Nekromanti Varumärke - The RPG

Staffan

Myrmidon
Re: Mina funderingar...

Skaparglädjen finns nog inte alltid där. kanske särskilt hos de stora företagen som bara vil få ut så många produkter som möjligt.
Det där är en missuppfattning. De stora företagen vill inte alls få ut så många produkter som möjligt. De vill få ut saker som säljer så bra som möjligt, vilket i viss mån strider mot att få ut många saker. Det är mycket bättre ekonomiskt sett att ge ut en bok som säljer i 20 000 ex än att ge ut fyra som säljer 5 000 ex var.

Johan K

Gammal & dryg
Logisk matte ??

Tjaa, det låter ju faktsitk åxå lite logiskt...
Fast ibland så känns det som det går lite överstyr... Ta t. ex Vampier.. Det känns som de har överproducerat en hel skog av olika böcker. Har funderat på att köpa Vampire, men analet böcker & moduler har avskräckt mig att göra det. Även om man kanske inte behöver alla så känns det ändå lite som man behöver dem ändå..

Balderk

Swashbuckler

Nja, visst har du rätt i att de vill sälja så mycket som möjligt. Men tänk på d20! hur mycket skit finns det inte till det, även bland modulerna som WoTC släpper... Det tycker jag tyder på att de vill få ut mycket, de förlitar sig på att produktnamnet: d20 och ännu mera: Dungeons & Dragons ska sälja produkten åt dem...

Men det spelar inte så stor roll. Visst, de kanske skulle kunna släppa ännu mer, med lägre kvalitet, men de släpper tillräckligt för att skaparglädjen ska försvinna... Då är det nog mer skaparglädje bakom t ex Västmark...

/Herr Balderk

Gör som mig! Gå Med i Luvkulten idag! :gremsmile:hit!

Johan Granberg

Swordsman

"Men det spelar inte så stor roll. Visst, de kanske skulle kunna släppa ännu mer, med lägre kvalitet, men de släpper tillräckligt för att skaparglädjen ska försvinna"

Du som aldrig har skrivit något till ett rollspel kan väl egentligen inte uttala dig om en sådan sak?
Dessutom skulle jag vilja påpeka att de stora företagen i regel har massvis med människor som arbetar på olika produkter hela tiden och således inte alls behöver "förlora sin skaparglädje".

Balderk

Swashbuckler

Jag tycker mycket väl att jag kan uttala mig ifrågan! Dessutom har jag redan sagt att jag bara spekulerar...

Jo, visst har de massvis med människor som arbetar med projekten, men jag tror inte att de har nya medarbetare för varje produkt... Sedan kanske det inte är så kul om man blir tillsagd hela tiden: gör si och gör så! För t ex WW lär ju ha en bild av vad de vill släppa sedan sätter de en lämplig person på det. De får säkert en del svängrum men inte lika mycket som om du sätter dig ned och skapar ett eget spel med ett eget system.

Visst, du har skrivit saker till rollspel, men i det här sammanhanget tror jag inte du vet mer än jag. För det skulle det nog krävas att du fick jobb på till exempel WW. Skaparglädjen för den enskilde speltillverkaren och äventyrsskrivaren har jag ju sagt varit högre hela tiden.

Men visst, det finns säkert sina tjusningar att skriva för White Wolf eller Wizards of The Coast också...

/Herr Balderk

Staffan

Myrmidon

• Revised Player's Handbook
  • Revised DMG
  • Player's Option: Combat & Tactics
  • Player's Option: Skills & Powers
  • DM's Option: High-level Campaigns
  • DM Screen and Master Index
  • Monstrous Compendium Annual vol 2
  • Encyclopedia Magica vol 2, D-P
  • Encyclopedia Magica vol 3, P-S
  • Encyclopedia Magica vol 4, S-Z+Index
  • The Complete Barbarian's Handbook
  • The Complete Ninja's Handbook
  • The Complete Book of Necromancers
  • Night Below
  • Chronomancer
  • Castle Sites
  • Country Sites
  • Thief's Challenge II: Beacon Point
  • Cleric's Challenge II
  • The Dancing Hut of Baba Yaga
  • Labyrinth of Madness
  • Introduction to AD&D Audio CD Game
  • Birthright campaign setting
  • Blood Enemies: Abominations of Cerilia
  • Cities of the Sun Campaign Expansion
  • Domain Sourcebook 1: Roesone
  • DS2: Endier
  • DS3: Medoere
  • DS4: Tuornen
  • DS5: Ilien
  • DS6: Talinie
  • DS7: Ariya
  • Sword & Crown
  • Warlock of the Stonecrowns
  • Monstrous Compendium, Dark Sun II
  • Dark Sun Expanded & Revised box set
  • Thri-kreen of Athas
  • Beyond the Prism Pentad
  • Windriders of the Jagged Cliffs
  • The history of Dragonlance
  • Elminster's Ecologies Appendix I: Battle of Bones/Hill of Lost Souls
  • EE2: The High Moor/Serpent Hill
  • Ruins of Zhentil Keep
  • Spellbound
  • The Seven Sisters
  • Giantcraft
  • Pages from the mages
  • Wizards and Rogues of the Realms
  • Volo's Guide to Cormyr
  • The Moonsea
  • Sword of the Dales
  • Secret of Spider-Haunt
  • The Return of Randal Morn
  • Cutthroats of Lankhmar
  • Avengers in Lankhmar
  • Glantri: Kingdom of Magic
  • Player's Survival Kit
  • DM's Survival Kit
  • Mark of Amber
  • Savage Baronies
  • Joshuan's Almanac
  • Planes of Law
  • Planes of Conflict
  • Monstrous Compendium Planescape II
  • In the Cage: A Guide to Sigil
  • A Player's Primer to the Outlands
  • The Factol's Manifesto
  • Fires of Dis
  • Harbinger House
  • The Nightmare Lands
  • Van Richten's Guide to Fiends
  • Chilling Tales
  • VRG to the Vistani
  • Gothic Earth Gazetteer
  • When the Black Roses Bloom
  • Circle of Darkness
  • A Light in the Belfry
  • The Evil Eye
  • Neither Man Nor Beast

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Omöjligt att säga

Då är det nog mer skaparglädje bakom t ex Västmark...
Troligen inte. Troligen är det lika mycket. Eller säg så här. Skaparglädje är inte ett absolut mått som kan mätas och det går helt enkelt inte att peka på nån och säga "han har 15% mer skaparglädje än de där borta!".

De som skriver för D&D och d20 nu är till största delen fans som precis fått sin chans att skriva det de vill. Deras skaparglädje är enorm!

Samtidigt är det just dessa människor som producerar det mesta av all den skit du påpekar finns till D&D. Alltså skribenter eller företag som med stor glädje kastar sig över ordbehandlarna och layoutprogrammen och säger "jag kan jag också!". Vilket visserligen är bra i längden, men det som det mest bevisar är att skaparglädje inte är det allenarådande när det gäller att göra bra grejer. Man måste ha kunskap också.

Om man ska ta kvalitet som inteckning för skaparglädje, så borde WotC:s produkter vara ett fantastiskt bevis på skaparglädje. Många, många av de produkter WotC ger ut är fruktansvärt bra (FRCS, d20 Modern, Psionics Handbook, PH, DMG, Monster Manual I och II, och många fler). Visst de kanske ger ut saker som inte är så bra också, men dessa har aldrig, aldrig varit så dåliga som några av de sämsta d20-företagen ger ut.

Och även om man gjort en skitmodul, kan man ju faktiskt ha haft skaparglädje när man gjorde den. Eller...?

MVH

Magnus

Johan Granberg

Swordsman
Men...

Anledningen till att jag inte tyckte du skulle uttala dig var för att du uttryckte dig så otroligt kraftigt att du nog borde ha lite mer belägg för det du säger. Och när i helvete har jag påstått att jag skulle ha mer rätt än dig att uttala mig? Jag har inte heller jobbat åt ett rollspelsföretag eller gjort något eget spel så jag ska inte heller påstå att skaparglädjen försvinner när man får skapandet som yrke.

Men du kan ju ändå inte påstå att skaparglädjen försvinner bara för att man får lite direktiv angående vad man ska skriva? Om man får så korkade krav på det man ska skriva att det inte är kul så tar man nog för det mesta inte på sig uppgiften. Det lär finas tillräckligt med folk ändå så att de kan hitta någon som tycker projektet är intressant. Det är skillnad på att skaparglädjen är lägre och att skaparglädjen försvinner helt.

Balderk

Swashbuckler
Re: Men...

Alla har rätt att spekulera, sedan att jag inte vet om jag har rätt eller inte, det är en annan fråga. Jag skrev i första inlägget att jag bara spekulerade, och det gör jag utifrån vad jag tror... Rätt eller fel har inte med saken att göra.

Skaparglädjen kanske inte försvinner helt, men jag tror att det ligger mer skaparglägje bakom t ex Västmark än många av White Wolfs böcker, självklart kan jag ha fel.

Men du har rätt i att den förmodligen inte försvinner helt... Det var inte min mening att säga det heller, utan mer att den börjar försvinna...

/Herr Balderk, backar lite... :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Re: Omöjligt att säga

Jo, visst har du rätt. Skaparglädje och kvalitet går inte hand i hand. Men jag tror att en bra spelskrivare (eller vaddenukallas, designer kanske) med skaparglädje skriver bättre än en bra speldesigner utan skaparglädje. Det går kanske inte att mäta skaprglädjen med mått som procent, men det borde gå att spekulera i vem som har mer glädje. Visst en fan som får skriva för D&D har mycket skaparglädje, men en proffesionell speldesigner kanske har mindre, för honom (även om han jobbar med något han älskar) så är nog att skapa rollspel något av vardag... Och då kan säkert inte skaparglädjen vara på topp. Men det här är bara vilda spekulationer, jag har ju inge fakta eller bevis. Möjligtvis James Wallis artiklet i nått inlägg nedan... Han verkade ju rätt trött på det han gjorde, iofs på grund av annat än att han skapade för mycket rollspel, men sådana faktirer kanske också ska räknas in...

/Herr Balderk, spekulerar vilt :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du är ju inte helt snett ute

Glädjen man har inför en uppgift kan börsvinna om uppgiften blir för monton. Detta gäller rollspelsskrivande såväl som fotbollsspelande, eller bokföring, eller filmskapande eller vad som helst.

Det är vid de tillfällen det händer man måste vara så bra på vad man gör att man kämpar på i alla fall, och gör riktigt bra grejer ändå. Eller lägger ner skapandet tills man känner glädjen igen.

Jag har själv drabbats av detta på de flesta jobb jag har haft (inkluderande rollspelsdesign), men det är bara att bita ihop och komma igen. Och hela tiden producera så bra man bara kan.

MVH

Magnus

Balderk

Swashbuckler
Precis NT

Kunde helt enkelt inte svara något annat. Jag förstår precis...

/Herr Balderk, gillar inte att vara kortfattad

mcwolfe

Veteran

Först tror jag att vi gärna romantiserar lite väl mycket över de små independentrollspelen (både engelska och svenska). Visst finns det bra småspel (engelska Sorcerer har fått väldigt bra kritik, likaså ett finskt (har jag för mig att det är) superhjälterollspel som heter Powergame.), men samtidigt finns det väldigt många som helt enkelt inte håller måttet. Jag tror säkert att de som skrev dem hade väldigt mycket skaparglädje och allting, men saknade nånting annat. Förmågan att kunna skriva och redigera bra, vettiga efterforskningar, snygg layout, genomtänkta spelregler som passar genren och liknande färdigheter saknas många gånger. Inte alla på en gång (då hade det blivit en totalkatastrof), men nästan.

När skaparglädje går hand i hand med ovan nämnda skickligheter... DÅ kan man få riktigt bra spel... men bara skaparglädje utan skicklighet är ingen bra kombo, inte heller massa skicklighet utan skaparglädje.

Nu hoppas jag verkligen inte att du insinuerar (insiminerar) att Västmark har dålig layout, är gjort utan skaparglädje, efterforskningar och kunskap, för isåfall är du ute på hal is.
Om det finns någon här på forumet som har mer kunskap än Krille, känner iallafall inte jag till den personen. Visst kan han ha en massa urdumma åsikter ibland ( :gremsmirk: ), men killen vet ju allt!

Dessutom är det inte för intet som Västmark utvecklats från gratisspel till tryckt version.

/BD, som märker att han försvarar Krille.

Krille

Super Moderator

"Nu hoppas jag verkligen inte att du insinuerar (insiminerar) att Västmark har dålig layout, är gjort utan skaparglädje, efterforskningar och kunskap, för isåfall är du ute på hal is."

Iofs, den första punkten (dålig layout) kan jag om inte annat så förstå. Jag har ingen utbildning på ämnet och behärskar inte InDesign tillräckligt bra för att ha den kontroll över programmet som jag skulle önska. På sin höjd är jag en begåvad amatör som gör vad jag tycker ser snyggt (eller i alla fall hyfsat) ut.

"Visst kan han ha en massa urdumma åsikter ibland"

Klart jag har urdumma åsikter! Det är mitt jobb! :gremwink:

Iofs, den första punkten (dålig layout) kan jag om inte annat så förstå.
Själv tycker jag iallafall att Västmark får hel godkänt för sin layout. Det är inte tungt att läsa p.g.a. layouten, på samma sätt som många andra gratisspel. Men du har naturigtvis rätt att vara självkritisk. :gremwink:

Klart jag har urdumma åsikter! Det är mitt jobb!
Jag har märkt det :gremgrin:

/BD, kunde inte låta bli den sista kommentaren.

Johan Granberg

Swordsman
Ååkej...

Men du har rätt i att den förmodligen inte försvinner helt... Det var inte min mening att säga det heller, utan mer att den börjar försvinna...

Med andra ord var det återigen du som uttryckte dig underligt? Du får ta och skärpa dig på den fronten så det inte uppstår missförstånd hela tiden tycker jag.

Balderk

Swashbuckler
Re: Ååkej...

Jo... jag måste nog gå på nån kurs eller nått :gremsmile:

/Herr Balderk

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Klart jag har urdumma åsikter! Det är mitt jobb!"

Så det är därför som du tjänar så mycket pengar! Och här har jag gått omkring och undrat vad din stora hemlighet var. :gremsmile: