Nekromanti Varulvsspel:UA - Andra drinkrundan

Hellzon

Långsamma Vargen
Vimesanalys

Analys av Vimes. Kan ju inte sitta med en röst enbart motiverad av sprithalt hur länge som helst.

#679753: Frågar "För att få bollen i rullning" om vi ska outa ras. Fluffmässigt borde Överklassen vara IMM, men det duger förstås inte speltekniskt.

#679766: Tror att kopplingen mellan fluff och förmåga är svag som i StarWarulvsspelet.

#679780: Gissar att överklassen kommer psyka ut den som säger att den tål mycket, för att den kanske har en bra förmåga som bara funkar efter en viss sprithalt.

#679792: Funderar på om ras bestämmer alkoholtålighet.

#679794: Frågar efter folks maffia-CV. (Bra sätt att få igång snack/Bra sätt att avleda folk från viktiga resonemang?)

#679901: Röstar krank, tror på en bandvagn mot denne även om vi röstar ut en inaktiv i slutet. Tycker Persson, BDG och Vic verkar OK.

#680052: Påpekar att om Vandraren blir utmodererad pga inaktivitet så blir det jättebra för Överklassen eftersom sannolikt 3 borgare åker ut istället för 2.

#680090: Röstar hellre ut Vandraren än Vildkatt/krank om inte de dreven ger något, men tycker det är meno att dreva mot en inaktiv.

#680108: Samma, plus pushar för att Vildkatt ska motivera lite grann, t.ex. sin röst på Vimes.

#680110: Rising tycker att Vandrarenröster är opportunistiska, Vimes undrar vem R vill rösta ut istället.

#680172: Håller med Vic om att Rising är lite skum. tycker det är skumt att efterfråga förmåga före ras.

#680221: Tycker det är menlöst att spekulera om DTF så länge vi inte sett något av dem.

#680229: Nöjd med kranks outning, röstar Vandraren.

#680371: Undrar varför BDG inte tycker att en nerskruvad siare passar som bybo.

#680457: Tycker Vildkatt är otydlig och inte hjälper vår sak.

#680466: Analys. Grönar Zebulon, Måns, BDG. Tycker Basenanji, HJK, Glom, Kefka och krank är värda att hålla ett öga på. (Jag kan tycka det är intressant att han inte nämner Pilzeman alls. En Överklassare skulle väl inte vilja angripa en som den senare ska kicka ändå.)

Runda 2

#680515: Varför Pilze? Inte särskilt tongivande. Kan ÖK ha misstänkt en kraftig specialförmåga?

#680520: Gav sin drink till Persson som ville ha.

#680610: Glomgenomgång. Tycker Glom verkar lite skum, spelar som Vimes och hjk gjorde när de var maffia. Röstar Glom som första person om jag itne missat nån. (Okej, jag tycker inte Glom har varit jätteskum, men Vimes kan ha en poäng.)

#680627: Tycker de sex som inte talat om vem de gett sprit ska avslöja var de skickat.

#680631: Rättar till tre - kefka, Glom och Basenanji.

#680708: Sammanfattar kefka: Har inte spelat så likt Glom. Har spelat ganska bra. (Själv har jag noll koll på kefka, känner jag. Är han ens med?)

#680784: Tycker Glom är lite skum än. Har gett drink till Pilze som dels signalerat att han inte vill ha, dels lämpligt nog är död. Påpekar dessutom att Glom "glömt" vilken grupp han visste det fanns en ÖK i.

#680786: Vill veta vad Rising tycker om att outa sådana förmågor som Glom claimat, då han petat på Vimes för detta.

--------------------

Jaha? Nä, det enda jag har mot Vimes är att han inte har nämnt Pilze, och att han är med på Glomtåget? Det var ju inget att hänga i julgranen. Får kika på Glom och kanske kefka senare.

Röst: Ingen.

Glom

Veteran
Re: Angående alkohol

Vicotnik said:
Detta baserar jag på att jag endast tar upp hälften av den alkoholmängd jag blir försedd med, jag har med andra ord en extremt god alkohol resistans. Och för att uppnå 15% i alkoholnivå så måste jag allså få i mig 3 stycken drinkar, där jag gav mig den ena och måns den andra och då kefka är den enda som inte sagt vem han har givit sin till så utgår jag från att han gav den till mig.
wow, ytterligare en förmåga, det rullar visst på. Om du har förmågan att tåla drinkarna bättre så kan det nog finnas någon därute (Måns, Kefka) med förmågan att ge dubbelt så starka drinkar. Förhoppningsvis har de ingen annan bieffekt.

förresten, jag får jobba lite på spekulationerna ser jag. Mycket kritik mot mig på den punkten.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Glom said:
Vicotnik said:
Detta baserar jag på att jag endast tar upp hälften av den alkoholmängd jag blir försedd med, jag har med andra ord en extremt god alkohol resistans. Och för att uppnå 15% i alkoholnivå så måste jag allså få i mig 3 stycken drinkar, där jag gav mig den ena och måns den andra och då kefka är den enda som inte sagt vem han har givit sin till så utgår jag från att han gav den till mig.
wow, ytterligare en förmåga, det rullar visst på. Om du har förmågan att tåla drinkarna bättre så kan det nog finnas någon därute (Måns, Kefka) med förmågan att ge dubbelt så starka drinkar. Förhoppningsvis har de ingen annan bieffekt.
Ingen av dem har en sådan förmåga. Då skulle matematiken bakom min alkoholresistans bli fel.
det skulle inte fungera.
Att jag säger hälften är lättar än att säga att min resistans drar av 5% på varje konsumerad drink och skulle någon av dem ge dubbelt så skulle det innebära följande:
20-5= 15 + min drink på 10-5 = 20 dvs matematik failed. Så ingen av dem har en förmåga att ge dubbelt så starka drinkar.

Hellzon

Långsamma Vargen

Vicotnik said:
Ajust, tillfällig sinnesförvirring, jag såg ju detta tidigare.

Röst: kefka

Kan det få vara tills jag/någon har analyserat honom och Glom.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Äh.. drevet mot Glom går bra utan mig, så jag gör så att jag lägger min röst på kefka med anledning att han troligtvis har givit mig en drink, samt att han inte har gjort något väsen av sig sen rundan starta.

Glom

Veteran

Vicotnik said:
Ingen av dem har en sådan förmåga. Då skulle matematiken bakom min alkoholresistans bli fel.
det skulle inte fungera.
Att jag säger hälften är lättar än att säga att min resistans drar av 5% på varje konsumerad drink och skulle någon av dem ge dubbelt så skulle det innebära följande:
20-5= 15 + min drink på 10-5 = 20 dvs matematik failed. Så ingen av dem har en förmåga att ge dubbelt så starka drinkar.
de kan ha din motsvarighet, drinkarna blir 5 % starkare.
10+5 -5 + 10+5-5 + 10 -5 = 25 :gremblush: .
Hmmm, du har rätt det är något skumt på gång.

Glom

Veteran

Jag börjar lite smått att formulera lite om er andra.

hjk:
Vill ha maffigare och mer utömmande drev. Svårt att tala mot, mer information skulle göra spelet lättare.

krank:
Berättar om att hans förmåga inte fungerar vid 0%. Det kan ju vara för att slippa berätta vad han fick reda på om mutationer. Å andra sidan så är det ju förfärligt dumt att ljuga om det om man inte är på samma sida som promillegräns-Rising.

Rising:
Eller snarere tvärtom, en hiskelig massa drinkar han har fått. Antingen är folk rädda för hans förmåga eller så vill de ha igång den. Kommer itne ihåg om han sagt att dne var aktiverad.

Ond bråd död

Swashbuckler

Kefka:

Röstar på Vandraren för att han inte litar på fyllon. - Har redan nämnts som en varulvs-tell.

Vill inte outa raser då PSI kanske är siare. - kan vara vanlig spekulation, men spekulationer av den typen passar de som vet för mkt.

Nämner att Vandraren kanske är imm och därmed sannolikare överklass. - väldigt flummig spekulation, vilket han också erkänner, men känns som nåt en osäker varulv skulle svamla om.

Nämner att överklassen kan koordinera drinkarna och därför bör vi se upp med allt för kraftiga förändringar. - ok, men jag tror inte varulvarna är så dumma.

