Jag har nu snurrat runt på några sidor som berör "kända" rollspel. Främst för att jag var lite intresserad av nya LOTR-rollspelet.
Det som då slog mig var "Är det lönt att lägga pengarna på det här spelet? Det har säkert försvunnit om ett par år."
Haka nu inte upp er på min tanke ovan utan på följande.
Är det bara ett överlevnadssätt för vissa spelbolag att ta in ett varumärke och göra ett rollspel av det, eller finns det en djup, glödande skaparglädje bakom besluten som kommer att generera mycket bakgrundsmoduler och äventyr?
Jag tänker då främst på Star Wars, Lord of..., Star trek och kanske ett par till som baseras på kända verk. Rider företagen bara på en våg som snart dör ut och därmed lägger ner produkten för att plocka upp nästa varumärke och skapa ett nytt spel som håller i ytterliggare ett par år? Skall man vara lite cynisk och i stället hålla sig till de mer klassiska rollspelen som vi vet "alltid" kommer att finnas. Exempelvis D&D och CoC som har överlevt både Berlinmurens fall och Internets födelse. Spel som har en egen spelvärld som kanske är bättre skapad för rollspel än vad exempelvis Hollywoodkulisser kan prestera och presentera?
Det här var bara ett par tankar som slog mig men som jag ändå ville dela med mig av. Några kommentarer?
Det som då slog mig var "Är det lönt att lägga pengarna på det här spelet? Det har säkert försvunnit om ett par år."
Haka nu inte upp er på min tanke ovan utan på följande.
Är det bara ett överlevnadssätt för vissa spelbolag att ta in ett varumärke och göra ett rollspel av det, eller finns det en djup, glödande skaparglädje bakom besluten som kommer att generera mycket bakgrundsmoduler och äventyr?
Jag tänker då främst på Star Wars, Lord of..., Star trek och kanske ett par till som baseras på kända verk. Rider företagen bara på en våg som snart dör ut och därmed lägger ner produkten för att plocka upp nästa varumärke och skapa ett nytt spel som håller i ytterliggare ett par år? Skall man vara lite cynisk och i stället hålla sig till de mer klassiska rollspelen som vi vet "alltid" kommer att finnas. Exempelvis D&D och CoC som har överlevt både Berlinmurens fall och Internets födelse. Spel som har en egen spelvärld som kanske är bättre skapad för rollspel än vad exempelvis Hollywoodkulisser kan prestera och presentera?
Det här var bara ett par tankar som slog mig men som jag ändå ville dela med mig av. Några kommentarer?