Nekromanti Varulvsspelsupplägg

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Med inläggstaket har varulvsspelen blivit en publiksport. Jämfört med tidigare tycker jag att det är angenämt att följa varulvsspelen.

Däremot är det inte lika angenämt för mig att spela. Jag lider konstant av tidsbrist.
Läsa hinner jag göra i realtid - men inte analysera.
För att analysera måste jag föra anteckningar. Och jag måste ha åtkomst till anteckningarna var jag än är. Det betyder att anteckningarna måste vara google docs eller liknande och det gör det helt omöjligt för mig att göra analyser från mobil eller läsplatta.

När jag gör en analys måste jag läsa igenom allt igen - och jag klarar av att läsa c:a 50 inlägg i timmen. Kom ihåg att vid en analys kan man inte skumma texten, man måste faktiskt läsa ordentligt. Därför bara 50 inlägg i timmen. Sen tar själva anlysen lika lång tid.
Det betyder att om jag ska analysera en tråd med 200 inlägg (vilket inte är ovanligt i varulvsspel) tar det mig 8 arbetstimmar.

Sedan har jag inte hur mycket fritid som helst, någon sa i senaste varulvsspelet att: "det enda anth bidragit med är att berätta att han inte har tid". Det är inte helt rätt. Jag har massor med tid. Faktum är att i min bekantskapskrets är jag antagligen den som har mest fritid. Men enda sättet att göra ett bra jobb i ett vaulvsspel är att ta semester. Eller vara arbetslös.

De två längre inläggen jag skrev i senaste varulvsspelet tog 3½ timmar var att skriva. Det betyder att två inlägg tog nästan en hel arbetsdag av min tid. Så mycket tid lägger jag knappt ner på att förbereda/spela rollspel under en hel vecka.

Här kommer därför ett varulvsupplägg där jag känner att jag hinner med:

1. Alla har fria röst-inlägg, förutsatt att inget mer än rösten finns i inlägget, ex:

Röst: ingen

2. En dag slutar 24:00, utom när en runda tar slut; då slutar den efter spelledarens STOPP-inlägg och nästa dag börjar med spelledarens nästa trådstart.

3. Alla har två stycken 5000-teckensinlägg per dag.

4. Alla har två stycken "twitter"-inlägg per dag. Ett "twitter"-inlägg definieras som max tre rader text när man förhandsgranskar det. Tanken är att man ska kunna ställa korta frågor, ge korta svar eller korta motiveringar, utan att behöva bränna ett "riktigt" inlägg. Den här punkten är ett "twitter"-inlägg.

5. Skulle ett vanligt inlägg vara mer än 5000 tecken räknas det som två inlägg.
Skulle ett "twitter"-inlägg vara längre än tre rader text räknas det som två "twitter"-inlägg.

6. Skulle man inte använda sina två vanliga- eller två "twitter"-inlägg en dag är inläggen förverkade. De oanvända inläggen fryser inne och får inte användas senare.

7. Skulle man skriva mer än två vanliga- eller två "twitter"-inlägg, räknas överskottet av från nästa dags inlägg.

8. Skulle man börja använda nästnästa dags inlägg får man en varning.
Skulle man använda nästa rundas inlägg får man en varning.
Vid tredje varningen blir man diskvalificerad.

9. Första rundan är åtta dagar lång, andra sju dagar, tredje sex dagar, fjärde och alla följande rundor är fem dagar långa.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Varulvsspel är väldigt fascinerande men oj vad jag inta har tid!

Jag tänkte att inläggstak kunde dra ned på tidskraven men eftersom det är så många långa inlägg så tar det liksom ut syftet. Färre inlägg=lika mycket text

Antingen får man satsa på att införa nya människor eller spela som man gör vilket funkar och ett uppenbart roligt för dem som är med.