Resonerar kring om folk ändrat sitt spel jämfört med tidigare partier - ok

Vill sätta press på de inaktiva och röstar på vildkatt - ok

Misstänker att rising räddar sin varulvskompis Vildkatt - känns som en överreaktion i första rundan

Känns helt klart som en osäker varulv. Det är inte helt klockrent men det känns som om han vet nånting mer som han håller tillbaka samtidigt som han överreagerar eller svamlar.

Hellzon

Långsamma Vargen
Analys kefka

Den här kan gå fort.

#679784: Tycker det är dumt att outa förmågor för att det ger maffian info. Röstar Vandraren som första person (så profetiskt) för att han inte litar på fyllon.

#679840: Tror raser är kopplade till förmågor.

#679845: Tror överklassen huvudsakligen består av IMM.

#679869: Tycker vi ska vara misstänksamma om någons alkoholhalt ökar mycket på en runda, då det kan vara ÖK som koordinerar för att komma upp i sitt intervall.

#679964: Tycker man ska hålla koll på om någon bytt stil sen tidigare spel, då den kan vara ovan ÖK. Påpekar att både krank och BDG varit aktiva, är detta typiskt för dem? (Ja, skulle jag säga.)

#680010: Släpper BDG och krank då Rising sagt att de är så. Tycker Zebulon, Vildkatt, Vandraren eller hjk är skumma då de inte sagt så mycket. Röstar Vildkatt som redan har två röster.

#680095: Tycker Rising är mysko som röstar krank fast han sagt att han agerar normalt.

#680131: Svarar hjk att han faktiskt varit mer aktiv och hjk är "lite lagom aktiv" som man kan vänta sig av en ÖK.

#680167: Tycker vi ska pressa Vildkatt mer. (Här hade hon inte förtydligat vad som faktiskt pågick med hennes fylla.)

#680317: Nöjd med rundan, röstar på Vandraren.

---------------------

Ja det här skulle kunna vara stora mängder snömos. Var lite orolig för att jag skulle behöva kolla Glom med (vill sova!) men kefka känns som ett värdigt tåg jämte Glom X2000.

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Röstsammanställning

Glom 5 (Vimes Vildkatt krank Paxen Zebulon)
kefka 3 (Hellzon Vicotnik hjk)
Zebulon 2 (Rising Måns)
Purgatory 1 (Basenanji)
Hellzon 1 (Björn den Gode)
Måns 1 (Purgatory)

Glom

Veteran

En fråga, jag har letat men hittar inte var Bassenaji går ut med sin förmåga. Någon form av tredje fraktions-siare. skulle någon kunna förklara detta?

Annars så verkar outandet stå som spö i backen. Är det order från överklasskommendören? tveksamt.

Persson har visst ögon i nacken och kan följa drinkarna

och riktigt underligt är att Paxen går ut med sin förmåga, att se vem de andra riktar sin förmåga mot. Det verkar ju fullständigt livsfarligt att gå ut med det, man får respektera modet.
Dessutom sa han vem han använt den mot. Tydligen skall det vara borgarbeteende att tala sanning men jag tycker det verkar skumt, men det är väl bara att tacka för informationen och hoppas den kommer till nytta.

Både Perssons och Paxens förmågor låter lite som mutationer.

Mogger

Hipsteranka

Får se om jag fattar det här. Du drar av 5% på varje drink som annars ger 10%? Vad är det som inte stämmer isf? Du har fått 2 drinkar vilket innebär 3x5=15%

Men, det intressanta här är ju det jag snackade om redan förra rundan, att det här spelets seriemördare är någon form av fylleskurk som vill öka x antal deltagare till x%. Att då har förmågan att ge mer eller liknande känns ganska rimlig.

Kan du inte gå igenom matematiken igen så att jag också fattar?

Hmm...Zebulondrevet verkar inte ge så mycket.

Bättre att ha några drev igång igång än spridda röster.

Mogger

Hipsteranka

Glömde uppdatera.

