolog, röstar på Embergem. Det roliga är ju att han bevisat denna förmåga (med hjälp av Basenanji), men vi får nog köpa att även kultister kan ha "medborgarförmågor".

Runda 3 - har ont om tid, röstar med de han tycker är gröna men tycker de är utspridda. Röstar Halvtand ihop med Bearnie och Pilze. Åstrand ville han väl kanske inte rösta på, och på Johoohnotåget var Purgatory med (och Craygh, om det visar sig att jag är koko och Craygh är ond).

Byter till Johoohno när Johoohno inte vill outa info än.

Runda 4 - har trackat Zebulon, som använde sin förmåga på Rising och Yreburre. Det var den natten Rising dog. Glömde tracka någon natt 2.

Runda 5 - har inte haft ork att skriva mycket.

Runda 6, allmänt jubel.

Alltså, inte mycket kött i något av hans inlägg egentligen. Sköldpaddsaktig nybörjarkultist? Det är inte en klockren utdömning, men den är god nog. Min röst kvarstår den här gången.

Jag är ju lite nyfiken på vilka han/du trackade natt 3, 4 och 5, men jag kommer inte flytta min röst bara av den infon. Och har han/du t.ex. sett vem som skyddade mig förra natten ska han/du ju hålla tyst om det.

Eksem

Champion
Re: RÖST: HALVTAND

Jag är fortfarande negativ till att outa förmågor innan vi måste. Om vi har kvar några viktiga förmågor, t.ex. en väktare, så är det viktigt för oss den personen kan hållas dold för kultisterna så länge som möjligt. Särskilt efter förra rundan där allt pekar på att en väktare köpte oss en runda till känns det för mig klart viktigare att den eventuelle väktaren får vara kvar i spel. Ju fler dolda förmågor vi har kvar desto svårare blir det för kultisterna att göra sig av med väktaren.

Finns det några motargument för detta? Jag har förstått att ju mer information vi sitter på desto bättre för oss, men vad kan outade förmågor berätta för oss? Krockar, där flera personer hävdar samma förmåga, känns ju som ett givet sätt att hitta kultister. Finns det något utöver det?

Halvtand

Warrior

Ja, rollspelskväll igår, glömde helt bort varulvsspelet (och fick 2t6 san för det också).
Dags att skriva lite. Kan börja med Basses inlägg, som kommer kommenteras i delar. Kursivt är basse:

1) Han röstar på Craygh
Kan ju vara för att han vill ha igång ett nytt drev, men det verkar ju mer som att Halvtand tycker att Craygh är lite allmänt skum som är så passiv. I sak har Halvtand rätt: Craygh har varit rätt passiv; men inte utan att ha åstadkommit åtminstone något. Kolla in Crayghs poster får ni se. Jag undrar Halvtand, varför du inte vill rösta på antingen Wilmer eller Poseur? Det är bra med flera drev, men jag skulle vilja att du utvecklade argumenten bakom Craygh-rösten. Utöver att Craygh har varit passiv, alltså. wink

Jo, som jag skrev i samma inlägg som rösten, så ville jag veta mer om Craygh. En röst på Wilmer eller Poseur Kändes onödig då Wilmer redan hade en betydande majoritet.

2) Hetsandet mot Måns
Först: jag tror att Måns är ren. Om Måns är kultist får jag anonymt gå i kloster i ett annat land eller nåt.
Sedan: Varför har du så många gånger hetsat mot Måns? Vad hos Måns gör honom misstänkt? Om du kollar ur Måns har röstat, vad får dig att ändå tro att han är skum?

Som jag redan förklarat är Måns bara magkänsla för mig, och jag ser inget fel i att titta sig över axeln lite då och då. Än så länge har ingen clearat Måns, och ingen har lagt fram några bevis för att han ska vara bybo, så tills dess...

Och jag vill påpeka att Halvtand, så sent som i inlägg 650631 (dvs runda fyra)hetsar mot Måns.

Holy Crap! Runda fyra!?
... Jaha? Och?

För övrigt var det runda fem...

3) Halvtand har hetsat mot Hellzon
Hellzon är en pärla i det här spelet. Bättre excelark får man leta efter (dock med en miss: Eksem). Men den typen av hjälpsamhet är mycket värdefull. Varför vill man gå på en så hjälpsam deltagare?

Under förra spelet var Krank in i det sista en mycket aktiv och hjälpsam spelare.
Hellzon är dock grön för mig nu, sedan siandet. Detta förklarar också hur jag på magiskt vis försvann från hans misstanke-lista(vilket jag annars skulle tagit upp ungefär nu, eller kanske senare).

Halvtand- kan inte du lägga fram någon teori kring spelet som visar på ett mer tydligt sätt hur du vill fånga kultister och varför man ska lyncha folk i en viss ordning?

Jovisst, och det har jag gjort också, förra gången mitt spelsätt kritiserades... Och gången innan det.
Och vad är det här med att lyncha folk i en viss ordning? Jag har aldrig sagt något sådant.

Sen var det något med gnäll... Och ja... Det kan man väl vända helt om också...

Och trots att jag nu är så otroligt skum kommer inte basses röst...

