Nekromanti Varumärke - The RPG

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag har nu snurrat runt på några sidor som berör "kända" rollspel. Främst för att jag var lite intresserad av nya LOTR-rollspelet.
Det som då slog mig var "Är det lönt att lägga pengarna på det här spelet? Det har säkert försvunnit om ett par år."
Haka nu inte upp er på min tanke ovan utan på följande.
Är det bara ett överlevnadssätt för vissa spelbolag att ta in ett varumärke och göra ett rollspel av det, eller finns det en djup, glödande skaparglädje bakom besluten som kommer att generera mycket bakgrundsmoduler och äventyr?
Jag tänker då främst på Star Wars, Lord of..., Star trek och kanske ett par till som baseras på kända verk. Rider företagen bara på en våg som snart dör ut och därmed lägger ner produkten för att plocka upp nästa varumärke och skapa ett nytt spel som håller i ytterliggare ett par år? Skall man vara lite cynisk och i stället hålla sig till de mer klassiska rollspelen som vi vet "alltid" kommer att finnas. Exempelvis D&D och CoC som har överlevt både Berlinmurens fall och Internets födelse. Spel som har en egen spelvärld som kanske är bättre skapad för rollspel än vad exempelvis Hollywoodkulisser kan prestera och presentera?

Det här var bara ett par tankar som slog mig men som jag ändå ville dela med mig av. Några kommentarer?

Björn Hellqvist

Swordsman
Man kan aldrig veta om ett rollspel ska slå. CoC var tänkt som en kul grej för Lovecraft-fansen, och som kanske skulle hålla i ett par år. Jag kan inte tänka mig att någon räknade med att (A)D&D skulle hålla i över 25 år. Vissa spel som kommit har blivit succéer, men förlagen har kommit på ekonomiskt obestånd och spelen har lagts ner. Andra spel har kommit och gått utan att någon egentligen lagt märke till dem. Vad gäller spel baserade på filmer/böcker/serier, så är det nog rätt mycket 50/50 om de slår eller inte. Själv är jag skeptisk till spel baserade på t.ex. Sagan om ringen. Man kan inte göra så värst mycket i spelvärlden utan att strula till den kända historien. Star Wars däremot verkar låna sig bra till feta kampanjer - man har ju ett helt universum! Om ett spel tilltalar dig, så köp det! Om det sedan inte understöds med moduler i mer än ett par år, så får man hoppas att du gillar det tillräckligt för att utveckla spelvärlden vidare.

Rising

Vila i frid
Blade of Trademark

Jag har lite problem med varumärkesrollspel som har en nördig publik: Sagan om Ringen, Arkiv X och Star Wars, till exempel. Star Trek vore absolut värst, brrr...

När jag pratar om "nördig publik" så menar jag människor som går bortom det viktiga och snöar in på smådetaljer som egentligen inte alls är relevanta, men som de ägnar jättestort utrymme och pluggar in som galningar. Det gör de spelen fullkomligt omöjliga att spela. Man får inget kreativt svängrum utan spelgruppen vill helst bara sitta och vältra sig i sina nördkunskaper. "Sagan om Ringen" är på köpet baserat på verk av en rätt nördig snubbe från början. Det gör det inte direkt bättre...

Star Wars gillade jag nog som ung, men när jag började spela det med SW-nördar försvann all glädje och jag förstod vilka få möjligheter man egentligen hade i det.

Sedan finns det förstås rollspel som inte baserats på licenser men som med tiden blivit nördrollspel ändå. Vampire är kanske det tydligaste av dem, goffarnas fredagsnöje "vampyrtrivia" är ju smärtsamt nördigt.

Varumärken som baserar sig på kultiga fenomen är desto bättre. CoC har ju klarat sig fint, och Hellboyrollspelet ser jag till exempel fram emot att få testa...