Glom 5 (Vimes Vildkatt krank Paxen Zebulon)
kefka 4 (Hellzon Vicotnik hjk Måns)
Zebulon 1 (Rising)
Purgatory 1 (Basenanji)
Hellzon 1 (Björn den Gode)
Måns 1 (Purgatory)

Glom

Veteran

Här är min första röst.
Baserat på Risings resonemang i inlägg #680668
så verkar det som om Zebulon försagt sig om Kranks promillegräns. Jag blev själv förvånad när det visade sig att Krank inte använt sin förmåga denna ronden.

Röst: Zebulon

Glom

Veteran
Hellzon said:
Glon tycks mig som grön i dubbel bemärkelse, precis som någon redan sagt om Persson (jag håller med där). Läbbig avatar förvisso.
Innan jag går o knyter mig, lite trivia.
Jag letade runt på Flickr efter en maskerad-mask, först valde jag denna clown

men han var för creepy. en klassisk joker kändes roligare.

p.s. fotona är av Roy Blumenthal d.s.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Glom said:
Zebulon försagt sig om Kranks promillegräns. Jag blev själv förvånad när det visade sig att Krank inte använt sin förmåga denna ronden
Å andra sidan ser väl jag ser som att Zeb var en av de (få?) som faktiskt greppade det jag breadcrumbade under första rundan. Givet, det var mycket var crumbing, men ändå.

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Oavsett om jag spelar varulv eller inte så spenderar jag väldigt, väldigt mycket tid med att försöka undvika att bli misstänkt och inte ens i närheten av lika mycket tid på att försöka hitta andra att misstänka.
Vänd på det. Tänk tvärtom. Jag bekymrar mig inte så mycket över att någon misstänker mig. Jag försöker svara så gott jag kan för att reda ut det, men mitt riktiga jobb är att hjälpa laget. Då ingår det att bli misstänkt. Det är inget jag försöker undvika.

Purgatory har exempelvis misstänkt mig, varpå jag svarare honom. Nu när han misstänker mig fortfarande utan att komma med nya anklagelser eller bemöta de gamla gör det istället att jag undrar varför. Så, istället för att bli ledsen för att han misstänker mig tänker jag, "men hallå, varför?" och så berättar jag det för er. För det är mitt jobb. Jag tycker att Purgatory beter sig märkligt och säger det. Det är så vi vinner, genom att berätta saker för varandra och säga vad vi tror. Att försöka undvika att bli misstänkt, det är vad varulvar och annat pack sysslar med.

Att jag misstänker dig innebär att jag försöker göra mitt jobb. Du ska vara glad för det. Jag tycker att du har spelat misstänkt och ditt svar är att du gör så gott du kan. Fair enough. Det räcker naturligtvis inte, men jag tycker att du hanterade pressen förra rundan ganska bra så jag tänker inte gå vidare med det här. Men jag noterar att du tycker att det är viktigare att du är kvar i spelet än att vi vinner. Det är inte bra. Det är egentligen ditt tredje misstag den här rundan.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Måns said:
Får se om jag fattar det här. Du drar av 5% på varje drink som annars ger 10%? Vad är det som inte stämmer isf? Du har fått 2 drinkar vilket innebär 3x5=15%

Men, det intressanta här är ju det jag snackade om redan förra rundan, att det här spelets seriemördare är någon form av fylleskurk som vill öka x antal deltagare till x%. Att då har förmågan att ge mer eller liknande känns ganska rimlig.

Kan du inte gå igenom matematiken igen så att jag också fattar?
Matematiken stämmer.
Jag drar av 5% på varje drink, i stället för 10% får jag bara 5% upp för varje drink.
Totalt har jag fått 3 drinkar, Måns, Mig själv och 1 till, troligtvis kefka.
Dvs totalt 15% alkohol, vilket stämmer.

Dock det som är skumt är att det var något i en av drinkarna, dvs någon har smusslat ner något i drinken.

Och därför misstänker jag nu Måns samt kefka för att någon/båda till hör DTF.

VildKatt

Warrior

Ja, jag är inte heller övertygad om att Zeb är fulingen som kan göra nytta av att åka ut denna runda heller, men det kan vara värt att hålla ögonen på honom. Han verkar ju inte ha bidragit med så mycket heller...

Men min röst får ligga kvar på Glom än så länge. Han har inte precis sagt något som får misstankarna att svalna heller och innan det skett ser jag ingen anledning till att lösa upp bandvagnen.