Re: PÅMINNELSE
"Poseur har jag inte koll på, jag hänger inte med i resonemangen."
Jag ska berätta varför jag inte längre gillar tåget mot Poseur.
Först och främst är det någonting konstigt med kronologin. Poseur har blivit konfronterad två gånger för sitt agerande under runda 1. Först för att han skrev att han var doktor när han egentligen var psykolog, sedan för att han under runda 1 outat sig som infödd men sedan pingat som utböling.
"Men!" utbrister några - "det är för att han vill tillhöra kategorin infödd, som numera är clearad!"
Det är egentligen anakronistiskt så att det förslår. Under runda 1, innan Pilzemans avslöjande att två av de infödda var kultister, så kände ingen till innebörden med att vara infödd eller utböling.
Vad Poseur skrev runda 1 var:
-Jo herr Zebulon, nog är jag ifrån staden allt, men ni minns mig säkert inte, jag har ju varit bosatt utifrån ett längre tag. Ni vet studier och sådant.
Jag kan, så här i efterhand, mycket väl köpa att Feuthulu i roll-fluffet skrivit något i stil med: "Du är född i staden, men har inte bott där på många år". Vilket i sin tur vore en ganska stark lekledar-hint om att: "ifall du sias om din ursprungsort så kommer du pingas som utböling".
Poseur kan således ha återgivit sitt roll-fluff korrekt och in character, men samtidigt vara för mycket gröngöling för att ana vad detta kan ha hintat på.
Har istället kultisterna resonerat som så att - ja! - vi låtsas att en av oss som är infödd, Sogh-Anders, egentligen är utböling, medan en utböling, Phastur, får leka infödd. Då är kultisterna
dumma i huvudet, och förtjänar verkligen att behöva gå ut i dimman en efter en på detta lätvindiga sätt.
Jag tror inte det är så enkelt, så jag tänker således inte följa Poseur-spåret längre den här rundan.
Poseur har dessutom en viktig förmåga, som han faktiskt borde redovisa oftare.
----
Hellzon skriver att Poseur mycket väl kan vara nybörjar-kultist. Så kan det givetvis också vara - att han under runda 1 lekte med sin info bara på ren jäkelskap, för att han trodde det tillhörde rollen kultist. Just nu tycker jag dock att ett sådant påstående är ganska ogrundat. Jag kan sluta mig till att Poseur är nybörjare, men inte så mycket mer.
----
Det kan, givet det jag skrivit ovan och innan, mycket väl finnas förmågor vi själva inte känner till. Vi kan vara immuna mot sprutor. Vi kan pingas fel av siare. Det finns möjligtvis fler varianter.
Den mest avgörande förmågan är dock den som låter en kultist pingas som medborgare.
Jag kan inte längre låta bli. Den här rundan förtjänar ett andra drev att räkna med. När Halvtand under runda 3, som ett svar på mitt ifrågasättande, försökte ge rätsida på sitt agerande,
bekräftade han i stort sätt alla
mina slutsatser, med det märkliga tillägget angående hans drev mot Embergem att:
"(Tänk, en till som agerar på samma sätt, och den förra var ju medborgare)"
Han clearade sig alltså aldrig från några misstankar. Sedan röstade han på kultisten Anders Åstrand, som sista deltagare i ett redan överväldigande drev.
Jag tänker inte längre förbise alla de gånger Halvtand trampat snett. Se det även som ett högst rimligt test av Hellzons förmåga:
Röst: Halvtand