Jag spelade varulvsspel i skolan vilket jag tyckte var kul, men i textform känns det alltför tungt.
Så jag följer nog spelen tills någon smartare kommit på hur man kan ha samma glädje fast med mindre energikrav
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
I mitt nästa spelupplägg tänkte jag köra med regeln att max antal inlägg per runda är samma som mängden deltagare. Så max antal inlägg per runda minskar i takt med att deltagarna minskar. Vet inte hur mycket det påverkar när man väl spelar, men jag tyckte det var en sån där härligt smart design. :gremsmile:
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Recca said:
I mitt nästa spelupplägg tänkte jag köra med regeln att max antal inlägg per runda är samma som mängden deltagare. Så max antal inlägg per runda minskar i takt med att deltagarna minskar. Vet inte hur mycket det påverkar när man väl spelar, men jag tyckte det var en sån där härligt smart design. :gremsmile:
Det tycker jag låter skitfränt! :)
Tänkte du köra endagarsrundor på slutet eller hur har du tänkt då?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Recca said:
I mitt nästa spelupplägg tänkte jag köra med regeln att max antal inlägg per runda är samma som mängden deltagare. Så max antal inlägg per runda minskar i takt med att deltagarna minskar. Vet inte hur mycket det påverkar när man väl spelar, men jag tyckte det var en sån där härligt smart design. :gremsmile:
Problemet är inte längre antalet inlägg. Inläggstaket gör att jag hinner läsa.
Problemet är rundornas längd, jag hinner inte analysera inläggen; hur långa kommer dina rundor att vara?

En kompromiss mellan din och min lösning skulle vara att en rundas längd = antal deltagare / 2, avrundat uppåt. Och man får skriva 2 inlägg per dag.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
anth said:
Recca said:
I mitt nästa spelupplägg tänkte jag köra med regeln att max antal inlägg per runda är samma som mängden deltagare. Så max antal inlägg per runda minskar i takt med att deltagarna minskar. Vet inte hur mycket det påverkar när man väl spelar, men jag tyckte det var en sån där härligt smart design. :gremsmile:
Problemet är inte längre antalet inlägg. Inläggstaket gör att jag hinner läsa.
Problemet är rundornas längd, jag hinner inte analysera inläggen; hur långa kommer dina rundor att vara?

En kompromiss mellan din och min lösning skulle vara att en rundas längd = antal deltagare / 2, avrundat uppåt. Och man får skriva 2 inlägg per dag.
Jag gillar den här tanken en del, det skulle vara ett intressant spel att spela och helt ändra rytmen kring spelandet.

Ett spel med max inlägg = antalet deltagare i rundan tillsammans med längden på rundorna = antalet deltagare i rundan / 2 dagar skulle ju göra att man har 2 inlägg per dag tillgängliga om man sprider ut dem lika över dagarna.

Det skulle ju nog helt ändra hur snabbt spelet kommer igång, kan jag tänka mig. Nu med inläggstak så blir det mer maffiga inlägg direkt i start på grund av att inläggen är värda mer, och i ett sådant här spel med bara två inlägg per dag så skulle det nog bli ännu mer långsam start. För att få upp aktiviteten i början och så att säga köra byn varm inför 2X inlägg per dag i X dagar så kanske varje runda borde börja med ett tidsintervall där spelarna bara får skriva "twitterinlägg", kanske en tid på 6 timmar eller liknande innan spelledaren säger "Stopp" och spelet är i full gång. Det kanske skulle funka bäst då i en flufflös klassiker.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Empiricus said:
Ett spel med max inlägg = antalet deltagare i rundan tillsammans med längden på rundorna = antalet deltagare i rundan / 2 dagar skulle ju göra att man har 2 inlägg per dag tillgängliga om man sprider ut dem lika över dagarna.
Jag tycker också om Mukwas regel, han har 5 - 15 inlägg per runda.

Jag skulle kunna tänka mig något så brutalt som max antal inlägg = antal deltagare och man blir diskad om man inte skrivit minst (antal deltagare / 2) inlägg på en runda.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
anth said:
När jag gör en analys måste jag läsa igenom allt igen - och jag klarar av att läsa c:a 50 inlägg i timmen. Kom ihåg att vid en analys kan man inte skumma texten, man måste faktiskt läsa ordentligt. Därför bara 50 inlägg i timmen. Sen tar själva anlysen lika lång tid.
Det betyder att om jag ska analysera en tråd med 200 inlägg (vilket inte är ovanligt i varulvsspel) tar det mig 8 arbetstimmar.
Jag tror du måste se över ditt analys system.

Kanske funkar det bättre om du analyserar en (kanske två) spelare istället för att läsa alla inlägg i en runda. Har du en stark ulvkandidat så välj den och analysera den. Då lär det ju inte behöva ta dig 8 arbetstimmar.

