Re: Jag har bestämt mig.
Här är min lista över deltagarna, från de grönaste till de skummaste:
Basenanji Helgrön, dels för sin förmåga och dels får sin rös på Zebulon. Frånsett från det så tycker jag att han har totalt fel i allt han skriver, och hittar på konstiga anledningar att misstänka folk, som han kunde kollat själv är helt out of the blue. Dessutom försvarar han krank av helt pudas anledning.
Vimes Helgrön, för sin röst på Zebulon, för att Paxen använt sin trackerförmåga på honom och sett att han inte gjorde något, och för att han jagar skurkar på ett alert och förståndigt sätt. Han försvarar dock krank via anledningar som jag inte tror ett dugg på. Att Zebbe skulle ha förstått av det som skrivits i tråden att krank behövde alkohol, när Zebbe inte förstod någonting annat av vad som pågick i spelet, är uppenbart fel, och att krank påstås vara rassiare ligger ju inte nödvändigtvis i byns intresse om det nu stämmer att det var riskabelt för byn att outa raser.
Vildkatt Dels för att hennes förmåga står ut för mycket, och dels för att hon helt enkelt är för knasig för att vara överklass.
Paxen Tracker är en av de starkaste förmågor som finns i spelet. Paxen använder visserligen inte denna förmåga superklokt (han berättar för tidigt i rundorna vem han har undersökt) och hittills har han inte lyckats rikta den mot särskilt bra personer, men det är en alltför svår förmåga att fejka för en överklassare och jag har enbart fått goda vibbar från honom.
Måns Gör inte så mycket väsen av sig, men bortsett från att han inte direkt misstänkte kefka när drinkdebaclet begav sig, så tänker han bra och röstar bra; och det har han gjort ända sedan början på spelet. Har tidigt varit på krank och pekat ut blunders från denne, exempelvis.
hjk Började riktigt dåligt, med en passiv stil och hakade på fel grejer (ansåg bland annat att Zebulons förvirrade lista över misstänkta var så bra att han höll med om det mesta). Men sedan dess har han tagit sig i kragen och nu tycker jag att han både röstar och tänker bra. Hjk har blivit min favoritvarulvsjägare av de nuvarande spelarna, tillsammans med Vimes. Jiddret med krank i början på drag tre kändes förresten inte som om de ägnade sig åt skådespeleri.
Purgatory
Djur-siare som hittills använt sin förmåga vettigt. Defensiv, avvaktande stil, och jag tycker att rösterna ofta hamnat fel. Förmodligen borgare, dock.
Hellzon/Pilzeman
Det här är min varken-eller-spelare. Jag har nog inget intressant att säga om Pilzeman i det här läget.
Persson
Claimar samma förmåga som Feuflux gått ut med i sin exempeltext, och gjorde åtminstone i början väldigt många små misstag och fumligheter. I övrigt; en avvaktande stil som jag har svårt att få grepp om.
Glom Glom's outande var en av anledningarna till att Zebbe åkte ut. Instinktivt känner jag att Glom snarast borde vara grön, men teorin om att varulvarna kan ha kommit överrens om en säker förmåga att claima, och sedan råkat avslöja denna två gånger är åtminstone rätt duglig. Jag ser inte direkt något skumt i gloms inlägg i övrigt.
kefka Vår drinksmusslare. När jag tittar tillbaka på kefkas inlägg så ser jag en spelare som agerat klokt och konsekvent utifrån den information han haft att tillgå. Om han skulle ljuga om sin förmåga så har han haft åtminstone en fyra-fem olika tillfällen då han hade kunnat göra bort sig och råka säga något som vi kunnat sätta dit honom för, men jag ser det helt enkelt inte. Dessutom tycker jag att han röstar förhållandevis klokt. Jag litar inte ett dugg på förmågan dock. Det är endast pga den som han hamnar så här långt ner på min lista.
Vicotnik
Ambitiös varulvsjägare, men jag tycker att hans misstankar konstant har riktats mot fel håll och snarare fungerat som distraktioner från de jag personligen ansett varit skumma. Driven stil; så här spelar jag själv när jag är varulv.
krank
Uppenbar Överklassare. Tydlig och självklar koppling till Zebulon (Som inte bara har med Zebulons klavertramp kring kranks alkoholtålighet att göra - som förresten absolut inte kan bortförklaras på något rationellt sätt. Att Zebulon skulle ha tolkat något breadcrumb är helt osannolikt. Men det är mer än så. Även när Zebbe har två tåg - krank och Vildkatt - att rösta på, så är han undvikande och velande, och när han väl till sist röstar på krank för att han så gärna vill cleara honom (så motiverade Zebbe det! "Krank tex rapade upp en förmåga och sen inget mer. Visst det var väl bra men jag ville ju cleara honom.") så visar han tydligt att han vill bort med sin röst från krank så tidigt som möjligt, och lägger ingen tyngd alls bakom sin röst utan bara "jag vet faktiskt inte ännu vem jag vill rösta ut. Den här rösten är för att skaka fram ett snack." Detta trots att Zebbe varit helt låst vid "de tre stora" (där den tredje pendlat mellan att vara krank/Basenanji) sedan början av spelet. Till och med när Zebbe röstar på andra personer (som mig) så har hans inlägg ofta handlat mer om krank istället.) Krank i sin tur gör små misstag hela tiden, och fullkomligen rykte av frustration i början på den här rundan över att Zebulon hade åkt ut - vilket syns tydligt i sättet som han försvarade sig mot anklagelser. Dessutom; går man tillbaka och läser de första rundorna så ser man en spelare som även om han håller en rätt hög profil i diskussionerna ändå har en avvaktande hållning i jakten på överklassare.
Krank är skurk. Jag är helt övertygad om det.