Nekromanti Vassal?

Snow

Swashbuckler
http://www.vassalengine.org/community/index.php

Vassal är ett program för att tillverka och spela brädspel över internet. Reglerna får man kunna själv precis i ett riktigt brädspel men man kan ha pussla ihop olika kartor och flytta små figurer hit och dit. Det är väldigt flexibelt men tar en del tid att sätta upp så att det blir användbart.

Är här någon som har gjort något större projekt i Vassal? Jag har börjat på många men aldrig gjort något av det. Bör vara perfekt för Rising då han kan pressa ut massor av demos på intressanta brädspel utan att tillverka något fysiskt som spelplaner och papperspluttar eller figurer.

Rising

Vila i frid
Bör vara perfekt för Rising då han kan pressa ut massor av demos på intressanta brädspel utan att tillverka något fysiskt som spelplaner och papperspluttar eller figurer.
Precis så har jag tänkt. Jag har det och började fnuppla lite i det, men problemet är mest att man inte kan köra något bara med sig själv. Liksom, jag har ingen Vassal-polare att spela med, och vågar absolut inte spela med någon jag inte känner.

Snow

Swashbuckler
men du... jag testar gärna dina spel (en del av dem iallafall). Jag väntar fortfarande på demonkungens torn även om jag så smått börjat inse att det aldrig kommer :)

Nuförtiden är det rätt enkelt att köra vassal. Man klickar bara på länken på hemsidan så installeras och startas det automatiskt. Om man har java.

Rising

Vila i frid
Jo, men man ska koppla upp sig mot varandra, och det är en massa tekniskt jobbigt med de olika siffrorna och informationen och indatan och uppgifterna och momenten och floyvin flayvin! (yeah, jag imiterade professor Frink)

Jag har det och så där, men jag tyckte det var svårt att testa något.

---

Vi har en ny riktigt häftig version av Drakjakten/Demonkungens Torn (eller vad man nu gillar att kalla spelet; det stora evighetsfantasyspelet, iaf), förresten. Efter att ha gått igenom typ tusen miljoner olika stridssystem och varianter så har vi äntligen något som åtminstone i nuläget verkar fungera rätt häftigt och speltaktiskt. Åtminstone i dueller man mot man, och åtminstone utan att olika levlar spelar in på något särskilt sätt.

Vilket betyder att det är en bit kvar innan det kan bli riktiga gängstrykstrider och att spelet kan bli roligt oavsett på vilken nivå man befinner sig. Men vafan, man skall inte jäkta fram sådana här saker...

Egentligen skulle jag vilja prata om det här på forumet, men det här är ju mer av ett datorspelsforum än ett brädspelsforum, så jag försöker hålla mig lite i bakgrunden.

Storuggla

Champion
jag glodde på det, mest för ASL via nätet och sådant, men ack! Det krävde nämligen OS 10.3, vilket är 0.0.2 högre än vad jag har. Så jag sket i det. jag kan dock gladeligen tänka mig spela över nätet ifall någon hittar ett kul spel som jag kan lira på en gammal mac med blott 10.2.8 :gremsmile:

Storuggla, liksom pang

Snow

Swashbuckler
Jo, men man ska koppla upp sig mot varandra, och det är en massa tekniskt jobbigt med de olika siffrorna och informationen och indatan och uppgifterna och momenten och floyvin flayvin! (yeah, jag imiterade professor Frink)

Jag har det och så där, men jag tyckte det var svårt att testa något.
Jag håller med om att det inte är så enkelt att få ihop något seriöst. Det tar emot att konfigurera något i ett GUI istället för att programmera helt enkelt. Mycket småpill och ett helt annat angreppssätt.

Egentligen skulle jag vilja prata om det här på forumet, men det här är ju mer av ett datorspelsforum än ett brädspelsforum, så jag försöker hålla mig lite i bakgrunden.
Det vill jag inte hålla med om. Men om du vill ha lite feedback så skicka över prylarna. Det låter intressant.

Snow

Swashbuckler
ehh... sorry... kan inget om mac... trodde inte att java var så känsligt??

alepulp

Veteran
Jag har aldrig utvecklat, men använder den ofta för DDM - där e end grabb på maxminis som utvecklar DDM biten. Titta under Vassal där - kanske kan ge råd.

Rising

Vila i frid
Det vill jag inte hålla med om.
Jag tänkte mest på den gången jag frågade efter häftigt upplevda fajter i spel. Där ville jag försöka sätta fingret på vad för sorts spelmekanismer som ledde till spänning, klimax och häftiga känslor, men alla började prata om actionspel; reflexer och skjuta och sånt.

Så jag drog väl slutsatsen att det mest var jag som ville prata om spelteori i generella ordalag, och att spelforumet kanske passade bättre för diskussioner om spels underhållningsvärde; vilka spel som har fina bilder, finurliga namn, balla teman och sånt.

Vilket förstås är viktigt det också. Och jag tänkte att när jag väl hade grundskelettet färdigt så skulle det nog passa att posta funderingarna här så att folk skulle kunna komma med extra idéer på vapen, monster, händelsekort och sånt: Stuff, alltså.