Bearnie said:
Halvtand - Jag kan inte låta bli! Givetvis var det min absoluta favoritspelare som skrev följande distraktion från Wilmer-drevet förra rundan:
Wilmer och Banarok kan jag inte säga så mycket om. Jag anser att Wilmer är grönast i min bok. Banarok ligger inte värre än vitt heller.
:gremsmirk:
Han lyckas ständigt kittla min kultist-klitoris, Hellzons siande be damned!
Ja, vad kan jag säga, jag såg det inte.
Faktum är att jag inte riktigt hängt med på någon av kultisterna, helt plötsligt har en bara en jäkla massa röster och sen -pang- stängs dörren om en kultist och jag står kvar här som en idiot och går igenom folks fickor medan de sover.
Ert sätt verkar dock funka så... Keep up the good work.

Under tiden som jag skrev det här formade sig en strategi i mitt huvud, och en högst otrevlig sådan, som jag inte hoppas stämmer.

Det hela grundas i att Basse av någon anledning är väldigt angelägen om mina röster, och just mitt sätt att agera. Hjälpsam medspelare? Kanske det...

Låt oss nu tro att Hellzon är kultist (jag vill verkligen inte att den enda riktiga kultist vi fått är naiv eller falsk). Han vet då vilka som är bybor och kan lätt iklä sig rollen som siare och räkna upp bybor och samtidigt smyga in en kompis bland folk som alla vet är gröna.

I fallet om han bara är naiv så vet ni ju själv.

Efter Hellzon avslöjade sig kom Basse ganska fort och påpekade att kultisterna kan ha en förmåga som pingar fel. Ett mycket osäkert drag som kultist om man inte haft någon att rikta misstankarna mot...

Så låt oss säga att Basse för ett brinnande tal och övertygar alla. Jag åker ut, nästa runda kan basse avfärda det hela med "hoppsan, det verkar som om Hellzon är rekorderlig ändå" och gå vidare med permanent grönfärg.

Som sagt vill jag inte misstro Hellzon och hans sianden. Men något vill uppenbarligen hålla mig vid liv med tanke på att jag dragit blickar till mig från dag 1. Men verkar det inte lite för lämpligt?

/Halvtand, som samtidigt finner det lite underligt att den ständigt vakande Basse inte slagit ner på Zeb för dennes röst på clearade Craigh 2.0.

Halvtand

Warrior

Eksem:
Om nu min död ska bevisa något viktigt så är väl drastiskt åtgärder att föredra. I så fall kan jag iaf claima en assist, beroende på vem som vinner. Men nu när jag är så inne på Basses pressande kanske det kan sluta illa ändå.

Kan inte någon säga att jag är galen, ta fram riktigt fina bevis och koka kaffe så jag kan lugna ner mig?

Den här rundan hänger jag inte heller, med, men som jag sagt förr, kvantiteten får man väl lita på...

Poseur: 4 (Hellzon, Bearnie, Eksem, Banarok, Halvdant)
Ej röstat: Andersson, Johoohno, Poseur, Craygh, Yreburre

Eksem

Champion

"kan inte du lägga fram någon teori kring spelet som visar på ett mer tydligt sätt hur du vill fånga kultister och varför man ska lyncha folk i en viss ordning?"

Det är inte en dum fråga i sig. Jag önskar att den ställts så tydligt tidigare. Jag har själv ingen vidare plan, tyvärr, annat än att försöka kolla vad folk skriver och leta efter saker jag tycker är mysko (huvudsakligen av typen att de på ett eller annat sätt utgett sig för att vara något de inte är) samt att gå efter folk som försöker gömma sig eller bara tystnar när det ser brunt ut (dessa två saker är ju både hur vi hittade Wilmer och Anders Åstrand, right?). Kan vi inte tjäna väldigt mycket på att prata fram en bra, gemensam plan? Dels så måste ju fler hjärnor tänka bättre än få och till på köpet borde vi ju hitta mysko resonemang att driva kring, visst? Det är klart att det kan bli något för en kultist att gömma sig bakom också ("jag har bara agerat som vi kom överrens om!"), men väger fördelarna upp nackdelarna?

Ni som spelat några sådana här spel, vad har ni för åsikt om den saken?

Eksem

Champion

Det kan absolut bevisa något eller åtminstone kraftigt antyda något (är du kultist är Hellzon skum eller naiv, är du medborgare pekar allt på att Hellzons siande är the shit eller också har vi maxat oflyt). Dock så kan jag tycka att drastiska åtgärder kan vänta fram till att det börjar se riktigt mörkt ut. Det vore ju inte så himla bra om vi röstade ut en av en siare clearad spelare om det finns någon annan vi kan rikta ljuset mot. Tycker jag då.

johoohno

Warrior

Ingen röst än, men väl några frågor jag gärna vill ha svar på:

@ Måns: Hur fungerar din siarförmåga? Får du vet vilka som är infödda, eller får du veta att i din siade grupp är si och så många infödda? Oavsett får du gärna lista dina sianden så här långt (så att vi lättåtkomligt ser hur din förmåga fungerar i anknytning till vilka som blivit siade).

@ Poseur: Har även du fått information från början om att två infödda är kultister?

@ Halvtand: Vilka tre deltagare ser du som de mest misstänkta just nu? Motivera gärna varför du tycker det också.