Min analystid i ett "traditionellt" varulvsspel med +1000 inlägg tar runt lixom långt ifrån 8 timmar inklusive att skriva själva caset. Ett standar case bra eller anus tar för mig lixom 30 minuter.

anth said:
De två längre inläggen jag skrev i senaste varulvsspelet tog 3½ timmar var att skriva. Det betyder att två inlägg tog nästan en hel arbetsdag av min tid. Så mycket tid lägger jag knappt ner på att förbereda/spela rollspel under en hel vecka.
Mitt tips här är att skriva ur röven (eller hjärtat eller vad du vill kalla det). Läser du tråden som du gör får du ju en uppfattning om spelare och vad som skrivs och händer. Efter det omsätter du skiten i ditt huvud till en text där du beskriver hur du ser på saken. Det är superlätt och kräver lixom nästan ingenting.

Jag är ju supersåsig av mig och skulle aldrig i mitt liv orka med att skriva inlägg i ett separat dokument eller föra anteckningar så mina förberedelser för ett inlägg är ungefär lika såsiga som förberedelserna för en omgång Torchbearer. Ett K.K´skt mustigt inlägg a´ 5000 tecken tar inte mer än 20 minuter att författa.

Nu kan det ju vara så att det är mer luft i ett K.K´skt inlägg än ett anth inlägg. Du kanske väljer att vara noggrann i ditt jobb och sånt är ju tidskrävande som fan. Du kanske också tänker på hur du formulerar dig? Det gör inte jag och jag kan tro att det tar väldigt långt tid att formulera sig byboigt om man är bybo och sedan när du väl blir ulv så kommer inläggstiden att ta ännu längre tid eftersom du måste försöka formulera dig som den bybo du tidigare formulerat dig som.

Hoppas mitt luftiga och brundoftande inlägg ger nått som kanske kan minska din tid att lägga varulvsspel. Det skall ju vara roligt inte ett arbete. Att arbeta är ju roligt överlag men att sedan när man slutat arbeta ta varulvsspelet som ett arbete med ett 8 timmars pass blir ju (tror jag) tjatigt som fan i längden.

Körba!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Recca said:
I mitt nästa spelupplägg tänkte jag köra med regeln att max antal inlägg per runda är samma som mängden deltagare. Så max antal inlägg per runda minskar i takt med att deltagarna minskar. Vet inte hur mycket det påverkar när man väl spelar, men jag tyckte det var en sån där härligt smart design. :gremsmile:
Jag snuddade också vid den tanken, men jag tror inte att det behövs. Allteftersom folk åker ut och spelet går framåt skrivs det mindre i tråden ändå. Den här regeln är bara snygg, men tillför inte direkt någonting eftersom det redan är så här det ser ut.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag kör lite samma stil som KK. I mitt första varulvsspel förde jag anteckningar, och det är givetvis superior by far, men det är fett tidsödande.

Mitt trix är att ha flera flikar uppe samtidigt. En där jag läser tråden i platt visning, en där jag skriver mitt inlägg och x antal där jag har "svara med citat"-inlägg för att klippa och klistra från de inlägg som jag använder mig av.

Men det allra viktigaste är att logga in ofta, så att det inte blir för många inlägg att läsa ikapp. Händer det är jag oftast strandad (såsom i detta spel när jag var inaktiv mer eller mindre hela R2, efter det hade jag inte så mycket mer att komma med). Sedan läser jag om mina egna inlägg allra mest, för de sammanfattar mina dåvarande tankar och jag kan lättare följa min tankeprocess och kan på det sättet recappa vad som hänt i tråden. Det här är för övrigt ett väldans bra varulvsverktyg för att inte säga emot sig själv också har jag insett, så win-win :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Man ska nog inte ha alltför höga krav på sig som bybo. Byn är ett team och ingen kan förväntas analysera allting själv. Men alla hittar vi nån liten tåt att dra i, och det är helt ok att (mer eller mindre) hasa runt och invänta att någon drar fram en tåt som man själv tycker känns värd att nysta vidare på. Självklart ska man hålla ögonen öppna för både befintliga och nya tåtar, men det är inte ett krav att varenda bybo ska komma med storslagna analyser som pekar ut X antal ulvar i varje spel. Så till att börja med bör man nog sänka sina krav på sig själv.