Nå, när det gällde CCG så kunde man verkligen säga att licenser ofta betydde "skitspel", men när det gäller rollspelsbranschen tror jag att ambitiösa rollspelsskapare gör sitt bästa oavsett om de arbetar med en licens eller inte. Det finns liksom inte samma lycksökare i rollspelsbranschen som det en gång fanns i CCG-världen.

Så man kan inte bara vifta bort licensspelen sådär utan vidare.

Personligen föredrar jag dock spel som står på sina egna ben. De är bäst för mig.

/Riz

Vindhand

Myrmidon
Det som då slog mig var "Är det lönt att lägga pengarna på det här spelet? Det har säkert försvunnit om ett par år."
Haka nu inte upp er på min tanke ovan utan på följande.

Förlåt att jag gör just det. :gremwink:

För mig spelar det inte så stor roll om ett spel kommer förbli i produktion eller inte. Jag har startat kampanjer i spel som varit "döda" tio år eller mer och det har i sig aldrig varit något problem.

Det kan i.o.f.s. vara en bidragande orsak att jag sällan köper särskilt många supplement m.m. Jag föredrar spel som fungerar från början, utan att behöva trettio böcker till för varje yrke/klan/land o.s.v.

Spel som har en egen spelvärld som kanske är bättre skapad för rollspel än vad exempelvis Hollywoodkulisser kan prestera och presentera?

Mina bästa spelupplevelser har varit i folks egna kreationer. Kommersiella spelvärldar är IMHO ofta mer ett hinder än en egentlig hjälp. Mera så om världen är hämtad från litteratur eller film där alla kan vara små besserwissers om hur det "egentligen" skall vara :gremtongue:

Krille

Super Moderator
"Jag tänker då främst på Star Wars, Lord of..., Star trek och kanske ett par till som baseras på kända verk. Rider företagen bara på en våg som snart dör ut och därmed lägger ner produkten för att plocka upp nästa varumärke och skapa ett nytt spel som håller i ytterliggare ett par år?"

Middle-Earth Roleplaying fanns ju från ICE och var väl mer eller mindre deras flaggskepp (även om de envist hävdade att Rolemaster var det så kommer alla ändå att förknippa ICE med MERP). Det höll väl i sisådär 18 år innan ICE kom på obestånd och licensen återgick till Tolkien Enterprises, och jag vet folk som fortfarande inte har släppt MERP.

Star Trek har ju funnits som rollspel i... tja, ett rätt bra tag, från olika utgivare (bland annat FASA), innan Last Unicorn lade beslag på licensen och höll den i ett antal år. Sen blev LUG uppköpta av WotC, som ägdes av Hasbro, som lagt beslag på "den andra" stora SF-licensen, Star Wars, varför Paramount drog tillbaka den och parkerade den hos Decipher istället.

...vilket för oss in på "den andra" stora SF-licensen. Star Wars RPG släpptes 1987 och hade en stadig fan-bas fram tills West End Games hamnade på obestånd på grund av investeringar i skobranschen. Till många Star Wars-rollspelares stora sorg så återgick licensen till Lucasfilm, som skickade den vidare till Hasbro och Wizards of the Coast. Men den höll i tio år eller så, och bara det faktum att det finns konverteringsregler från Star Wars d6 till Star Wars d20 tyder på att arvet från West End Games är betydande.

Det gör att följande uttalande:

"Exempelvis D&D och CoC som har överlevt både Berlinmurens fall och Internets födelse."

...får en viss... um... "klang". Call of Cthulhu är trots allt även det att betrakta som en licens - det baseras ju helt på Howard Phillips Lovecrafts Cthulhu-mythos.

Quan'talis

Swashbuckler
Kanske oväsentligt, men...

...fram tills West End Games hamnade på obestånd på grund av investeringar i skobranschen.

Just det, skobranschen. Denna ljusskygga samlingsplats för skumraskaffärer, ogenomtänkta investeringar och intergalaktisk brottslighet. Här finns uppenbarligen ett stycke rollspelshistoria som jag inte är bekant med. Upplysning, nån?

