Nekromanti Varulvsspel:UA - Andra drinkrundan

Rising

Vila i frid
Jag gav min drink till Vicotnic.
Du kan väl lika gärna berätta detta på en gång, eftersom det framstår så tydligt: Vicotnik ligger på 15%, har du vetskap om att just dina drinkar skulle vara 5% starkare än standarddrinkar?

Mogger

Hipsteranka
Rising said:
Du kan väl lika gärna berätta detta på en gång, eftersom det framstår så tydligt: Vicotnik ligger på 15%, har du vetskap om att just dina drinkar skulle vara 5% starkare än standarddrinkar?
Nej, men man sänker ju sin alkonivå med 5% varje runda. Så två (jag och en till) gav drinkar till Vic. Eller?

Zebulon

Swordsman
Jag har inte så mycket tid att spela idag (vill, vill, vill!) men jag skall iaf lägga en röst.
Den är nu inte superanalyserad men jag valde ett enkelt mål som inte har skrivit så mycket.

Röst: Paxen

Varit aktiv på WRNU men inte i spelet.
Sagt småknasiga saker men inget som sticker ut.
Verkar kort sagt anstränga sig för att inte synas.
Han har dessutom sagt att han skulle outa sin förmåga denna rundan. Gör han det och den verkar vettig byter jag nog till nån annan.

Är jag nåt på spåret här?
Är det nån mer som tycker Paxen är skum?

Rising

Vila i frid
Nej, men man sänker ju sin alkonivå med 5% varje runda. Så två (jag och en till) gav drinkar till Vic. Eller?
Nä, då skulle inte jag (och andra som började på 0%) ha alkoholvärden som slutade på 0. Fuffens har sagt att han först drar av 5% från alkoholvärdet, och sedan applicerar +10% för var och en av drinkarna man bjuds, så vi som började på 0 åker alltså först ner på 0 (för man kan inte ha -5) och sedan får vi +10 för var och en av drinkarna.

Det måste alltså vara något knasigt inblandat i Vicotnik's alkoholvärde. Antingen har du extra starka drinkar, eller så har någon annan bjudit honom på en urvattnad drink, eller så är Vicotnik extra svag/stark för alkohol. Något sånt.

Mogger

Hipsteranka
Ah, intressant. Ja, Vic kommer snart att berätta för han vet ju. Så, vem eller vilka har mer givit sina drinkar till Vic?

Vilka har ännu inte avslöjat drinkadress?

!Paxen

Swashbuckler
Zebulon said:
Jag har inte så mycket tid att spela idag (vill, vill, vill!) men jag skall iaf lägga en röst.
Den är nu inte superanalyserad men jag valde ett enkelt mål som inte har skrivit så mycket.

Röst: Paxen

Varit aktiv på WRNU men inte i spelet.
Sagt småknasiga saker men inget som sticker ut.
Verkar kort sagt anstränga sig för att inte synas.
Han har dessutom sagt att han skulle outa sin förmåga denna rundan. Gör han det och den verkar vettig byter jag nog till nån annan.

Är jag nåt på spåret här?
Är det nån mer som tycker Paxen är skum?
EFtersom jag är en newbie här har jag mest funderat istället för att, rent ut, säga vad jag tycker och tänker. Men jag sa att jag skulle outa min förmåga, och det gör jag nu.

Jag är otroligt snabb och hinner därför springa runt bland alla gäster och snappa upp mot vem de riktar en eventuell förmåga.

I första rundan så riktade jag den till Krank, som inte använde sin förmåga, om han nu har det. Senare så har jag fått veta att han inte kan använda sin förmåga förräns han får upp sin alkoholprocent, vilket gjorde det lite bortkastat.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Rising said:
Inlägg #680478 gör mig lite suspekt.
Hela "Jag vet inte om jag kommer överleva till runda 2"-grejen låter lite spelat, eftersom ingen hade placerat honom på sina gröna listor vid det laget och han inte kändes som något särskilt troligt offer för överklassarna. Han säger vidare att han har en dålig känsla över mig och Björn för att vi verkar samspelta, men säger i nästa andetag att han inte har något konkret att basera det på utan att det bara är en "känsla", men det hindrar honom inte från att dra till med "det enda som hindrar mig från att klassa dem båda som överklass är det faktum att de båda hade kvar sina röster på krank långt efter att det tåget stannat och att det inte är först nu i slutskedet som de har flyttat sina röster vidare." Endast en sådan detalj hindrar honom från att klassa två spelare som överklass?

Det där, att uttala sig bombsäkert och ta till överdrifter i ena stunden, och sedan backa och säga "men å andra sidan... det är bara en känsla", är ganska typiskt för varulvar (och gröna spelare, men jag har från tidigare spel fått intrycket att Vicotnik är riktigt duktig och analytisk). Man vill väcka misstankar, så man tar till överdrifter och baserar dessa på känsloargument, men man vill samtidigt inte sticka ut hakan och parerar sig därför med att man inte är säker.

Det är möjligt att jag går lite för långt här. Kanske tar jag själv till överdrifter. Men denna tendens, plus att Vicotnik håller sig lite i bakgrunden i detta spel, gör att han har hamnat på min lista över dem jag gärna sätter press på i den här rundan.

---

Jag hade tidigare en misstänksam blick riktad mot Paxen för att han ansåg att Vandraren var misstänkt, vilket jag tyckte verkade konstigt, men det kan ha varit en nybörjargrej. Jag gör inte så stor sak av det.
Jag brukar väldigt sällan använda mig utav känslo argument, då jag anser att dessa är extremt dåliga och försöker undvika det i så stor utsträckning som möjligt, dock senast jag gick på känsla var i wrnu-varulvsspelet och då hade jag Vildkatt på kroken, som om jag inte missminner mig vara Varulv. Var på jag har svårt att släppa tanken på att du och björn väl kan vara överklass.

Anledningen till att jag tror att jag kommer åka tidigt är mycket på grund av mina listor, jag vill tro att de hjälper er andra i alla fall fast jag kanske överskattar vikten av att föra statestik.

Och personligen anser jag inte att jag har hållt mig i bakgrunden, fast det varierar ju hur man upplever sånt. Så det är inten något argument jag kan bemöta på annat sätt.

Vimes

Sillkung
Måns said:
Vilka har ännu inte avslöjat drinkadress?
Enligt Perssons lista: Paxen, kefka, Basenanji, Glom, Vandraren, Vicotnik. Så, korten på bordet ni 6, vilka har fått era drinkar?

Vi kommer inte att få veta vem Vandraren givit sin drink till, men mitt tips är att han inte gav den till någon, d.v.s. till sig själv.

Zebulon

Swordsman
Jaha.
Det var ju jävligt lämpligt.
Alla visste ju att hans förmåga inte funkade förrän han fått lite innanför västen, det sa ju i tisdags eller när det var.
Men det hade du missat?

Ja,ja, det var ju en bra kraft du har.
Då vill man ju inte rösta ut dig.
Samtidigt så 'råkade' den inte funka den här gången.
Oops.

Eller så kanske du la den på nån annan och fick viktig information. Kan nån bestyrka Paxens påstående?

Jag är faktiskt inte övertygad så min röst får stå kvar tills jag kommer på nåt annat att göra med den.
Men du är långt ifrån grön i min bok!

!Paxen

Swashbuckler
Måns said:
Paxen gav till krank.
Ehh, no?! Jag gav till Rising. Och då då tog jag första bästa som jag kom på. Nu i efterhand, eftersom jag fattade först imorse att Krank behövde högre alkoholhalt, så hade jag gett Krank den.

Persson vet jag inte om jag vill ge till. Det finns en chans att han bara vil att man ska få honom full, så att ingen annan kan använda sin förmåga. Sorry Persson, men jag litar inte helt på dig.

Vimes

Sillkung
Haha, ja just det. Dessutom kräver jag att Vandraren ska skriva vem han skickade sin drink till. Ja, jävlar.

Vicotnik har sagt att han ska berätta det senare under dagen, då det tydligen är någon form av specialare som gäller för honom och alkoholen.

Okej, Kefka, Glom och Basenanji då. Berätta!

!Paxen

Swashbuckler
Zebulon said:
Jaha.
Det var ju jävligt lämpligt.
Alla visste ju att hans förmåga inte funkade förrän han fått lite innanför västen, det sa ju i tisdags eller när det var.
Men det hade du missat?

Ja,ja, det var ju en bra kraft du har.
Då vill man ju inte rösta ut dig.
Samtidigt så 'råkade' den inte funka den här gången.
Oops.

Eller så kanske du la den på nån annan och fick viktig information. Kan nån bestyrka Paxens påstående?

Jag är faktiskt inte övertygad så min röst får stå kvar tills jag kommer på nåt annat att göra med den.
Men du är långt ifrån grön i min bok!
Jag missade det inlägget helt och hållet, och får skylla på lathet.

Förhoppningsvis så får jag stanna kvar till runda tre, och då har jag förhoppningsvis sett något annat. Om jag får veta att Krank kan få upp sin alkoholhalt till det han behöver så kommer jag nog kolla honom, då jag är lite orolig över honom. Han är en av dom få som jag säkert kommer att misstänka länge.

Vimes

Sillkung
Äh, vad sämst jag är. Paxen har ju inte ens skrivit något om vem han gav sin drink till. Har du Måns granskat honom med förmåga?

Mogger

Hipsteranka
Drinkstatus

Persson -> Vildkatt (80/90)
Hellzon, Rising -> Rising (30/0)
HJK, Paxen -> krank (20/0)
Vimes -> Persson (20/0)
? -> Glom (15/10)
Måns -> Vicotnik (15/0)
? -> Basenanji (10/0)
Björn den gode - > Björn den gode (10/0)
Hellzon (5/10)
Vimes (5/10)
hjk (0)
kefka (0)
Måns (0)
Paxen (0)
Purgatory (0)
Zebulon (0)

Glom, Kefka och Basenanji har inte sagt vilka de gav till och Vandrarens får vi inte reda på.

Mogger

Hipsteranka
Re: Drinkstatus

Fan, tydligen har jag missat något här. Paxen gav till Rising. Mi nlista lär innehålla en del fel. Jag ska försöka uppdatera.

Rising

Vila i frid
APP APP APP!

Hörni alliohopa! Nu har Paxen och Persson avslöjat sina respektive förmågor helt out of the blue, utan att ha drev mot sig först. Gör inte det!

Även till synes fåniga förmågor är värdefulla att hålla hemliga, just eftersom det hjälper eventuella kraftfulla förmågor att hålla sig gömda i mängden. Om alla blurtar ut vad de har för förmågor så kan inte våra siare/väktare hålla sig gömda.

Dessutom ger det inte mycket information när förmågor outas för tidigt. Vi behöver drev, eftersom drev går att analysera och sätter press även på dem i drevet: Skall de behålla sin röst på personen som claimat, eller flytta rösten? Sånt kan vara svårt för varulvar att bestämma sig för, och om de först flyttar sin röst för att de tror att alla andra kommer att göra det, och sedan ser att många bybor misstror förmågan och fortsätter att pusha för en lynchning, då ser det ju oerhört misstänksamt ut om de hoppar på drevet igen.

Men som vi gör nu - att outa våra förmågor utan att det finns några drev emot oss - så blir det enklare för varulvarna att avvakta och kolla hur vi andra reagerar.

Inga mer lättköpta avslöjanden!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Okej hörni, nu har jag analyserat. Hoppas på att hinna med 1-2 till på min lista innan dagen är över. Siffrorna är inläggsnummer

Basenanji
Runda 1

679763 vi ska akta oss för outning, men diskutera vad som ska outas

679790 1) Allt är slumpat, 2) siare är bra, 3) väktare är nästan lika bra, 4) outning är bra när det är svårt att ljuga, 5) Siarens info är bra, 6) det är jobbigt med rollspelande, 7) Skriv om konkreta tankar, och varken för mycket eller för lite

679802 Presenterar röstlista + alkohalt

679847 Förklarar för Persson att det kommer att framgå vilka man ska skydda, när folk t.ex börjar claima powerroller.

679849 Drinkarna påverkar förmågorna. Det finns nog nån som ser vem som skickar drinkar till vem.

679858 Gissar att det finns tre av varje ras, och sex varulvar.

679874 Ändrar sig till 3-4 överklass, 3 dtf. Röstar på Måns. Tycker Kefka gör nybörharmisstag. Tycker att Måns verkar vilja styra in Överklassdiskussionen på MD/IMM. Brus. Presenterar röstningsläge.

680060 Tycker att Rising investerar mycket i "bandvagn mot någon ger info". Hellre flera drev, mindre outning, mer alkodiskussion. Tycker det är misstänkt att Rising vill rösta ut folk som tror att andra är överklass.

680070 Vill veta vad som får folk att byta bandvagn.

680076 Bättre med flera drev. Tycker att Risings bandvagnsteori är "gammal". Smarta varulvar vet hur man använder bandvagnar.

680083 Reagerar över mitt (Kranks) uttalande kring "om jag vore onding" och RBT/PSI och förmågor.

680194 Bra med flera drev. Avslöjar att hans förmåga gör att han vet att det är skitdumt att avslöja sin ras.

680206 Vill inte avslöja mer om sin förmåga. Tror DTF kan vara rubbitar.

680276 har svårt att se mönster. Lutar åt Krank, men misstänker också Rising. Vad kan vara dåligt med att berätta vem man tänker skicka drink till?

680327 Svåraste rundan av alla varulvsspel. Tror varulvarna kör blandad taktik. Tror varulvarna aktar sig för att föra fram nya idéer. Tycker Purgatory sticker ut. Vill följa kefka, purgatory, glom. Röstar på Vandraren.

680425 Känner sig trött och stressad. Låt bli att avslöja vid vilken alkonivå er förmåga funkar på. Tror jag (Krank) är en del av en flerstegsraket. Och håll koll på Purgatory.

680427 Gör inga listor med gröna kategorier.

680433 Överklassen vinner på att man outar ras.

680461 Gröna listor är dåligt för de ifrågasätts för lite.

Slutsats:
Vart fasen fick jag varningsklockor ifrån? Det kändes så när jag skrev min lista, men jag kan definitivt inte hitta något nu. Jag vill inte säga "grön", för man ska inte göra gröna listor, men jag får inga Överklassvibbar alls.

Röst: Ingen