Det sagt är det naturligtvis så att man som spelare gärna vill åt den där kicken man får när man kommer på nåt smart. Och spelsystemet borde uppmuntra sådana kickar. Vilket omvänt betyder att systemet borde minimera risken för spelare att överväldigas och apatifieras (exempelvis av walls of text). Inläggstak och liknande är ett bra steg ditåt IMO, men det behövs uppenbarligen mer. Det är många som sneglar på vår del av forumet och gärna skulle vara med om det inte vore så svårtillgängligt.

Att minimera skrivandet a la twitter-inlägg tror jag dock inte är den bästa idén. Det skulle ju bli väldigt lite att analysera över huvud taget.

Kan man kanske avgränsa varje spelares "ansvarsområden" på något sätt? Siare och väktare brukar ju med gott samvete kunna ta det lite lugnare med analyserna, just för att de är viktiga för byn på andra sätt. Kan mer specialiserade roller vara en lösning?

(Inom parentes: Kan man månne komma någonvart genom att applicera forge-teori eller motsvarande på varulvsspel? Har det gjorts något liknande?)
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Brynolf said:
Det sagt är det naturligtvis så att man som spelare gärna vill åt den där kicken man får när man kommer på nåt smart. Och spelsystemet borde uppmuntra sådana kickar.
(JAG SPARAR MINA TEORETISKA UTLÄGGNINGAR TILLS NÄSTA GÅNG JAG ÄR VARULV!!!!1)

Jag håller med om att "komma på något smart" (lösa gåtan, komma fram till en mer eller mindre oantastlig slutsats) är ett väldigt viktigt kul i varulvsspel.

Problemet är väl, tycker jag, att speldesign som fokuserar på just det här momentet riskerar att reducera varulvarna till spelkomponenter, snarare än låta dem vara ena sidan i ett balanserat spel. Det är inte så kul som varulv att, helt utan egen möjlighet att påverka det, bli avslöjad på grund av att byn lyckas lösa en gåta som spelmakaren byggt in i spelet.

Förut (för två år sedan kanske) så fanns det ofta information i stil med "I grupp X finns det minst en varulv". Detta gjorde att den viktigaste delen av spelet ofta blev att hantera outningar på rätt sätt och sedan avgränsa vilka som var möjliga varulvar.

Förutom att jag kan tycka att det är lite tråkig design (mina egna arr är verkligen inte undantagna från det här!) så gör det spelet instabilt. Thibaultkoden är ju ett klockrent exempel: på grund av information i byn - pusslet - blev beslutet att ljuga om sifforna helt ödestiget för ulvlaget.

Frågan är om spelet vi vill bygga ska vara ett spel eller ett pussel. Jag upplever det som att många (tidigare) arr fokuserar på att utmana byn med en klurig (i bästa fall!) gåta, och i detta riskerar att tappa bort själva spelaspekten.

Därmed inte sagt att det är ointressant med pussel. Dels kan jag tänka mig att man kan göra mycket bra av det om man frångår mycket av mafia-tänket och försöker vara lite friare (Ser fram mot Ebon Oaks 2.0, Basse!): det kanske inte behöver vara två distinkta fraktioner mot varandra? Visst borde vi kunna spela sociala spel med dold information utan att ha med varulvar i traditionell mening?

Dels har vi haft en del riktigt lyckade pussellösningar inbyggda i annars ganska balanserad spel. Det bästa exemplet tycker jag är hur siarförmågan fungerade i Mukwas Vampire. Där var alla siare. Men det var bara Möller som var riktig (egentligen siade han ulvar grönt och bybor rött), alla andra siade enligt ett visst mönster. Det tog lång tid innan vi lyckades identifiera att Möllers siande faktiskt var det enda som reagerade på den siades fraktion. Det var ett klockrent sätt att nerfa siarförmågan.

Hur som helst: min poäng är att det är kul med pussel, för byn. Men att man antingen bör överväga huruvida det verkligen är ett varulvsspel man vill arra, eller noga fundera kring vilka följder ens pussel kan tänkas få.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
En till sak:

att Hastfer var halvmiller i senaste spelet:

tolkar man det utifrån att spelet nog är designat för balans talar det emot att det skulle finnas en motpart på ulvsidan.

Tolkar man det däremot med gåtlösar- och pusselläggarglasögonen blir det ju en ledtråd till att det finns en motsvarande roll i det andra laget.

Hur vi tolkar det som händer i spelet är ju helt beroende på vad för spel det är vi uppfattar oss spela.
 
Top