-JPS-

chrull

Stockholm Kartell
Re: Blade of Trademark

Det blir nog svårt att göra nördiga saker av Hellboy-RPG.

Den mest nördiga faktan skulle vara att hålla reda på vilka datum hellboy skapades och liknande. Serierna svämmar ju inte direkt över av nördinfo...

Å andra sidan håller jag mig borta från det eftersom det verkar vara tänkt att man ska spela hellboy med kompisar. jag gör gärna egna rollpersoner...

chrull

Krille

Super Moderator
Re: Kanske oväsentligt, men...

"Just det, skobranschen. Denna ljusskygga samlingsplats för skumraskaffärer, ogenomtänkta investeringar och intergalaktisk brottslighet. Här finns uppenbarligen ett stycke rollspelshistoria som jag inte är bekant med. Upplysning, nån?"

Typ, det var precis vad som hände. För att säkra kassan för eventuella dopp i rollspelsbranschen så gav sig West End Games in och investerade pengar i skobranschen. Tanken var ungefär att folk behöver skor mer än rollspel: skor är alltså en stadig inkomstkälla.

Kruxet var att det band upp en jefla massa pengar: plötsligt hade West End Games inte likvida medel. Alla deras pengar var uppbundna i lager och skor, vilket gjorde att de inte kunde betala tryck, löner eller författararvoden.

Kort sagt, de hamnade på obestånd.

Illern

koppariller
Re: Blade of Trademark

När jag pratar om "nördig publik" så menar jag människor som går bortom det viktiga och snöar in på smådetaljer som egentligen inte alls är relevanta, men som de ägnar jättestort utrymme och pluggar in som galningar. Det gör de spelen fullkomligt omöjliga att spela. Man får inget kreativt svängrum utan spelgruppen vill helst bara sitta och vältra sig i sina nördkunskaper. "Sagan om Ringen" är på köpet baserat på verk av en rätt nördig snubbe från början. Det gör det inte direkt bättre...

Å andra sidan skulle jag vilja hävda att det blir vad man gör det till. Vi spelade nästan uteslutande i Midgård innan jag skapade Terra Draconis (många av mina spelare är tyvärr för lata för att vara spelledare själva så det blir bara jag som spelleder, därav enformigheten). Jag skulle nog delvis klassficeras som en nörd, åtmninstone innan jag blev romarnörd :gremsmile: för jag kunde MASSOR om Arda och hela konkarongen MEN det finns otroligt mycket som Tolkien inte skrivit så mycket om. Man kan till exempel spela i Solens första eller andra ålder. Där är ''fakta'' rätt knapphändiga. Man kan spela i början av tredje åldern, man måste ju inte spela just samtidigt med böckerna. Man kan spela i Solens fjärde ålder och man kan spela med folk som inte sitter och hänger upp sig på detaljer alternativt kan diskutera vilka slutsatser man bör dra av olika närliggande fakta samt med folk som kan ta att spelledaren har utslagsröst.

Kunde inte låta bli, Midgård ligger tillsamans med ett par andra spel/världar trots allt på andra plats efter min egen skapelse för mig.

Eksem

Champion
Hmm... Star Wars, åtminstonde i WEGs utgåva som är den enda jag läst, känns faktiskt som att den är skriven av folk som faktiskt ville göra ett bra Star Wars-spel. Och det är väl som Krille brukar säga, att om man vill göra sig en liten förmögenhet på rollspel bör man börja med en stor (eller hur det nu var :gremwink:).
Alltså lär det inte finnas så himla många människor som faktiskt är villiga att arbeta med ett rollspel som inte intresserar dem. Det lär finnas bättre sätt att tjäna pengar. Jag tror alltså inte att det är en våg på det sättet.

Alltså borde det vara så att, inte helt oväntat, det är spelens populäritet som styr huruvida ett spel lever länge eller inte. Det är dock förstås kopplat till licensen. Om man baserar ett rollspel på en licens, eller snarare trend, som går upp och ner rätt kraftigt så lär inte spelet bli särskilt långlivat.

Sedan finns det ju odödliga licenser, typ Star Wars och LOTR som det alltid kommer finnas rollspel om, vem det nu kan vara som ger ut dem. Och sååå svårt är det inte att konvertera mellan olika rollspel, om man inte är en exakt regelfanatiker.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kort om Steven S. Long

Ja, han som skrev Lord of the Rings RPG, alltså. Frågan gällde huruvida det fanns en djup, glödande skaparglädje bakom spelet... detta torde ge åtminstone delvis svar på detta:

-------------
MEVault:
Can you tell our readers who you are, what you do, and what type of background do you have?>>

Steve:
I'm Steven S. Long, and I'm a professional game designer and writer. I've been working as a roleplaying game designer since the early 1990s, and been doing it full-time since 1997. I have written or co-authored over 70 roleplaying game core rulebooks, supplements, and related products. In the past I have worked for such companies as Hero Games, Pinnacle Entertainment Group, Last Unicorn Games, Wizards of the Coast, White Wolf Game Studios, and more.

In regard to the LOTR RPG, I've been a Tolkien fan for well over 20 years. My interest in Tolkien's works extends to such things as teaching myself his Elvish languages and writing. So you might say that getting to work on this game is like a dream come true for me.

MEVault:
How true to the books will it be?

Steve:
As true to the books as I can possibly make it. I have been researching extensively and preparing both myself and the other writers working on the core rulebook for the project. In the past six months, I have re-read all of Tolkien's works twice, taken extensive notes, and written a lengthy and detailed outline for the book. The core rulebook itself will be about 150,000 words long, and my notes and outline are over 40,000 words long - nearly one-third the length of the book itself! So, as you can imagine, we are doing our best to remain faithful to the novels, and to pull out of them every scrap of information that might help people understand the setting or play the game.

If you read Tolkien's works closely, you will often find that there's more there than you thought at first. The list of spells and magic powers I mentioned before is one example. Armour is another; while it's true that there aren't as many different types as you'd find in Dungeons & Dragons, there are several types, with appropriate variations, listed in the rules.

Of course, since games often have to take a more extensive look at a setting than a novelist does, there are places where we have to extrapolate from what Tolkien has told us to create "new" things. When we do this, we always proceed with great caution, constantly asking ourselves, "Does this seem right? Does it have the LOTR "feel"? Does it fit into the setting properly?" For example, while the characters in LOTR generally didn't have to worry about money or what goods cost, in a roleplaying game characters often need to know that sort of thing. So, even though Tolkien doesn't explicitly discuss the economics of Middle-earth, we can take what snippets he does provide - names and types of coins, the price of ponies in Bree - and use that to provide gamers with the information they need, while remaining true, I think, to Tolkien's works.
-------------------

Så man kan lugnt säga att åtminstone de som skrev nya LotR brinner för både rollspel och Tolkiens verk. Och jag misstänker att Decipher som bolag också gör det.

MVH

M.

mcwolfe

Veteran

Om jag inte missminner mig så är det så att när WEG bildades så var det med hjälp av en bekants (eller något) skoföretag. Så, på något sätt så var de två knutna till varandra.

Sen gick det plötsligt väldigt dåligt för det häringa skoföretaget, så WEG's resurser gick dit.. plus att Lucasarts tog mer och mer oskäligt betalt för starwarslicensen.. sen gick det som det gick..

Typ något sånt.. har lite dålig pejl på detaljerna.

McWolfe

Krille

Super Moderator

"Sen gick det plötsligt väldigt dåligt för det häringa skoföretaget, så WEG's resurser gick dit.. plus att Lucasarts tog mer och mer oskäligt betalt för starwarslicensen.."

Oskäligt och oskäligt - på slutet kräktes WEG ur sig så mycket Star Wars-moduler att Lucasfilm var tvungna att ha en person mer eller mindre heltidsanställd enbart för att faktakolla WEGs moduler så att de kunde bli "godkända" av Lucasfilm. Och Lucasfilm ansåg helt enkelt att WEG skulle betala den tjänsten, eftersom det bara var WEG som använde sig av den.

Johan K

Gammal & dryg
Mina funderingar...

Först & främst så tycker jag att man sak läga ner pengar på ett spel om man gillar det. Oavsett om det försvinner om nått år.
Till viss del så tror jag nog att det är ett sätt att överleva att ta in ett känt varumärke & göra ett rollspel av det. eftersom då så vet den stora massan vad det är & är kanske mindre "rädd" att köpa det. Alltså känns det hemmatamt redan i affären.
Sen så tror jag nog att det alltid finns en skparglädje för varje rollsple som ges ut. Annars så tror jag nog inte att det inte blivit så många rollspel gjorda...

Balderk

Swashbuckler
Re: Mina funderingar...

Skaparglädjen finns nog inte alltid där. kanske särskilt hos de stora företagen som bara vil få ut så många produkter som möjligt. Visst, de som skriver modulerna och spelen kanske känner skaparglädje, i alla fall i början... Men hur länge orkar man göra moduler till samma spel eller system utan att den skaparglädjen försvinner? Särskilt när man har en tidspress på sig att bli klar med produkten... Efter ett tag blir det nog vardag, och då är det som vilket jobb som helst...

Men vad vet jag? Jag spekulerar ju bara...

/Herr Balderk

Johan K

Gammal & dryg
Samma här...

Ja, jo spekulera kan amn ju alltid göra !
Visst, du har nog en liten poäng där att de större företagen vill få ut pengar av det hela..
Ja, jo hålelr nog åxå med dig om de som skapar modulerna... Man kanske kan råda bot på det genom att skriva åt andra spel åxå elelr göra nått anant än att pyssla med rollspel... Men det blir nog åxå jobbigt i längden det med..

Balderk

Swashbuckler
Re: Samma här...

Ja, jo hålelr nog åxå med dig om de som skapar modulerna... Man kanske kan råda bot på det genom att skriva åt andra spel åxå elelr göra nått anant än att pyssla med rollspel... Men det blir nog åxå jobbigt i längden det med..

Ja, de kanske har något eget projekt på sidan om... Rollspelstillverkandet lär ju iofs ta rätt mycket tid, ska man då dessutom ha ett jobb till så kan det nopg bli väldigt jobbigt, ja.

Men man får tänka possitivt och se på de som verkligen har skaparglädje, de små företagen som i första hand vill dela med sig av sin produkt och i andra hand vill tjäna pengar. De som gör spelen själv, alltså... Som rävsvans... Fast jag vet ju inte vad [color:\\"#FF00FF\\"]krille[/color] har för motiv till att ge ut västmark (delamed sig av sin skapelse eller tjäna pengar i första hand? Det är frågan... Båda alternativen finns så klart med i bilden, men vilket prioriterar han? Hmm...)

/Herr Balderk, misstänksam... :gremwink:

Sodivra

Champion
Alltså.. Njaaa.

Att ge ut Västmark handlade mer om att förlora pengar än att tjäna pengar, eller hur var det Krille?

Balderk

Swashbuckler
Re: Alltså.. Njaaa.

VA? Vill han inte tjäna någe pengar? Det var som tusan! En äkta entusiast! Fast jag har för mig att han gjort uttalanden som strider mot ditt påstående... Men jag kan mycket väl ha fel.

/Herr Balderk, första inlägget efter dubbningen till paladin! :gremlaugh:

PS: Förresten borde inte vi medlemmar av Luvkulten ha med det i våra profiler eller ännu bättre signaturer?

Johan K

Gammal & dryg
Jupp !

mmm !
Vi får väll stå bredvid & ivrigt heja på de som skapar & ge dem dess uppskatning som t. ex köpa deras rollspel...

För den delen, har din chinchilla, eller vad det nu är, åxå gått Santa Clus ?? :gremwink: